Abone Ol EN

2024-60 / Eylül Ayı İkinci Yarısı Önemli Mali Gelişmeler

Bu güzel ayın son günlerinden merhabalar,

 

Eylül ayına daha dün merhaba demiş gibiyiz, ancak şimdi onu uğurlamak üzereyiz, ne çabuk geçti. Hızla geçen günlerin arasında, vergisel gelişmelerin etkisiyle artan bir tempoya tanıklık ediyoruz. Mükellefler ile maliyede yaşanan gelişmeler arasında köprü kurmak, öncelikli hedeflerimizden biri oldu. Geriye dönüp bakmakta fayda var; bu ay neler oluyor?

 

Bu ay çok yoğun bir şekilde ikincil düzenlemeler gündemde. Kurumlar artık bu tür Yönetmelik, Tebliğ gibi işlemleri Taslak olarak duyuruyor ve görüş ve öneri için kamuoyu ile paylaşıyor.

 

Daha önceki Blog yazımızda duyurduğumuz üzere, Gelir Vergisi Genel Tebliği Taslağı yayımlandı. Bu taslak, 7524 sayılı Kanunla gelir vergisi alanında yapılan önemli değişikliklerin uygulanmasına dair usul ve esasları açıklamayı amaçlıyor.

 

Kurumlar Vergisi Genel Tebliği'nde de değişiklik öngören Taslak Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yayımlandı. Yurt içi asgari kurumlar vergisi dahil bu Taslakta yer alan tüm detaylara Taxia olarak kaleme aldığımız blog yazımızdan ulaşabilirsiniz.

 

Öte yandan 7524 sayılı Vergi Kanunu ile gelen düzenlemeler dahil KDV konusunda önemli bir tebliğ taslağı duyuruldu. Bu Tebliğle yapılan düzenlemeleri de “Torba Kanun’un KDV Boyutu Tebliğ Taslağı ile Gündemde”  başlıklı yazımızdan ulaşabilirsiniz.

 

Gündemde ayrıca kayıt dışı ekonominin azaltılması için çeşitli düzenlemeler de var. Geçen ay vergi rekortmenleri açıklanmıştı. Bu ayda iller bazında listeler açıklanmaya başlandı. Ayrıca, Maliye Bakanının inisiyatifi ile vergi yüzsüzleri tabir edilen borçlular da açıklanacak.

 

Youtuber vergilemesi olarak gelen düzenlemede kapsam genişledi. Bireysel kurs ve eğitimler de bu kapsamda %15 nihai vergili istisna kapsamında yer alıyor. Tebliğ taslağında çok sayıda örnek var.

 

OSB Yönetmeliğinde de önemli değişiklikler yapıldı, kısa bir özet sunacağız. Teşvik bölümünde Portekiz Yatırım Ajansının Türkiye firmalarına sunduğu avantajları bulabilirsiniz.

 

Türkiye’nin de taraf olduğu asgari kurumlar vergisinde yeni bir anlaşma daha imzalandı. Süreç çok hızlı ilerliyor. Ayrıca Hong Kong dahil yeni 4 çifte vergilendirme anlaşması gündemde.

 

Araç sahipleri dikkat! Araçlarınız ulusal bir sistemle takip altında, taşıt tanıma sisteminde kapsam genişliyor. Şimdilerde benzin istasyonlarında sadece bir iki pompa taşıt tanımaya açıkken yakında neredeyse tüm pompalar bu sistemle hizmet verebilir. Ayrıca yılbaşından sonra yeni araç alacak herkesin Maliye’den bir e-tebligat adresi alması gerekiyor.

 

Önemli bir başlık da SGK’dan; yemek istisnası nakdi değil ayni sayılacak. Danıştay kararını verdi, işveren ve çalışanlar için farklı sonuçları var, analiz edeceğiz. Ayrıca bu aydan itibaren kısa vadeli sigorta kolları prim oranı artıyor, asgari ücrette işveren maliyeti kişi başı 50 TL artacak.

 

SPK tarafından kripto varlıklar, girişim sermayesi yatırım fonları ve halka arz konusunda 3 önemli ilke kararı alındı, detayları bültenimizin Finans bölümünde bulabilirsiniz. Finans konusunda önemli bir gelişme de Maliye’den. İstanbul Finans Merkezinde katılımcı olarak yer alan firmalara TL dışında başka para birimleriyle defter tutma imkânı geliyor. Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği yayımlandı.

Unutmadan önemli bir gündem de açıklanan OVP. Neler var, hep birlikte bakalım.

 

VERGİ

Türkiye Pillar II (Sütun II) konusunda Anlaşmaya imza atan ilk ülkelerden birisi olmuştur.

  • 7524 sayılı Kanunla gündeme gelen “küresel asgari kurumlar vergisi” önümüzdeki dönemde büyük hacimli firmaların en önemli gündem maddesi olacaktır. Bu konuda Taxia olarak hazırladığımız geniş bir İngilizce özete linki tıklayarak ulaşabilirsiniz.
  • Türkiye dahil 9 ülkenin imzaladığı bu Anlaşma gelişmekte olan ülkelerin yaptıkları ÇVÖ Anlaşmalarında gelişmiş ülke mukimi kurumlarca bu ülkelerden elde ettikleri pasif gelirlerden %9 tevkifat yapabilme imkânı sağlayan çok taraflı bir sözleşmedir. Türkiye’nin anlaşmadan kaynaklanacak gelir artışı söz konusu pasif gelirleri elde eden kişilerin mukim oldukları ülkelerin (ki sözleşme konusu ödemelerin çok büyük bir kısmının 10 gelişmiş ülke) de Sözleşmeye taraf olup olmamasına bağlı olacaktır.
  • Anlaşma 70’ten fazla gelişmekte olan ülkenin taraf olacağı bir niteliktedir. 19 ülke imza etkinliğine katılmış olup şimdilik 9 ülke bu anlaşmaya taraf olmuştur.
  • Uygulama yeni olduğu için detaylara OECD web sayfasından ulaşılabilir.
  • Bu konuda yaptığımız webinarda konuyu ele aldığımız sunuma da link üzerinden ulaşabilirsiniz.

 

Bazı Vergi Anlaşmalarının yürürlük tarihleri belli oldu.

  • 7 Eylül tarihinde yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararıyla aralarında çifte vergilendirme anlaşmalarının da olduğu bazı anlaşmaların yürürlük tarihleri belirlendi.
  • Buna göre aşağıdaki çifte vergilendirmeyi önlemi anlaşmalarına bakarsak;
    • 3 Kasım 2020’de Ankara’da imzalanan Sierra Leone anlaşması 25 Mart 2024,
    • 28 Ocak 2022’de Kolombo’da imzalanan Sri Lanka anlaşması 11 Aralık 2023,
    • 27 Şubat 2022’de Ankara’da imzalanan Kamboçya anlaşması, 6 Aralık 2023 tarihinde yürürlüğe girmiştir.

 

Türkiye Hong-Kong Çifte Vergileme Anlaşması geliyor.

  • “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Çin Halk Cumhuriyeti Hong Kong Özel İdare Bölgesi Hükümeti Arasında Gelir Üzerinden Alınan Vergilerde Çifte Vergilendirmeyi Önleme ve Vergi Kaçakçılığı ile Vergiden Kaçınmaya Engel Olma Anlaşması” 24 Eylül 2024 tarihinde Hong Kong’da imzalanmıştır.
  • Anlaşma ile kazanç unsurları itibariyle gelirin hangi ülkede vergilendirileceği, gelirin iki ülkede de vergilendirilmesi durumunda ise çifte vergilendirmenin nasıl önleneceği belirlenmektedir. Gelirin elde edildiği ülkenin vergilendirme hakkı kâr payı, faiz ve gayri maddi hak bedellerinde belirli oranlarla sınırlandırılmaktadır.
  • Diğer taraftan, Anlaşma’da yer alan Bilgi Değişimi maddesi ile iki ülkenin vergi kayıp ve kaçağı ile daha etkin bir mücadele yürütmeleri mümkün olacaktır.
  • Türkiye’nin, imzalanan bu anlaşma ile bugüne kadar sonuçlandırdığı Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmalarının sayısı 102’ye ulaşmış olup, bunlardan 91’i yürürlüğe girmiş bulunmaktadır.
  • Bu anlaşma, ana ülke Çin ile olan Anlaşma yanında uygulanacağı için özellikli konuları barındırması muhtemeldir.

 

Transfer Fiyatlandırmasına İlişkin Karar’da bazı güncellemeler yapıldı.

  • 14/9/2024 tarihli ve 32662 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 8956 sayılı Cumhurbaşkanı Kararının Eki Karar ile; 27/11/2007 tarihli ve 2007/12888 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Transfer Fiyatlandırması Yoluyla Örtülü Kazanç Dağıtımı Hakkında Kararın 19’uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a) bendi ile altıncı fıkrasının (a) bendinde yer alan “Büyük Mükellef Vergi Dairesi Başkanlığına” ibareleri “İstanbul Defterdarlığı Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Müdürlüğüne” şeklinde, on ikinci fıkrasında yer alan “her yılın Haziran ayı” ibaresi “raporlanacak hesap döneminin bitimini takip eden altıncı ayın” şeklinde değiştirilmiştir.
  • Sonuç olarak kapsama giren çok uluslu işletmeler grubu üyeleri; nihai ana işletme veya vekil işletme olup olmadıklarını ve grup adına hangi işletmenin raporlama yapacağı ile hesap dönemi hakkındaki bilgileri, ilk ülke bazlı rapor ile ilgili olarak, ilk Kararın yayımını takip eden altıncı ayın sonuna kadar İdareye bildirmişlerdir. Takip eden yıllara ilişkin söz konusu bilgiler de raporlanacak hesap döneminin bitimini takip eden altıncı ayın sonuna kadar (her yılın Haziran ayı) İdareye sunulur. Böylece hesap dönemi takvim yılı olmayan, özel hesap dönemine tabi şirketler için uyum sağlanmış oldu.


Orta Vadeli Program- OVP (2025-2027) yayımlanmıştır.

  • 5 Eylül’de yayımlanan Programa linkten ulaşabilirsiniz.
  • Programda, ülke ekonomisi, makroekonomik politika çerçevesi ve temel amaçlar yer almaktadır. Hedef ve politikalar 8 başlık olarak sıralanmaktadır.
  • Önümüzdeki dönemde makroekonomik politika çerçevesini destekleyecek temel politika alanları aşağıdaki başlıkları içermektedir:
    • Makroekonomik ve finansal istikrarın kalıcı hale getirilmesi
    • Kamu mali reformlarının hayata geçirilmesi
    • Ar-Ge ve yenilikçilik kapasitesinin geliştirilmesi
    • Yeşil ve dijital ekonomiye geçişe yönelik teknolojik dönüşümün sağlanması
    • Beşerî sermayenin güçlendirilmesi
    • İşgücü piyasasının etkinleştirilmesi
    • İş ve yatırım ortamının iyileştirilmeye devam edilmesi
    • Ekonomide kayıt dışılığın azaltılması


2025-2027 dönemine ilişkin Bütçe ve Yatırım Programı süreci başlamıştır.

  • 2025-2027 Dönemi Yatırım Programı Hazırlıkları ile İlgili 2024/12 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi ve eki 2025-2027 Dönemi Yatırım Programı Hazırlama Rehberi 15 Eylül 2024 tarihli ve 32663 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
  • 2025-2027 Dönemi Bütçe Çağrısı ve Eki Bütçe Hazırlama Rehberi 15 Eylül 2024 tarihli ve 32663 (mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

 

“Vergi Cezalarında İndirim Uygulaması Broşürü” yayımlandı.

  • Vergi cezalarında indirim; mükellefler veya vergi sorumluları adına kesilen cezalar hakkında yargı yoluna gitmeden uyuşmazlıkların kısa yoldan çözümlenmesini esas alan uygulamadır. Bu kapsamda hazırlanan “Vergi Cezalarında İndirim Uygulaması Broşürü” 7524 sayılı Kanunla yapılan düzenlemeler kapsamında güncellenerek kullanıma sunulmuştur. Söz konusu broşürde yer alan konular;
    • İndirim uygulaması kapsamına giren cezalar,
    • İndirim uygulamasından kimlerin yararlanabileceği,
    • İndirim uygulamasından yararlanmanın şartları,
    • İndirim oranlarının neler olduğu,
    • İndirimden yararlanmak isteyen mükelleflerin nereye ve nasıl başvuru yapabileceği,
    • İndirim sonrasında tahakkuk eden tutarın ne zaman ödeneceği,
    • İndirim şartlarının ihlalinin sonuçları,
    • İndirim sonrası tahakkuk eden cezaların ödeme kanalları.


İş yeri ve konut kiralama işlemleri ile ilgili yapılacak tahsilat ve ödemelerin bankalar üzerinden yapılmasında kapsam genişliyor.

  • Tebliğ Taslağı ile iş yeri ve konut kiralama işlemlerine ilişkin tahsilat ve ödemelerin tutar sınırlaması olmaksızın bankalar ve Posta Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi tarafından düzenlenen belgelerle tevsiki zorunlu tutuluyor.
  • Diğer yandan Taslakta, bu zorunluluğa uymayanların her birine, her bir işlem için işleme konu tutarın %10’u nispetinde özel usulsüzlük cezası (alt sınırlar mevcuttur.) kesileceği ifade edilmiştir.
  • Konuyla ilgili Tebliğ Taslağına ulaşmak için tıklayınız.


7.000 TL’yi aşan her türlü tahsilat ve ödemenin aracı finansal kurumlar kanalıyla yapma zorunluluğuna ilişkin kapsamı genişleten Tebliğ Taslağı yayımlandı!

  • Tebliğ Taslağı ile tahsilat ve ödemelerin söz konusu kurumlarca düzenlenen belgeler ile tevsik edileceği ifade edilmiştir.
  • Diğer yandan mükellef olmayanların kendi aralarında yapacakları işlemler tevsik zorunluluğu kapsamının dışında bırakılmıştır.
  • Tebliğ Taslağına ulaşmak için tıklayınız.

 

Vergi cezalarıyla ilgili düzenlemeler içeren VUK Tebliğ Taslağı yayımlanmıştır!

  • Kayıt dışı faaliyetlere yönelik vergi ziyaı cezasının artırımlı uygulanması
    • Taslak ile, mükellefiyet tesis ettirmeksizin kayıt dışı faaliyette bulunan ve bu suretle vergi ziyaına sebebiyet veren mükelleflere kesilecek vergi ziyaı cezasının yüzde elli artırılarak uygulanacağı ifade edilmiştir.
  • Özel usulsüzlük cezalarının artırımlı uygulanması
  • Dijital ortamdaki reklam, ilan, satış ve kiralama bilgilerine ilişkin bildirimlerin yapılmaması, eksik veya yanıltıcı yapılması durumunda, bu fiillere özel usulsüzlük cezası uygulaması
    • Taslak ile, bildirilmeyen, eksik veya yanıltıcı bildirilen her bir bilgi ve diğer yükümlülükler için ayrı ayrı özel usulsüzlük cezası kesileceği ifade edilmiştir.
  • Cezalarda indirim ve uzlaşma. Malum vergi aslında uzlaşma kaldırılmış olup, vergi cezalarında uzlaşma imkânı devam etmektedir.
    • Taslak ile, vergi ziyaı, usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarının Tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içerisinde vadesinde veya 6183 sayılı Kanunda belirtilen türden teminat göstererek vadenin bitiminden itibaren üç ay içerisinde ödeneceğinin bildirilmesi durumunda, kesilen cezanın yarısının indirileceği ifade edilmiştir.
  • Çok önemli bir konu olarak, piyasada yaygın olarak kullanılan POS ve bayilik ilişkisi ile başkasının yaptığı ödemelerle ilgili Bakanlığın yayımlamış olduğu duyuruda yer alan detaylar Tebliğde yer almamıştır.
  • Duyuruda “Diğer taraftan, 213 sayılı Kanunda yapılan bahse konu düzenlemeye ilişkin olarak Bakanlığımız tarafından ticari hayattaki süreçlerin aksamadan devam edebilmesi ve madde ile sağlanmak istenilen kayıt dışı faaliyetlerin önüne geçilmesi amacına yönelik gerekli görülen idari düzenlemelerin yapılabileceği tabiidir.” denildiği için, bu konunun önemine binaen Tebliğde veya daha sonra çıkarılacak bir Sirkülerde yer alması, gereksiz ceza uygulamalarının önüne geçebilecek, gerçekten sadece Kanun koyucunun hükmü koyarken arzu ettiği fiillerin cezalandırılması sağlanmış olacaktır.
  • Tebliğ Taslağı için tıklayınız.


Yabancı parayla defter tutma tebliği çıktı.

  • İstanbul Finans Merkezi özel bir kanunla düzenlenmiş ve çok sayıda indirim, istisna ve muafiyet öngörülmüştür.
  • Taxia olarak bu konuyu başından beri yakından takip ettik. Konuyla ilgili kanuni düzenlemeye ve Yönetmeliğe web sayfamızdan ulaşabilirsiniz.
  • 26 Eylül tarihinde Resmî Gazetede yayımlanan 569 numaralı VUK Genel Tebliği ile katılımcıların yabancı para ile defter tutmaları, aranan şartlar ve limitler, dikkate alacakları kurlar, defter ve beyannamelerinin verilmesi, başvuru zamanı, başka yabancı paraya ve TL’ye dönme gibi hususlar ayrıntılı olarak açıklanmaktadır.


IPA III konusunda Tebliğ güncellenmiştir.

  • Türkiye-Avrupa Birliği Katılım Öncesi Yardım Aracı (IPA III) Mali Çerçeve Ortaklık Anlaşması Genel Tebliği (Sıra No:1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No:2) yayımlanmıştır.
  • Bu Tebliğ değişiklikleri ile 161 sayılı Bazı Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi çerçevesinde Hazine ve Maliye Bakanlığı taşra teşkilatı olan Defterdarlıklar ile Gelir İdaresi Başkanlığının taşra teşkilatı olan Vergi Dairesi Başkanlıklarının tek çatı altında toplanması nedeniyle Türkiye-Avrupa Birliği Katılım Öncesi Yardım Aracı (IPA III) Mali Çerçeve Ortaklık Anlaşması Genel Tebliği (Sıra No: 1)’nde ve eklerinde gerekli düzenlemeler yapılmıştır.
  • Ayrıca ikinci bir Tebliğle Katma Değer Vergisi (KDV) İstisna Sertifikası alınmasına ilişkin usul güncellenmiştir. Tebliğler 24 Eylül 2024’te yayımlanmıştır.


Vergiyle ilgili önemli tebliğler yürürlüğe girdi.

  • Çok sayıda VUK tebliği 15 Ağustos günü itibariyle duyurulmuştu. Bunların önemine binaen yakından takip ediyoruz. Kısa özet olarak, firmaları en çok etkileyebilecek olanları başlıklar halinde özetlemiştik.
  • BA/BS uygulaması Eylül’de kalkıyor, ayrıca e-arşiv fatura ve yeni nesil ÖKC için bazı düzenlemeler bekleniyor. Her iki Tebliğ Taslağa göre küçük revizyonlarla 25 Eylül tarihli Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
    • Ba/Bs uygulamasının sonlanması Tebliği
    • Yeni Nesil ÖKC düzenlemesi Tebliği
  • Elektronik Tebligat kapsamını genişleten 568 nolu VUK Genel Tebliği de yayımlanmıştır. 456 numaralı Tebliğde yer alan “e-tebligat” adresi olma zorunluluğu kapsamında yer alan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ile ihtiyari olarak alanların yanına ÖTV’ye tabi yeni araç alanlar da eklenmektedir.
    • Tebliğe göre, kamu kurumları, diplomatik kurumlar, 18 yaşını doldurmamış olanlar ile malul ve engelliler bu uygulamadan muaftırlar.
    • Uygulama 2025’te başlayacaktır.
  • 15 Ağustos 2024’te duyurulan bazı taslaklar ise henüz yayımlanmamıştır. Bunlara bakmak gerekirse; defter berat sürelerinde yeni tarihler ve bilanço usulünün de bu kapsama alınması gündemde. Bu Tebliğ henüz Taslak halinde olup Resmî Gazete’de yayımlanmamıştır.
  • Medyada en çok katılma payı konusu yer almıştı. Şu anda İçişleri Bakanlığı kimlik paylaşım sistemi (KPS) üzerinden sorgu başına 16 kuruş alıyor, şimdi Maliye de sistem sorgusu üzerinden bir tahsilat yapacak. Konuya ilişkin detaylara duyurudan ulaşabilirsiniz. GİB tarafından yapılan açıklamaya göre uygulama, banka ve finans kuruluşlarının entegre talep edecekleri sorgu/bilgiler için geçerli olacak. Bu konuda İçişleri Bakanlığı’nın benzer bir sistemi de olduğu için, o uygulamaya paralel olabilir. Bu Tebliğ Taslağı da henüz Resmî Gazete’de yayımlanmamıştır.
  • 2025’te tüm bilanço usulü defter tutanlar zorunlu e-deftere geçecek ve defter berat süreleri de buna göre farklılaştırılacak. e-arşiv faturada 5bin TL limit kaldırılıp, tutara bakmaksızın e-arşiv faturaya geçecek. (2025 başında) e-dekont, irsaliye ve müstahsil makbuzu konusunda da düzenlemeler yapılıyor. Bu konuları düzenleyen 3 Tebliğ Taslağı henüz yayımlanmamış olup GİB web sayfasında yer almaktadır.


Sosyal içerik üreticileri için öngörülen gelir vergisi istisnasında kapsam genişletildi.

  • Youtuber vergilemesi olarak gelen düzenlemede kapsam genişledi. Bireysel kurs ve eğitimler de bu kapsamda %15 nihai vergili istisna kapsamında yer alıyor. Tebliğ taslağında çok sayıda örnek var.
  • 325 seri numaralı Gelir Vergisi Genel Tebliği’nde 7338 sayılı Kanunla gelen ilk düzenleme ve 7491 sayılı Kanunla genişletilen kapsama ilişkin tanımlar maddesine eklemeler yapılmış, 27 ilave örnekle konu derinlemesine açıklanmıştır. Tebliğde ayrıca aşağıda yer alan hususlar netleştirilmiştir.
  • İstisna şartlarının sağlanması, yıl içinde kaybedilmesi,
  • Kurumlar vergisi mükellefleri ile adi ortaklıkların durumu,
  • Yanlarında çalışanlar için stopaj zorunluluğu olmaması ve yıllık beyan,
  • Hangi kazanç unsurlarının hangi yıldan itibaren istisnaya konu olduğu,
  • Bireysel kurs, pilates, özel ders vb verilmesi,
  • Sosyal medyada sohbet odasında “bağış” olarak elde edilen tutarın kapsamı,
  • Vergi dairesine verilecek dilekçe örneği (Ek-1)
  • Vergi dairesi tarafından yapılacak araştırma ve hangi durumda istisna belgesi verileceği ve hangi durumlarda verilmeyeceği,
  • Uygulama geliştirme hizmetinin kapsamı, platform dışında elde edilen gelirlerin bu kapsama girmemesi ve özellikli durumlar,
  • Bu işlere aracılık hizmetinin kapsama girmiyor olması,
  • Bankada hesap açtırılması ve 1 ay içinde vergi dairesine bildirilmesi,
  • Reklam hizmeti üzerinden ayrıca bir tevkifat yapılmayacağı,
  • Harici yapılan hasılat tutarının tespiti ve istisna uygulamasına etkisi,
  • Ayni olarak alınan şeylerin kaydı ve istisna karşısındaki durumu,
  • İstisnadan vazgeçme ve belge düzenleme ve defter tutma hakkının kullanımı, bu durumda olanların 10 gün içinde defter tasdiki ve belge düzenine geçmesi,
  • İstisnada yıllık hasılat uygulamasının her yıl takip edileceği,
  • Yapılan vergi kesintisinin nihai vergi olması ve mahsup edilemeyeceği.


SGK & İŞKUR

Yemek kartı, çek veya kupon benzeri uygulamalarla ilgili SGK Genelgesi iptal edildi.

  • Konuyla ilgili detaylara blog yazımızda yer vermiştik. Buna göre Gelir Vergisi açısından belirlenen bir istisna rakam yanında SGK brüt asgari ücretin belli tutarına kadar bir istisna uygulanacağını, bu rakamın aşılması halinde prime esas kazanca dahil edilmesi gerektiğine ilişkin 2022/22 sayılı bir Genelge çıkarmıştı.
  • Genelgeye göre günlük brüt asgari ücretin %23,65’ini aşmayan bu tür ödemeler istisna kapsamında yer alıyordu. Danıştay Onuncu Daire Genelgenin konuyla ilgili 2.1.2 ve 2.1.4 maddelerinin İptaline karar vermiştir. (Karar No: 2024/1853)

Alt işverene verilen idari para cezası asıl işverenin teşvik alacağını etkilemeyecek.
  • Söz konusu indirimden yararlanmak amacıyla gerek kendisinden gerekse kendisinden iş alan alt işverenlerden kaynaklanan muaccel sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borcunun bulunmaması gerekmektedir” şartının Danıştay tarafından “alt işverenlerden kaynaklanan idari para cezası” cümlesi iptal edilmiştir. Buna göre alt işverene kesilen idari para cezasından dolayı asıl işverenin teşvik alacağı bozulmayacaktır.
  • Asıl işverenin beş puanlık indirimden yararlanabilmesi için, alt işverenin idari para cezası borcu bulunsa dahi, asıl işverenin sorumlu olacağı borç olarak değerlendirilemeyeceğinden asıl işveren muhtasar prim ve hizmet beyannamesini 5510 sayılı kanun türünü seçerek gönderebilecektir.
  • Bu düzenleme genelgenin yayım tarihi itibariyle geçerli olacaktır. Genelgeye ulaşmak için tıklayınız.

 

Kısa vadeli sigorta kolları prim oranı, %2’den %2,25 oranına yükseltildi.

  • Bu düzenleme 2024 yılı Eylül ayı beyannamesi bildirgesi ile birlikte geçerli olacaktır. Bu durum işveren maliyetini arttırmaktadır. Asgari ücret alan bir kişi için artan maliyet tutarı 50 TL olacaktır.


İşgücü uyum programı konulu 06.09.2024 tarihli ve 101331982 sayılı genel yazı yayımlandı.

  • Özel politika gerektiren gruplar başta olmak üzere işsizlerin istihdam edilebilirliğini artıracak bilgi, beceri, çalışma alışkanlığı ve disiplinini kazandırmak üzere Türkiye İş Kurumu tarafından aktif işgücü hizmetleri kapsamında kamu kurum ve kuruluşları ile iş birliği yapılarak düzenlenen işgücü uyum programının yürütülmesinin usul ve esaslarını düzenleyen "İşgücü Uyum Programının Yürütülmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik" 29.08.2024 tarihli ve 32647 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
  • Genelge ile Yönetmelikte yer alan katılımcılara yapılacak günlük cep harçlığı ödemelerine değinilmiş olup, tutarın asgari ücret komisyonu tarafından belirlenmesi, hangi günler için ödeme yapılacağı, hesaplama şekli gibi konular ile ilgili hükümler düzenlenmiştir.
  • Detaylar için tıklayınız.


Kesinleşmiş Sosyal Güvenlik Prim Borcunun Üst Limiti Hakkında KİK duyurusu

  • Bilindiği üzere 18/5/2024 tarihli ve 32550 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ’in 8’inci maddesi ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki ihalelere katılacak gerçek/tüzel kişilerin sosyal güvenlik prim borcu üst limitinin 5.000,00 TL (beşbinTürkLirası) olarak belirlenmesine yönelik değişiklik yapılmıştır.
  • (İlgili mevzuata erişim için tıklayınız.)
  • Söz konusu değişiklik 1/10/2024 tarihinde yürürlüğe girecek olup ilanı/duyurusu bu tarih ve sonrasında yapılacak ihalelerde anılan limitin esas alınması gerekmektedir.


E-UYGULAMALAR


İşyeri adres değişikliği bildirimleri artık dijital vergi dairesi üzerinden yapılacaktır.

  • 12 Eylül 2024 tarihi itibariyle interaktif vergi dairesinde yer alan iş yeri adres değişikliği bildirimi ile güvenli mali uygulama sistemi başvuru/iptal dilekçesi menüleri dijital vergi dairesi sistemine aktarılmıştır. Dijital vergi dairesine giriş yaptıktan sonra bildirimlerim/yeni bildirim oluştur menüsü aracılığıyla iş yeri adres değişikliği bildiriminizi, dilekçelerim/yeni dilekçe oluştur menüsü aracılığıyla güvenli mali uygulama sistemi başvuru/iptal dilekçenizi elektronik ortamda ilgili birime iletebilirsiniz.


Şirketlerdeki ortaklık/yöneticilik bilgileri menüsü dijital vergi dairesine aktarıldı.

  • Dijital Vergi Dairesine giriş yaptıktan sonra Bilgilerim menüsü aracılığıyla şirketlerdeki ortaklık/yöneticilik bilgilerinizi ve şirketinizin ortaklık/yöneticilik bilgilerini görüntüleyebilirsiniz.


Dijital Vergi Dairesi uygulamasında kapsam genişletildi. Mali müşavirler ve YMM’ler de sözleşme yaptıkları mükellefler için alt kullanıcı olarak sistemde yer alacak.

  • 552 numaralı VUK Genel Tebliğinde yapılan değişiklik ile sistemi kullanabilecek olanlara ilişkin maddeye linkte yer alan 567 numaralı Tebliğle ekleme yapılmıştır.

 

Alt kullanıcı

MADDE 6- (1) Sistemi kullanan kişiler istemeleri halinde, Sosyal Güvelik Kurumuna kayıtlı çalışanlarını “ve/veya 30/9/2004 tarihli ve 25599 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 340) kapsamında aralarında geçerli bir Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi veya 30/7/1995 tarihli ve 22359 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 18) kapsamında gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri ile eklerinin tasdikine ilişkin sözleşme bulunan meslek mensubunu” Sistemin belirli fonksiyonlarını kullanmak üzere alt kullanıcı olarak tanımlayabilecek ve yetkilendirebileceklerdir.

(2) Başkanlık, alt kullanıcılara verilebilecek yetkinin kapsamı, süresi ile tanımlanabilecek alt kullanıcı sayısını dijital.gib.gov.tr adresinde yapacağı duyurular ile belirlemeye yetkilidir.


TEŞVİK & AR-GE

Yatırım teşvik tebliğinde tekrar bir güncelleme yapılmıştır.

  • Tebliğe “teşvik belgesi kapsamında desteklenmeyecekler” arasına e bendi eklenmişti. Bu düzenlemeyi geçen ay bültenimizde sizlere duyurmuştuk.
  • 25 Eylül 2024 tarihli 2024/3 sayılı Tebliğ ile bu bent şu şekilde değiştirilmiştir.
    • “e) Güneş enerjisine dayalı elektrik üretimi yatırımları kapsamında yurt dışından temin edilecek güneş paneli ve güneş paneli taşıyıcı konstrüksiyon sistemleri ile, 28/2/2025 tarihinden önce 23’üncü maddenin dokuzuncu fıkrasında belirtilen usule uygun tamamlama vizesi müracaatında bulunulacak teşvik belgeleri kapsamındaki yatırımlar için olanlar hariç olmak üzere üretim süreci ingot dilimleme aşamasından veya öncesindeki bir aşamadan başlayarak yurt içinde üretilmiş güneş hücreleri kullanılmadan üretilen güneş panelleri,”
    • Bu Tebliğ 24/8/2024 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.


Portekiz ülke olarak Türkiye’den gelecek yatırımcılar için geniş fırsatlar sunuyor.

  • Bu konuda, aicep Portugal Global tarafından hazırlanan içeriklere ulaşabilir, ülkenin vergi ve teşvik mekanizması için bizlere danışabilirsiniz.

 

Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinde güncellemeler yapılmıştır.

  • Yönetmeliğin değiştirilen 65’inci maddesinde OSB’lerin kurabileceği vakıflar, iktisadi işletme ve şirketler sayılmaktadır. Buna göre OSB’ler, faaliyetleri için Bakanlıktan uygun görüş alınması genel kurul/müteşebbis heyette karar alınması şartıyla anonim şirket kurabilir ya da kurulu bir anonim şirkete ortak olabilir. Şirket sözleşmesinde, yönetim ve hisse çoğunluğunun OSB’lerde kalacağı ve bu hükmün değiştirilemeyeceği hususuna yer verilir. Teknoloji geliştirme bölgeleri anonim şirketi ile, OSB’lerin diğer OSB’ler ile ortak kuracakları şirketlerde hisse çoğunluğu şartı aranmaz. Teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri hariç OSB’nin ortak olduğu anonim şirketler hakkında her mali yıl sonunda bağımsız denetim yaptırılır ve denetim raporunun bir nüshası Bakanlığa gönderilir. OSB’ler tarafından kurulan veya ortak olunan şirkete şirket genel kurulu tarafından alınacak sermaye artırımı kararı dışında herhangi bir para veya kıymet aktarılamaz, ödünç ilişkisi kurulamaz.
  • Yönetmeliğin OSB’de işyerleriyle ilgili 42’nci maddesine göre işyeri açma ve çalışma ruhsatı olmaksızın üretimde bulunulması veya ruhsata aykırı faaliyetin tespit edilmesi halinde işyeri açma ve çalışma ruhsatları ile ilgili mevzuatta belirtilen hususlara göre işlem tesis edilir. OSB sınırları dahilinde yapılacak iş yeri açılışlarında ilgili vergi dairesi iş yeri açılış bilgisini OSB’ye bildirir.
  • Yönetmeliğin sözleşme düzenleme başlıklı 56’ncı maddesine göre OSB ile katılımcı arasında “Arsa Tahsis Sözleşmesi” düzenlenir. Arsa tahsis sözleşmelerinin çevrimiçi sistemde elektronik ortamda imzalanması esastır. Islak imza ile imzalanması halinde, arsa tahsis sözleşmesinin bir nüshasının sözleşmenin imza tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde Bakanlığın çevrimiçi sistemine yüklenmesi zorunludur. Kredi kullanan OSB’lerde arsa tahsis sözleşmesinin bir nüshası da ilgili banka şubesine gönderilir.
  • Yönetmelikte parsel tahsisleri ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir. Buna göre parsel tahsisi devredilemez. Ancak parsel tahsis hakkı şu hallerde devredilebilir;
    • Tahsis yapılan gerçek kişinin veya şirketin ortaklık paylarının tamamı kendine ait olan şirketine veya tahsis yapılan şirket ile ortakları ve ortaklık payları aynı olan şirkete,
    • Tahsis yapılan gerçek kişinin ölümü halinde varislerine,
    • Tahsis yapılan şirketin tasfiyesi halinde şirketin ortaklarına,
    • Tahsis yapılan şirketin, 6102 sayılı Kanun kapsamında devralma şeklinde veya yeni kuruluş şeklinde birleşmesi ya da tam veya kısmi bölünmesi halinde; bölünmenin veya birleşmenin ticaret siciline tescilini müteakip devralan şirkete,
    • Tahsis yapılan şirketin, tür değişikliği halinde yeni türe dönüştürülen şirkete devredilebilir.
    • Kısmi bölünmede, devralan şirketin ortaklık paylarının tamamının bölünen şirkete ya da bu şirketin ortaklarına ait olması zorunludur. Bu konudaki işlemlerin muvazaalı olup olmadığının tetkikiyle sonucuna göre gerekli tedbirleri almakta Bakanlık yetkilidir.
  • Ülkemizde 362 OSB bulunmakta olup, bu konuda önemli teşvikler verilmektedir. Ayrıca, 42 tane tarıma dayalı ihtisas OSB olduğunu biliyoruz.
  • Konuyla ilgili olarak en son yeşil OSB konusunda hazırladığımız blog yazısına da linkten ulaşabilirsiniz. Bu konu iklim ve çevre açısından özel bir önemi haizdir.



FİNANS& PARA

BDDK, yüksek risk oranı belirlediği bazı işlemlerde eski uygulamaya dönmüştür.

 

  • Yönetmelik uyarınca sermaye yeterliliği standart oranlarının hesaplamasında tüketicinin kendisinin, eşinin veya 18 yaş altındaki çocuklarının malik olduğu en az bir konutunun bulunması halinde bu kişilere konut edinmeleri amacıyla kullandırılan ikamet amaçlı gayrimenkul ipoteği ile teminatlandırılan kredilere ilişkin risk ağırlıklarının belirlendiği 24/8/2023 tarihli ve 10655 sayılı Kurul Kararının mülga edilip söz konusu kredilere Yönetmelikte belirlenen risk ağırlıklarının uygulanmasına karar verilmiştir.


MASAK yeni bir şüpheli işlem bildirim formu ve rehberi yayımlamıştır.

  • Talih ve Bahis Oyunları Alanında faaliyet gösterenler sektörüne özgü Şüpheli İşlem Bildirimlerine ilişkin usul ve esasları düzenleyen Şüpheli İşlem Bildirimi Rehberi ve Formu, sektör temsilcilerinden alınan görüş ve öneriler ile Kara Paranın Aklanması ve Terörizmin Finansmanın ile Mücadele Ulusal Risk Değerlendirmesi Raporu çerçevesinde hazırlanmıştır.


Sermaye Hareketleri Genelgesinde bazı değişiklikler yapılmıştır.

  • Genelgenin güncel haline TCMB web sayfasından ulaşabilirsiniz.
  • Genelgede Ağustos ve Eylül aylarında 2 güncelleme daha yapılmıştır. Bunlardan bir tanesi yurda getirilmeden kullanılabilen krediler maddesine uçak alımının da eklenmesidir.

    ç) Türkiye’de yerleşik kişilerce yurt dışından gemi veya uçak satın alınması amacıyla yapılacak ithalat kapsamında sağlanan kredilerin kullanımı.

  • Yapılan diğer değişiklik de OSB kuruluşu amacıyla alınacak kredilerde döviz geliri şartı aranmaması olmuştur. Bu kapsamda Tebliğin “döviz geliri olma şartı aranmayan krediler” başlıklı 21’inci maddesinin 15’inci fıkrasına g bendi eklenmiştir.
   g) Organize sanayi bölgelerinde yapılacak altyapı çalışmalarının karşılanması amacıyla organize sanayi bölgelerinin tüzel kişilikleri tarafından kullanılmak istenen döviz kredileri.
  • Genelgede son 6 yıl içinde yapılan tüm düzenlemeleri sizin için özetlediğimiz blog yazısı için tıklayınız.


Mehmet Şimşek’in müjdesini verdiği girişim sermayesi yatırımları için yeni bir dönem başlıyor.

  • Girişim Sermayesi Yatırım Fonlarına (GSYF) İlişkin Esaslar Tebliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
  • Girişim sermayesi yatırımlarının finansmanında önemli bir yatırım aracı olan GSYF, hızla büyümeye devam etmekte ve sermaye piyasalarında da giderek önem kazanmaktadır. Bu sebeple bu fonlara yapılan yatırımların artırılabilmesi, uygulamada karşılaşılan ihtiyaçlar, girişim sermayesi ekosisteminin sağlıklı bir şekilde büyümesi ve yeni yatırım araçlarının yaygınlaştırabilmesi amacıyla anılan tebliğin muhtelif maddelerinde birtakım değişiklikler yapılmıştır.
  • Bu kapsamda;
    • Yurt dışında kurulu olan ve yatırımlarının yarıdan fazlası ülkemizde bulunan girişim şirketlerine GSYF’ler yatırım yapabilecektir. Bu çok önemli bir yenilik.
    • Henüz kurulmamış olan bir girişim şirketine ortak olma hakkı tanıyan sözleşmelerle ileri vadede yatırım yapılabilmesine imkân tanınacaktır.
    • Doğrudan yatırım yapmak yerine riskin dağıtılmasına imkân sağlayan yeni bir sisteme geçilecektir. Bu sistemle daha önce yatırım almış ve yatırım turu kapanmış girişim şirketlerine tekraren yatırım yapılabilmesine imkân sağlanacaktır.
    • Şemsiye fon yapısı sayesinde katılma payları tek bir içtüzükle kurulabilecektir. Bu da yeni fonların kuruluş süreçlerini kısaltacaktır.
  • Tebliğ’e eklenen Geçici Madde 2 ile Tebliğ değişikliklerine uyum süreleri 30.06.2025 ve 31.12.2025 olarak farklılık arz etmektedir.
  • Tebliği PDF formatında indirmek için tıklayınız.


TİCARİ DÜZENLEMELER

Ticari Elektronik İleti Yönetim Sistemi Entegratörleri Tebliği yayımlanmıştır.

 

  • Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan bu Tebliğin amacı, ticari elektronik ileti onay ve ret bilgilerinin İYS’ye kaydedilmesine, bu işlemlerin İYS üzerinden entegratörler aracılığıyla veya hizmet sağlayıcılar tarafından gerçekleştirilmesine, entegratörlerin yetkilendirilmesi ve yetkilerinin iptaline dair usul ve esasları düzenlemektir. Tebliğ, hizmet sağlayıcıları, ticari elektronik ileti onay ve ret işlemlerinde bunlara hizmet veren entegratörleri ve İYS’yi kurmakla yetkilendirilen Kuruluşu kapsar.
  • Tebliğde yetkilendirme için aranan şartlar sayılmaktadır. Buna göre; 
    • Ödenmiş sermayesinin en az bir milyon Türk lirası olması,
    • Anonim şirketlerde payların tamamının nama yazılı olması ve
    • Ticari defter ve kayıtlarını düzenli ve izlenebilir şekilde tutuyor olması gerekir.
  • Yetki başvurularında aranan belgeler Tebliğin 5’nci maddesinde sayılmaktadır. Bunlardan bir tanesi de serbest muhasebeci mali müşavir, yeminli mali müşavir veya bağımsız denetim kuruluşunca onaylı son bir yıla ait finansal tablolardır.

Ticaret Bakanı Bolat, Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Kredi ve Kefalet Kooperatifleri Birliği (TESKOMB) üzerinden finansman maliyetinin yüzde ellisi sübvanse edilen esnaf kredilerine ilave 75 milyon liralık bir finansman paketi müjdesini verdi.

  • Isparta'da gümrük işlemlerinin kolaylaşması kapsamında çok ortaklı bir "antrepo" kurma müracaatının bulunulduğuna değindi. Isparta'nın geçen yılki ihracatının 610 milyar dolara yükseldiği belirtilerek, Isparta'nın, Türkiye'nin ihracat sıralamasında 41'inci sıraya yükseldiğini, bu yıl sekiz ay itibariyle kentte 425 milyon dolar ihracat yapıldığını aktardı.
  • Hindistan pazarı kısmen açıldı. Mısır'la alakalı olarak ve Çin ve Japonya'yla olan görüşmelerinde de o pazarların açılması noktasında azami çaba sarf edildiğini vurguladı. Detaylar için tıklayınız.


Bakan Bolat, (TCMB) tarafından açıklanan temmuz ayı ödemeler dengesi verilerine ilişkin değerlendirmede bulundu.

  • Temmuzda cari işlemler hesabında 566 milyon dolar fazla verildiğine dikkati çekerek, "Böylelikle geçen yılın aynı ayına göre cari işlemler hesabından 5,9 milyar dolarlık iyileşme kaydedildi. Böylelikle 2 ay art arda fazla verilmiş olup, ağustos ayında da fazla verilmeye güçlü bir şekilde devam edilecektir." değerlendirmesinde bulundu. Açıklamalar ve diğer detaylar için tıklayınız.


Türkiye genelinde ağustos ayında 134 bin 155 konut satıldı.

  • Türkiye genelinde konut satışları ağustos ayında bir önceki yılın aynı ayına göre %9,9 artarak 134 bin 155 oldu. Konut satış sayısının en fazla olduğu iller sırasıyla 19 bin 467 ile İstanbul, 12 bin 496 ile Ankara ve 7 bin 44 ile İzmir olurken, en az olduğu iller sırasıyla 53 ile Hakkâri, 93 ile Ardahan ve 116 ile Bayburt oldu. Detaylar için tıklayınız.


Tüketici güven endeksi 78,2 oldu.

  • Türkiye İstatistik Kurumu ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası iş birliği ile yürütülen tüketici eğilim anketi sonuçlarından hesaplanan tüketici güven endeksi, Ağustos ayında 76,4 iken Eylül ayında %2,4 oranında artarak 78,2 oldu. Bilindiği üzere Tüketici güven endeksi 0-200 aralığında değer alabilmektedir. Tüketici güven endeksinin 100'den büyük olması tüketici güveninde iyimser durumu, 100'den küçük olması tüketici güveninde kötümser durumu göstermektedir. Detaylar için tıklayınız.

Dikkat, taşıtlarınız takip ediliyor! Çarpıcı başlık atmak istedik. Amaç vergi güvenliği.

  • Ulusal taşıt tanıma sistemi uygulamasına ilişkin yeni bir genel tebliğ yayımlandı.
  • 5 Ekim 2023 tarihinde yayımlanan "Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi Uygulama Genel Tebliği" ile, kiralama yoluyla edinilen veya işletmeye dâhil olan araçlara, 31 Aralık 2024 tarihine kadar Taşıt Tanıma Birimi (TTB) takılması zorunlu hale getirilmişti.
  • 21 Eylül 2024 tarihli 32669 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan "Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi Uygulama Genel Tebliği (Sıra No:1)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No: 2)" ile bu kapsam genişletildi.
  • Buna göre 1 Temmuz 2025 itibarıyla, Özel Tüketim Vergisi Kanunu’na ekli (II) sayılı listedeki mallar için kayıt ve tescil işleminin ardından bir ay içinde, taşıt tanıma sistemi kullanan araçlara 30 Haziran 2025’e kadar TTB takılması zorunludur.
  • Bu tebliğ kapsamında yapılan uygulamayı ve sonuçlarını bir blog yazısıyla tüm süreç, rakamlar ve analizlerle birlikte sizlerle paylaşacağız.

 

Karayolları motorlu araçlar zorunlu mali sorumluluk sigortası primlerine ilişkin genelgede değişiklik yapılmasına dair genelge yayımlandı.

  • 2024 yılı eylül ayında araç grubu ve kullanım türüne göre uygulanan azami primler, 2024 ekim ayı için %3,5 artırılarak uygulanır.
  • Genelge 01.10.2024 tarihinden itibaren geçerli olacaktır.

 

DIŞ TİCARET

İhracat Sayılan Satış ve Teslimler Hakkında Tebliğde bazı değişiklikler yapılmıştır.

 

  • 13 Eylül 2024’te yayımlanan 2024/3 sayılı Tebliğ ile ihracat sayılan satış ve teslimleri tanımlayan 5’nci maddede yer alan (d/1) bendi şu şekilde değiştirilmiştir.
    • 1-Yatırım teşvik belgesi kapsamında yer alan yatırım mallarını üreterek yatırım teşvik belgesi sahibi yatırımcılara teslim eden imalatçı firmaların yapacakları satış ve teslimler ile yatırım teşvik belgesi sahibi firmaya teslim edilmek kaydıyla finansal kiralama şirketlerine yapılacak satışları,”
  • Ayrıca, ihracat sayılan satış ve teslimler ile ilgili taahhütlerin kapatılması için gerekli bilgi ve belgeleri düzenleyen Ek-4/3’te değişiklik yapılmış ve ayrıca Tebliğe 9 nolu bir ek ilave edilmiştir.
    • “3. Fatura ile teslimat yapılan faaliyetlerde üzerinde Dahilde İşleme İzin Belgesinin tarih ve sayısı kayıtlı, alıcı firma tarafından üzerine "teslim alındı" şerhi düşülerek tasdik edilen Satış Faturası (elektronik ortamda düzenlenen faturalarda, alıcı firma tarafından üzerine "teslim alındı" şerhi düşülerek tasdik edilen basılı Satış Faturasına gerek bulunmamaktadır. Bunun yerine gerekli kontroller elektronik ortamda yerine getirilir.), (bu Tebliğin 5 inci maddesinin (d/1) bendi kapsamında finansal kiralama şirketleri aracılığıyla yatırım teşvik belgesi sahibi firmalara yapılacak teslimler için ayrıca faturada yatırım teşvik belgesine ilişkin bilgiler ile finansal kiralama sözleşmesinin ilgili sicilde kayıtlı sayısı da yer almalıdır.)”

 

Türk Rekabet Kurumu ile Mısır Arap Cumhuriyeti Rekabet Kurumu arasında İki Taraflı İş birliği Protokolü de imzalandı.

  • İş birliği Protokolü ile, tarafların rekabet hukuku uygulamaları ve rekabet politikası alanındaki iş birliğinin teşvik edilmesi ve güçlendirilmesi amaçlanıyor. Türkiye ve Mısır Rekabet Kurumları arasındaki koordinasyon ve iletişimin daha üst bir seviyeye getirilmesi beklenmektedir. Detaylar için tıklayınız.

 

Rekabet Kurumu, diğer ülke rekabet otoriteleri ile iş birliklerinin geliştirilmesi kapsamında önemli bir adım daha atarak, Malezya Rekabet Komisyonu (MyCC) ile bir Mutabakat Zaptı imzalamıştır.

  • Mutabakat Zaptının amacı, tarafların rekabet hukuku politikaları ve uygulamalarının ve rekabet kültürünün geliştirilmesine katkı sağlamak için her iki tarafın elde ettiği tecrübe ve birikimleri paylaşılabilmesine yönelik karşılıklı iş birliğinin tesis edilmesi ve güçlendirilmesidir. Tüm detaylar için tıklayınız.

 

Hizmet ihracatı 2023 yılında 56,5 milyar dolar, ithalat ise 41,4 milyar dolar olarak gerçekleşti.

  • Uluslararası hizmet ticareti istatistiklerine (seyahat hariç) göre, hizmet ihracatı 2022 yılında 47,4 milyar dolar iken 2023 yılında %19,2 artarak 56,5 milyar dolar oldu. Hizmet ithalatı ise 2022 yılında 35,9 milyar dolar iken 2023 yılında %15,3 artarak 41,4 milyar dolar oldu. Açıklamalar ve tüm detaylar için tıklayınız.

 

Yurt dışı üretici fiyat endeksi (YD-ÜFE) yıllık %28,67 arttı, aylık %2,95 arttı.

 

  • YD-ÜFE 2024 yılı ağustos ayında bir önceki aya göre %2,95 artış, bir önceki yılın Aralık ayına göre %20,63 artış, bir önceki yılın aynı ayına göre %28,67 artış ve on iki aylık ortalamalara göre %52,55 artış gösterdi. Tüm detaylar için tıklayınız.

 

DİĞER MEVZUAT

Sermaye Piyasası Kurulu “Payların İlk Halka Arzında Uygulanacak Satış Yöntemleri ve Dağıtım Esaslarına İlişkin İlke Kararı” yayımladı.

  • 19 Eylül 2024 tarihli Karar ile bir önceki Karar (30 Mart 2023) yürürlükten kaldırıldı. Karar ile halka arzlarda kullanılacak satış yönteminin belirlenmesi için esas alınan 750.000.000 TL’lik eşik değer korunmuş olup, halka arz edilen payların piyasa değerinin 750.000.000 TL’nin üstünde olması halinde borsa dışında talep toplama yoluyla satış yönteminin kullanılması durumunda uyulacak esaslar düzenlenmiştir.
  • Detaylar için tıklayınız.


SPK, kripto varlık şirketlerinin listelemesine devam ediyor.

  • Konuyla ilgili olarak yeni bir Kurul Kararı yayımlanmıştır. Buna göre 8 Kasım 2024 tarihinden itibaren müşterilerin tüm emirlerinin kararda yer alan şekilde değiştirilemez ve tahrif edilemez şekilde, zaman damgası ile tutulması gerekmektedir.
  • Ayrıca, NFT’ler konusunda, peer to peer işlemlerde, yürütülen kampanyalarda ve kripto varlıkların müşterilerin kendi cüzdanlarında saklanmaması durumunda yapılacak uygulama konusunda bazı önemli açıklamalar bulunmaktadır.
  • Detaylar SPK Bülteni’nde yer alan 1484 sayılı İlke Kararından takip edilebilir

 


Sevgi & Saygılarımızla,

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy




PDF İndir