Abone Ol EN

2024/73 KDV Oranı Belirlemenin Dayanılmaz Hafifliği (Özel Tıbbi Amaçlı Gıdalar %10)

Bu yıl KDV Kanunu’nun 40. Yılı, Kutlu Olsun!

 

Anayasa’nın 73’ncü maddesi Anayasal Maliyecilik ve Vergicilik açısından çok öz hükümler taşıyor. Bunlardan bir tanesi de vergi oranlarının belirlenmesinde Yasama ile Yürütmenin dengesi. Buna göre vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde kanunun belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapmak yetkisi Cumhurbaşkanına verilebilir. KDV açısından bakarsak kanuni oran %10 olup, bunları değiştirme ve oranları mal ve hizmetlere göre belirlemeye İdare yetkilidir.

 

Bu Kararla Ne Değişti?

 

Cumhurbaşkanı Kararıyla gıda kapsamında vergilendirilen ancak vasfı özel tıbbi amaç taşıyan gıdalarda oran %10 olarak belirlenmiş oldu. Uygulama 15 Kasım’da başladı. 14 Kasım 2024’te yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararına göre;

 

  • Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılan veya ithaline izin verilen özel tıbbi amaçlı gıdaların KDV oranı %10 olarak belirlenmiştir. Gıdalarda normalde KDV oranı %1.
  • Ayrıca, özel tıbbi amaçlı gıdalar ve beşerî tıbbi ürünler ile beşerî tıbbi ürünlerin terkibinde bulunan etkin maddeler ve etkin madde üretiminde kullanılan hammaddelerin ana KDV Kararnamesi olan 2007/13033 sayılı BKK eki (I) sayılı listede yer alması halinde de KDV oranı %10 olarak uygulanacaktır.
  • Aynı Kararın eki (II) sayılı listenin 22’nci sırasının sonuna eklenen ibare ile bu sıra kapsamında yer alan özel tüketim vergisine tabi olan mallar ile Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 85.17 pozisyonunda yer alan malların ithal ve tesliminde genel KDV oranı (%20) uygulanması öngörülmüştür.
  • Bu düzenleme, doğru saydıysak, 2007 tarihli Ana Kararda yapılan 54’üncü değişikliktir.

 

Özel Tıbbi Amaçlı Gıda Nedir?

 

“Özel Tıbbi Amaçlı Gıdalar Ruhsatlandırma Yönetmeliği” bu konuda Sağlık Bakanlığı tarafından çıkarılmış olan bir ikincil düzenleme. Yönetmeliğin amacı; özel tıbbi amaçlı gıdaların istenen etkililik, güvenlilik ve gereken kaliteye sahip olmalarını sağlamak üzere ruhsatlandırma işlemlerinde ve ruhsatlandırılmış ürünlere ilişkin iş ve işlemlerde uygulanacak usul ve esasları belirlemek. 

 

Bu Yönetmelik, sağlıklı bebek ve küçük çocuklar için üretilen bebek formüllerini, devam formüllerini, bebek ve küçük çocuk ek gıdalarını, vücut ağırlığı kontrolü için diyetin yerini alan gıdaları, glutenin gıdadaki yokluğu veya azaltılmış varlığı hakkında ifade içeren gıdaları, sporcu gıdalarını ve takviye edici gıdaları kapsamıyor. 

 

Yönetmeliğin tanımlar bölümüne göre özel tıbbi amaçlı gıda besin ögelerini veya metabolitlerini vücuda alma, sindirme, absorbe etme, metabolize etme ve vücuttan atma kapasitesi sınırlı, azalmış veya bozulmuş olan ve diyet yönetimleri normal diyetin düzenlenmesi ile sağlanamayan hastaların diyetlerini düzenlemek amacıyla tıbbi gözetim altında kullanılmak üzere geliştirilen, özel olarak formüle edilip endüstriyel yöntemlerle elde edilen,  beslenme yönünden tam veya tam olmayan ürünleri ifade etmektedir. 

Ruhsat ise özel tıbbi amaçlı gıdaların belirli bir formül, önerilen kullanım miktarı ve kabul edilen ürün bilgilerine uygun olarak üretilip piyasaya sunulabileceğini gösteren ve bu konuda yetkili olan İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunca düzenlenen belgeyi tanımlıyor. Bu Yönetmelik hükümlerine göre Kurum tarafından ruhsat düzenlenmeyen hiçbir özel tıbbi amaçlı gıda piyasaya sunulamaz.

 

Bu Yönetmelik dışında söz konusu ürünlerin piyasa kontrolü hakkında ayrı bir Yönetmelik daha Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. Anılan bu Yönetmeliğin amacı, Kurum tarafından ruhsatlandırılmış veya izin verilmiş beşerî tıbbi ürünler ile özel tıbbi amaçlı gıdaların piyasada istenen etkililik, güvenlilik ve kalitede bulunmasını temin etmek amacıyla yapılacak piyasa kontrol faaliyetlerinin planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesinde uygulanacak usul ve esaslar ile görev, yetki ve sorumlulukları belirlemektir.

 

Müeyyide olarak Yönetmelik kapsamında Ulusal Kontrol Laboratuvarlarında gerçekleştirilen analiz sonuçlarının değerlendirilmesi neticesinde ürünlerin ve etkin maddelerin uygun bulunmadığı durumlarda Beşerî Tıbbi Ürünler ve Özel Tıbbi Amaçlı Gıdaların Geri Çekilmesi Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre gerekli değerlendirmeler yapılır. 

 

Konuyla İlgili Önceki İçeriklerimiz

 

Vergi oranlarının belirlenmesinde konu ile ilgili geçmiş yazılarımızı incelemek için linklere tıklayabilirsiniz. Özellikle COVİD sırasında yapılan oran indirimleri ve çok daha öncesinde tekstil işinde yapılan oran değişikliği sırasında tartışmalı çok fazla konu gündeme gelmişti.

 

 

Maliye Bakanlığı bu yıl içerisinde gıda alanında yanlış KDV oranı uygulayan işletmeler için bir duyuru yayımlamış ve bir Tebliğ çıkarmıştır. Detayları blog yazımızdan takip edebilirsiniz.

 

Oranların belirlenme mantığı ile artma veya azalmanın sonuçlarını, oranı değişen diğer teslim ve hizmetleri, değişikliklerle ilgili önerilerimizi uzman görüşü olarak okuyabilirsiniz. Özellikle firmaların mal ve hizmetlerinde oran analizi yapmalarının barındırdığı vergisel fırsatlar yanında risklerin tespitinde de önemli olduğunu göz ardı etmemeliyiz.

 

Özü: Vergide kıyas yasağı var. Türkçemizde pek sevsek de örneğin, vb, benzeri, vd., gibi, vs tarzında edatlar vergi kurallarında ve normların yazımında çok kullanılamıyor. Çünkü net değilse vergilendirmede gri alanlar oluşma ihtimali yüksek. Oran belirlenirken bazen sunulan hizmete, malın tipine, hizmetin sunulduğu yere, belirli bir alana, belli bir kanuna, lisansa veya ruhsata dayalı tanımlama da yapılabiliyor. Oran konusunda risk almamak veya vergi oranını belirlerken mal ve hizmetin adını ve tanımını belirlemek, mal ve hizmetin içeriğiyle uyumlu olmak önemli bir avantaj olabilir. Aynı zamanda oran riskini de yönetmiş olursunuz.

 


Sevgi & Saygılarımızla,

 

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy




PDF İndir