2024-47 / 7521 sayılı Vergi Kanunu Kabul Edildi!
İçinde önemli vergisel düzenlemeler de olan 7521 sayılı Kanun TBMM’de kabul edildi. Cumhurbaşkanı onayı sonrası Resmî Gazete’de bugün yayımlandı.
Temmuz ayı
bültenimizde “
büyük vergi torba kanunu beklerken önce küçük torba kanun geldi” başlığıyla haberi sizinle paylaşmıştık.
Öngörülen Vergi Düzenlemeleri Neler?
Meclis’e sunulan söz konusu Kanuna özetle bakmak gerekirse, malî disiplini güçlendirmek, kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanımını sağlamak amacıyla uygulamaya konulan maliye politikası çerçevesinde kamuda tasarrufların artırılması ve bu bağlamda harcama kontrolü sağlamak amacıyla;
- Tasarruf tedbirlerine aykırı hareket edenlere ilgili mevzuatına göre yaptırım uygulanması,
- Akaryakıt istasyonu dışında, kendi araçlarına kendi ihtiyaçları için belirli şartlar altında akaryakıt ikmali yapabilecek yerlerin sınırlandırılması suretiyle kamu ve can güvenliği de dikkate alınarak mali usulsüzlük fiilleri ile daha etkin bir şekilde mücadele edilmesi, (uygulamanın 2025’te başlaması planlanmaktadır.)
- İller Bankasının finansman süreçlerinin düzenli devam edebilmesi için sermaye tavanının artırılması,
- Öngörülen şartları taşıyan hibrit elektrikli araçların ÖTV oranlarında değişiklik yapılarak teşvik edilmesi, (yayımı tarihinde yürürlüğe girmek üzere)
- Sanayi ve Teknoloji Bakanı ile yatırımcılar arasında imzalanan ve yatırım teşviklerine ilişkin hükümler içeren yatırım sözleşmelerinin, yatırım teşvik belgelerine istinaden uygulananlara benzer şekilde damga vergisinden istisna tutulması (1 Temmuz 2024’ten itibaren geçerli olmak üzere) amaçlanmaktadır.
Yasada ayrıca, avukatların MASAK kapsamında yükümlülükleri, devlet desteklerinin izlenmesi, Gelir İdaresi’nin taşra teşkilatında yapılan düzenlemeler ve deprem bölgesinde nüfusu azaldığı için kamu paylarının azalmasının engellenmesine ilişkin hükümler de yer almaktadır.
TBMM’de İşleyen Süreç ve Raporlar
Genel Kurul’da kabul edilen Kanun metnine
linkten ulaşabilirsiniz.
Merak edenler Plan ve Bütçe Komisyonu’nda yapılan tartışmaları, redakte edilen maddeleri, vergisel düzenlemelere ilişkin gerekçe ve istatistiki bilgilere
Komisyon Raporu’ndan ulaşabilirler.
Düzenlemelerin Gerekçesi ve Ayrıntılar
En önemli vergi düzenlemelerinden biri hibrit elektrikli araçlara yönelik ÖTV konusudur.
Kanun’un 11’nci maddesiyle Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (II) sayılı listeye 87.03 G.T.İ.P. numaralı sırasının “- Diğerleri” satırında yer alan “-- Sadece elektrik motorlu olanlar” alt satırından önce gelmek üzere karşılarında gösterilen oranlarıyla birlikte aşağıdaki alt satırlar eklenmiştir.
Düzenleme ile Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (II) sayılı listede değişiklik yapılarak, sadece araç dışından şarj edilebilen (plug-in) hibrit elektrikli araçlardan birleştirilmiş kilometre başına karbondioksit emisyonu 25 gramın altında ve birleştirilmiş elektrikli motor menzili 70 kilometre ve üzerinde olanlardan, motor silindir hacmi 1800 cm3’ü geçmeyenlerin motor silindir hacmi ve matrah eşiklerine göre ÖTV oranlarının ayrıca belirlenmesi sağlanmaktadır.
İkinci önemli konu da harici akaryakıt satış durumuna ilişkindir. Bilindiği üzere Petrol Piyasası Kanunu’nun 9 uncu maddesinin mevcut yedinci fıkrası ile araçlara yapılacak ikmalin, yine bu fıkrada tanımlanmış yerler haricinde, akaryakıt istasyonunda yapılması zorunlu tutulmuştur. Mevcut metinde “fabrika, şantiye, nakliye filosu ve benzeri” ifadesine yer verilerek bu istisnanın kapsamının oldukça geniş tutulduğu görülmektedir. Bu kapsamda aslında akaryakıt istasyonundan yakıt almaya uygun kamyon, otobüs, minibüs gibi birçok taşıta yönelik olarak meskûn mahallerde veya kamyon ve otobüs garajlarında yanıcı ve parlayıcı özellik taşıyan akaryakıtın depolandığı görülmektedir.
Bu durumun kamunun can ve mal güvenliği açısından olumsuz durumlar oluşturma ihtimali bulunmaktadır. Ayrıca bu tür otobüs ve tır garajlarında kendi kullanımı için alınan akaryakıtın lisans alınmaksızın ve fatura düzenlenmeksizin üçüncü taraflara satıldığına yönelik tespitler bulunmaktadır.
Bu kapsamda maddede yapılan değişiklikle; maddenin amacına uygun olarak sadece trafiğe çıkması zahmetli veya sınırlandırılmış olan iş makineleri, yüksek istiap haddine sahip kamyon ve benzeri, fabrika, şantiye ve ocaklarda çalışan araçlar ile kamu kurum ve kuruluşlarının araçlarına istasyon dışı ikmal hakkı verilmesi yönünde bir düzenleme yapılması amaçlanmaktadır.
Ayrıca söz konusu fıkraya eklenen hüküm ile istasyon dışında gerçekleştirilen teslimlerde, akaryakıtın alıcı deposuna taşınması veya taşıttırılmasının bayilik lisansına sahip satıcı tarafından gerçekleştirileceği öngörülmektedir. Bu düzenleme ile bu tür ikmallerdeki belirsizliğin ortadan kaldırılması yoluyla kullanıcıların korunması hedeflenmekte ayrıca olası mali usulsüzlüklerin de önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.
Sevgi & Saygılarımızla,
Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy
PDF İndir