Abone Ol EN

2023-99 / Kasım 2023 Aylık Mali / Vergisel Gelişmeler

Bu ay yoğun bir şekilde, Airbnb olarak bilinen sistemde vergi nasıl olur, komşulardan izin almadan bu işi yapanlar ceza alır mı vs. tartışmaları arasında geçti, sonunda Kanun TBMM’de kabul edildi. Elveda Airbnb diyecek miyiz? Türkiye konuyu biraz sert bir zeminde ele aldı diyelim. Genel olarak sektörüne ismini veren Uber, Google, Spotify, Booking veya Tiktok gibi devlerde önce süreç işliyor, firmalar büyüyor, sonra yasal düzenleme geliyor. Bakalım Meclis’e gelecek kripto varlık düzenlemesi nasıl olacak, merakla bekliyoruz.

 

Enflasyon düzeltmesi ise ikinci başlığımız, bakalım ertelenecek mi? Tebliğ taslağı Maliye’nin sayfasında duruyor henüz. Kabul edilen 4 çifte vergileme anlaşması, yıl sonunda yanacak KDV iadeleri, borca batık şirketler için getirilen uygulamanın bir yıl daha ertelenmesi, SPK’nın duyurduğu yeni enstrümanlar, artan faiz ve muhasebeciler için önemli olan avans/reeskont faiz oranları, taşınmaz ve araç ticaretinde kimlik doğrulama zorunluluğunun başlaması ise diğer önemli konularımız.

 

Ayrıca, vergi denetiminde belge ibrazını elektronik ortama taşıyan e-Viz sistemi, güncellenen KDV İade Kılavuzu, EPDK tarafından güncellenen harmanlama yükümlülüğüne ilişkin fiyat metodolojisi de bazı mükellef grupları için önemli detaylar.

 

Bültende önce vergi diyoruz, sonra mali işler yöneticileri için önemli olabilecek konu başlıkları ile ilerliyoruz. Artık dördüncü geçici vergi dönemi olmadığı için onun tahtına oturan üçüncü geçici vergi çalışmaları devam ediyor, tüm meslektaşlara kolaylıklar diliyoruz.

 

VERGİ

 

Kripto Varlık Yasası Meclis’e geliyor.

  • Türkiye’nin FATF çalışma komitesine sunduğu taahhütler kapsamında Yasa’nın TBMM’ye gelmesi bekleniyor. Ülkemizin gri listede kalmasına sebep olan bu konunun çözülmesini ümit ediyoruz. Uzun zamandır, kripto varlıkların hukuki durumu, muhasebeleştirilmesi, varlık sınıfı, KDV karşısındaki durumu, gelir vergisine tabi olup olmadığı da tartışılmaktadır.
  • Hazine ve Maliye Bakanı’nın TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda yaptığı bu çok önemli açıklamalar için ilgili tutanakları okuyabilirsiniz.

 

KDV iade talepleriniz için süreleri kontrol etmelisiniz. Hak kaybına uğramayın!

  • 7104 sayılı Kanun ile yapılan düzenleme sonrasında tam istisnalar ve tevkifattan kaynaklı iadelerin alınmasında 2 yıllık, indirimli oran iadelerinde ise 1 yıllık bir süre öngörülmüştür.
  • Kanuni düzenlemenin yürürlük tarihi 2019 olduğu için, 2018 yılına ilişkin tam istisna ve tevkifat iadelerinizi bu yılın sonuna kadar talep edebilirsiniz. Aynı durum 2021 yılı iadeleri için de geçerli olup, 2022 yılından kaynaklananlar için ise 2024 sonuna kadar vakit var.
  • Keza, indirimli oran iadelerinde 2022 yılı için Kasım beyannamesinde beyan edilmesi, yıl sonuna kadar da gerekebilecek düzeltmelerin yapılması, iade talep dilekçelerinin de mutlaka sisteme girilmesi gerekmektedir.
  • Konuyla ilgili düzenleme ve ayrıntılarına yer verdiğimiz bültene linkten ulaşabilirsiniz.

 

Türkiye’nin 4 Çifte Vergileme Anlaşması TBMM’de yasa olarak kabul edilmiştir.

  • Türkiye ile Kamboçya, Sri Lanka, Kongo, Senegal, Nijerya ve Sierra Leone Çifte Vergi Anlaşmaları TBMM tarafından Kanunla kabul edildi. Kanunlar 2 Kasım 2023 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.


Borca batık şirketler için özel uygulama 2025’e kadar 1 yıl daha uzatıldı!

  • Türk Ticaret Kanunu’nun 376’ncı maddesine ilişkin Tebliğ ile süre 2025’e uzatılmıştır.
  • Konuya ilişkin tüm ayrıntılara 2022-88 sayılı bültenimizden ulaşabilirsiniz.
  • Geçen yıl gündeme gelen “sermaye azaltımında vergileme”, borca batık şirketler için Tebliğ ile getirilen bazı kolaylıklar ve firmaların sermayelerini güçlendirmek için alabilecekleri tedbirlerin sonuçları hakkında blog yazılarımızı takip edebilirsiniz.


Enflasyon Düzeltmesi Tebliğ Taslağı hazır! Erteleme hala bekleniyor gibi! Bakalım, görelim.

  • Hazine ve Maliye Bakanı geçen gün yaptığı bir açıklamada “bankaların kapsam dışı olabileceğini”, diğer firmalar için düzeltme olacağını söyledi. Şu aşamada, VUK geçici madde 33 değişmezse, yıl sonunda bir enflasyon düzeltme mesaimiz olacağı kesin gibi.
  • 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 298 inci maddesinin (A) fıkrası ve geçici 33’üncü maddesi gereğince 2023 hesap dönemi sonu ve izleyen hesap dönemlerine ilişkin olarak enflasyon düzeltmesine tabi tutulacak mali tabloların ve düzeltme işlemlerinin usul ve esaslarının belirlenmesine yönelik Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği taslağı hazırlanmıştır.
  • Taslakta maddeler olarak;
    • Düzeltme sırasında göz önünde bulundurulacak temel ilkeler,
    • Sadece bilançonun düzeltileceği, düzenlemenin mahiyeti ve gerekçesi,
    • 2023 yılına ilişkin uygulama ile 2024 yılına ilişkin uygulamanın farkları,
    • Düzeltmeden yararlanamayacak olanlar,
    • Özel hesap dönemine tabi olanlar için uygulamanın nasıl yapılacağı,
    • Düzeltmenin yapılacağı parasal olmayan kıymetlerin tam bir listesi,
    • Düzeltme yapılmayacak olan parasal kıymetlerin listesi,
    • Reel olmayan finansman maliyetlerinin belirlenmesi,
    • 2024’ten önce ayrılmış ve sermayeye ilave edilmiş olan yeniden değerleme değer artış fonlarının durumu,
    • Düzeltme sonrası bilançoda yer alacak öz sermaye kalemleri,
    • Uygulanacak düzeltme katsayıları ve toplulaştırılmış yöntemlerin uygulanması,
    • Birikmiş amortismanların düzeltilmesi, özellikli bazı durumlar olarak yapılmakta olan yatırımlar, fiyatı devletçe belirlenen mallar, avansların durumu, finansal kiralamaya konu kıymetler, yedek akçeler, birleşme primleri,
    • Atılacak muhasebe kayıtları, yıllara yaygın inşaat işlerinde muhasebe kayıtları,
    • Daha sonra işi bırakma, tasfiye, devir birleşme vb durumlarda düzeltme işlemi,
    • İzleyen dönem başlangıç değerleri ile geçmiş yıl karları ve zararları,
    • 2024 ve sonraki dönemlere ilişkin düzeltmenin farklı özellikli durumları,
    • Münhasıran özellikli ticaret ile uğraşanları durumu (kuyum sektörü)
    • Enflasyon düzeltmesine ait kayıtları atılma zamanı, düzenlenecek bilanço,
    • Anılan kıymetlerin daha sonra satılması,
    • Pasif kalemlere ait enflasyon fark hesabında yer alan değerler ve son olarak,
    • Düzeltme yapmamanın cezai müeyyidesi düzenlenmektedir.
    • Paydaş Notu: Taslak ile ilgili görüş ve önerilerin toplanmaya devam edildiği, bu konuda sosyal mecralarda çok fazla yazı ve makale paylaşıldığı görülmekte olup, ne kadarının GİB’e iletildiği bilinmemektedir. Duyuruya göre mevcut taslakta yer alan konuların geliştirilmesi, değiştirilmesi veya katkıda bulunulması ile ilgili görüş ve öneriler 3/11/2023 günü sonuna kadar “VUK2@gelirler.gov.tr” e-posta adresine iletilebilmektedir. Gönül ister ki, ülkemizde katılımcı yönetim ve iyi yönetişim ilkeleri gereği, paydaşlar görüşlerini daha gönüllü bir şekilde kamu kurumlarına iletsinler ve ilgili kurum ve kuruluşlar da gelen tüm görüş ve önerileri düzenleme kapsamında kamuoyu ile paylaşsın. Bunun, ülke için toplamda daha yüksek bir refaha ulaşılması için bir fırsat olduğunu ve OECD gibi uluslararası kuruluşların “paydaş yönetimini” bu şekilde yaptığını hatırlatmakta fayda var.

 

İnternet Vergi Dairesi KDV İade Taleplerine Ait Listeleri Gönderme Kılavuzu güncellenmiştir.

  • İlgili kılavuzda KDV iade sürecinin içerisinde yer alan bütün paydaşların yararlanacağı şekilde detaylı açıklamalara ve ekran görüntülerine yer verilmiştir. Kılavuza ulaşmak için tıklayınız.

 

Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı bünyesinde geliştirilen Elektronik Veri İbraz Sistemi (e-Viz) kullanıma açılmıştır.

  • Elektronik Veri İbraz Sistemi (e-Viz): Elektronik defter ve belgeler ile elektronik ortamda tutulan/üretilen diğer belgelerin, incelemeyi yürüten Vergi Müfettişine elektronik ortamda ibrazını sağlayan sistemdir. Sistem, Vergi Dairesi Başkanlıkları nezdinde, kademeli olarak açılmıştır. e-Viz sistemi ile vergi incelemesinde bulunan mükelleflerin belgelerini elektronik ortamda e-imzalı şekilde 7/24 ibraz imkanı bulunmaktadır. Detaylı bilgi ve inceleme için tıklayınız.

 

TEŞVİK & AR-GE

 

Üniversite öğrencileri için bedava internet ve telefon/bilgisayar desteği yapılacaktır.

  • Konuya ilişkin 7734 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı yayımlanmış olup, destek uygulaması ikinci el cihazları kapsamayacaktır. Ayrıca teşvik 26 yaşını aşmamış T.C. vatandaşı öğrenciler için tasarlanmıştır. İnternet desteği 1 yıl boyunca aylık 10 GB olarak belirlenmiştir.
  • Bu kapsamda alınan cep telefonunun 2 yıl boyunca sadece destekten faydalanan öğrenci tarafından kullanılması gerekmektedir.


FİNANS & PARA

 

“SPK’da Elektronik Başvuru Sistemi hayata geçiyor”

  • Sermaye Piyasaları Kongresinde açıklamalar yapan SPK Başkanı Gönül, “Bugün itibarıyla bir projemizi daha hayata geçirdiğimizin müjdesini vermek isterim. ‘Elektronik Başvuru Sistemi (e-Başvuru) ile şirketlerimizin başvurularını elektronik ortamda almaya başlayacağız. e-Başvuru projesi ile Kurulumuza yapılan başvuruların sonuçlanma süresi kısalacak, kırtasiye azalacaktır. İlk etapta Portföy Yönetim Şirketleri ve Yatırım Ortaklıkları, Kurulumuza e-Başvuru uygulaması üzerinden başvuru yapabilecek. 2024 yılının ilk ayından itibaren de Kurulumuza tabi tüm kurum, kuruluş ve ortaklıklarının hâlihazırda 250’nin üzerinde başvuru çeşidi elektronik ortamda yapılmaya başlanacaktır. Elektronik Başvuru ile Kurulumuza yapılacak başvuruların daha kısa sürelerde sonuçlandırılması hedeflenmektedir.” dedi.


Gayrimenkul alanında yeni enstrümanlar geliyor

  • GYO Zirvesinde konuşan SPK Başkanı Gönül, gayrimenkule dayalı sermaye piyasası araçlarında son yıllarda büyük gelişmeler yaşandığını belirtti.
  • Gerek sermaye piyasalarının daha da gelişmesi, gerek Türkiye’de son dönemde konuta erişimde yaşanan aksaklıkların giderilmesine katkıda bulunulması amacıyla gayrimenkul yatırım fonlarına ilişkin bir düzenleme taslağı hazırlandığını ifade eden Gönül, konuşmasını şöyle sürdürdü:
    • “'Proje Gayrimenkul Yatırım Fonlarının' kuruluşuna izin veren bu düzenleme ile, çoğunluğu konut nitelikli bağımsız bölümlerden oluşacak gayrimenkul projelerini gerçekleştirmek üzere gayrimenkul yatırım fonlarının kurulmasına imkân tanınması planlanmaktadır. Bu fonlar hem kendi mülkiyetlerindeki hem de sözleşme imzaladıkları farklı kişilere ait arsalar üzerinde projeler gerçekleştirebileceklerdir. Proje Gayrimenkul Yatırım Fonu unvanı ile kurulacak ve bu kapsamda portföylerine proje almaları mümkün bulunmayan mevcut fonlardan ayrılacak bu fonlar; portföylerine yalnızca üzerinde proje geliştirilecek olan arsaları, gayrimenkul projelerini, proje kapsamında geliştirilmiş gayrimenkulleri, nakit yönetimi amacıyla bazı para ve sermaye piyasası araçlarını dâhil edebileceklerdir.”
    • İbrahim Ömer Gönül, portföyde yer alacak projelerin inşaat faaliyetlerinin belli şartları taşıyan müteahhitlerce gerçekleştirilebileceğini aktararak, “Fon katılma payı sahiplerinin haklarının da korunmasını teminen, muhtelif teminatlar öngörülmektedir. 'Proje Gayrimenkul Yatırım Fonlarının' kurulmasına izin verilmesi ile; ülkemizde konut arzının artırılmasına katkıda bulunulacak, yatırımcıların gayrimenkul projelerine yatırım yapabilmelerine olanak sağlanarak getiri imkanları artırılacak.” ifadelerini kullandı.

 

Merkez Bankası Para Politikası Kurulu, politika faizi olan bir hafta vadeli repo ihale faiz oranının yüzde 30’dan yüzde 35 düzeyine yükseltilmesine karar vermiştir.

 

Merkez Bankası Para Politikası Kurulu, piyasa mekanizmalarının işlevselliğini artıracak birtakım sadeleşme adımlarının atılmasına karar vermiştir.

  • Bankalarca kullandırılan Türk lirası cinsinden nakdi krediler üzerinden yüzde 30 oranında menkul kıymet tesisi uygulamasına son verilmiştir.
  • Bankalarca satın alınan reel kesimin ihraç ettiği menkul değerler üzerinden yüzde 30 oranında menkul kıymet tesisi uygulamasına son verilmiştir.
  • Bankaların Türk lirası ticari kredilere referans oranın 1,8 katının üzerinde uyguladıkları faiz/kâr payı oranına göre menkul kıymet tesisi uygulaması kaldırılacaktır.
  • Faktöring şirketlerinin faktöring alacaklarına referans oranın 2,7 katının üzerinde uyguladıkları faiz oranına göre menkul kıymet tesisi uygulaması kaldırılmıştır.
  • Kur korumalı hesapların (döviz dönüşümlü) yenilenmesi ve Türk lirasına geçişi ile Türk lirası payının artırılmasına ilişkin maddeler menkul kıymet düzenlemesinden çıkarılmıştır.
  • Detaylı bilgi için tıklayınız.

 

TCMB, iskonto ve avans faiz oranını tekrar revize etmiştir.

  • Vadesine en çok 3 ay kalan senetler karşılığında yapılacak reeskont işlemlerinde uygulanacak iskonto faiz oranı yıllık %35,75 uygulanacaktır.
  • Avans işlemleri için uygulanacak faiz oranı %36,75olarak uygulanacaktır.
  • Yılın başında bu oranlar sırasıyla, %9,75 ve %10,75 olarak belirlenmişken, temmuz ayında 15,75 ve 16,75 olarak, daha sonra da Eylül başında %25,75 ve %26,75 olarak ve son olarak Ekim başında, %30,75 ve %31,75 olarak revize edilmişti.
  • Yeni oranlar 1 Kasım 2023 itibariyle kullanılmaya başlanacaktır.
  • Yıllar itibariyle uygulanan iskonto ve avans faiz oranlarına TCMB web sayfasından ulaşabilirsiniz.

 

TİCARİ DÜZENLEMELER

 

Kamuoyuna Airbnb Kanunu olarak lanse edilen “Konutların Turizm Amaçlı Kiralanmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” kabul edilmiştir.

  • 25 Ekim 2023 tarihinde kabul edilen 7464 sayılı Kanun 2 Kasım 2023 tarihinde Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
  • Ülkemizde sayılarının 30bini bulduğu bilinen bu tür kiralama işlemlerinde diğer ülkelerde olduğu gibi bir yasal düzenlemeye gidildiği görülmektedir. Son yıllarda, banka hesaplarına yatan paralar üzerinden bu konuda çok sayıda mükellef hakkında vergi incelemesi yapıldığı, defter ve belge düzeni, gelir vergisi ve KDV alanında tarhiyat yapıldığı bilinmektedir.
  • 30 maddelik söz konusu Kanun Teklifi TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda iki madde ilaveyle kabul edilmiş olup Komisyon raporu için tıklayınız.
  • Genel Kurul’da Kanun Teklifine spor konusunda iki madde daha eklenmiştir.
  • Eklenen maddelerden bir tanesi hasılat paylaşımı ile ilgili olup geçen yıl Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen bir düzenleme ile tekrar gündeme gelmiştir.
    • Kanunla “Müsabaka, yarışma ve gösteri hasılat payı” başlıklı 16. madde yeniden düzenlenmiştir.
    • MADDE 16- Gençlik ve Spor Bakanlığı veya spor federasyonları tarafından düzenlenen ya da izin verilen her türlü spor müsabaka ve yarışmaları ile gösterilerinde, spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri tarafından her türlü bilet satışından elde edilen net hasılatın yüzde yedisi (%7) müsabaka, yarışma ve gösteri hasılat payı olarak gençlik ve spor il müdürlüklerinin hesabına yatırılır.
    • Spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri tarafından gençlik ve spor il müdürlüklerinin hesabına yatırılan müsabaka, yarışma ve gösteri hasılat payı tutarları, ek 14’üncü maddeye göre ilgili yıl genel bütçesinin (B) işaretli cetveline özel gelir kaydedilmek üzere Gençlik ve Spor Bakanlığı merkez muhasebe birimi nezdindeki özel hesaba aktarılır. Özel gelir kaydedilen bu tutarlar, amatör spor faaliyetlerinin desteklenmesi amacıyla kullanılır ve bu maksatla gençlik ve spor il müdürlükleri hesabına aktarılabilir.
    • Spor kulüpleri ve spor anonim şirketleri tarafından elde edilen net hasılatın hesabında, her türlü bilet satışının toplamını ifade eden brüt hasılattan;
      • İlgili spor federasyonlarınca belirlenen usul ve esaslar dahilinde tespit edilen hakem, temsilci ve gözlemci ücretleri,
      • Kapı, gişe, kontrol ve özel güvenlik görevlilerine ödenecek günlük ücretler ve
      • Bilet baskı ve elektronik bilet giderleri düşülür.  
    • Düşülen bu giderler sonrasında elde edilen tutar net hasılat olarak tespit edilir. Net hasılat tutarına ilişkin ihtiyaç duyulan bilgi ve belgeler, ilgili müsabaka, yarışma ve gösteri tarihinden itibaren bir hafta içinde ilgili spor kulübü veya spor anonim şirketi tarafından gençlik ve spor il müdürlüğüne verilir. Net hasılat tutarına ilişkin ihtiyaç duyulan bilgi ve belgelerin talep edilmesi halinde, Türkiye Futbol Federasyonu dahil ilgili spor federasyonları ile spor federasyonlarınca bilet organizasyonu ile biletlerin basım, satış ve dağıtımına ilişkin olarak yetkilendirilen kurum ve kuruluşlar tarafından Gençlik ve Spor Bakanlığına verilmesi zorunludur.
    • Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”

 

Taşınmaz ve ikinci el araç satışında “kimlik doğrulama zorunluluğu” başlamıştır.

  • Taşınmaz ve ikinci el motorlu kara taşıtlarının ticareti hakkında yönetmeliklerde yapılan değişikliklere Eylül Aylık Mali / Vergisel Gelişmeler bültenimizde yer vermiştik.
  • Taşınmaz ticaretinde kimlik bilgilerinin doğrulanması uygulaması Yönetmeliğin yayım tarihinden 2 ay sonra (31.10.2023) yürürlüğe girmiş oldu.
  • Aynı şekilde ikinci el motorlu kara taşıtlarında kimlik bilgilerinin doğrulanması uygulaması Yönetmeliğin yayım tarihinden 2 ay sonra (31.10.2023) yürürlüğe girmiştir.

 

EPDK, harmanlama yükümlüleri için Fiyat Metodolojisi yayımlamıştır.

  • Ülkemizde benzin türlerine belirli oranlarda yerli tarım ürünlerinden üretilmiş etanol ve motorin türlerine belirli oranlarda yerli tarım ürünlerinden ve/veya bitkisel atık yağlardan üretilmiş biyodizel harmanlanması zorunludur.
  • Bu zorunluluğa ilişkin her yıl yeminli mali müşavirler tarafından raporlama yapılması gerekir. Etanol üreticileri için şubat ayı sonuna kadar, biyodizelde ise mart ayı sonuna kadar Enerji Piyasası Bildirim Sisteminde yer alan formata uygun olarak yapılmalıdır.
  • Motorin türlerinde dağıtıcı ve rafinerici lisans sahipleri için harmanlama oranı %0,5 (V/V), benzin türlerinde ise 2023 yılı için bu oran %3 yerine %2 olarak uygulanır.

 

İKLİM VE ÇEVRE

 

Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Teklifi TBMM’de.

Verilen Kanun Teklifi ile,

  • Özellikle 6 Şubat 2023 tarihinde gerçekleşen Kahramanmaraş merkezli depremlerde yaşanılan kayıpların bir daha yaşanmaması için afet riski odaklı kentsel dönüşüm çalışmalarının baştan gözden geçirilmesi ve dönüşüm uygulamalarının ivedilikle başlatılması ve tamamlanmasını sağlayacak tedbirlerin gecikmeksizin alınması,
  • Dönüşüm uygulamalarına mali kaynak oluşturabilmek,
  • Dönüşüm uygulamalarının etkinliğini artırmak,
  • İdarelerin hasar tespit raporlarına dayalı olarak tesis ettiği işlemlere karşı ilgililerce açılan iptal davalarının seri şekilde sonuçlandırılabilmesi için bazı sürelerin kısaltılması ve yargılama süreçlerinin hızlandırılması,
  • Genel hayata etkili afet bölgesi olarak kabul edilen yerlerde adli ve idari yargı mercilerindeki depremle bağlantılı iş, dava, soruşturma ve kovuşturmalarda bilirkişi ihtiyacının ivedi şekilde karşılanabilmesi,
  • Dış finansman kaynaklarından sağlanan dış finansman imkanlarının Kentsel Dönüşüm Başkanlığına krediye ilişkin anlaşmadaki amaca sadık kalınarak kullandırılmasının sağlanması ve
  • Dünya Bankası tarafından finanse edilen kredinin Kentsel Dönüşüm Başkanlığına tahsisli olarak kullandırılmaya devam edilmesi amaçlanmaktadır.

 

DİĞER MEVZUAT


Kalkınma Planı (2024-2028) TBMM’de kabul edilmiştir.

  • Cumhuriyet tarihinde 12’ncisi olarak kabul edilen planla ilgili tüm detaylara plan için hazırlanan özel web sayfasından ulaşabilirsiniz.
  • Bu web sayfasında, plana ilişkin hazırlık aşaması ve Genelge, özel ihtisas komisyonları ve çalışma grupları ile geçmiş planlara ulaşabilirsiniz.


KİK
, Kamu Alımlarının Elektronik Ortamda Yapılmasına İlişkin Uygulama Yönetmeliği Taslağını yayımlamıştır.

  • Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa ilişkin bütün mevzuatı, standart ihale dokümanlarını ve tip sözleşmeleri hazırlamak, geliştirmek ve uygulamayı yönlendirme yetkisi kapsamında KİK tarafından; yürürlükte bulunan “Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği” ile eki “Yeterlik Bilgileri Tablosu Sunulan ve Tekliflerin Elektronik Ortamda Alındığı İhalelerde Uygulanacak Tip İdari Şartname” yerine geçmek üzere, ihale, doğrudan temin, istisna ihaleleri ve sözleşme uygulamalarını içerecek şekilde “Kamu Alımlarının Elektronik Ortamda Yapılmasına İlişkin Uygulama Yönetmeliği Taslağı” ile eki “Elektronik Ortamda Yapılan İhalelerde Uygulanacak Tip İdari Şartname Taslağı” hazırlanmıştır.
  • Yönetmelik taslağına ulaşmak için tıklayınız.

 

KİK, Nakit Olarak Sunulan Teminatlar hakkında açıklama yaptı!

Beyan edilen nakit teminat bilgilerinin EKAP üzerinden sorgulanabilmesine ilişkin geliştirme uygulamaya alınmış olup, 19/10/2023 tarihinden sonra ilanı ve duyurusu yapılan ihalelerde 4734 sayılı Kanunun 34’üncü maddesine göre nakit olarak sunulan teminatların değerlendirilmesine ilişkin olarak;

  • Teminatın Saymanlık ya da Muhasebe Müdürlüklerine yatırıldığını gösteren makbuzların okunaklı bir biçimde yeterlik bilgileri tablosundaki ilgili alana yüklenmesi ve yüklenen makbuza ilişkin tutar bilgisinin beyan edilmesi ve
  • Beyan edilen bu bilgilerin teyidinin yüklenen makbuzlar esas alınarak yapılması gerekmektedir.

 

ÖNEMLİ YARGI KARARLARI

 

Anayasa Mahkemesi Tüketicinin Korunması Kanunu’nda öngörülen erişim engeli cezasını Anayasa’ya aykırı bulmuş ve 9 ay süre vermiştir.

T.C. Anayasa Mahkemesi

  • Kanun’un 77’nci maddesine öngörülen idari para cezası düzenlemesinde iptal edilen hüküm şu şekildedir. “Reklam Kurulu, idari işleme konu ihlalin bir yıl içinde tekrar edilmesi hâlinde yukarıda belirtilen idari para cezalarını on katına kadar uygulayabilir.(Ek cümleler:24/3/2022-7392/15 md.) Bu cezalarla birlikte aykırılığın internet ortamı üzerinden gerçekleştirilmesi hâlinde, ihlalin gerçekleştiği yayın, kısım, bölüm ile ilgili olarak (URL vb. şeklinde) erişimin engellenmesine Reklam Kurulu tarafından karar verilebilir. Ancak, teknik olarak ihlale ilişkin içeriğe erişimin engellenmesi yapılamadığı veya ilgili içeriğe erişimin engellenmesi yoluyla ihlalin önlenemediği durumlarda, internet sitesinin tümüne yönelik olarak erişimin engellenmesi kararı verilebilir. Bu karar uygulanmak üzere 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunun 6/A maddesi gereğince Erişim Sağlayıcıları Birliğine gönderilir. Bu karara karşı sulh ceza hakimliğine başvurulabilir. Sulh ceza hakimliğince verilen karara karşı 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre itiraz edilebilir.”
  • Hükme göre ifade özgürlüğü ile çalışma ve özel teşebbüs kurma özgürlüğünün sınırlanması suretiyle ulaşılmak istenen amaca daha hafif bir sınırlama ile ulaşılmasını mümkün kılabilecek, daha az zarara yol açabilecek alternatif yöntemlerin düzenlememiş olması kurallarla öngörülen sınırlamanın ölçülülük anlamında gereklilik ilkesini sağlamadığını ortaya koymaktadır.

 

Anayasa Mahkemesi, varlık barışına ilişkin olarak Gelir Vergisi Kanunu’na eklenmiş olan geçici 93’ncü maddenin Anayasa’ya aykırı olmadığına karar vermiştir.

T.C. Anayasa Mahkemesi

  • Kararın en önemli kısımlarından bir tanesi Cumhurbaşkanına verilen yetkiyle ilgilidir. Buna göre; “99. Dava konusu kuralla gerek yurt dışındaki varlıklarını Türkiye’ye getirerek ve gerekse yurt içindeki varlıklarını kayıtlı hâle getirerek vergi bağışıklığından yararlanabilecekler, yararlanma şartları ve süresine ilişkin esasların belirlendiği görülmekte olup kuralın vergi bağışıklığına ilişkin esaslı unsurları düzenlemediği söylenemez. Kuralın yürürlüğe girmesinden sonra kuralın amacının gerçekleşmesini sağlamak için yeterli başvuru olup olmayacağına ve meydana gelebilecek ekonomik gelişmelere göre kuraldan yararlanma süresinin kuralla sınırları çizilmiş zaman dilimleri içinde Cumhurbaşkanınca kullanılmasına ilişkin yetkilendirmenin verginin esaslı unsurlarına ilişkin bir yetkilendirme olduğu söylenemez. Kuraldan yararlanılabilmesi bakımından 30/6/2021 tarihi esas alınmış ve ilgili bildirimlerin bu tarihe kadar yapılabileceği hüküm altına alınmıştır. Ancak bu tarihe kadar kuralla amaçlanan düzeyde bildirimde bulunulmamasını veya zaman içinde ortaya çıkabilecek ekonomik ihtiyaçları gözeten kanun koyucu, kuralda yer alan sürelerin bitim tarihlerinden itibaren her defasında altı ayı geçmeyen süreler hâlinde bir yıla kadar uzatma yetkisini Cumhurbaşkanı’na tanımıştır. Bu itibarla Cumhurbaşkanı’na tanınan yetkinin kapsam ve sınırlarının belirli olmadığı söylenemez.”
  • Yüksek Mahkeme 19 Eylül’de yayımlanan başka bir kararında ise yurt içi ve yurt dışına yönelik olarak “Varlık Barışı” uygulamasının Anayasaya aykırı olmadığına karar vermişti.
  • Karar uzun olmakla birlikte özü itibariyle, söz konusu vergi bağışıklığının kanunla düzenlenmiş olması ve Bakanlığa sadece teknik ve ayrıntıya ilişkin bir yetki verilmiş olması dolayısıyla iptal talebini reddetmişti.


Bu bülten ile ilgili sorularınız için danışmanlarımızla iletişime geçebilirsiniz. Bir sonraki 15 günlük bültenimizde tekrar önemli konuları sizler için özetleyeceğiz.

 

Sevgi & Saygılarımızla,

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy




PDF İndir