2025/50 Ekim Ayı Vergisel / Mali Gelişmeler
Ekim ayları güz mevsiminin güzel renklerine sahip, işlerin yoğunlaştığı ve Meclis’in açılıp çalışmaya başladığı bir dönem. Kamu idareleri ise ikincil düzenlemeleri yoğun bir şekilde hazırlıyor. Bu ay en çok tartışacağımız ve değerlendireceğimiz iki konudan bir tanesi küresel vergi uygulaması. Bu alanda uluslararası vergide çok önemli gelişmeler oluyor.
Şirket olarak katıldığımız 77. IFA Kongresinde de en çok bu alanda beklenen gerçekleşmeler değerlendirildi ve konuşuldu. Uluslararası vergide çok önemli gelişmeler ve davalar var.
İkinci bir konu ise şüpheli işlemlere ilişkin YMM ve SMMM’lere getirilen bildirim zorunlulukları ve yayımlanan Rehberler. Bu alanda da çok fazla münakaşa var, özellikle karşılıklı güven ilişkisi ve işlem tiplerinden bazılarının çok fazla subjektif değerlendirmeye tabi olması gibi.
En önemli konu ise yine bir cuma günü Meclis’e gelen torba vergi kanunu oldu. Çok çeşitli vergi ve SGK indirim ve istisnalarını daraltan düzenlemede beklendiği gibi enflasyon muhasebesinin ertelenmesi ve emlak vergisi konusu yer almadı. Bunların ayrıca gelmesi bekleniyor diyelim.
Meclis gündemi yine yoğun. Vakıflarla ilgili önemli düzenlemeler geliyor. Vakıflar Genel Müdürlüğünün yönetim gelirlerinin artırılması planlanıyor. Ayrıca milli parklar alanında da yeni düzenlemeler ve gelir kalemleri söz konusu. TBMM gündeminde çok sayıda çifte vergilendirme anlaşması ile yatırımların teşviki anlaşması var. Uzun zamandır beklenen çok taraflı vergi uyum anlaşması (MLI) ise sessizliğini koruyor. Çünkü Mecliste yenilenen teklifler arasında göremiyoruz.
İstihdam tarafında Türk Soylu Yabancıların çalışma koşullarının değiştirildiğini görüyoruz. Merkez Bankası faiz oranlarını indirirken mali tablolar için önemli olan reeskont ve iskonto oranları da düşürüldü. Bu arada e-uygulamalar da hız kesmiyor. Yeni e-düzenlemeler gelirken, bu yıl gündeme gelen muhasebe dışındaki defterlerde e-defter uygulamasında bir geri adım atıldı. Buna göre yönetim kurulu karar defterleri istenirse kâğıt ortamında tutulmaya devam edilecek.
Dış ticaret tarafında Trump 2.0 rüzgârı esmeye devam ediyor. Türkiye de kritik bazı hamle ve adımlarla bazı mali yükümlülükleri kaldırdı. Diğer bazı ürünler için de mali yükümlülükler geldi. Diğer mevzuat kapsamında Airbnb Yönetmeliği olarak anılan konutların turizm amaçlı kiralanmasına ilişkin ikincil düzenlemede denetim konusu yeniden düzenlendi. Teşvik tarafında, yerli malı tebliğinde güncelleme yapılarak yerli girdinin tespiti konusunda tespitin şekli netleştirildi ve özellikle yazılımın yerli ürün kabul edilmesinin şartları açıklandı.
Sürdürülebilirlik denetimi ile konkordato denetimine ilişkin KGK düzenlemeleriyle, KVKK tarafından vergi sorumluları sicilinde yapılan değişiklik ve kapsamın daraltılması, Anayasa Mahkemesi tarafından vergi ve mali alanda verilen güncel kararlar bu ayın diğer önemli konuları.
VERGİ
Yeni Torba Vergi düzenlemesi Meclisin gündemine geldi.
- Düzenlemeyi sizin için özetledik. Linkte kanun teklifine ilişkin ayrıntıları bulabilirsiniz. Özellikle yürürlük maddeleri farklılık gösterdiği için özette bunları da bulabilirsiniz. Kanun teklifine ilişkin ayrıntıları Meclis Komisyon’unda yakından takip edeceğiz. Görüşmeler 22 Ekim tarihinde Plan ve Bütçe Komisyonu’nda başlıyor olacak.
- Kanun Teklifinde vergi dışında sosyal güvenlik alanında yapılan çok önemli düzenlemeler de bulunmaktadır. Bunları aşağıda SGK bölümünde özetliyoruz.
Beklenen uzun Yerel ve Küresel Asgari Vergi Tebliğ Taslağı görüş ve öneriye açıldı.
- “Yerel ve Küresel Asgari Tamamlayıcı Kurumlar Vergisi Uygulama Genel Tebliğ Taslağı” ve “Küresel Asgari Tamamlayıcı Kurumlar Vergisi Bilgi Beyannamesi Taslağı” yayımlandı.
- Tebliğ 194 sayfa, eki bilgi beyannamesi 30 sayfa, atıf yapılan OECD kapsayıcı çerçeve dokümanlar ise binlerce sayfa, Taslak olduğu için görüş ve öneriye açık.
- Kabaca 2 bin tane dünyaya açılmış yerli işletmeyi ve yine 2 bin civarında TR'ye gelen yabancı sermayeli işletmeyi yakından ilgilendiriyor. Ciro eşiği 750 milyon Euro ve vergi beklentisi 40milyar TL. dünyada bu kapsama girebilecek 8 bin civarında şirket olduğu düşünülürse ülkemizin bunların 4’te 1’ini cezbetmiş olması önemli bir başarı sayılabilir.
- Bu konu geçen yıl çıkan 7524 sayılı Yasa ile Kurumlar Vergisi Kanunu’muza girmiş ve tüm kurumlar için aynı zamanda uygulanacak olan “asgari kurumlar vergisi” ile vergicilik dünyamıza dahil olmuştu. Taxademy olarak bu konuda uzmanlarla bir webinar yapmıştık. Küresel vergi ve yurt içi asgari vergi konularını tüm boyutlarıyla ele aldığımız webinar notlarına linkten ulaşabilirsiniz.
- İlgili Tebliğ Taslağına ulaşmak için tıklayınız.
- Tebliğ ekinde yer alan bilgi beyannamesi taslağına ulaşmak için tıklayınız.
- İlgili OECD belgelerine ulaşmak için tıklayınız.
- Tebliğ Taslağı ile ilgili değerlendirmelerimize ulaşmak için linke tıklayınız.
- Tebliğin uzunluğu sebebiyle içindekileri anlamak için oluşturduğumuz tablo için tıklayınız.
Şüpheli İşlem Bildirimlerinin önemi giderek artıyor.
- Piyasada çoğu benzer konuda olduğu gibi bu konuya da şüpheyle yaklaşılmış olsa da atılacak başka doğru adımlarla beraber mesleğin çıtasını yükselteceğini düşündüğümüz önemli konulardan bir tanesi bu. Linkte yer alan yazıda şüpheli işlem bildirimi yükümlülüğü kapsamında yapılacak bildirim usul ve esaslarını sizler için özetledik.
583 No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğ’i 19.09.2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
- Yapılan düzenleme ile, Vergi Usul Kanunu’nun 5. maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında; ikmalen, re’sen ya da idarece yapılan tarhiyatlar sonucu kesinleşmiş vergi ve cezaların ile vadesi geçmiş ve ödenmemiş vergi/cezaların kamuya açıklanmasına dair usul ve esaslar yenilenmiştir.
- İlgili Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.
Meclis gündeminde yer alan önemli vergi düzenlemeleri
- TBMM gündeminde çok sayıda çifte vergilendirmeyi önleme anlaşması (ÇVÖA) ile yatırımların karşılıklı teşviki anlaşması yer almaktadır. Bunları şu şekilde bulabilirsiniz.
- Filistin ÇVÖA için tıklayınız
- Burundi ÇVÖA için
tıklayınız. - Küba ÇVÖA için
tıklayınız. - Azerbaycan ÇVÖA için
tıklayınız. - Gabon ÇVÖA için
tıklayınız. - Çok taraflı Anlaşma’nın (MLI) Meclise tekrar sunulmadığını görüyoruz
Hazine ve Maliye Bakanlığının sahte belge ile ilgili yeni mücadele stratejisi: KURGAN!
- Konuya ilişkin Blog yazımıza ulaşmak için tıklayınız.
- VDK tarafından yayımlanan Rehber’e ulaşmak için tıklayınız.
GİB tarafından, “Kanun Yolundan Vazgeçme Uygulamasına” ilişkin infografik yayımlandı.
- Konuya ilişkin detaylı açıklamalar ve örnekler 517 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde yer almaktadır.
- İlgili infografik için tıklayınız.
SGK & İSTİHDAM
4857 Sayılı Kanun kapsamında “İşveren Vekili Atama Düzenlemesi” yapıldı.
- İlgili Genel Yazı ile, iş sağlığı ve güvenliği hizmetlerinde yetkilendirilecek işveren vekillerinin, her işyeri dosyası için 4857 sayılı Kanun kapsamında yalnızca bir kişi olarak atanabilmesine olanak tanıyan ve bu işlemlerin e-Devlet ile İşyeri Tescil 4A sistemleri üzerinden yapılabileceğini belirten düzenlemeler getirilmiştir.
- Mevcut işyerleri için de atama, değiştirme ve silme işlemleri sisteme eklenen yeni menüler aracılığıyla yapılabilecektir.
Türk soylu yabancıların Türkiye’de serbestçe çalışma yönetmeliği değiştirildi.
- 9 Ekim tarihli Cumhurbaşkanlığı kararıyla Türk soyluluğun tespiti ve bu konuda verilecek izinlerde aranan şartlar maddeleri güncelleştirilmiştir.
- Söz konusu uygulama 1981 tarih ve 2527 sayılı Kanun çerçevesinde yürütülmektedir. Bu Kanuna göre kendilerine izin verilenler, izin süresince, ikamet ve çalışma ile ilgili kanunların öngördüğü Türk vatandaşı olma şartından istisna edilirler. Yönetmeliğin 3’üncü maddesine göre aranan şartlar şu şekildedir.
- Bu Yönetmelik uyarınca kanunlarda Türk vatandaşlarının yapabileceği belirtilen veya Türk vatandaşı olma şartı aranan meslek, sanat ve işlerde Türk soylu yabancıların çalışma veya çalıştırılabilmelerine izin verilebilmesi için aşağıda belirtilen hususların birlikte gerçekleşmesi şarttır:
- İçişleri Bakanlığınca kendilerine ikamet izni verilmiş olmak.
- Belirli meslek ve sanatlar için, özel kanunlarda aranan nitelikleri taşıdığını yetkili Türk makamlarından alacağı belgelerle kanıtlamış olmak.
- Eğitim durumunu gösteren yabancı okul veya fakültelerden verilmiş diplomalarının denkliğini ilgili kurumlara onaylatmış bulunmak.
- O mesleği yapmasında güvenlik açısından herhangi bir sakınca bulunmamak.
- Yabancılar için açılacak özel kütüklerde nüfus kayıtlarını tesis ettirdiğini belgelendirmek.
- Mesleki kuruluşlara kayıtlı olmanın zorunlu bulunması halinde üyeliğini belgelendirmek.
- Yabancı ülkelerden alınmış kalfalık, ustalık veya dengi belgelerin denkliğine ilgili kurumlarca karar verilmiş olmak.
- Cumhurbaşkanı kararıyla tespit edilen Türk soylu topluluktan olmak.
- Vatandaşı olduğu ülkede elinde olmayan sebeplerle, mesleğini, sanatını veya işini icra edememek ve değişik nedenlerle Türkiye’de hayatını devam ettirmek zorunda kalmak.
- Vatandaşı olduğu ülkenin kahir ekseriyetinden farklı etnik ve kültürel kimliğe sahip olmak.
SGK; taşınmazların elektronik satışlarına ilişkin Yönetmelikte değişiklik yapıldı.
- İlgili düzenleme ile, SGK’nın elektronik ortamda taşınmaz satışı yönetmeliğine şartname ve şartname bedeli kavramları eklenmiş; şartname, taşınmaz ile yapılacak işlemlerin teknik ve idari detaylarını gösteren belge; şartname bedeli ise tahmini satış bedelinin binde biri sınırına kadar olabilecek bir ücret olarak tanımlanmıştır.
- Ayrıca ihaleye katılım için şartnamenin bedelinin yatırılması zorunluluğu getirilmiş; bu bedel iade edilmeyecek şekilde düzenlenmiş, şartnameye ücretsiz erişim imkânı saklı tutulmuştur.
- Detaylı bilgi için tıklayınız.
Meclis gündemine gelen Yeni Torba Kanun’da, SGK mevzuatına ilişkin önemli düzenlemeler yer almaktadır. Kısaca maliyetlerin arttığı bir döneme giriyoruz. Özetle bakmak gerekirse;
- 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nda yapılan değişiklikle borçlanma prim oranları %32’den % 45’e çıkarılmaktadır.
- BAĞ-KUR ve SGK prim ihya oranı da %45 olarak belirlenmektedir.
- İsteğe bağlı sigorta, tarım işçileri, kısmi süreli çalışanlar ve ev hizmetlerinde 10 günden az çalışanların malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları prim oranları %20’den %21’e çıkarılmaktadır.
- Malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları işveren prim oranları %11’den %12’ye çıkarılmaktadır.
- İmalat dışı sektörlerdeki işverenlere sağlanan 4 puanlık Hazine prim teşviki 2 puana indirilmektedir. Daha önce 4 puanlık indirim 5 puan olarak uygulanmaktaydı.
- Genç girişimcilere sağlanan bir yıllık BAĞ-KUR prim desteği uygulaması kaldırılmaktadır.
- 5510 sayılı Kanunun 82’nci maddesinde yapılan değişiklikle, prime esas günlük kazanç üst sınırı asgari ücretin 7,5 katından 9 katına çıkarılmaktadır.
Yapay zekanın işyerinde kullanımı ve işçi hakları hakkında önemli gelişmeler var.
- Bu konuda giderek daha fazla hayatımıza giren uygulamaların işe alım, istihdam, fesih ve iş hukuku düzenlemeleri bağlamında önemi giderek artmaktadır. Yapay zekâ hukuku ve iş hukuku uzmanlarımızla hazırladığımız blog yazısı bu konuya ışık tutmaktadır.
FİNANS & PARA
Özel sağlık sigortaları ikincil düzenlemesinde kapsamlı değişiklik yapıldı.
- Özel Sağlık Sigortaları Yönetmeliği’nde değişiklik yapan düzenleme 1/1/2026 tarihinde yürürlüğe girmek üzere 20/10/2025 tarihinde Resmî Gazete’de yayımlandı. Düzenleme ile; başta ömür boyu yenileme garantisi, bekleme süresi ve şirketler arası geçiş olmak üzere birçok konuda önemli değişikliklere gidildi.
- Değişiklikleri Resmî Gazete’den takip edebilirsiniz.
Merkez Bankası, iskonto ve avans faiz oranlarını düşürmüştür.
- TCMB, 17.09.2025 tarihinden geçerli olmak üzere reeskont işlemlerinde uygulanacak iskonto faiz oranını %41,25’e, avans işlemlerinde uygulanacak faiz oranını ise %42,25’e düşürmüştür.
- İlgili düzenleme için tıklayınız.
“Kredi Kartı İşlemlerinde Uygulanacak Azami Faiz Oranları Hakkında Tebliğ’de” düzenleme
- İlgili düzenleme ile, Tebliğ’in 4. maddesinin üçüncü fıkrasındaki “164” ifadesi (referans orana uygulanacak katsayı) “139” olarak değiştirilmiş; ayrıca yeni faiz oranlarının 24.09.2025’te Merkez Bankası tarafından ilan edilerek 1 Ekim 2025 tarihinden itibaren uygulanacağına dair geçici bir madde eklenmiştir.
- İlgili düzenleme için tıklayınız.
“Bankalarca Ticari Müşterilerden Alınabilecek Ücretlere İlişkin Usul ve Esaslar Tebliği’nde” değişiklik yapılmıştır.
- İlgili düzenleme ile, Tebliğin 9 ve 20. maddelerinde önemli değişiklikler yapılmış; kredi tahsis ücreti, kredi kullandırım ücreti ve üye işyeri (POS) ücretleri için yeni azami oranlar, uygulama esasları ve süre sınırlamaları belirlenmiştir.
- Detaylı bilgi için tıklayınız.
TEŞVİK & AR-GE
Yurt dışında fuar düzenlenmesi ve değerlendirilmesi tebliğinde güncelleme yapılmıştır.
Yerli Malı Tebliğinde değişiklik ve güncellemeler yapılmıştır.
- Söz konusu Tebliğle ilgili gelişmeleri bu yılın ocak ayında sizin için özetlemiştik.
- Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yapılan değerlendirmelerle Yerli Malı Tebliği güncellenmiş, 13.09.2014 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Yerli Malı Tebliği (SGM 2014/35) yürürlükten kaldırılmıştı.
- Linkte yer alan yazıda detaylarını bulabileceğiniz güncel Tebliğin 01.01.2026 tarihinde yürürlüğe gireceğini biliyoruz. Bu noktada yerli ürün konusunda en son ÖTV düzenlemesi yapılmış ve detayları 14 seri numaralı ÖTV Tebliği ile açıklanan “%40 yerli katkı” zorunluluğu başlatılmıştı. Ayrıca kamu ihalelerinde yerli malına %15 fiyat avantajı olabilmektedir.
- 15 Ekim 2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan 2025/4 numaralı Tebliğ ile de bazı ilaveler ile düzenlemeler yapılmıştır. Yönetmeliğe eklenen yeni bir fıkraya göre Yerli Katkı Oranı Raporu, Yerli Katkı Oranı %51’den az olan ürün ve girdiler için üreticinin talebi doğrultusunda ilgili oda veya borsa tarafından hazırlanan raporu ifade etmektedir.
- Tebliğde yazılım ürünleri için de bir ekleme yapılmıştır. Buna göre yazılım ürünlerinin yerli malı olarak kabul edilebilmesi için Bakanlık tarafından verilen Teknolojik Ürün Belgesine sahip olunması zorunludur. Teknolojik Ürün Belgesi olan yazılımlar için düzenlenen Yerli Malı Belgesinde, Yerli Katkı Oranı %100 kabul edilir. Tebliğ uygulamasında, ürünle ilgili genel giderler makine ve teçhizata ilişkin bakım, onarım giderleri, kira giderleri, amortisman giderleri, enerji/ulaştırma/su giderleri, doğrudan gider olarak kaydedilen araştırma-geliştirme ve tasarım giderleri, amortisman yoluyla itfa edilen araştırma-geliştirme ve tasarım giderleri ve benzerleridir.
- Yurt içinden temin edilen girdilerin ithal olup olmadığı hakkında menşe kontrolü yapılır; girdi ithal ise ithal girdi hesaplamasına, girdi Yerli Malı Belgesine sahip ise belgede yer alan Yerli Katkı Oranına karşılık gelen tutar yerli girdi hesaplamasına dahil edilir. Girdi, sanayi sicil belgesine sahip bir işletme tarafından üretilmiş ve ilgili işletmenin sanayi sicil belgesinin üretim konusu bölümünde yer alıyorsa ve ilgili işletmenin Yerli Malı Belgesi yoksa ilgili oda veya borsa tarafından bu ürüne ilişkin Yerli Katkı Oranı Raporu düzenlenir. Raporda yer alan orana karşılık gelen tutar yerli girdi hesaplamasına dahil edilir. Yerli girdi hesaplamasına dahil edilmeyen tutar ithal girdi hesaplamasına dahil edilir.
- Hesaplamanın nasıl yapılacağına ilişkin 8’inci maddenin 7’nci fıkrası da şu şekilde değiştirilmiştir. Buna göre yurt içinden temin edilen girdilerin ithal olup olmadığı hakkında menşe kontrolü yapılır; girdi ithal ise ithal girdi hesaplamasına, girdi Yerli Malı Belgesine sahip ise belgede yer alan Yerli Katkı Oranına karşılık gelen tutar yerli girdi hesaplamasına dahil edilir. Girdi, sanayi sicil belgesine sahip bir işletme tarafından üretilmiş ve ilgili işletmenin sanayi sicil belgesinin üretim konusu bölümünde yer alıyorsa ve ilgili işletmenin Yerli Malı Belgesi yoksa ilgili oda veya borsa tarafından bu ürüne ilişkin Yerli Katkı Oranı Raporu düzenlenir. Raporda yer alan orana karşılık gelen tutar yerli girdi hesaplamasına dahil edilir. Yerli girdi hesaplamasına dahil edilmeyen tutar ithal girdi hesaplamasına dahil edilir.
- Ayrıca Tebliğin 8. Maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
- “(9) Fatura tutarı; nihai ürün maliyet tutarının %0,5’inin üzerinde olan ve Yerli Katkı Oranı hesaplanmamış girdiler, üretim kodunda ilgili girdinin yer aldığı sanayi sicil belgesine sahip bir işletme tarafından üretilmesi koşuluyla Yerli Katkı Oranı hesabına Bakanlığın belirlediği oranda yerli girdi olarak dahil edilir.
- (10) Bakanlık tarafından Ülkemizde üretimi olmayan veya kısıtlı olan, yurt dışından temin edilen girdileri içeren liste yayımlanır. Bu listede yer alan girdiler, Yerli Katkı Oranı hesaplamasına Bakanlık tarafından ilan edilen katsayılarda (0-1 aralığında) ithal girdi olarak dahil edilir.
- (11) Aşağıdaki girdiler Yerli Katkı Oranı hesaplamasına %100 yerli girdi olarak- dahil edilir:
- a) Elektrik, su ve doğalgaz girdileri.
- b) Fikri ve sınai mülkiyet haklarının ilk tescilinin Ülkemizde yerleşik bir firma adına Türk Patent ve Marka Kurumu nezdinde yapılmış olması koşuluyla ürünün doğrudan üretimi ile ilgili olarak temin edilen patent, faydalı model, endüstriyel tasarım ve markaya ait giderler (Tescile ilişkin kayıtların, Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından doğrulanabilir belgelerle ibrazı esastır).
- c) 10/9/2014 tarihli ve 29115 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği çerçevesinde lisans sahibi bir işletme tarafından yurt içinde gerçekleştirilen geri dönüşüm faaliyeti sonucu elde edilen girdi niteliğindeki ürünler.”
“Yerel Kalkınma Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliğinde” değişiklik yapıldı.
- İlgili düzenleme ile, ilgili Tebliğ’in 4. maddesinin 4. fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır. (Bu hüküm, “mevcut yatırımlardan, programın gerektirdiği asgari şartları sağlamak koşuluyla, mevcut üretim kapasitesinde en az %75 oranında ve mevcut kayıtlı istihdamda en az %50 oranında artış sağlayan kapasite artışı yatırımlarının da destekleneceği” yönündeki düzenlemeyi kapsamaktaydı.)
- Detaylı bilgi için tıklayınız.
e-UYGULAMALAR
Yönetim kurulu karar defterlerinin elektronik olmasından vaz geçildi.
- İşletmenin muhasebesiyle ilgili olmayan ticari defterlerin elektronik ortamda tutulması ilişkin önemli bir değişiklik yapılmıştır.
- Yapılan düzenleme ile, yönetim kurulu karar defteri ve müdürler kurulu karar defteri zorunlu elektronik tutma kapsamından çıkarılmıştır. (Yalnızca pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri elektronik ortamda tutulmak zorundadır.)
- Ayrıca elektronik defter sistemine geçme süresi iki aydan, altı aya çıkarılmıştır.
- İlgili düzenleme için tıklayınız.
Elektronik imza ile ilgili süreçlere ve teknik kriterlere ilişkin Tebliğde değişiklik yapılmıştır.
- İlgili düzenleme ile, 06.01.2005 tarihli “Elektronik İmza ile İlgili Süreçlere ve Teknik Kriterlere İlişkin Tebliğin” 6. maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “31.12.2025” tarihi, bu tebliğ hükümlerinin geçerliliği bakımından “31.12.2027” olarak değiştirilmiştir.
- Detaylı bilgi için tıklayınız.
Tasfiyeye giren kurumların e-Defter ve berat dosyalarının yüklenmesine ilişkin önemli bir duyuru yayımlandı.
e-Defter uygulamasında “envanter defteri” kullanımı hakkında önemli bir duyuru yayımlandı.
e-Gider Pusulası uygulamasına ilişkin taslak paket yayımlandı.
e-Envanter defterine ilişkin düzenlemelerin yer aldığı e-Defter Paketi yayımlandı.
KDV-1 Beyannamesine değişiklik yapıldı.
- Değişiklik beyannamenin “Özel Matrah Şekli Tespit Edilen İşlemler Tablosuna” ilişkindir.
DIŞ TİCARET
AB’ye Katılım için Ulusal Eylem Planı (UEP), 2025-2028
- AB’ye Katılım için Ulusal Eylem Planı (UEP), 2025-2028 dönemini kapsayacak şekilde güncellenmiştir.
- Kalkınma Planı ve Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı'nda belirlenen hedefler arasında yer alan UEP’nin güncellenmesi çalışmaları, AB Başkanlığı eşgüdümünde, ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile yürütülmüştür.
- Plan’da, müzakere fasılları kapsamında “Yasal Düzenlemeler” ile “Kurumsal/İdari Yapılanma ve Diğer Çalışmalar” başlıkları altında yerine getirilmesi planlanan tedbirlere yer verilmiştir. Bu çerçevede, 147 yasal düzenleme ve 166 idari tedbirin hayata geçirilmesi öngörülmektedir. Detaylar için tıklayınız.
Dahilde İşleme Rejimi kapsamındaki izinlere yönelik ilave süre düzenlemesi yapıldı.
- 1 Ocak 2022 ila 11 Eylül 2025 tarihleri arasında düzenlenmiş ve ihracat taahhüt hesabı kapatılmamış DİİB/Dİİ’lere 11.09.2025 tarihinden itibaren 6 ay içerisinde Bakanlığa başvuruda bulunulması kaydıyla, 3 ayı geçmemek üzere ilave süre verileceği düzenlendi.
- İlgili Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.
Bazı gemi ve yatlarda ÖTV düzenlemesi yapıldı.
- 10.10.00.11 ve 8901.10.90.00.11 GTİP’li gemiler ile 89.03 tarife pozisyonları altında yer alan yatlar, kotralar, tekneler ve gezinti gemileri için %0 olan ÖTV oranı %8’e çıkarıldı.
- İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.
Aşağıda belirtilen eşyaların ithalatında gözetim uygulaması getirildi.
- 20.00.00.00 GTİP’te sınıflandırılan “Küçük Tekerlekler (Yalnız cam balkon tekerleği)”
- İlgili Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.
- 29.00.00.00 GTİP’te sınıflandırılan “Diğerleri (yalnızca toz polimerler)”
- İlgili Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.
- 12 GTİP’te sınıflandırılan “bazı eldivenler”
- İlgili Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.
- 4011 ve 4013 pozisyonunda sınıflandırılan “bazı kauçuktan dış lastikler”
- İlgili Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.
Bazı ürünlerin ithalatında mali yükümlülükler düzenlendi.
- 5513, 5514, 5515 ve 5516 GTP’li bazı eşya için ADV düzenlemesi yapıldı.
- İlgili Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.
- AB ve Türkiye’nin tarafı olduğu Serbest Ticaret Anlaşması dışında kalan ülkelerden yapılacak olan 8703 pozisyonunda yer alan otomobil ithalatında, araç tipine göre EMY düzenlemesi getirildi. Çin Halk Cumhuriyeti menşeli binek otomobilleri için uygulanmakta olan EMY kaldırıldı.
- İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.
- ABD menşeli sert kabuklu meyvelerden taş kömürüne, kozmetik ürünlerden plastik eşyalara, kâğıt ve kartondan binek otomobillere kadar birçok üründe EMY uygulaması kaldırıldı.
- İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.
Bazı maktu vergi tutarlarında düzenlemeler yapıldı.
- Gümrük idarelerine verilen beyannamelerden alınan maktu damga vergisi tutarı 1.350,00 TL’ye yükseltildi.
- İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.
“Yurt Dışına Çıkış Harcı” tutarı yükseltildi.
- 710,00 TL olan Yurt Dışına Çıkış Harcı Tutarı güncellenerek 09.09.2025 tarihi itibari ile 1.000,00 TL’ye yükseltildi.
- İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.
TİCARİ MEVZUAT
Konutların turizm amaçlı kiralanması (Airbnb) Yönetmeliğinde değişiklikler yapıldı.
- Konuyla ilgili olarak yıllar süren düzenleme eksikliği sonrasında 2023 yılında Kanun yayımlanmış ve ikincil düzenlemeler çıkarılmıştı. Bunun sonucunda şartları sağlayamayan çoğu kişi bu gelir kapısından vaz geçmişti. Yapılan kanuni düzenlemeye ilişkin ayrıntılara Türkçe ve İngilizce olarak linklere tıklayarak ulaşabilirsiniz.
- Bu kez yapılan ikincil düzenlemeyle izin belgesi verilmesi ve denetim konusuyla evlerde bulunması gereken teknik özelliklerde değişiklikler yapılmıştır. Buna göre;
- İzin belgeli konutlar belge düzenlendikten itibaren en az iki yılda bir ilk olarak belgelendirmeye esas evrakların kontrolü yapılarak denetlenir. Evrak eksikliği tespit edilmesi halinde belge sahibine otuz gün süre verilir. Verilen süre içinde eksikliklerin tamamlanmaması halinde Kanunun 4’üncü maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendi uyarınca işlem yapılır. Evrakların uygun olması durumunda konutlarda denetim yapılır.
- Yapılan denetimde eksiklik tespit edilen konutlara eksikliklerin giderilebilmesi için on beş gün süre verilir. Bu süre sonunda yapılacak denetimde eksikliklerinin giderilmediğinin tespiti halinde, Kanunun 4’üncü maddesinin ikinci fıkrasının (ğ) bendi uyarınca idari para cezası uygulanarak tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için yeniden on beş gün süre verilir. Bu süre sonunda yapılacak ikinci denetimde de eksikliklerin giderilmediğinin tespit edilmesi durumunda, Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi uyarınca izin belgesi iptal edilir.
- İzin belgeli konutlarda yapılan denetimlerde denetim tarihi belge sahibine bildirilir. Bildirilen denetim tarihinde konutun uygun şekilde açık ve hazır bulundurulmayarak denetime engel olunması durumunda Kanunun 4’üncü maddesinin ikinci fıkrasının (ğ) bendi uyarınca işlem tesis edilir.
“Fiyat Etiketi Yönetmeliğinde” değişiklik yapılmıştır.
- Değişiklik ile, Yönetmeliğinin 4. maddesine “dara” ve “karekod” tanımları eklenmiş, 6. maddeye elektronik cihazla fiyat gösterimi imkânı, 8. maddeye açık ürünlerde daranın düşülmesi zorunluluğu ve lokanta/kafe masalarında karekod ile fiyat sunumu, 9. maddeye ürün net miktarının daranın düşülmesi esasına göre belirlenmesi hükmü ile servis ve ek ücretlerin tarife ya da fiyat listesinde gösterilmesi zorunluluğu getirilmiş, ayrıca 11. maddedeki indirimli satışta uygulanacak referans fiyat yöntemi yeniden düzenlenmiş olup, bu değişiklikler yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.
- Detaylı bilgi için tıklayınız.
Yabancı plakalı taşıtlara kesilen cezaların tahsili için sistem geliştirilmiştir.
- 8 Ekim tarihli Resmî Gazetede yayımlanan Yönetmeliğe göre yabancı plakalı taşıtlara ait idari para cezalarının Muhasebat Genel Müdürlüğü sistemi üzerinden bildirilmesi halinde, cezanın tahsili gerçekleşmeden aracın yurt dışına çıkışına gümrük idaresince izin verilmez. Banka veya kredi kartı ile tahsilatın yapılabildiği hudut kapılarında, söz konusu cezaların banka veya kredi kartı aracılığıyla da ödenmesi mümkündür.
DİĞER MEVZUAT
Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurulu son dönemde önemli Kararlar almıştır.
- “Sürdürebilirlik Denetimi Yönetmeliğindeki Denetim Ekiplerine İlişkin Muafiyet Tarihinde Değişiklik Yapılması” – İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.
- Yönetmelikte, sürdürülebilirlik denetimini gerçekleştirecek ekiplerin, biri sorumlu denetçi olmak üzere en az üç denetçi ile bu kademeler için belirlenen birer yedek denetçiden oluşacağı hükme bağlanmıştır.
- 01.01.2026 tarihinden önce biten hesap dönemlerine ilişkin sürdürülebilirlik denetimlerinde, denetim ekiplerinde sürdürülebilirlik alanında yetkili olmayan denetçilere de yer verilebileceği, asıl denetim ekibindeki sorumlu denetçi ile en az bir denetçinin sürdürülebilirlik alanında yetkili olmasının yeterli olacağı belirtilmiştir. Söz konusu karar ile bu süre 1 yıl uzatılmıştır.
- “Sürdürülebilirlik Denetimi Yönetmeliğindeki Uygulamalı Mesleki Eğitim Şartına İlişkin Muafiyet Tarihinde Değişiklik Yapılması” – İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.
- Yönetmelikte sürdürülebilirlik alanında yetkilendirilmek isteyen bağımsız denetçiler için sürdürülebilirlik denetimi alanında “en az 8 ay süreyle uygulamalı mesleki eğitimi tamamlamış olma” şartı öngörülmüştür.
- Normalde 31.12.2025 tarihine kadar olan yapılacak yetkilendirmeler için bu şart aranmayacaktır. Söz konusu karar ile bu süre 1 yıl uzatılmıştır.
- “TFRS’lere İlişkin Yıllık İyileştirmeler – Cilt 11’in Yayımlanması” – İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.
- Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarıyla tam uyumu sağlamak üzere, KGK tarafından yayımlanan “TFRS’lere İlişkin Yıllık İyileştirmeler” serisi ile uygulamada ortaya çıkan tereddütlerin giderilmesi, standartların daha anlaşılır ve tutarlı olması ile uygulama birliğinin sağlanması amaçlanmaktadır. Bu iyileştirmeler, genellikle uygulamacıların karşılaştığı sorunlara pratik çözümler sunmakta ve finansal raporlamada güncel gelişmelere uyum sağlanmasına yardımcı olmaktadır.
- “Kurumsal Sürdürülebilirlik Raporlama Uzmanlığına İlişkin Usul ve Esasların Yayımlanması” – İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.
- Ülkemizde ilk kez zorunlu kurumsal sürdürülebilirlik raporlamasına geçişle birlikte; kurumsal sürdürülebilirlik raporlamalarının kalitesini ve güvenilirliğini artırmak amacıyla işletmeler ve raporlamayla ilgili kuruluşlar bünyesinde “yeşil yakalı” kapasitesi oluşturmak adına Türkiye Sürdürülebilirlik Raporlama Uzmanlığı lisanslamasına başlanmıştır.
- Söz konusu Karar ile bu uzmanların eğitimleri, lisanslama sınavları ve şartları, tescil işlemleri, faaliyetleri ve iptalini düzenleyen usul ve esaslar belirlenmiştir.
- “2004 Sayılı Kanun’un 286/1-(e) Maddesi ve Konkordato Talebine Eklenecek Belgeler Hakkında Yönetmelik Kapsamında Yapılacak Denetimler” – İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.
- Söz konusu karara göre; konkordato ön projesine ilişkin makul güvence veren denetim raporunun hazırlanmasında “faaliyet izninin iptali” yaptırımı gerektiren mevzuata aykırılıkların tespit edilmesi nedeniyle Kurulca faaliyet izni iptal edilen denetim kuruluşlarıyla ilgili olarak;
- İptale neden olan denetimde görev alan sorumlu denetçiler ve denetçiler ile iptale neden olan denetimin sözleşme tarihi ile iptal kararının kesinleşmesi arasında yönetim organı üyeliği veya ortaklığı bulunan bağımsız denetçiler için idari yaptırım kararının kesinleştiği tarihten itibaren üç yıl süreyle konkordato ön projesi denetim raporu hazırlama faaliyetlerinde görev alamayacaklardır.
- Denetim kuruluşları, Kararın yayımlandığı tarihten sonra imzalanacak yeni konkordato sözleşmelerinde bu yasağa uygun ekip görevlendirmek zorundadır.
- Kararın yayımlanmasından önce imzalanan sözleşmelerde görevli yasaklı denetçiler varsa, sözleşmelerin on gün içinde Kuruma bildirilmesi şartıyla bu denetimler mevcut ekiplerce tamamlanabilecektir.
Kişisel Verileri Koruma Kurulu’nun 04.09.2025 tarihli ve 2025/1572 sayılı Kararı, 01.10.2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
- Anılan Karar ile, Veri Sorumluları Sicili’ne (“VERBİS”) kayıt yükümlülüğünden istisna tutulan veri sorumlularının kapsamı yeniden düzenlenmiştir.
- Yeni düzenleme uyarınca, ana faaliyet konusu özel nitelikli kişisel verilerin işlenmesi olan veri sorumlularından,
- Yıllık çalışan sayısı 10’un altında,
- Yıllık mali bilanço toplamı 10 milyon Türk lirasının altında, olanlar, VERBİS kayıt yükümlülüğünden muaf tutulmuştur.
- Bu doğrultuda; başta psikologlar, diş hekimleri, diyetisyenler, eczacılar, laboratuvar işletmecileri ve benzeri şekilde serbest meslek faaliyeti yürüten sağlık meslek mensupları ile ana faaliyeti özel nitelikli veri işlemek olan diğer küçük ölçekli veri sorumluları, yukarıda belirtilen kriterlerin her ikisini de taşımaları halinde VERBİS’e kayıt yükümlülüğünden istisna olacaktır. Ancak, belirtilen eşiklerden herhangi birinin aşılması durumunda kayıt yükümlülüğü devam edecektir.
- Kararın yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla, belirtilen şartları sağlayan veri sorumlularının kayıt yükümlülüğü sona ermiş olup, halihazırda VERBİS’e kayıtlı olan veri sorumluları dilerlerse sicilden silinme talebinde bulunabilecektir.
Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından iki önemli Rehber yayımlanmıştır.
- “2026-2028 Yatırım Programı Hazırlama Rehberi” için tıklayınız.
- “2026-2028 Bütçe Hazırlama Rehberi” için tıklayınız.
Karayolları Trafik Kanunu’nda yapılan düzenlemeler Meclis Genel Kurulunda.
- Bazı cezaların esaslı bir şekilde artırıldığını gördüğümüz düzenleme Genel Kurul’da görüşülmeye başlanmıştır. Kanun Teklifine ilişkin gerekçelerle ile Komisyon aşamasında yapılan değişiklikleri görmek için Komisyon Raporuna linkten ulaşabilirsiniz. Vakıflar Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi Meclis’te
- Teklif ile; 2023 yılında meydana gelen depremlerden etkilenen Adıyaman, Hatay, Kahramanmaraş ve Malatya illerinde faaliyet gösteren seyahat acentalarından Seyahat Acentaları Birliğine ödemeleri gereken 2025 yılı aidatının alınmaması ve önceki dönem yıllık aidat borçlarının silinmesi;
- Marina, liman, kıyı tesisleri işletenler ile deniz aracı kiralayanlara kimlik bildirme yükümlülüğü getirilmesi; ses ve saz sanatçılarının sözleşmeli kadrolara atanabilmesi; belgesiz konaklama işletmelerinin elektronik ortamda tanıtım yapmasının önüne geçilmesi;
- Milli Saraylar İdaresi Başkanlığına bağlı taşınmazlar üzerindeki araştırma, sondaj ve kazı yapma yetkisinin Başkanlığa verilmesi, turizm yatırımlarına ilişkin kamu taşınmazlarındaki izin, tahsis ve kiralama sürelerinin uzatılmasında yaşanan hukuki belirsizliği gidermek amacıyla işlemlerin altı ay içinde tamamlanması;
- Vakıflar Genel Müdürlüğüne ve mazbut vakıflara ait taşınmazlara ilişkin kira sürelerinin beş yıl olarak belirlenmesi ile düşük bedelli kiralamalarda kiralama işlemlerinin noter onayı olmadan yapılabilmesi amaçlanmaktadır.
- Vakıflar Genel Müdürlüğünce 19.290 mazbut vakfın yanında 84 mülhak vakıf ve 240 intifalı vakfın iş ve işlemleri yürütülmektedir. Kanuna göre intifa hakkına konu mazbut vakıflar ile Genel Müdürlük tarafından geçici olarak yönetilen vakıfların yıllık gayrisafi gelirlerinin yüzde yirmisi yönetim ve temsil masrafı olarak Genel Müdürlük bütçesine gelir kaydedilir. Kanun Teklifi ile %20 olan oran %40 olarak değiştirilecektir.
- Covid ve sonraki süreçte vakıflara ait taşınmazlarda nizalı kiracı sayısı artmıştır. Veri tabanına göre 64.146 taşınmazdan 9.121 tanesinde işgalci bulunduğu, nizalı kiracı sayısının ise 1.377 olduğu görülmektedir. Kanun teklifinde buna ilişkin düzenleme yapılmaktadır.
ÖNEMLİ YARGI KARARLARI
Danıştay 3. Dairesi, yasal defterlerin ibraz edilmemesi fiilinin hem vergi ziyaı hem de özel usulsüzlük cezasını gerektirebileceğini kabul etmekle birlikte; vergi ziyaı cezasının miktar itibarıyla daha ağır olduğu hâllerde ayrıca özel usulsüzlük cezası kesilmesinin hukuka aykırı olduğuna hükmetmiştir.
- Böylece, aynı fiil nedeniyle çifte yaptırım uygulanmasının önüne geçilmiştir.
Anayasa Mahkemesi Türk Parasının Kıymetini Koruma Kanun’unun 1. Maddesini iptal etti
(AYM, E.2024/193, K.2025/136, 17/06/2025, § …)
- 15 Ekim tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan 17 Haziran 2025 tarihli kararın ana gerekçesi Cumhurbaşkanına verilen yetkinin sınırlarının belirlenmemiş olması.
- Karara göre kuralla Cumhurbaşkanına, ekonomik faaliyetlerin önemli bir kısmını yani döviz ve değerli malların ticaretini ve hareketini doğrudan etkileyen kararlar alabilme yetkisi verilmiştir. Bununla birlikte geniş bir düzenleme alanını kapsayan bu yetkinin nasıl kullanılacağına, hangi şartlar altında ve hangi ilkeler doğrultusunda uygulanacağına dair kanunda yeterli bir çerçeve çizilmemiştir. Kanun, yalnızca Türk parasının kıymetinin korunması amacıyla kararlar alınabileceğini belirtmekte ancak bu yetkinin sınırlarını belirleyen somut ilkeleri ortaya koyamamaktadır.
Anayasa Mahkemesi, özel hukuk kişileri arasındaki borç ilişkisinden doğan alacağın enflasyon karşısında değer kaybetmesi hâlinde zararın tazmini için etkili bir başvuru yolunun bulunmamasını, Anayasa’nın 35. maddesiyle bağlantılı olarak 40. maddesinde güvence altına alınan “etkili başvuru hakkının” ihlali olarak değerlendirmiştir.
- Mahkeme, yapısal sorunun giderilmesi için keyfiyetin TBMM’ye bildirilmesine ve kararın yayımlandığı tarihten itibaren 6 ay süreyle konuya ilişkin bireysel başvuruların incelenmesinin ertelenmesine karar vermiştir. (İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.)
Anayasa Mahkemesi, işe iade davalarında asıl işveren ve alt işverenin arabuluculuğa birlikte katılma şartının zorunlu olmadığına hükmederek ilgili hükmü iptal etti.
Anayasa Mahkemesi, HMK m.166/1’in (aynı yargı çevresinde, aynı taraflar ve aynı konuya ilişkin ikinci davanın açıldığı mahkemece davaların birleştirilmesi) “kanunî hâkim güvencesi” ile bağdaşmadığı gerekçesiyle iptaline karar vermiştir.
- Gerekçede, ikinci davanın mahkemesince verilen birleştirme kararının ilk davayı gören mahkemeyi bağlamasının yargıcın/mahkemenin fiilen değiştirilmesine yol açtığı ve bu nedenle Anayasa’ya aykırı olduğu vurgulanmıştır. (İlgili Karara ulaşmak için tıklayınız.)
Sevgi & Saygılarımızla,
Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy
PDF İndir