2023-94 / Üç Aylık Özelge Bülteni
Vergi İdaresi tarafından verilen güncel tarihli özelgeleri sizler için özetledik. Her zaman olduğu gibi, Gelir, Kurumlar ve KDV konusunda tereddüt edilen bir hayli konu olmuş. Kanunlar hiyerarşisi içinde üst sıralarda yer almasa bile uygulayıcılar açısından özelgelerin taranması ve bilinmesi özellikle benzer durumda olan mükellefler ve danışmanlar açısından önemli bir konudur.
Özelgelerin verilmesi, özelge talebinde bulunabilecek kişiler, hangi hallerde özelge verilmeyeceği, özelge ve sirküler arasındaki fark, vergi incelemesi açısından özelgelerin özellikli durumları ve mükellefler tarafından dikkat edilmesi gereken önemli noktaları şirket ortaklarımız tarafından hazırlanan
Özelge Rehberinde bulabilirsiniz.
Katma Değer Vergisi Kanunu
Konu: Facebook firmasından alınan reklam hizmeti karşılığında yapılan ödemelerin vergilendirilmesi
- Gelir Kanunları KDV - ÖTV Grup Müdürlüğü
- 05.2023
- E-39044742-130[Bakanlık Görüşü]-593557
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; yurt dışı merkezli Facebook firması tarafından reklam hizmetine ilişkin düzenlenen faturaların 2 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan edilip edilmeyeceği hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre KDV'nin konusuna girebilmesi için Türkiye'de ifa edilmesi gerekmektedir. Hizmet ifalarında mükellef, esas olarak hizmeti ifa eden olmakla birlikte, Türkiye'de ikametgâhı, iş yeri, kanuni merkezi ve iş merkezi bulunmadığından, KDV'nin tamamı, hizmetten faydalanan yurt içindeki muhatap tarafından sorumlu sıfatıyla beyan edilip ödenecektir. Hizmetin vergiden müstesna olması ve hizmetin yurt dışında yapılıp hizmetten yurt dışında faydalanılması halinde, mükellef veya sorumlu sıfatıyla KDV beyan edilmeyecektir. Buna göre, yurt dışından alınan söz konusu hizmet nedeniyle Facebook'un Türkiye'de iş yeri oluşması halinde reklam hizmetine ilişkin hesaplanacak KDV için Tebliğin (I/C-2.1.3.2.15.) bölümü kapsamında (3/10) oranında tevkifat uygulanarak Şirketiniz tarafından 2 No.lu KDV beyannamesi ile beyan edilmesi gerekmektedir. Öte yandan, bu hizmetler nedeniyle Facebook'un Türkiye'de iş yeri oluşmaması halinde ise, hesaplanan KDV'nin tamamının tarafınızca sorumlu sıfatıyla 2 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan edilerek ödenmesi gerekmektedir.
Konu: Otel müşterilerine konaklama kapsamı dışında ve okullara taşımalı olarak verilen yemek hizmetlerinde uygulanması gereken KDV oranı hakkında
- Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı / Gelir Kanunları Grup Müdürlüğü
- 06.2023
- E-76464994-130[KDV.2022/272]-107876
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; Öğretmenevi ve Akşam Sanat Okulu İktisadi İşletmesi olarak konaklama hizmeti vermenin yanı sıra, restoranınızda otel müşterilerinize konaklama kapsamı dışında ücretli yemek hizmeti, taşımalı eğitim kapsamındaki ilköğretim ve ortaöğretim okullarına ise taşımalı olarak yemek servis hizmeti ifa ettiğiniz belirtilerek, bu hizmetlere uygulanması gereken katma değer vergisi (KDV) oranı hakkında Başkanlığın görüşü sorulmaktadır. Tesisin birimlerinde, geceleme hizmetinden yararlanmayanlara verilen yemek hizmetleri ile geceleme hizmetiyle beraber verilen ancak ayrıca belgelendirilen ya da geceleme hizmetine ait belgede ayrıca fiyatlandırılan yemek hizmetlerine, ilköğretim ve ortaöğretim okullarına taşımalı olarak verilen yemek servis hizmetlerine, %8 oranında KDV uygulanması gerekmektedir. Ancak, verilecek yemek hizmetleri içinde alkollü içecek servisinin de bulunması halinde, hizmetin alkollü içeceklere ilişkin kısmına genel oranda (%18) KDV uygulanacağı tabiidir.
Konu: Demirin kumlanması ve boyanması sonucu üretilen tank tesliminde KDV tevkifatı
- C. Adıyaman Valiliği / Defterdarlık Gelir Müdürlüğü
- 06.2023
- E-88409335-130-6457
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda, metallerin işlenmesi işiyle uğraştığınız ve demire kumlama ve boyama işlemleri gerçekleştirmek suretiyle imal ettiğiniz petrol tankı tesliminde katma değer vergisi (KDV) tevkifatı uygulanıp uygulanmayacağı hususunda Başkanlığın görüşünün talep edildiği anlaşılmaktadır. Demir-çelik ve alaşımlarından mamul eşya (kapı, kapı kolu, köşebent, vida, somun, vida soketi, dübel, kilit, çivi, flanş, maşon, dirsek, kanca, menteşe, yay, bilya, rulman, zincir vb.) teslimlerinde tevkifat uygulanmaz." Buna göre, demire kumlama ve boyama işlemleri gerçekleştirmek suretiyle imal edilen petrol tankı tesliminde KDV tevkifatı uygulanmaması gerekmektedir.
Konu: Prefabrik yapı elemanlarını tesliminde KDV oranı ve tevkifat uygulaması
- İzmir Vergi Dairesi Başkanlığı / Gelir Kanunları KDV ÖTV Grup Müdürlüğü
- 06.2023
- E-21152195-130[28-2023-5837]-264284
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; Şirketin, "İnşaat mühendisliği ve bina yapımı için prefabrik yapı elemanları" imal ettiği, Faaliyetinizin 412001 NACE kodunda tanımlı ikamet amaçlı olmayan fabrika ve atölye gibi sanayi üretimini amaçlayan binalar vb. binaların inşaatını kapsadığı, yapılan işin mal satışı olmadığı ve taahhüt işi kapsamında prefabrik betonarme fabrika binası yapımı için gerekli olan prefabrik yapı elamanlarının fabrikanızda parçalar halinde üretiminin gerçekleştirildiği, bunların nakliye ve montaj işlerinin ise işveren ile aranızda akdedilen inşaat sözleşmesine göre yürütüldüğü, Tarafınızca yapımını üstlenmiş olduğunuz anahtar teslim mahiyetine haiz söz konusu işler için %18 oranında katma değer vergisi (KDV) hesaplanmak suretiyle hakediş faturası düzenlendiği belirtilerek, bu işlemlerin 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının (BKK) geçici 10 uncu maddesi kapsamında değerlendirilip değerlendirilemeyeceği hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmektedir. “Prefabrik Yapı İnşaat Sözleşmesi” kapsamında gerçekleştirilen, nakliye ile montaj hususlarını içeren ve taahhüde dayanan özel bir imalat faaliyetinin söz konusu olması nedeniyle, bu işlemlerin yapım işi kapsamında değerlendirilmesi gerekmekte olup, mezkûr işin 2007/13033 sayılı BKK’nın geçici 10 uncu maddesi kapsamında değerlendirilmesi mümkün değildir. Yapımı taahhüt edilen fabrika binasına ait işin, yapım işi kapsamında değerlendirilmesi nedeniyle, söz konusu hizmete ilişkin hakediş bedeli üzerinden genel oranda (%18) KDV hesaplanması ve 5 milyon TL’yi aşması halinde ise mezkur işlerde (4/10) oranında KDV tevkifatı uygulanması gerekmektedir.
Konu: Demir çelik ürünlerinden ham madde olarak çekilmiş telden elde edilen kaynak elektrodu ve muhtelif kaynak teli tesliminde KDV tevkifatı
- Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı / Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü
- 07.2023
- E-64597866-130-13795
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda şirket tarafından imalatı gerçekleştirilen ve özelgede detayları verilen örtülü kaynak elektrodunun, gazaltı kaynak telinin, tozaltı kaynak telinin ve özlü tip kaynak telinin tesliminde katma değer vergisi (KDV) tevkifatı uygulanıp uygulanmayacağı hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmektedir. Tevkifat kapsamına; cevherden, hurdadan veya diğer ham maddelerden üretilen demir-çelik ve alaşımlarından mamul her türlü uzun (çubuk, inşaat demiri, profil, kangal demir, filmaşin, tel, halat, hasır, boru, lama vb.) veya yassı (levha, sıcak haddelenmiş yassı ürünler, soğuk haddelenmiş yassı ürünler ve kaplanmış yassı ürünler vb.) demir-çelik ve alaşımı ürünler girmektedir. Buna göre, şirket tarafından üretimi yapılan ve özelgede detayları verilen gazaltı kaynak telinin, tozaltı kaynak telinin ve özlü tip kaynak telinin tesliminde, 1/5/2022 tarihinden itibaren (4/10) oranında, 1/11/2022 tarihinden itibaren ise (5/10) oranında KDV tevkifatı uygulanması gerekmektedir. Diğer taraftan, Şirket tarafından üretimi yapılan ve özelgede detayları verilen örtülü kaynak elektrodunun tesliminde KDV tevkifatı uygulanmayacaktır.
Konu: Aşçılık eğitim hizmetinde KDV tevkifatı
- Gelir İdaresi Başkanlığı / Bursa Vergi Dairesi Başkanlığı
- 07.2023
- E-45404237-130[I-23-60]-145834
- İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, şirketin bünyesinde mutfak ekipmanları satış faaliyeti dışında gastro ve aşçılık eğitimleri verildiği belirtilerek söz konusu eğitimlerin katma değer vergisi (KDV) mükelleflerine, belirlenmiş alıcılara veya halka arz edilmiş şirketlere verilmesi durumunda KDV tevkifatı uygulanıp uygulanmayacağı hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmektedir. Tebliğin (I/C.2.1.3.1/b) ayırımında sayılanlara karşı ifa edilen etüt, plan-proje, danışmanlık, denetim ve benzeri hizmetlerde alıcılar tarafından (9/10) oranında KDV tevkifatı uygulanır. Herhangi bir teslim ya da hizmet kapsamında veya bu teslim ya da hizmetin devamı niteliğinde verilmek ve bedeli ayrıca belirlenmek kaydıyla eğitim hizmetleri danışmanlık hizmeti kapsamında değerlendirilir." Buna göre, Şirket tarafından herhangi bir teslim ya da hizmet kapsamında veya bu teslim ya da hizmetin devamı niteliğinde verilen gastro ve aşçılık eğitim hizmetlerinin, KDV dahil bedelinin Tebliğin (I/C-2.1.3.4.1.) bölümünde belirlenen sınırı aşması ve Tebliğin (I/C-2.1.3.1/b) ayrımında sayılanlara karşı ifa edilmesi halinde, aynı Tebliğin (I/C-2.1.3.2.2.) bölümüne göre (9/10) oranında KDV tevkifatı uygulanması gerekmektedir. Öte yandan, herhangi bir teslim ya da hizmet kapsamında veya bu teslim ya da hizmetin devamı niteliğinde verilmeyen gastro ve aşçılık eğitim hizmetinde Tebliğin (I/C-2.1.3.2.2.) bölümü kapsamında KDV tevkifatı uygulanmayacak olmakla birlikte, söz konusu hizmet alıcısının aynı Tebliğin (I/C-2.1.3.2.13.) bölümü kapsamında sayılanlardan olması durumunda ise hesaplanan KDV için (5/10) oranında tevkifat uygulanması gerektiği tabiidir.
Kurumlar Vergisi Kanunu
Konu: Kayıt altına alınmayan faturalarında yer alan mallara ait tutarların sonraki yılda kayıt ederek maliyet unsuru olarak dikkate alınması
- Samsun Vergi Dairesi Başkanlığı
- 06.2023
- E-13649056-120[2022-ÖZE-05]-42302
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; kayıt altına alınmayan faturalarda yer alan mallara ait tutarların sonraki yılda kayıt edilerek maliyet unsuru olarak dikkate alınması hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, kayıt altına alınmayan faturada yer alan mal tutarlarının satın alındığı hesap döneminde stok kayıtlarına alınması ve söz konusu malların satıldığı ve faaliyetlerde kullanıldığı döneme ilişkin kurum kazancının tespitinde, maliyet ve gider olarak dikkate alınması gerekmektedir.
Konu: Yurt dışından alınıp yine yurt dışına satılan mallar için finansman gider kısıtlaması yapılıp yapılmayacağı
- Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı
- 06.2023
- E-64597866-125-12593
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; yurt dışından alınıp yine yurt dışına satılan mallar için finansman gider kısıtlaması yapılıp yapılamayacağı hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. Kurumlar Vergisi Kanunu yönünden ilgili hüküm ve açıklamalara göre, yatırımın maliyetine eklenenler hariç olmak üzere, yabancı kaynakların öz kaynakları aşan kısmına ilişkin faiz, komisyon, vade farkı, kâr payı, kur farkı ve benzeri adlar altında yapılan gider ve maliyet unsurları toplamının %10'luk kısmının 1/1/2021 tarihinden itibaren başlayan vergilendirme dönemi kazançlarına uygulanmak üzere kurum kazancının tespitinde kanunen kabul edilmeyen gider olarak dikkate alınması gerekmektedir.
Konu: Şirketin Aktifinde Bulunan Arsanın Finansal Kiralama Kanunu Kapsamında Geri Alınması
- Samsun Vergi Dairesi Başkanlığı
- 06.2023
- E-97338759-105-43502
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; şirketin aktifinde bulunan arsanın Finansal Kiralama Kanunu kapsamında geri alınması hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, şirketin aktifinde kayıtlı olan taşınmazın 6361 sayılı Kanun kapsamında kiralanması ve sözleşme sonunda geri alınması şartıyla finansal kiralama şirketine satışından elde edilen kazanç için 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (j) bendi kapsamında sadece amortismanların itfasında kullanılacağından söz konusu satış kazancının özel fonlar hesabına alındıktan sonra sermayeye ilave edilmesi mümkün bulunmamaktadır. Diğer taraftan, Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde yer alan istisnadan yararlanılabilmesi için diğer şartlarında sağlanması kaydıyla, şirket aktifinde iki yıldan fazla süreyle kayıtlı bulunan taşınmazın satışından elde edilecek kazancın, satışın yapıldığı yılı izleyen hesap döneminin başından itibaren kazancın beyan edildiği döneme ait kurumlar vergisi beyannamesinin verildiği tarihe kadar fon hesabına alınması, dolayısıyla bu kazancın satışın yapıldığı dönemin genel sonuç hesaplarına yansıtılması gerekmektedir. Ayrıca, Kanunun 5/1-e maddesi kapsamında fon hesabına alınan tutarın sermayeye ilave edilebileceği tabiidir.
Konu: Sigorta acentelerinin 2022 yılı kurumlar vergisi oranı
- İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı
- 06.2023
- E-62030549-125[Geç.13/2023]-692233
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; sigorta acentelerinin 2022 yılı kurumlar vergisi oranı hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalar göre, sigorta acenteliği faaliyetiyle iştigal eden ve sigorta veya reasürans şirketi olmayan Şirketin Kurumlar Vergisi Kanunu’nun geçici 13 üncü maddesi gereğince 2022 yılı vergilendirme dönemine ait kurum kazançları için kurumlar vergisi oranının %23 olarak uygulanması gerekmektedir.
Konu: Kiralanan araca ait yapılan giderlerin ticari kazancın tespitinde indirimi ile fuarda tanıtımı yapılacak ürün ve eşyaları muhafaza etmek için satın alınan sırt çantasının amortisman oranı
- Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı
- 07.2023
- E-27575268-105[315-2022-97]-267599
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; kiralanan araca ait yapılan giderlerin ticari kazancın tespitinde indirimi ile fuarda tanıtımı yapılacak ürün ve eşyaları muhafaza etmek için satın alınan sırt çantasının amortismanı hususlarında Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. Kurumlar Vergisi Kanunu yönünden ilgili hüküm ve açıklamalar göre, yurt dışında kiralanan binek otomobile ilişkin kiralama bedelinin; kiralama süresi ve kiralanan yıl için belirlenen indirim konusu yapılacak kira tutarı dikkate alınarak hesaplanan kısmının, kiralamanın işle ilgili olması ve katılım sağladığınız fuar süresi ile uygun olması kaydıyla, Gelir Vergisi Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi kapsamında kurum kazancınızın tespitinde gider olarak dikkate alınması mümkün bulunmaktadır. Diğer taraftan, fuarda tanıtımı yapılacak ürün ve eşyaları muhafaza etmek amacıyla satın alınan sırt çantasının, şirketin faaliyetlerinden ziyade kişisel ihtiyaçlar için de kullanılması mümkün olduğundan, söz konusu çanta için ödenen tutarın, kurum kazancınızın tespitinde gider olarak dikkate alınması mümkün değildir. Vergi Usul Kanunu yönünden ilgili hüküm ve açıklamalar göre, yurt dışında yapılan harcamaların işin mahiyetine göre gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınabilmesi, esas itibarıyla, Vergi Usul Kanununun 229 ve müteakip maddelerinde yer alan (veya Bakanlığımıza verilen yetkilere dayanılarak kullanılması/düzenlenmesi uygun görülen) belgelerle veya ilgili ülkede uygulanan vergi mevzuatı çerçevesinde muteber (geçerli) bir belge ile tevsiki halinde mümkün bulunmaktadır.
Konu: Nakdi sermaye artırımı
- Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı
- 07.2023
- E-64597866-125-13307
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; kıst dönemde nakdi sermaye indiriminden faydalanılıp faydalanılamayacağı hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, özel hesap döneminde nakdi sermaye artırımı yapan şirketin diğer şartları da sağlanması halinde, 2022 yılına ilişkin hesap dönemi dahil olmak üzere 5 hesap dönemi nakdi sermaye artırımında faiz indirimine ilişkin düzenlemeden faydalanması mümkün bulunmaktadır. Diğer taraftan, özel hesap dönemi değişikliği nedeniyle oluşan bir aylık kıst dönem için, 2022/Eylül sonu itibarıyla TCMB tarafından en son açıklanan ticari krediler faiz oranına göre bir aylık, 2023 ve sonraki takvim yıllarında biten hesap dönemleri için ise, ilgili yılların Eylül sonu itibarıyla TCMB tarafından en son açıklanan ticari krediler faiz oranlarına göre yıllık olarak indirim hesaplanacaktır. Söz konusu nakdi sermaye indiriminin özel hesap döneminde uygulanabileceği tabiidir.
Konu: Şirket aktifinde kayıtlı arsanın satılmasının K.V., K.D.V. hükümleri uyarınca değerlendirilmesi
- Eskişehir Vergi Dairesi Başkanlığı
- 07.2023
- E-11355271-125.05[KV/5-2021/12]-36305
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; şirket aktifinde kayıtlı arsanın satılması vergi kanunları karşısındaki durumu hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. Kurumlar Vergisi Kanunu yönünden ilgili hüküm ve açıklamalara göre, şirketin ana faaliyet konuları içinde gayrimenkul ticareti bulunduğundan,söz konusu satıştan elde edilecek kazancın Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde yer alan istisnaya konu edilmesi mümkün bulunmamaktadır. Katma Değer Vergisi Kanunu yönünden ilgili hüküm ve açıklamalara göre, şirketin ana faaliyet konuları içinde gayrimenkul ticareti de bulunduğundan, 3065 sayılı Kanunun 17/4-r maddesindeki istisna hükmünün uygulanması mümkün değildir.
Konu: Özel hesap dönemi tayin edilen mükellefin yapmış olduğu hidroelektrik santrali işinin birden fazla takvim yılına sirayet eden iş kapsamında değerlendirilip değerlendirilmeyeceği
- İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı
- 07.2023
- E-62030549-120[42-2021/]-735442
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; özel hesap dönemi tayin edilen mükellefin yapmış olduğu hidroelektrik santrali işinin birden fazla takvim yılına sirayet eden iş kapsamında değerlendirilip değerlendirilmeyeceği hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, işin başlangıç ve bitiş tarihi özel hesap dönemi içerisinde yer aldığı için söz konusu işin yıllara sari inşaat ve onarma işi kapsamında değerlendirilmesi mümkün bulunmamaktadır.
Gelir Vergisi Kanunu
Konu: İş Makinesi Aracında Mükellefiyet Tesisi
- Elazığ Valiliği / Defterdarlık Gelir Müdürlüğü
- 05.2023
- E-48816587-120-15612
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; iş makinesi araç sahipliği nedeniyle mükellefiyet tesis edilip edilemeyeceği hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, sahip olunan arazide; bağ, bahçe ve tarım işleri faaliyetinde bulunulması zirai faaliyet, bu faaliyetten kazanç elde edilmesi durumunda ise elde edilen kazanç zirai kazançtır. Hususi işler için edinilen Lastik Tekerlekli Kazıcı Yükleyicinin, biçerdöver gibi doğrudan zirai faaliyette kullanılan ve zirai ürünün elde edilmesine katkısı bulunan bir araç olmaması sebebiyle bahse konu iş makinesinin, anılan madde hükmünde belirtilen bu mahiyetteki bir motorlu araç olarak kabul edilmesi mümkün bulunmamaktadır. Bu nedenle, herhangi bir zirai faaliyetin olması durumunda ve söz konusu iş makinesinin bu faaliyette kullanılması halinde, elde edilecek zirai kazancın tevkif suretiyle vergilendirilecek olup gerçek usulde zirai kazanç mükellefiyeti tesis ettirme yükümlülüğü bulunmamaktadır. Ancak, bahse konu iş makinesinin ticari bir amaçla başkalarının işlerinde kullanması durumunda ticari kazanç yönünden mükellefiyet tesis edileceği tabiidir.
Konu: ÖTV İstisnası Kapsamında Alınan Binek Otomobile Ait Giderlerin Ticari Kazancın Tespitinde İndirim Konusu Yapılıp Yapılamayacağı
- Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı
- Tarih: 01.06.2023
- E-38418978-120[40-2022/7]-232247
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; ÖTV istisnası kapsamında alınan binek otomobile ait giderlerin ticari kazancın tespitinde indirim konusu yapılıp yapılamayacağı hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, söz konusu istisna hükmü engellinin bizzat kullanmak üzere veya engellinin istifadesine sunulmak üzere iktisap edilen taşıtlar bakımından mümkün olup, ticari işletmeler tarafından istisna kapsamında araç iktisabı mümkün bulunmadığı ve anılan düzenleme kapsamında iktisap edilen engelli araçlarının şirket aktifine alınarak ticari faaliyetlerde kullanılmak istenmesi halinde ise anılan Kanunun (15/2-a) maddesi gereğince adına kayıt ve tescil işlemi yapılandan ÖTV'nin aranması gerekmektedir.
Konu: Serbest meslek erbabı tarafından ödenen otopark ücretine ilişkin alınan ödeme kaydedici cihaz fişinin gider olarak kaydedilip edilemeyeceği
- İzmir Vergi Dairesi Başkanlığı
- 06.2023
- E-84098128-120[68-2021/4]-245809
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; serbest meslek erbabı tarafından ödenen otopark ücretine ilişkin alınan ödeme kaydedici cihaz fişinin gider olarak kaydedilip edilemeyeceği hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. Gelir Vergisi Kanunu yönünden ilgili hüküm ve açıklamalar göre, serbest meslek faaliyetinin ehemmiyet ve genişliğiyle mütenasip olan ve işte kullanılan söz konusu aracın envantere dahil edilmesi ve Vergi Usul Kanununda belirtilen belgelerle tevsik edilmesi şartıyla otopark giderlerinin en fazla %70'inin, mesleki kazancın tespitinde gider olarak dikkate alınması mümkün bulunmaktadır. Vergi Usul Kanunu yönünden ilgili hüküm ve açıklamalara göre, söz konusu otopark giriş ve çıkışlarında uygulanan ödeme sisteminin, yukarıda belirtilen mahiyette otopark işletmelerinde uygulanan sistemler gibi ödeme kaydedici cihaz veya 385 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde yer alan özelliklere haiz elektronik cihazlar tarafından yerine getirilmesi ve bu cihazlar ile düzenlenen belgelerde söz konusu hizmetten faydalanan şahsa ait, envantere kayıtlı aracın plaka bilgilerinin yer alması durumunda, fatura yerine bu belgeler (perakende satış fişi, ÖKC fişi) ile de söz konusu giderlerinizin tevsik edilmesi mümkün bulunmaktadır.
Konu: Bakır, pirinç, gümüş ve metallerden oluşturulan takı çalışmalarının esnaf muaflığı kapsamında değerlendirilmesi
- Antalya Vergi Dairesi Başkanlığı
- 06.2023
- E-49327596-120[GVKÖZ.20023.9]-117687
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; bakır, pirinç, gümüş ve metallerden oluşturulan takı çalışmalarının esnaf muaflığı kapsamında değerlendirilip değerlendirilmeyeceği hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, gümüş, bakır, pirinç gibi kıymetli madenler kullanarak yapılmış ve sadece internet üzerinden satışı gerçekleştirilen takı çalışmaları dolayısıyla, anılan bentte yer alan şartların sağlanması kaydıyla 314 seri no.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinde yapılan açıklamalar çerçevesinde, Gelir Vergisi Kanunu’nun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (10) numaralı bendi kapsamında esnaf muaflığından faydalanılması mümkün bulunmaktadır.
Konu: Sınav hizmetine ilişkin yapılan ödemelerin eğitim gideri olarak indirim konusu yapılıp yapılamayacağı
- Ankara Vergi Dairesi Başkanlığı
- 06.2023
- E-38418978-120[03-22/137]-261976
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; sınav hizmetine ilişkin yapılan ödemelerin eğitim gideri olarak indirim konusu yapılıp yapılamayacağı hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, yabancı dil seviye belirleme sınavına ait fatura bedelinin, 255 seri no.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinin "Eğitim Giderleri" başlıklı bölümünde sayılan eğitim giderlerinden ve söz konusu sınav hizmetinin tek başına eğitim giderinin bir parçası olmamasından dolayı yıllık gelir vergisi beyannamesinde Gelir Vergisi Kanununun 89 uncu maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendi çerçevesinde indirim konusu yapılması mümkün bulunmamaktadır.
Konu: Suudi Arabistan’da geçici olarak görevlendirilen personelin gelirinin vergilendirilmesi
- Kayseri Vergi Dairesi Başkanlığı
- 06.2023
- E-50426076-120[1-2021/20-843]-59026
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; Suudi Arabistan’da geçici olarak görevlendirilen personelin gelirinin vergilendirilmesi hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, bilimsel çalışma ve mesleki faaliyette bulunmak üzere Suudi Arabistan'da gerçekleştirilen bilimsel nitelikli makale çalışmaları karşılığınca yapılan ödemeler, Anlaşmanın 21 inci maddesi kapsamında değerlendirilecek ve Suudi Arabistan'a ilk varış tarihinden itibaren iki yıllık bir süre boyunca söz konusu gelirleri vergileme hakkı Türkiye'ye ait olacak olup, bu dönemde Suudi Arabistan'da vergileme yapılmayacaktır. Adı geçen Üniversite tarafından ödenen ve Suudi Arabistan'da vergilendirilmeyen ücret geliri Gelir Vergisi Kanunu’nun 95 inci maddesi gereğince yıllık gelir vergisi beyannamesi ile beyan edilmesi gerekmektedir.
Konu: Evde hazırlanan sofralık zeytinlerin internet üzerinden satışı
- Manisa Vergi Dairesi Başkanlığı
- 06.2023
- E-85373914-120.01.02.04[40.01.178]-59766
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; evde hazırlanan sofralık zeytinlerin internet üzerinden satışının vergilendirilmesi hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, tescil ettirilen bir marka üzerinden satışı gerçekleştirilen zeytinler, evde imal edilen mal kapsamında değerlendirilemeyeceğinden, bu ürünlerin satışından elde edilen kazanç dolayısıyla Gelir Vergisi Kanunu’nun 9 uncu maddesi kapsamında esnaf muaflığından yararlanılması mümkün bulunmayıp, elde edilen söz konusu kazancın ticari kazanç hükümlerine göre vergilendirilmesi gerekmektedir.
Konu: Serbest meslek erbabı kişilere icra dairesi aracılığı ile banka üzerinden yapılan ödemeler üzerinden gelir vergisi kesintisinin nasıl yapılacağı ile belge düzeninin nasıl olacağı
- İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı
- 07.2023
- E-62030549-120[94-2021/516]-718872
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; serbest meslek erbabı kişilere icra dairesi aracılığı ile banka üzerinden yapılan ödemeler üzerinden gelir vergisi kesintisinin nasıl yapılacağı ile belge düzeninin nasıl olacağı hususlarında Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. Gelir Vergisi Kanunu yönünden ilgili hüküm ve açıklamalar göre, ilgili banka hesabından söz konusu alacaklılara ödenmek üzere haczen yapılan vekalet ücreti ödemeleri dahil yapılan ödemeler üzerinden gelir vergisi tevkifatı yapılmayacaktır. Bu durumda söz konusu serbest meslek erbabı sanatçı ve avukatlar tarafından şirket adına serbest meslek makbuzu düzenlenecek, bu kişiler tarafından elde edilen tevkifata konu olmayan vekalet ücreti ödemeleri dahil yapılan ödemeler, serbest meslek kazancına dahil edilerek ilgili geçici vergilendirme dönemleri ve yıllık gelir vergisi beyannamesiyle beyan edilecektir.
Konu: Belediye tarafından yapılan Gelir Desteği Ödemesinin Vergilendirilmesi
- Gaziantep Vergi Dairesi Başkanlığı
- 07.2023
- E-16700543-120[22-515-87]-44022
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; belediye tarafından yapılan gelir desteği ödemesinin vergilendirilmesi hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. Katma Değer Vergisi Kanunu yönünden ilgili hüküm ve açıklamalara göre, hasılat esaslı vergilendirme usulüne tabi faaliyet nedeniyle belediyeler tarafından sağlanan gelir desteği tutarı hasılat esaslı vergilendirme usulü matrahına dahil olup, bu usule göre hesaplanan verginin 4 No.lu KDV Beyannamesi ile beyan edilmesi gerekir. Gelir Vergisi Kanunu yönünden ilgili hüküm ve açıklamalara göre, hasılat esaslı kazanç tespiti usulüne göre vergilendirilen halk otobüsü/otobüs ile yapılan şehir içi ve banliyö yolcu taşımacılığı faaliyeti nedeniyle belediyeler tarafından yapılan gelir desteği ödemesinin, hasılat esaslı kazanç tespiti uygulamasından elde edilen gayrisafi hasılat tutarına dahil edilmesi ve bu kapsamda elde edilen gayrisafi hasılatın %10'unun bu faaliyete ilişkin vergiye tabi kazanç olarak dikkate alınması gerekmektedir.
Harçlar Kanunu
Konu: 6306 sayılı Kanun kapsamında riskli yapı şerhi bulunan taşınmazın Maliki Olan ………. Bankası A.Ş tarafından ……… GYO'na devrinde tapu harcı muafiyeti
- Sivas Valiliği Defterdarlık Gelir Müdürlüğü
- 07.2023
- E-67630374-140[2023]-15856
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; taşınmaz üzerinde 6306 sayılı Kanun kapsamında riskli yapı şerhi bulunduğu ve söz konusu taşınmazın devredileceği belirtilerek, söz konusu taşınmazın devri esnasında tapuda yapılacak işlemlerin 6306 sayılı Kanuna göre harçtan istisna tutulup tutulmayacağı hususunda Müdürlüğün görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, söz konusu devir işleminin bahse konu taşınmazın 6306 sayılı Kanun kapsamında riskli yapı tespit edildiği tarihten sonra, dönüşüm öncesi ilk satış işlemi olması durumunda harç aranılmaması gerekmektedir.
Konu: Elektrik Üretimi Lisans Harçları
- İzmir Vergi Dairesi Başkanlığı
- 06.2023
- E-66813766-140[113-2023-3]-241130
- İlgide kayıtlı özelge talep formunda; elektrik satış bedelleri (gayrisafi iş hasılatı) toplamı üzerinden hidrolik kaynaklara dayalı elektrik üretim lisans harcı hesaplanırken, EPDK’nın belirlediği karar uyarınca, 1/4/2022 tarihinden itibaren "Azami Uzlaştırma Fiyatı" uygulamasına geçilmesine ve elektrik satışıyla ilgili "Piyasa Takas Fiyatları"nın "Azami Uzlaştırma Fiyatları"ndan yüksek olduğu durumlarda aradaki farkın "Destekleme Bedeli Borç Tutarı" olarak ilgili piyasa katılımcısına yansıtılmasına karar verildiği, şirket tarafından düzenlenen faturaların tamamı yasal deftere hasılat olarak "600- Satışlar" hesabına kaydedilirken, … tarafından düzenlenen "Destekleme Bedeli" tutarlarının ise "611-Satış İndirimleri" hesabında satış gelirlerinden indirim olarak muhasebeleştirildiği belirtilerek, şirket tarafından 2023 yılında verilecek elektrik üretim lisans harç bildirimine esas harç matrahının (gayrisafi iş hasılatı) hesabında; "Piyasa Takas Fiyatı"ndan düzenlenen faturalardaki enerji satış hasılatından "Destekleme Bedeli Tutarı"nın indirim konusu yapılıp yapılmayacağı hususunda Başkanlığın görüşü talep edilmiştir. İlgili hüküm ve açıklamalara göre, üretimi yapılan elektriğin "Piyasa Takas Fiyatı" üzerinden fatura edildikten sonra, "Piyasa Takas Fiyatı"nın "Azami Uzlaştırma Fiyatı"ndan yüksek olması nedeniyle aynı yıl fatura edilen ve şirket tarafından "611- Satış İskontoları" hesabına kaydedilen "Destekleme Bedeli Borç Tutarları"nın, 2023 yılı elektrik üretim lisans harcı matrahının (gayrisafi iş hasılatının) hesaplanmasında indirim kalemi olarak dikkate alınması mümkün bulunmaktadır.
Belediye Gelirleri Kanunu
Konu: Belediye tarafından yapılan Gelir Desteği Ödemesinin Vergilendirilmesi
- Gaziantep Vergi Dairesi Başkanlığı
- 29/07/2023
- E-16700543-120[22-515-87]-44022
- İlgili özelge talep formunda; "halk otobüsü/otobüs ile yapılan şehir içi ve banliyö yolcu taşımacılığı" faaliyeti ile iştigal ettiğiniz, hasılat esaslı vergilendirme ve hasılat esaslı kazanç tespiti usulüne tabi olduğunuz belirtilerek, Gaziantep Büyükşehir Belediyesince toplu taşıma hizmetlerinden ücretsiz veya indirimli olarak yararlananlara ilişkin sağlanan gelir desteğinin hasılat esaslı kazanç tespitinde hasılata dahil edilip edilmeyeceği, söz konusu gelir desteğinin KDV beyanına konu edilip edilmeyeceği hususunda görüş talep edilmiştir.
- 3065 sayılı KDV Kanunu Yönünden Hasılat esaslı vergilendirme usulüne tabi mükellefler kendilerine yapılan teslim ve hizmetler dolayısıyla hesaplanarak düzenlenen fatura ve benzeri belgelerde gösterilen KDV ile 2 No.lu KDV beyannamesiyle tevkif suretiyle ödedikleri KDV ve ithal ettikleri mal ve hizmetler dolayısıyla ödedikleri KDV'yi indirim konusu yapamazlar. Bu kapsamdaki mükellefler, indirilecek KDV tutarları ile hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre beyan ederek ödedikleri KDV tutarlarını, işlemin mahiyetine göre gider veya maliyet olarak, yaptıkları teslim ve hizmetler dolayısıyla alıcılar için hesapladıkları ve düzenledikleri belgelerde gösterdikleri KDV'yi ise gelir olarak dikkate alırlar.", Bu kapsamda vergilendirilenler, özel halk otobüsü işletmeciliği ve/veya dolmuş işletmeciliği ile ilgili elde ettikleri diğer hasılatı da (amortismana tabi iktisadi kıymetlerin satışları, reklam gelirleri vb.) hasılat esaslı vergilendirme matrahına dahil ederler." açıklamalarına yer verilmiştir.
- Gelir Vergisi Kanunu Yönünden "Şehir içi yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan ve bu faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının tamamını elektronik ücret toplama sistemleri aracılığıyla elde eden mükelleflerin talep etmeleri hâlinde söz konusu faaliyetlerinden elde ettikleri gayrisafi hasılatlarının (25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 38 inci maddesi kapsamında hasılat esaslı vergilendirme usulüne göre vergilendirilen mükellefler için hesapladıkları katma değer vergisi dâhil tutarın) %10'u bu faaliyetlerine ilişkin vergiye tabi kazanç olarak esas alınır. Vergiye tabi kazancın bu suretle tespitinde ilgili faaliyete ilişkin giderler dikkate alınmaz ve bu kazanca herhangi bir indirim veya istisna uygulanmaz. "Vergiye tabi kazancın hesaplanması" başlıklı 5 inci maddesinde, "(1) Şehir içi yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan ve bu faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının tamamını elektronik ücret toplama sistemleri aracılığıyla elde eden mükelleflerden başvuruları vergi dairesi tarafından kabul edilenler, söz konusu faaliyetlerinden elde ettikleri gayrisafi hasılatlarının %10'unu bu faaliyetlerine ilişkin vergiye tabi kazanç olarak beyan edeceklerdir..." açıklamalarına yer verilmiştir.
- 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun 7’nci maddesinin ikinci fıkrasının son cümlesinde ve 5393 sayılı Belediye Kanunun "Belediyenin yetkileri ve imtiyazları" başlıklı bölümünün 15 inci maddesinde "...Belediyeler, kendisinden izin veya ruhsat almak ya da hat kiralamak suretiyle çalışan ve toplu taşıma hizmeti yürüten gerçek ve tüzel kişilere; nüfus, hattın uzunluğu ve hattı kullanan sayısı kriterlerini esas alarak tespit edeceği hatlardaki toplu taşıma hizmetlerinden ücretsiz veya indirimli olarak yararlananlara ilişkin gelir desteği ödemesi yapabilir." hükmüne yer verilmiştir.
- Buna göre, hasılat esaslı kazanç tespiti usulüne göre vergilendirilen halk otobüsü/otobüs ile yapılan şehir içi ve banliyö yolcu taşımacılığı faaliyetiniz nedeniyle belediyeler tarafından yapılan gelir desteği ödemesinin, hasılat esaslı kazanç tespiti uygulamasından elde ettiğiniz gayrisafi hasılat tutarına dahil edilmesi ve bu kapsamda elde ettiğiniz gayrisafi hasılatın %10'unun bu faaliyetinize ilişkin vergiye tabi kazanç olarak dikkate alınması gerekmektedir.
Bu özelgelerin mükellefler ve meslek mensupları için faydalı olmasını ümit ediyoruz. Ülkemizde bir ara özelge başvurularında harç alınması gündeme gelmiş, sonra vazgeçilmişti. Çok eski dönemde özelgelere internetten ulaşma imkânı yok iken güncel bir özelgeye sahip olmak meslektaşlar arasında çok daha kıymetliydi.
Bazı batı ülkelerinden farklı olarak özelgelerin cevaplanması için idari bir süre bulunmaması ve bazı batılı ülkelerde bulunan özelgelerin işe başlanmadan önce (somut olay öncesi) alınması uygulaması sistemimizde iyileştirilebilecek alanlar olarak görülebilir.
Sevgi & Saygılarımızla,
Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy
PDF İndir