Abone Ol EN

2025/05 Bireysel Katılım Sermayesi (Melek Yatırımcılar) Yönetmeliği yenilendi!

Melek yatırımcılar, yüksek risk sermayesi gerektiren alanlarda önemli aktörler. Özellikle ABD bu alanda çok gelişmiş oyuncu, yatırımcı ve regülasyon ağına sahip. Ülkemizde de yaklaşık 10 yıldır bu alanda Hazine’nin yaptığı düzenlemeler ve vergi avantajları söz konusu. Sayılar ise maalesef yetersiz.  

 

Geçen yılın son günü çıkan Yönetmelikle 2013 tarihli eski Yönetmelik yürürlükten kaldırıldı. Bu Yönetmeliğin ana amacı; yüksek risk içermesi nedeniyle finansmana erişimde sıkıntı yaşayan başlangıç veya büyüme aşamasındaki girişimler için finansal bir araç olan bireysel katılım sermayesinin desteklenmesine, bireysel katılım yatırımcılarının ve ilgililerin faaliyetlerinin izlenmesine, denetlenmesine ve sona ermesine ilişkin usul ve esasları düzenlemek.

 

Yönetmelikte esasen bu alandaki temel aktörler ve yapılar açıklanmakta, bireysel katılım sermayesi ağları, bireysel katılım yatırımcılar, girişimciler, ortak yatırım ve lisanslar tanımlamaktadır. Ayrıca, BKY ağlarının akreditasyonu, akreditasyon başvurusunda aranan ölçütler, akreditasyonun süresi, buna ilişkin protokol, ağların temel yükümlülükleri, bunlara uyulmaması halinde uygulanacak yaptırımlar, lisanslamaya ilişkin ölçütler, başvuruda aranan belgeler, lisans süresi ve devri, hangi hallerde lisans iptali yapılacağı ve BKY kimliğinin gizliliği hususları düzenlenmektedir.  

 

Vergisel açıdan önemli bir destek sağladığı için bu alanda da düzenlemeler yapılmıştır. Yönetmelikte, vergi desteğinden yararlanma, yatırım yapılacak faaliyet alanları ve sınırlamalar, girişim şirketine nakdi sermayenin yatırılması ve kullanılması, yatırım yapılacak şirketin niteliği, ortak yatırımlarda seçilecek lider, vergi desteğinden yararlanmak amacıyla yatırım başvurularında aranan belgeler, düzenlenecek esas sözleşme, vergi desteği başvurusu süreci ve sonuçlandırılması ve son olarak şartların sağlanmaması durumunda vergi desteğinin iptali süreci açıklanmaktadır. Konuyla ilgili vergi tebliğine ulaşmak için de tıklayınız.

 

Yönetmelikte bunun yanında, akredite BKY ağlarının faaliyet raporlarının düzenlenmesi, Bakanlığın gözetim, kontrol ve etki değerlendirme faaliyetleri, özel durumların bildirilmesi ve denetim konularıyla, oluşturulacak bilgi sistemi, Yönetmelikte geçen parasal tutarların her yıl güncellenme oranı ve Bakanlığın bu alanda alacağı tedbirler ve verilen yetkiler düzenlenmektedir.  

 

  • Bir BKY, birden fazla akredite BKY ağına üye olabilir. Akreditasyon süresi beş yıldır.
  • Akredite olduktan sonraki ilk iki yıl içinde en az beş lisanslı üyeye sahip olmaları ve bu şartı akreditasyon süresi boyunca korumaları gerekmektedir.
  • Bu Yönetmelikte düzenlenen koşulları yerine getiren ve BKY lisansına sahip BKY’ler GVK geçici 82’nci maddesinde hükme bağlanan esaslar çerçevesinde vergi desteğinden yararlanabilirler. (Vergi destek oranı %75 ve %100 olarak uygulanır)
  • BKY’nin girişim şirketine bireysel ya da ortak yatırım suretiyle koyduğu sermaye ile ilgili olarak vergi desteğinden yararlanabilmesi için BKY’ler tarafından her bir girişim şirketinde iktisap edilen şirket hisselerinin bedeli emisyon primi dahil 200.000 TL’den az olamaz. Bu tutar ortak yatırımlarda her bir BKY için ayrı ayrı uygulanır. Ortak yatırımlarda sadece asgari yatırım tutarını sağlayan BKY’lere vergi desteği uygulanır. 
    • BKY’lerin vergi desteğinden yararlanabilmesi için iktisap ettikleri hisselere ait şirketin Türk Ticaret Kanunu’na tabi tam mükellef bir anonim şirket olması,
    • BKY’nin iştirakinden önceki son iki mali yıldaki yıllık net satışlarının KOBİ Yönetmeliğinin 5’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde düzenlenen küçük işletme tanımındaki tutardan fazla olmaması, en fazla elli çalışanı bulunması,
    • Şirketin idare, denetim veya sermaye bakımından doğrudan veya dolaylı olarak BKY’nin kendisine ve sayılan akrabalarına bağlı bulunmaması ya da bunların nüfuzu altında olmaması ve başka bir şirketin kontrolünde olmaması,
    • Bakanlıkça belirlenen vergi desteği sağlanacak sektör ve faaliyetlerde bulunulması,
    • Paylarının halka arz edilmemiş olması ve
    • Şirketin kuruluşundan itibaren en fazla on yıllık sürenin geçmiş olması gerekiyor.
  • Kısaca bakarsak Yönetmelik, konu bütünlüğünü teminen yeniden yazılarak ifadeler sadeleştirilmiştir. Kısıtlayıcı ve engelleyici hükümler kaldırılmış ve sistem daha esnek bir yapıya kavuşturulmuştur.
  • Lisans ve yatırım başvurularında aranan parasal tutarlar güncellenmek suretiyle tutarların günümüz şartlarına uygun seviyelere getirilmesi sağlanmıştır.
  • BKY’lerin yapacakları yatırımlar için aranan azami yatırım tutarı ile şirket sayısı uygulaması kaldırılmıştır. Yatırımların değerlendirilmesinde Bakanlık ön kontrolü kaldırılmış ve yatırım süreci kısaltılmıştır. Bunun yanında Ağ Akreditasyon kriterleri sadeleştirilmiş ve süreçler kolaylaştırılmıştır.
  • Tutarlar açısından da Yönetmeliğe parasal tutarların her yıl yeniden değerleme oranı (YDO) ile güncellenmesine ilişkin düzenleme eklenmiştir.

 

Konunun Önemi ve İstatistiki Bilgiler

 

2025 Cumhurbaşkanlığı Programında konuya ilişkin yapılacak eylemleri sizler için özetlemiştik. Bunlardan biri de alternatif finansman kaynaklarıydı. Kitle fonlaması, bireysel katılım sermayesi, girişim sermayesi gibi alternatif finansman kaynaklarının kullanımı Teknogirişim Konseyi gündemine alınarak bu kaynakların çeşitlendirilmesi ve güçlendirilmesine yönelik çalışmalar yapılacaktır.

 

Bu alanda vergide önemli bir teşvik yer almaktadır. Bu teşvikin süresi sona erdiğinde 7420 sayılı yeni bir yasal düzenleme ile 2027’ye uzatıldığını duyurmuştuk.

 

  • Bireysel Katılım Yatırımcısı Vergi İndirimi: Melek yatırımcı olarak bilinen bireysel katılım yatırımcısı indiriminin süresinin 2027 sonuna kadar uzatılması ve indirilebilir üst tutarın 2023 yılı kazançlarından başlamak üzere artırılması (2,5 milyon TL) söz konusu olmuştur.

 

7420 sayılı Kanun’a ilişkin Komisyon Raporunda yer alan kritik önemdeki özet bilgi şu şekildedir. “Bugüne kadar toplam 832 bireysel katılım yatırımcısına lisans verildiği, melek yatırımcı olarak da adlandırılan bu yatırımcıların altı aylık dönemler itibarıyla yatırım gerçekleşmelerinin takip edildiği, bunun yanında söz konusu alanın Hazine kontrolörlerince de denetlendiği, bu kapsamda yapılan yatırım tutarının 22,3 milyon TL düzeyine ulaştığı, bu tutarı daha yukarıya çekmek amacıyla dünyadaki iyi uygulama örneklerinin takip edilerek melek yatırımcı ağının büyümesine yönelik adımların atılacağı ifade edilmiştir.”

 

Bu tür vergi destekleri konusundaki düzenlemeleri yakından takip ediyoruz. Siz de bizi takip ediniz!

 


Sevgi & Saygılarımızla,

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy




PDF İndir