Abone Ol EN

2023- 69 / Haziran 2023 Mali / Vergisel Gelişmeler

Seçimler sonuçlandı. Ülkemize ve milletimize ikinci Cumhuriyet yüzyılında hak ettiği kaliteyi yaşayacak, çok çalışıp, üreterek ve adil paylaşarak en önemlisi de toplumsal kutuplaşmayı sona erdirecek politikalar (policy) hazırlayacağı ve daha az siyaset (politics) konuşacağı bir yeni asır dileriz.

 

Gelişmiş ve medeni ülkelerde de politikacılar var ama daha çok “policy making” konuşuyorlar ve eyleme geçme, sonuçları ölçme ve hep değerlendirme konusunda bizden daha iyiler.

 

Seçim sonrasında ülkemizde gündemin ekonomi olacağı kesin. Olası yeni vergiler, ek bütçe ve zorlanan ekonomi için alınacak tedbir ve acı reçeteler yılın kalanında firmalarımızda daha çok farkında olmayı, hesaplı ve öngörerek yönetmeyi gerektiriyor. Cumhurbaşkanı tarafından yeni hükümet sisteminde vergi ve mali konularda kullanılmasında fayda olan bazı yetkilere de ilgili bölümde yer verdik.

 

Vergide önemli bir gündem matrah artırımı, stok affı ve yapılandırma başvuruları. Süreler uzadı. Bu konuda firmalar olarak karar verdiğiniz işlemleri 3 Temmuz'a kadar yapabilirsiniz.

 

Diğer gündem Ek Vergi: İhtirazi kayıtla beyan edenler için tahakkuk fişinde yazan tarihten sonra 30 gün içinde dava dilekçesini vermiş olmanız lazım. Kimse ayıplamasın ve yadırgamasın, mükellefin en doğal hakkı, konulan verginin yasallığı ve eşitliğini tartışmak.

 

Önce vergi diyelim sonra mali işleri ilgilendiren ana başlıklarla devam edelim. Aylık bültenlerimizin ulaşmasını istediğiniz kişilere gönderebilir, abone olmalarını sağlayabilirsiniz.

 

Bilgi paylaştıkça çoğalıyor. Bilgiye ilgi gösteren herkese iyi okumalar.



VERGİ



Deprem nedeniyle tek seferlik Ek Vergi konusunda dava süreci başladı.

  • Ek vergi konusunda her firma kendi durumuna göre değerlendirme yapıp, dava açıp açmayacağına öznel durumuna göre karar veriyor. Seçim sonuçlarını da dikkate alarak, sermayenin geldiği ülke, sektördeki konumu, halka ilişkiler yönetimi ve deprem konusunda yaptığı her türlü faaliyet ve duruşu da göz önünde bulundurarak firmalar ihtirazi kayıt sonrası dava süreçlerini iyi değerlendirmelerini öneririz.
  • Kanuna göre 30 gün içinde davayı açmış olmak şart.
  • Unuttuysanız, pişmanlık ve ihtirazi kayıt birlikte verilemiyor.
  • Ek vergi kurumlar vergisi dışında ayrı bir koddan beyan edilse de kurumlar vergisi beyannamesiyle alındığı için gerçek geriye yürüme olduğunda herkes hem fikir. 17 bin mükelleften 70 milyar TL gelir beklendiğini düşününce Mahkemelerin kararı önemli olacak.
  • Taxia olarak çok iyi takip ettiğimiz bu konuyla ilgili hazırlamış olduğumuz Türkçe ve İngilizce içeriklere web sayfamızdan ulaşabilirsiniz.
  • Taxia ihtilaflı işler ekibi tüm süreçte yanınızda olacaktır.


7440 sayılı Kanun
kapsamındaki başvurular için süre uzatıldı!

 

  • 7300 sayılı Cumhurbaşkanı Kararında ifade edilen değişikliklere ilişkin sizler için hazırlamış olduğumuz tablo aşağıdadır.
  • Söz konusu Karar ile sadece ilk taksitlerin ödeme süreleri uzatılmıştır. İlk taksit ile birlikte 2. taksitin de 31.07.2023 tarihine kadar ödenmesi gerekmektedir.
  • İlgili Cumhurbaşkanı Kararına ulaşmak için tıklayınız.

 

 

Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 7440 Sayılı Yapılandırma Kanunu ile ilgili olarak kapsayıcı bir rehber ve birçok broşür yayımlanmıştır. Bu kıymetli dokümanlara ilişkin liste aşağıdadır.

 

 

Vergi Levhanızı almayı unutmayınız.

  • Vergi Usul Kanunu’nun 5’inci maddesine göre Gelir Vergisi mükellefleri (Kazancı basit usulde tespit edilenler dahil) ile sermaye şirketleri her yıl Mayıs ayının son gününe kadar vergi tarhına esas olan kazanç tutarları ile bunlara isabet eden vergi miktarlarını gösteren levhayı almak zorundadırlar.
  • İlan ve levhalara ilişkin diğer hususlar Maliye Bakanlığınca belli edilir.
  • Vergi kanunlarının uygulanmasıyla ilgili olarak levha kullandırma ve asma zorunluluğu getirmeye ve kaldırmaya Maliye Bakanlığı yetkilidir.
  • Eski uygulamada vergi levhasının asılma şekli ve asılacağı yerler çok ayrıntılı olarak düzenlenmişken, şu anda sadece alınması yeterlidir. Asılması zorunlu olmayan bu levhanın alınmaması/bulundurulmaması özel usulsüzlük cezasını gerektirmektedir.



SGK & İŞKUR



Evde Bakım Yardımı Yönetmeliği yayımlandı.

 

  • Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından birlikte çıkarılan Yönetmelik 26 Mayıs 2023 tarihli Resmî Gazetede yayımlanmıştır.
  • Yönetmeliğin amacı Kanuna göre bakıma ihtiyacı olan engellilerin evde bakımı için yapılacak yardımın başvuru şekline, değerlendirilmesine, ödenmesine ve diğer hususlara ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
  • Yönetmelikte genel olarak, uygulamanın dayanağı, ayrıntılı bir şekilde kullanılan tanımlar, yardımın hesaplanma yöntemi ve uygulama esasları, istenecek belgeler, başvuruların değerlendirilmesi, karar veren heyetin oluşturulması ve işleyişi, hizmetlerin kapsamı ve verilmesi, başvuruların reddi veya kabulü ve sonuçları, gelir durumuna ilişkin yapılacak tespit işlemi, yardımın durdurulması gereği ve buna ilişkin yapılacak bildirimler, yersiz ödeme yapılmış olması durumunda tahsili ve diğer hükümler yer almaktadır.

 

SGK Yapılandırma Başvuru ve Ödeme süreleri uzatılmıştır.

 

  • 26/5/2023 tarih ve 32202 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan, 7300 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı uyarınca Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçların yapılandırılmasında;
  • 31/5/2023 tarihine kadar olan başvuru süresi, 3/7/2023 tarihine kadar, (30/6/2023 tarihi resmî tatile rastladığından)
  • 30/6/2023 tarihine kadar olan peşin ve ilk taksit ödeme süresi ise 31/7/2023 tarihine kadar uzatılmıştır. Kanunun diğer taksit ödeme sürelerine ilişkin son ödeme tarihlerinde ise herhangi bir değişiklik bulunmamaktadır.

 

Deprem Felaketi Nedeniyle SGK’ya Verilmekle Yükümlü Olunan Bilgi, Belge ve Beyannamelerin Verilme Sürelerinin Ertelenmesine Dair Duyuru yayımlanmıştır.

 

  • Sosyal Güvenlik Kurumu Yönetim Kurulu tarafından 24/5/2023 tarih ve 2023/75 sayılı karar alınmıştır.
  • Söz konusu karar ile Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Elazığ, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye ve Şanlıurfa illeri ile Sivas ili Gürün ilçesinde faaliyet gösteren 5510 sayılı Kanunun 4’üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (c) bentleri kapsamında sigortalı çalıştıran işyerlerinin, 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamındaki sigortalılar ile diğer sigortalılarının;
    • 6/2/2023 ila 30/6/2023 tarihleri arasında, 5510 sayılı Kanuna göre vermekle yükümlü oldukları her türlü bilgi, belge ve beyannamelerin (iş kazaları ile meslek hastalıkları bildirimleri dahil) 15/8/2023 tarihine kadar (bu tarih dahil) Kuruma verilmesi halinde yasal süresi içinde verilmiş sayılacaktır.
    • 6/2/2023 ila 26/6/2023 tarihleri arasında verilmesi gereken muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin/aylık prim ve hizmet belgelerinin 15/8/2023 tarihine kadar (bu tarih dahil) verilmesi halinde yasal süresi içinde verilmiş sayılacak ve muhteviyatı prim borçları ile 06/02/2023 tarihi öncesi yasal ödeme süresi geçmiş borçlarının 31/8/2023 tarihine kadar (bu tarih dahil) ödenmesi kaydıyla işyerleri teşviklerden yararlanabilecektir.
    • Ayrıca; Adıyaman, Hatay, Kahramanmaraş ve Malatya illerinde faaliyet gösteren meslek mensuplarıyla 6/2/2023 tarihi itibarıyla aracılık ve sorumluluk sözleşmesi bulunan ve Adıyaman, Hatay, Kahramanmaraş ve Malatya illeri dışında işyeri bulunan işverenlerin 2023/Ocak, Şubat, Mart, Nisan ve Mayıs aylarına ilişkin muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin “SGK Bildirimleri” kısmının 15/8/2023 tarihine kadar (bu tarih dahil) verilmesi ve tahakkuk edecek prim borçlarının 31/8/2023 tarihine kadar (bu tarih dahil) ödenmesi halinde söz konusu yükümlülükler yasal süresi içinde yerine getirilmiş sayılacaktır.



TEŞVİK & AR-GE



Teknokent firmaları olarak yeni döneme uyumlu musunuz?

 

  • OECD mevzuatına uyum kapsamında kurumlar vergisi istisnasından belli şartlarla yararlanabiliyorsunuz. Mutlaka durumunuzu kontrol ediniz!
  • OECD’nin önerdiği ve Türkiye’nin de kabul ettiği yaklaşıma göre mutlak bir istisna yerine nitelikli sonuçlara yönelik olarak orantılama yöntemiyle bir istisna modeline geçilmiştir.
    • Konu ile ilgili blog yazımıza linkten ulaşabilirsiniz.

 

KOBİ Yönetmeliği yenilenmiştir.

 

  • İşletmelerin tanımları ve büyüklüklerine ilişkin belirlemeler yapılmış,
  • Ortak ve bağlı işletmelerin hesaplamalara dahil edilme yöntemi açıklanmış,
  • Dikkate alınan mali ölçütler (ciro ve aktif büyüklüğü) artırılmış,
  • Kamu kontrolündeki işletmelere ilişkin özel düzenleme eklenmiş ve
  • İşletme beyanı tek bir ek haline getirilmiş,
  • Bir işletmede çalışan sayısının hesaplanmasında, sadece hizmet akdi ile çalıştırılanların dikkate alınmasına yönelik düzenleme yapılmış,
  • Önceki Yönetmelikte işletme türü belirlenirken oy oranı da dikkate alınırken yeni Yönetmelikte sadece sermaye oranının dikkate alınmasına yönelik düzenleme yapılmış ve
  • KOBİ Beyanının geçerlilik tarihi netleştirilerek standart hale getirilmiştir. Gelir vergisi mükellefleri için Mart ayı sonu, kurumlar vergisi mükellefleri için ise Nisan ayı sonu olarak belirlenmiştir.
  • Tüm ayrıntıları blog yazısından ulaşabilirsiniz.

KOBİ niteliği, çeşitli mevzuatta teşviklerin belirlenmesinde kullanılırken vergi açısından da önemli sonuçlar doğurmaktadır.

 

  • En son çıkan ek vergide Ar-Ge indirimi ve teknokent kazanç istisnasının %10 ilave vergiye tabi olmasında mikro ve küçük işletmeler vergi dışı bırakılmıştır. Konu ile ilgili yazımıza buradan ulaşabilirsiniz.
  • Kurumlar Vergisi Kanunu’nda (KVK) birleşen KOBİ’ler için kurumlar vergisini %75 indirimli olarak uygulatma yetkisi bulunmaktadır. Cumhurbaşkanı bu yetkisini henüz kullanmamıştır.
  • KVK kapsamında birleşen sanayi sicil belgesini haiz ve fiilen üretim faaliyetiyle iştigal eden küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin, birleşme tarihinde sona eren hesap döneminde münhasıran üretim faaliyetinden elde ettiği kazançları ile bu kapsamda birleşilen kurumun birleşme işleminin gerçekleştiği hesap dönemi dahil olmak üzere üç hesap döneminde münhasıran üretim faaliyetinden elde ettiği kazançlarına uygulanmak üzere kurumlar vergisi oranını %75'e kadar indirimli uygulatmaya, bu indirim oranını, sektörler, iş kolları, üretim alanları, bölgeler, hesap dönemleri itibarıyla ya da orta ve yüksek teknolojili ürün üreten veya imalatçı ihracatçı kurumlar için ayrı ayrı veya birlikte farklılaştırmaya (700 Sayılı KHK'nın 173 üncü maddesiyle değişen ibare; Yürürlük:09.07.2018) Cumhurbaşkanı(*); bu fıkranın uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir.
  • Önceden Bakanlar Kurulu tarafından yeni hükümet sisteminde Cumhurbaşkanı tarafından vergisel alanda kullanılabilecek yetkiler konusunda geniş bir çalışma için tıklayınız.



FİNANS & PARA



Bankaların Net İstikrarlı Fonlama Oranı Hesaplamasına İlişkin Yönetmelik yayımlanmıştır.

 

  • 26 Mayıs 2023 tarihinde yayımlanan Yönetmelik, fonlama oranı, türev yükümlülükler, mevcut istikrarlı fon, gerekli istikrarlı fon, teminata konu edilmiş bilanço içi varlıklar, menkul kıymet finansman işlemleri ve teminat swapları, yüzdeler itibariyle dikkate alınan varlıklar ile bu konuda yapılacak raporlama ve uyumsuzluğun sonuçları düzenlenmiştir.
  • Bu Yönetmeliğe paralel bir şekilde Bankalarca Kamuya Açıklanacak Finansal Tablolar İle Bunlara İlişkin Açıklama ve Dipnotlar Hakkında Tebliğde değişiklik yapılmıştır.
  • Anılan Yönetmelik 2024 başında yürürlüğe girecek olup, net istikrarlı fonlama oranı şablonu ve şablona ilişkin açıklamaları detaylı bir şekilde yapmaktadır.

 

 

BDDK, 2022 Yıllık Faaliyet Raporu yayımlanmıştır.

 

MASAK; Uyum Yönetmeliğinde 5 Yıllık Tecrübe Şartını 1 Yıl Erteledi

 

  • Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine İlişkin Yükümlülüklere Uyum Programı Hakkında Yönetmelikte (Uyum Yönetmeliği) yapılan ve 26/2/2021 tarihli 31407 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan değişiklikte,
    • Kambiyo mevzuatında belirtilen A grubu yetkili müesseseler,
    • Finansman, faktöring ve finansal kiralama şirketleri,
    • Portföy yönetim şirketleri,
    • Kıymetli madenler aracı kuruluşları,
    • Elektronik para kuruluşları ve
    • Ödeme kuruluşları (Münhasıran fatura ödemelerine aracılık hizmeti, münhasıran ödeme emri başlatma hizmeti ve münhasıran ödeme hesabına ilişkin bilgilerin sunulması hizmetini sağlayanlar hariç),
  • Uyum Yönetmeliğinin 4’üncü maddesi kapsamına alınarak uyum programı oluşturmaları öngörülmüş olup, bahsi geçen yükümlüler için söz konusu program uyarınca atamaları gereken uyum görevlisi yardımcılarının atama şartları arasında bulunan 5 yıllık asgari deneyim süresinin 1/6/2023 tarihine kadar aranmayacağı hususu düzenlenmişti.
  • 27 Mayıs 2023’te yapılan Yönetmelik değişikliği ile Uyum Yönetmeliğinin Geçici 1’inci maddesinin beşinci fıkrasında düzenlenen söz konusu geçiş hükmü, oluşabilecek sorunların çözümüne katkı sağlamak amacıyla ilgili finansal kuruluşların uzman personel ihtiyacı ve istihdamı gözetilerek 1/6/2024 tarihine kadar uzatılmıştır.

 

BDDK; Uzaktan Kimlik Tespiti Yönetmeliğinde güncellemeler yapmıştır.

 

  • Yönetmeliğe aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
  • “Tüzel kişinin kimlik tespiti sürecinde kişinin ve temsil yetkisinin doğrulanması
    • MADDE 7/A- (1) Tüzel kişinin kimliğinin tespit edilmesini teminen; kişinin bu Yönetmelik uyarınca kimlik tespiti yapılır ve tüzel kişiyi temsile yetkili olduğu doğrulanır. Tüzel kişiyi temsile yetkili birden fazla kişinin bulunması durumunda bu doğrulamanın farklı zamanlarda yapılması mümkündür.
    • (2) Kişinin temsil yetkisi, kişiden alınan bilgilerin MERSİS ve/veya Ticaret Sicili Gazetesinden edinilen güncel bilgiler ile eşleştirilmesi suretiyle doğrulanır.
    • (3) Banka tarafından ihtiyaç duyulması halinde, müşteri temsilcisi, kişi tarafından sunulan ve kişinin tüzel kişiyi temsile yetkili olduğunu gösteren imza sirkülerinin bir örneğini alır.
  • Tüzel kişinin kimlik tespitinde kullanılacak bilgilerin doğrulanması
    • MADDE 7/B- (1) Tüzel kişinin kimliğinin tespit edilmesini teminen; tüzel kişiye ilişkin kişiden edinilen bilgilerin, MERSİS, Ticaret Sicili Gazetesi ve Gelir İdaresi Başkanlığının veri tabanından sorgulama yapılmak suretiyle alınan güncel bilgiler ile eşleştiği teyit edilir.
  • Tüzel kişinin kimlik tespitinde gerçek faydalanıcının tanınması
    • MADDE 7/C- (1) Tüzel kişinin kimlik tespiti sürecinde; tüzel kişinin gerçek faydalanıcısının ortaya çıkarılması için gerekli tedbirler alınır.”



TİCARİ DÜZENLEMELER



Payları Girişim Sermayesi Pazarında (GSP) İşlem Görecek Ortaklıklara İlişkin Esaslar Tebliği yayımlanmıştır.  

 

  • SPK tarafından yayımlanan Tebliğ halka açık olmayan ve Tebliğde yer alan şartları sağlayan ortaklık paylarının halka arz edilmeksizin nitelikli yatırımcılara satışını düzenlemektedir.
  • Tebliğ ile bu ortaklıkların paylarının sermaye artırımı yoluyla halka arz edilmeksizin satışına, paylarının sermaye artırımı yoluyla halka arz edilmeksizin satışı sonrasında uyulması gereken hususlara, finansal raporları ile bağımsız denetimine, özel durum açıklamalarına, muafiyetlerine ve diğer yükümlülüklerine ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir.
  • Ortaklıkların SPK düzenlemelerine uygun olarak hazırlanmış ve özel bağımsız denetimden geçmiş, payların satışa sunulacağı yıldan önceki yıla ait finansal tabloları itibarıyla;
    • Aktif toplamının en az yirmi milyon Türk Lirası tutarında olması,
    • Net satış hasılatının en az on milyon Türk Lirası tutarında olması ve
    • Kayıtlı sermaye sistemine geçmek için ise tescil edilmiş sermayesinin en az on milyon TL tutarında ve tamamının ödenmiş olması gerekir.
    • Esas sözleşme değişikliğinde SPK’ya ortaklığın mevcut sermayesinin ödendiğinin tespitine ilişkin bir mali müşavir raporu (SÖT Raporu) verilmesi gerekir.
  • Payları GSP’de işlem görecek ortaklıklar üç ve dokuz aylık ara dönem finansal rapor düzenleme yükümlülüğünden muaftır.

 

Beşerî Tıbbi Ürünlerin Klinik Araştırmaları Hakkında Yönetmelik yayımlanmıştır.

 

  • Amacı taraf olunan uluslararası anlaşmalar ile Avrupa Birliği standartları ve iyi klinik uygulamaları çerçevesinde, beşerî tıbbi ürünler ile yapılan klinik araştırmaların yürütülmesi ve gönüllülerin haklarının korunmasına dair usûl ve esaslar ile Klinik Araştırmalar Danışma Kurulu ve etik kurulların teşkili, görevleri, çalışma usûl ve esaslarını düzenlemektir.
  • Gönüllülerin araştırmaya iştiraki veya devamının sağlanmasına yönelik olarak gönüllü veya kanunî temsilcisi için herhangi bir ikna edici teşvikte veya malî teklifte bulunulamaz; sigorta teminatı bu kapsamın dışındadır. Ancak gönüllülerin araştırmaya iştiraki ile ortaya çıkacak masraflar ile sağlıklı gönüllülerin çalışma günü kaybından doğan gelir azalması araştırma bütçesinde belirtilir ve bu bütçeden karşılanır.
    • Kısıtlılarda yapılacak klinik araştırmalar için kısıtlıların araştırmaya iştiraki ile ortaya çıkacak zorunlu masrafların karşılanması dışında herhangi bir ikna edici teşvik veya mali teklifte bulunulamaz.
    • Çocuklarda yapılacak klinik araştırmalar için çocukların araştırmaya iştiraki ile ortaya çıkacak zorunlu masrafların karşılanması dışında herhangi bir ikna edici teşvik veya malî teklifte bulunulamaz.
    • Gebe, lohusa veya emziren kadınlarda yapılacak klinik araştırmalar için bunların araştırmaya iştiraki ile ortaya çıkacak zorunlu masrafların karşılanması dışında herhangi bir ikna edici teşvik veya malî teklifte bulunulamaz.
    • Yoğun bakımdaki ve bilinci kapalı kişilerde yapılacak klinik araştırmalar için yoğun bakımdaki ve bilinci kapalı kişilerin araştırmaya iştiraki ile ortaya çıkacak zorunlu masrafların karşılanması dışında herhangi bir ikna edici teşvik veya mali teklifte bulunulamaz.

 

İleri Tedavi Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliği yayımlanmıştır.



İKLİM VE ÇEVRE



Yeşil Dönüşüm Programı Uygulama Esasları Tebliğ Taslağı Sanayi Bakanlığı tarafından hazırlanmış olup, görüş ve önerilere açılmıştır.

 

  • 20 Nisan 2023 tarihli Cumhurbaşkanı Kararıyla yapılan değişiklikle yatırım teşvik sistemine eklenen yeşil dönüşüm programı kapsamında hazırlanmıştır.
  • Kararnamede yapılan değişiklikleri Mayıs bülteninden takip edebilirsiniz.



DIŞ TİCARET

 

İklim ve yeşil üretim mali uygulamaları ve vergi düzenlemelerini de etkilemektedir.

 

  • Ticaret Bakanlığı bu konuda bir web sayfası hazırlamış olup, öncelikle ihracat yapan ve zamanla da tüm üretim yapan firmaların bilmeleri ve uygulamaları gerekecektir.
  • Türkiye ekonomi ve sanayisinin yeşil dönüşümü; kapsayıcı ve sürdürülebilir bir büyümenin tesis edilmesinin yanı sıra, AB başta olmak üzere, üçüncü ülkelere ihracatımızda rekabetçiliğin korunması ve güçlendirilmesi elzemdir. Bu alanda atılacak adımlar ülkemizin küresel değer zincirlerine entegrasyonunun geliştirilmesi ve uluslararası yatırımlardan alacağı payın artırılması bakımından da önem teşkil etmektedir.
  • Avrupa Emisyon Ticaret Sistemi (ETS) yeşil mutabakat, sınırda karbon düzenlemesi ve sürdürülebilir tarım önemli alt başlıklar olarak karşımıza çıkmaktadır.

 

Yeşil Mutabakat (ticaret.gov.tr)

 

Yabancı sermayeli firmalar bilgi formlarını unutmayınız.  Formların Mayıs ayı sonuna kadar verilmesi gerekiyor. Detaylar yazımızda.



DİĞER MEVZUAT



Özel Üniversitelerde Teminat Hesabı Yönetmeliğinde değişiklik yapılmıştır.

 

  • Özel Üniversitelerde Teminat Hesabı: Öğrencilerin bazı hallerde hak kaybını önlemek amacıyla özel bir Teminat Hesabı düzenlemesine yönelik Yönetmelik hazırlanmıştı.
  • Bu Yönetmelik Vakıf yükseköğretim kurumlarının, faaliyet izinlerinin geçici olarak durdurulması veya kaldırılması halinde öğrencilerinin eğitimlerinin tamamlatılması amacıyla her yıl, öğrenci gelirlerinin toplamından %2 oranında kesilecek kaynağın bir kamu mevduat veya katılım bankasında açılacak hesaba aktarılması suretiyle işletilmesi, izlenmesi ve denetimi ile ilgili hususları belirlemek amacıyla hazırlanmıştı. Özet olarak;
    • Söz konusu %2’lik tutar teminat olarak idare edilen bir hesap olup bu nedenle gider olarak değerlendirilmesi mümkün değildir.
    • Teminata aktarım, cari yıldaki öğrenci sayısı * eğitim ücreti tutarına ulaşıncaya kadar devam eder. Teminat hesapları her yıl Eylül ayı sonuna kadar incelenir, denetlenir ve sonuçları teminat hesabı izleme raporu ile sunulur.
    • Teminat hesabı amaca uygun olarak nemalandırılarak yüksek öğretim kurumunun mütevelli heyeti tarafından idare edilir.
    • Teminat hesapları hem Hazine ve Maliye Bakanlığı ve hem de Yükseköğretim Kurulu tarafından ayrı ayrı izlenir.
    • Yönetmeliğe eklenen madde ile, %2 teminat uygulamasında teminat mektubu verilmesi imkânı getirilmiş ve Yönetmeliğe teminat mektubu örneği ile teminat mektubu izleme raporu formatı eklenmiştir. Uygulamaya ilişkin tüm detayları Taxia bültenimizden ulaşabilirsiniz.

“UBL-TR (Kod Listeleri) Kılavuzu” ve “e-Fatura Paketi” güncellenmiştir.

  • Kılavuzda kod listesi güncellenmiş olup, uygulayıcılar için çok önemli olan ülke, para birimi, fatura türleri, taşıma araç türleri, satılan mala ilişkin ölçü birimleri, paket/kap, INCOTERMS teslim şekilleri, KDV açısından tam veya kısmi istisna kodları, ÖTV ve konaklama vergisi istisna kodları, KDV açısından özel matrah ve tevkifat tür kodları, genel olarak vergi beyanlarında yer alan vergi kodları listesi ve girilen çeşitli kimlik şemaları yer almaktadır.
  • Güncel kılavuza ulaşmak için tıklayınız.
  • Güncel e-Fatura paketine ulaşmak için tıklayınız.

 

“Elektronik Defter Beratlarının” bilgi işlem sistemine yüklenme süresi uzatılmıştır.

  • Elektronik defter (e-Defter) uygulamasına dâhil olanlar tarafından 31 Mayıs 2023 günü sonuna kadar oluşturulması ve imzalanması gereken e-Defterlerin oluşturulma ve imzalanma süresi ile aynı sürede Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi İşlem Sistemine yüklenmesi gereken “Elektronik Defter Beratlarının” yüklenme süresi 5 Haziran 2023 Pazartesi günü sonuna kadar uzatılmıştır.
  • Süre uzatımına ilişkin sirkülere ulaşmak için tıklayınız.



ÖNEMLİ YARGI KARARLARI

 

Anayasa Mahkemesi Covid sırasında verilen idari para cezalarının iadesine karar verdi

 

  • 7420 sayılı Kanunla Covid sırasında getirilen sokağa çıkma yasağı vb. kurallara uymayanlara verilen cezaların tahsilinden vazgeçilmişti. “Tahsil edilen cezaların iade edilmeyeceği” hükmü ise İzmir 4. İdare Mahkemesinin başvurusu üzerine iptal edildi.
  • 24 Mayıs 2023’te verilen bu kararla kurala uymayan uyumsuz vatandaşların cezaları silinirken, iyiniyetli bir şekilde ödeme yapan uyumsuz vatandaşlara ise iade yolu açılmış oldu.
  • Bu tür uygulamalar, ülkemizde “kural koyma becerisi”, uyum kapasitesi ve yönetimi üzerinde düşünmemiz gereken alanları gözler önüne seriyor.

 

Bu bülten ile ilgili sorularınız için danışmanlarımızla iletişime geçebilirsiniz. Bir sonraki 15 günlük bültenimizde tekrar önemli konuları sizler için özetleyeceğiz.

 

Sevgi & Saygılarımızla,

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy




PDF İndir