Abone Ol EN

2023-71 / Haziran Ay Ortası Mali / Vergisel Gelişmeler

VERGİ

 

Seçim sonrası Kabine göreve başlamış olup ek bütçe ve yeni çıkacağı söylenen vergi düzenlemeleri yakından takip edilmektedir.

 

  • Ek vergiden beklenen tahsilatın yakalanamadığı, seçim sürecinde yapılan harcamalar ve sonrasında asgari ücret artış sözüyle beraber, yeni kalem vergilerin ve artışların gelmesi beklenmektedir.
  • Söz konusu düzenlemelerin, geniş katılımla, paydaşlık esaslarına uygun, önceden duyurularak ölçülü, hukuki ve belirlilik zemininde yapılmasını, enflasyonist dönemde ve özellikle gelir dağılımının bozulduğu gerçeğine uygun olarak seçilmesini temenni ediyoruz.

 

Matrah ve vergi artırımı veya stok affına girecek kişiler ve firmalar durumlarını değerlendirebilir.

 

  • Başvuru tarihi 3 Temmuz’a kadar uzatılmış olup, özellikli gerçek kişi olup daha önce beyan etmemiş olanlara GİB’den yazılar geldiği için, durumlarını değerlendirmeleri ve son güne kalmadan pişmanlıkla beyan, matrah artırımı seçeneklerini analiz etmelerinde fayda vardır.
  • Başvuru sürelerine ve ayrıntılı rehberlere linkten ulaşabilirsiniz.

 

Çok Uluslu Büyük İşletmelerin ülke bazlı raporlama bildirimleri 30 Haziran

 

  • Ülke bazlı raporlama yapmak için bir önceki hesap döneminin konsolide edilmiş finansal tablolarına göre toplam konsolide grup geliri 750 Milyon Avro ve üzerinde olma şartı bulunmaktadır.
  • Buna göre, ana merkezi Türkiye’de olsun olmasın konsolide grup geliri 750 milyon Avro ve üzerinde olan çok uluslu işletme gruplarına bağlı tüm şirketler söz konusu formu online olarak doldurmak ve İdare’ye göndermekle yükümlüdürler.
  • Kapsama giren tüm şirketlerin söz konusu form ile;
    • Nihai ana işletme veya vekil işletme olup olmadıkları,
    • Grup adına hangi işletmenin raporlama yaptığını ve
    • Raporlanan hesap dönemi hakkındaki bilgileri Gelir İdaresi Başkanlığı’na bildireceklerdir.
  • Ülke bazlı raporlamaya ilişkin bildirim formu, tüm grup şirketleri adına tek bir şirket tarafından verilecektir. Buna göre, her şirketin ayrı ayrı form doldurmasına gerek bulunmamaktadır.
  • Dolayısıyla, kapsama giren tüm Türk ve yabancı sermayeli şirketlerin 30 Haziran 2023 günü sonuna kadar Ek-5 formu doldurup yüklemeleri gerekmektedir.
  • Konuyla ilgili detaylara Türkçe ve İngilizce olarak sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

 

Türkiye Cumhuriyeti ile Küba Cumhuriyeti arasında ikinci tur Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması Müzakereleri Gerçekleştirilmiştir.

 

  • İlk olarak 3/11/1970 tarihinde Ülkemiz ile Avusturya arasında ÇVÖA imzalanmasıyla başlayan süreçte, 2022 yılı sonu itibarıyla toplam 101 ülke ile ÇVÖA imzalanmış olup bu anlaşmalardan 88’i yürürlüğe girmiştir. Yürürlükte olan bu anlaşmalardan 26 tanesi AB üyesi ülkelerle imzalanmıştır. 2022 yılında Gana, Uruguay ve Kamerun ile ÇVÖA akdedilmesi amacıyla müzakereler yapılmış olup, Sri Lanka, Kamboçya ve Burundi ile ÇVÖA imzalanmıştır.
  • Afganistan, Küba, Libya, Mali, Morityus, Mozambik, Tanzanya ve Angola ile ÇVÖA imzalanması için müzakereler devam etmektedir. (2022 Yılı GİB Faaliyet Raporu)

 

TEŞVİK & AR-GE

 

TÜBİTAK - TEYDEB tarafından yürütülen destek programlarında bazı değişiklikler yapılmıştır.

  • Rapor gönderim süresi 2 aya indirilmiştir. Eylül ve Mart’ta sunulan 6 aylık raporlar Ağustos ve Şubat sonuna kadar sunulmalıdır.
  • Destek oranının hesabında proje başvuru tarihindeki kuruluş ölçeği dikkate alınacaktır.
    • Desteklenen projelerde destek oranının hesabında kuruluşun proje başvuru tarihindeki ölçeği dikkate alınacak ve proje destek süresince destek oranı sabit kalacaktır.
  • 5746 sayılı Kanun kapsamında yararlanılmamış teşvik ve desteğin yararlanılmış gibi hesaplanarak düşürülme zorunluluğu kaldırılmıştır.
  • Mükerrer teşvik ve desteği önlemek için düzenleme yapılmıştır.
  • Mikro işletme sınıfında olmayan kuruluş ortaklarının maliyetleri desteklenmeyecektir.
    • KOBİ Yönetmeliği çerçevesinde mikro işletme sınıfında olan kuruluşların projede görev alan şirket ortaklarının maliyetleri desteklenecek, ancak mikro işletme sınıfında olmayan kuruluşların projede görev alan şirket ortaklarının maliyetleri desteklenmeyecektir.
    • Bu değişiklik 1 Ocak 2024 tarihinden sonra yapılan proje başvurularına uygulanacaktır.
  • Personel maliyetlerinin TÜBİTAK’a sunulmasında dikkate alınacak çalışma süreleri ile ilgili düzenleme yapılmıştır.
  • Mali müşavirlik proje harcamaları değerlendirme raporu/mali müşavir raporu elektronik ortamda alınabilecektir.
    • Mali müşavirlik proje harcamaları değerlendirme raporu/mali müşavir raporu elektronik imza kullanılarak sadece elektronik ortamda alınabilecektir.
    • Ayrıca mali raporlar elektronik ortamda muhafaza edilebilecektir.
  • Destek bitiş tarihinden sonra olan dönem/dönemlere ait mali müşavirlik ücretleri desteklenecektir.

 

FİNANS & PARA

 

Özet Döviz Pozisyon Raporu hazırlama yükümlülüğünüz var mı? Kontrol ediniz.

 

  • Özet Döviz Pozisyonu, Yurt içi bankalardan temin edilen nakdi ve gayri nakdi toplam kredi bakiyesi 50 milyon TL ve üzerinde olan, finansal olmayan firmaların özet döviz pozisyonlarını takip etmek amacıyla Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) bünyesinde oluşturulan bir veri tabanıdır.
  • 50 milyon TL ve üzerinde kredisi olan firmalar Mart, Nisan ve Mayıs raporlamalarını haziran ayı sonuna kadar yapabilecektir.
  • 10-50 milyon TL arası kredi kullanmış olan firmalar için ise yükümlülük Ocak 2024 dönemi itibariyle başlayacaktır.
  • Daha önce 5 milyon TL olan limit, 10 milyon TL olarak güncellenmiştir.
  • Konuyla ilgili mevzuata, faydalı bilgilere ve raporlama ekranına ulaşım linkine, Taxia tarafından yazılan ayrıntılı bilgilendirme çalışmasına linkten ulaşabilirsiniz.

 

Strateji ve Bütçe Başkanlığı, 2023 Yılı Kurumsal Mali Durum ve Beklentiler Raporu hakkında Genel Yazı yayımlamıştır.

 

BDDK Yıllık Faaliyet Raporu yayımlanmıştır.

 

DİĞER MEVZUAT

 

Yatırım teşvik kapsamında ortaya çıkan ertelenmiş vergi varlıklarının açıklanmasına ilişkin KGK Kurul Kararı alınmıştır.

 

  • 7 Haziran tarihli karara göre; KAYİK denilen kamu yararını ilgilendiren işletmeler ile TFRS uygulayan büyük işletmelerin teşvikten dolayı indirimli gelir veya kurumlar vergisi ile ilgili bazı bilgileri de sunmaları gerekmektedir.
  • Uygulama 2023 ve sonrası dönemler için ve “Yatırım Teşvik Sistemi Kapsamında Elde Edilen Vergi Avantajları” başlığını taşıyacaktır.
  • Açıklama Gelir Vergileri (TMS 12) 81 ve 82’nci paragraflara ilave olarak değerlendirilecektir. Açıklanacak bilgiler, vergi avantajı tutarları ile geri kazanılması beklenen tutarları, önemli varsayımları ve buna ilişkin duyarlılık analizlerini içerecektir:
    • Yatırım teşviklerinden kaynaklanan vergi avantajının cari dönem vergisine tekabül eden kısmı
    • Yatırım teşviklerinden kaynaklanan ertelenmiş vergi varlıklarının kullanılması beklenen dönem(ler)
    • Yatırım teşviklerinden doğan ertelenmiş vergi varlıklarının dönemler itibarıyla yıl bazında geri kazanılması beklenen kısımları
    • Yatırım teşviklerinden doğan ertelenmiş vergi varlıklarının finansal tablolara yansıtılmasında kullanılan önemli muhakeme ile önemli varsayımlar. (Yatırım teşvik sonucu oluşan ertelenmiş vergi varlığı ve ertelenmiş vergi gelirinin hangi gerekçe ve hangi hesaplamalar sonucu finansal tablolara alındığına ilişkin açıklamaların yapılmasıdır.)
    • Yatırım teşviklerinden doğan ertelenmiş vergi varlıklarının finansal tablolara alınmasında kullanılan kilit varsayımlardaki değişikliklerin, ertelenmiş vergi varlıkların geri kazanılabilirliğine olan etkileri ve bu etkilere ilişkin açıklama
    • Yatırım teşviklerinden doğan ertelenmiş vergi varlıklarında kullanılan varsayımlara ilişkin duyarlılık analizleri. (Yatırım teşvikinden doğan ertelenmiş vergi varlığı tutarının finansal tablolara doğru bir şekilde yansıtılması için kullanılan değişkenlerin ertelenmiş vergi varlığı tutarını nasıl etkileyeceğini gösteren bir inceleme metodudur.)

 

ÖNEMLİ YARGI KARARLARI

 

Anayasa Mahkemesi önüne gelen bir dosyada, mülga Borçlar Kanunu’nun zamanaşımı ile ilgili hükümlerini Anayasa’ya aykırı bulmamıştır.

  • 2023/88 sayılı kararında özetle Mahkeme, ihmal yüzünden hata ve on senelik zamanaşımı maddelerinin Anayasa’ya aykırı olduğu savıyla, Düzce 2. İş Mahkemesinin başvurusuna ilişkin olarak verdiği kararda, Sosyal Sigortalar Kanunu yönünden Anayasa’ya aykırı olmadığına karar vermiştir.

Anayasa Mahkemesi, İş Kanunu’ndan farklı olarak kıdem açısından 5 yıl çalışma şartı arayan ve kıdemde 6 aydan az çalışmaların dikkate alınmayacağını belirten Basın Meslek Kanunu’nun ilgili iki hükmünü Anayasa’ya aykırı bularak iptal etmiştir.

  • Ankara 21. İş Mahkemesinin Anayasa Mahkemesinin önüne getirdiği dosyada (2023/89), Yüksek Mahkeme, bu iki kuralın İş Kanunu’na göre basın mesleğinde çalışanlar için ağırlaştırılmış olmasının makul bir gerekçesi olamayacağı için iptal edildiğine hükmetmiştir.

 

Bu bülten ile ilgili sorularınız için danışmanlarımızla iletişime geçebilirsiniz. Bir sonraki 15 günlük bültenimizde tekrar önemli konuları sizler için özetleyeceğiz.

Sevgi & Saygılarımızla,

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy




PDF İndir