Abone Ol EN

2023-51/ Nisan 2023 Mali/Vergisel Gelişmeler

Mart ayı yoğun bir gelir vergisi beyan çalışmasıyla geçti. Şimdi Kurumlar Vergisi ve derneklerin beyanlarıyla dolu bir aya başlıyoruz. Mart ayındaki gelişmelerle, Nisan ayı içinde önemli olacak mali gündeme odaklanan bir aylık bülten ile karşınızdayız.

 

Bu ayki içeriğimizde,

  • Coğrafi verilerle ilgili hasılat paylaşımında YMM raporlamasını
  • Konut haczine sınırlama getiren yeni İcra ve İflas Kanunu’nu
  • Emekliye seçim öncesi maaş (7500TL) öngören Kanuni düzenlemeyi
  • Depremden etkilenen Vergiden Muaf Vakıflara sağlanan kolaylığı
  • Nisan ayında verilecek kurumlar vergisi ve dernek beyannamelerini
  • Ar-Ge ve Teknokentlerde öngörülen %100 uzaktan çalışma uygulamasını
  • YMM ile tam tasdik kapsamında çalışan firmaların hemen özel esaslarına alınmamasını
  • KDV uygulamalarına ilişkin yeni Tebliğ düzenlemelerini
  • Yeni af ve yapılandırma Kanun’una ilişkin çıkan Tebliğleri
  • Deprem bölgesine yönelik 50.000TL nakdi vergisiz ve primsiz ödeme imkanını
  • Maliye’nin yeni kurduğu İnşaat Demiri İzleme Sistemini
  • Sosyal ağ sağlayıcılarına BTK tarafından getirilen asgari sermaye şartını
  • Devlet yardımlarının uygulanması ve izlenmesi ile ilgili yeni yönetmeliği
  • TBMM gündeminden geçen yeni Çevre, Maden, Orman Kanunlarının özetini
  • Deprem bölgesinde YMM karşıt inceleme düzenlemelerinin hafifletilmesini
  • Afet Yeniden İmar Fonunun Kurulması Hakkında Kanunun özetini
  • TCMB tarafından başlatılan döviz pozisyonu raporlaması uygulamasını
  • Kur korumalı hesaplarda uygulanacak faiz oranı sınırlamasının kaldırılmasını
  • Döviz yükümlülüğü olan yurt içi yerleşik tüzel kişiler için kur korumalı mevduat uygulamasını
  • Devlet Destekli Ticari Alacak Sigortası Sistemine Dair yeni bir Kararı
  • Hazine taşınmazları kira artış oranlarına 11 Eylül 2023’e kadar %25 üst limit uygulanmasını
  • Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk ve Elektronik Ürün Senedi Yönetmelik değişikliklerini ve
  • Bireysel Emeklilik Sistemi Yönetmelik değişiklerini takip edebilirsiniz.

 

Önce vergi ile başlıyoruz.

 

VERGİ

 

Deprem bölgesine yönelik vergiden muaf vakıflara kolaylıklar sağlanmıştır.

 

“Vakıflara Vergi Muafiyeti Tanınması Hakkındaki Genel Tebliğ” 25/03/2023 tarihinde Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. Yayımlanan bu tebliğ ile beraber;

  • Kahramanmaraş ilinde meydana gelen depremler nedeniyle Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından mücbir sebep hali ilan edilmiş olan yerlerde; merkezi, şubesi veya iktisadi işletmesi bulunan Cumhurbaşkanınca vergi muafiyeti tanınan vakıflar ile bu yerler dışında merkezi bulunmakla birlikte mücbir sebep hali kapsamında olan yerlerde faaliyette bulunan meslek mensuplarıyla aralarında bu tarih itibarıyla “Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Sözleşmesi” bulunan Cumhurbaşkanınca vergi muafiyeti tanınan vakıflar tarafından, Vakıflara Vergi Muafiyeti Tanınması Hakkında Genel Tebliğinin (Seri No: 1) “3.2. Gönderilecek mali tablolar ve raporlar” başlıklı bölümünde yer alan belge ve raporların Hazine ve Maliye Bakanlığına ibraz edilmesi gereken son tarih, 2022 yılına ilişkin belge ve raporlar için bu yerlerde mücbir sebep halinin sona erdiği tarihi izleyen ayın sonuna kadar uzatılmıştır.
  • Cumhurbaşkanınca vergi muafiyeti tanınan vakıfların 2023 yılı içinde mücbir sebep hali ilan edilmiş olan yerlerde yaşanılan deprem nedeniyle yaptığı harcamalar, Vakıflara Vergi Muafiyeti Tanınması Hakkında Genel Tebliği’nin “5. Gelirin harcanma şekli” başlıklı bölümü kapsamında amaca yönelik harcama olarak değerlendirilebilir
  • Söz konusu Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.

 

“7440 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun” ile ilgili olarak muhtelif konulardaki Tebliğler Resmî Gazete’de yayımlamıştır.

  • Yapılandırma, kesinleşmiş ve kesinleşmemiş alacaklar, matrah artırımı düzenlemelerinin yer aldığı 7440 Sayılı Kanun Genel Tebliği (Seri No:1) için tıklayınız.
  • Deprem nedeniyle alınan mali önlemler ve sağlanan kolaylıkları içeren 7440 Sayılı Kanun Genel Tebliği (Seri No:2) için tıklayınız. Bu Tebliğe ilişkin tüm ayrıntıları konuyla ilgili ekibimizin hazırladığı blog yazısında bulabilirsiniz.
  • 7440 Sayılı Kanun Kapsamında Gümrük Alacaklarının Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Tebliğ için tıklayınız.


Önemli düzenlemeler içeren 46 Seri Numaralı “KDV Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” yayımlanmıştır. Bu Tebliğde özetle;

  • Süresinde düzenlenmiş tam tasdik sözleşmesi bulunan mükelleflerin, hizmet nitelikli tevkifata tabi işlemlerinden kaynaklanan nakden ve mahsuben iade alacaklarının YMM Raporu ile yerine getirilebileceği,
  • “2023 UEFA Şampiyonlar Ligi Final Müsabakası” kapsamında yapılacak teslim ve hizmetlerde istisna uygulanacağı,
  • İade talebinde bulunacak mükelleflerin iade talebinde bulunabilecekleri asgari tutarın 000,00 TL belirlendiği,
  • Muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge kullanılmasına yönelik olumsuz tespit bulunan dönemi kapsayan takvim yılında süresinde düzenlenmiş tam tasdik sözleşmesi bulunan mükelleflerin, yanıltıcı olduğu tespit edilen belgelerde yer alan alım tutarının, aynı dönemdeki toplam alımlarının %5’ini geçmemesi halinde, bu mükelleflerin muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge kullanma tespiti gerekçesiyle özel esaslar kapsamına alınmayacağı,
  • KDV matrah artırımı yapanların özel esaslar karşısındaki durumları,
  • Mücbir sebep halinde tevkifat uygulaması,
  • PTT A.Ş. tarafından yapılan bazı hizmetlerin tevkifat kapsamına alınması açıklanmıştır.
  • Ayrıca şehir içi yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan ve bu faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının tamamını elektronik ücret toplama sistemleri aracılığıyla elde eden dolmuş işletmelerinin hasılatlarına uygulayacakları vergi oranın %1,5 olarak belirlendiği ifade edilmiştir.
  • Tebliğ Taslağına ulaşmak için tıklayınız.
  • 1 Nisan 2023 tarihinde yayımlanan Tebliğe ayrıca Taslakta olmayan bazı düzenlemeler de eklenmiştir. KDV matrah artırımı yapanların özel esaslar karşısındaki durumu, mücbir sebepte tevkifat ve bazı posta işlemlerinin tevkifat kapsamına alınması konuları eklenmiş olup, Tebliğle ilgili geniş bir yazımızı ayrıca yayımlayacağız.

 

Kurumlar Vergisi Beyanname verme ayı gelmiştir.

  • Kurumlar vergisi mükellefleri tarafından 2022 hesap dönemine ilişkin kurumlar vergisi beyannamesi, 1 Nisan – 2 Mayıs 2023 tarihleri arasında vereceklerdir.
  • Bu sene, ilk defa aynı yıl için hem beyanname verilmesi hem de ek vergi alınması ve bir de matrah artırımı yapılabiliyor olması 2023 Nisan ayını çok ilginç kılmaktadır.
  • Son yıllarda artan çetrefil düzenlemeler, nakdi sermaye indiriminde farklı oranlar ve süre sınırlaması, halka açık, üretim veya ihracat yapanlarda, finans şirketlerinde farklı vergi oranı uygulaması, finansman gider kısıtlamasında yeni çıkan karar ve özelgeler bu yıl çok yoğun bir mesai içinde olacağımızı gösteriyor.
  • GİB tarafından yayımlanan Kurumlar Vergisi Beyan Rehberine ulaşmak için tıklayınız.
  • Kurumlar vergisine yönelik e-Beyanname sistemine ulaşmak için tıklayınız.

 

E-fatura uygulamasına ilişkin yeni bir Tebliğ Taslağı hazırlanmıştır.

 

Şarj Ağı İşletmecilerine Yönelik Vergi Usul Kanunu Tebliğ Taslağı hazırlanmıştır

  • Elektrikli araçlara elektrik enerjisi temin etmek üzere lisans alan şarj ağı işletmecisi tarafından uygulanan şarj hizmetine ilişkin bilgiler ile bu hizmet karşılığında düzenlenen faturada yer alan bilgilerin elektronik ortamda alınmasına ve fatura düzenleme süresine ilişkin usul ve esasların belirlenmesi bu Tebliğin amaç ve konusunu oluşturmaktadır.
  • Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından elektrikli araçlara sunulan şarj hizmetine ilişkin faturanın teslim anında düzenlenmesi uygun bulunmuştur. Ayrıca, sürekli bilgi verme yükümlülüğü getirilmiştir.
  • Taslak Tebliğ için tıklayınız.

 

Gelir vergisi beyan ve ödeme süreleri ile Ba/Bs formlarıyla defter berat süreleri 5 Nisan Çarşamba tarihine kadar uzatılmıştır.

  • 153 numaralı Sirküler ile gelir vergisi mükellefleri için yıllık beyanname verme ve ödeme süresi 31 Mart yerine 5 Nisan Çarşamba olarak güncellenmiştir.
  • Giderek karmaşıklaşan ve mükellef sayısının artmasına ve Bankalar, Maliye ve SGK’da biriken datalarla birlikte inceleme olasılığının çoğaldığı bu alanda, yıl içinde işveren değiştiren, birden fazla yerden maaş alan, mülk alım ve satımı olan, arızi kazanç elde eden, son zamanlarda artan sayıda hisse opsiyonu elde eden ve özellikle yurt dışından finansal enstrümanlar üzerinden gelir elde eden tam mükellef gerçek kişilerin bu konuda mali danışmanlarına başvurmasını tavsiye ediyoruz.
  • Aynı Sirküler ile;
    • 31 Mart 2023 günü sonuna kadar verilmesi gereken 2023/Şubat dönemine ilişkin "Form Ba" ve "Form Bs" bildirimlerinin verilme süresi 7 Nisan 2023 Cuma günü sonuna kadar,
    • Elektronik defter uygulamasına dâhil olanlar tarafından 31 Mart 2023 günü sonuna kadar oluşturulması ve imzalanması gereken e-Defterlerin oluşturulma ve imzalanma süresi ile aynı sürede Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi İşlem Sistemine yüklenmesi gereken “Elektronik Defter Beratları”nın yüklenme süresi 7 Nisan 2023 Cuma günü sonuna kadar uzatılmıştır.


Maliye İnşaat Demiri İzleme Sistemi
kurmuştur.

16 Mart 2023 tarihli Resmî Gazete’de İnşaat Demiri İzleme Sistemi (İDİS) Uygulama Genel Tebliği yayımlanmıştır.

  • Tebliğ kayıt dışı ekonomiyle mücadele kapsamında inşaat sektöründeki belirli girdilerin takibi ve elde edilen verilerin analiz edilmesi, vergi güvenliği yanında deprem kuşağında yer alan ülkemizde, yapı güvenliğinin sağlanmasına katkı sunması bakımından önem taşımaktadır.
  • Tebliğ ile inşaatta kullanılacak demirlerin üretim ve ithalatından 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanunda yer alan yapı müteahhidi dâhil teslimine kadar tüm aşamaları ile laboratuvar test süreçleri de dâhil olmak üzere takip edilmesine yönelik usul ve esaslar belirlenmiştir.
  • İnşaat demiri üreten veya ithal edenler ile ihracatçı, toptancı, bayi, tüccar ve yapı müteahhitlerinin 1/1/2024 tarihinden önce İDİS'e geçmeleri zorunlu kılınmıştır.
  • İnşaat Demiri İzleme Sistemi Uygulama Genel Tebliği’ne ulaşmak için tıklayınız.

 

SGK & İŞKUR

 

Emekliye ilişkin düzenlemeler içeren İstiklal Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkında Kanun İle Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun TBMM Genel Kurulda kabul edildi.

 

Buna göre;

  • Vatani Hizmet Tertibi Aylıklarının Bağlanması Hakkında Kanunun 2’nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
    • “Vatani hizmet tertibinden bağlanacak aylıklar; ilgililerin kendileri için 30 günlük net asgari ücret tutarı, dul eşler için bu tutarın yüzde 75’i, diğer yakınları için yüzde 50’si esas alınarak ödenir. Bu fıkra hükümleri merkezi yönetim bütçe kanunlarına ekli (V) işaretli cetvelde sayılanlar hakkında da uygulanır.”
  • Sosyal Güvenlik Kurumunca 5510 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat uyarınca gelir ve aylık ödemesi yapılanlara, Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı’nda ödenmekte olan 1.100'er TL, 2.000 TL’ye yükseltilmiştir.
  • Yaşlılık/malullük/ölüm aylığı almakta olan emekliler ve hak sahiplerine dosya bazında 5.500 TL olarak öngörülen aylık asgari ödeme tutarı 7.500 TL'ye yükseltilmiştir.


EYT konusunda
ikincil düzenlemeler yayımlanmaktadır.

  • Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından 13 Mart 2023 tarih ve 2023/13 sayılı Genelge ile EYT ile ilgili 7438 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 1.Maddesi ile 5510 sayılı Kanuna eklenen Geçici 95. Maddenin uygulamasına ilişken hususlar açıklanmıştır.
  • 2018/38 sayılı “Emeklilik İşlemleri” ve 2020/22 sayılı “5510 sayılı Kanunun Geçici 4’üncü Maddesi Kapsamındaki Sigortalıların Sigortalılık-Tahsis ve Ödeme İşlemleri” genelgelerinde değişiklik yapılmıştır.

Buna göre;

  • Geçici 95. maddenin yürürlük tarihi olan 3 Mart 2023 tarihinden sonra aylık bağlanması için talepte bulunanlardan 506/Geçici-81/1 (B) bendi, 1479/Geçici-10/2, 2925/Geçici-2/1 (B) bendi ve 5434/Geçici-205.Maddesi hükümlerine göre yaşlılık veya emekli aylığı bağlanacak olanların, bu hükümlerdeki yaş dışındaki diğer şartları taşımaları halinde yaşlılık veya emekli aylığından yararlanacakları,
  • Yapılan değişikliğe istinaden geriye dönük herhangi bir ödeme yapılmayacağı ve geriye dönük hak talep edilemeyeceği açıklanmıştır.
  • 2023/13 sayılı SGK genelgesine ulaşmak için tıklayınız.

 

20 Mart 2023 tarih ve 2023/14 sayılı Resmî Gazete’de "7440 Sayılı Kanun Uyarınca Alacakların Yapılandırılması" hakkında SGK Genelgesi yayımlandı.

  • 12 Mart 2023 tarih ve 32130 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “7440 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun’’ ile 2022 yılı Aralık ayı ve önceki aylara ilişkin isteğe bağlı sigorta primleri ve topluluk sigortası primi ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı alacakları, Bağkur primi, işsizlik sigortası primi, emekli keseneği ve kurum karşılığı, sosyal güvenlik destek primi, isteğe bağlı sigorta primi, topluluk sigortası primi, asgari işçilikten kaynaklanan fark/eksik prim, idari para cezası, damga vergisi, özel işlem vergisi ve eğitime katkı payı ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı, rücu borçları, yanlış ve yersiz ödenmiş olan gelir ve aylıklardan kaynaklı borçlar ile tarımsal kesinti sorumlularının SGK’ya aktarmadıkları prim borçlarının yeniden yapılandırılmasına ilişkin uygulamanın usul ve esasları açıklanmıştır.
  • 2023/14 sayılı SGK Genelgesine ulaşmak için tıklayınız.

 

SGK Deprem Bölgesine Yönelik Uygulama Genelgesi

 

SGK’nın 22 Mart 2023 tarihli genel yazısı ile meydana gelen depremden etkilenen illerde vergi dairelerinin hasarlı ya da yıkılmış olması, vergi dairesi çalışanlarının yaralı ya da vefat etmiş olmaları, teknik ve fiziki altyapı yetersizliği gibi nedenlerle erteleme kapsamında olunduğuna dair Hazine ve Maliye Bakanlığının ilgili taşra biriminden söz konusu belgelerin verilmesinde sıkıntılar yaşandığı anlaşılmıştır.

 

Söz konusu durumla ilgili olarak;

  • Gelir İdaresi Başkanlığı’ndan Adıyaman, Hatay, Kahramanmaraş ve Malatya illerine ilişkin mükelleflerle/işverenlerle aracılık ve sorumluluk sözleşmesi bulunan ve muhtasar ve prim hizmet beyannamesi gönderen meslek mensuplarının bilgileri alınmıştır.
  • Bu kapsamda; Adıyaman, Hatay, Kahramanmaraş ve Malatya illerinde faaliyet gösteren meslek mensuplarıyla aracılık ve sorumluluk sözleşmesi bulunmasına karşın otomatik olarak erteleme işlemi yapılmadığını iddia eden işverenler tarafından genel yazı ekinde yer alan meslek mensuplarıyla aracılık ve sorumluluk sözleşmesi bulunduğuna dair sözleşmenin ibraz edilmesi halinde, 2023-8 ve 2023-9 sayılı sayılı genelgelerde belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğü /Sosyal Güvenlik Merkez Müdürlükleri  tarafından erteleme işlemleri yapılacaktır.
  • 22 Mart 2023 tarihli SGK genel yazısına ulaşmak için tıklayınız.

 

22 Mart 2023 tarih ve 32140 sayılı Resmî Gazete’de “Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca Belirlenen Çeşitli İşkollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” yayımlanmıştır. Buna göre;

  • 12/5/2010 tarihli ve 27579 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Sosyal Güvenlik Kurumu Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca Belirlenen Çeşitli İşkollarına Ait Asgari İşçilik Oranlarını Gösterir Tebliğin” Ek-1’i değiştirilmiştir.
  • Eklere ulaşmak için tıklayınız.
  • Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.

 

Deprem Nedeniyle Vergi ve SGK’dan İstisna Yardım ve Ödemeler,

 

"7440 sayılı Kanunda Yer Alan Deprem Yardımı" hakkında 2023/15 sayılı SGK Genelgesi yayımlandı. Genelge ile, 6 Şubat 2023 tarihinde Kahramanmaraş İlinde meydana gelen depremler nedeniyle Hazine ve Maliye Bakanlığınca 213 sayılı Kanunun 15 inci maddesi kapsamında mücbir sebep hali ilan edilen yerlerde;

  • Depremden, kendisi, eşi, çocuğu veya anne ve babası etkilenen hizmet erbabına, işverenler tarafından 6/2/2023 ila 31/7/2023 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) mevcut ücret, prim, ikramiye gibi ödemelerine ilave olarak yapılan ayni yardımlar ile toplam tutarı 50.000 Türk lirasını geçmeyen nakdi yardımlar 5510 sayılı Kanuna göre prime esas kazanca dâhil edilmez” hükmü yer almaktadır.
  • 7440 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin yirmi birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında yapılan nakdi yardımların prime esas kazançtan istisna tutulabilmesi için;
    • 6 Şubat 2023 ila 31 Temmuz 2023 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) yapılması,
    • Sigortalının kendisi, eşi, çocuğu veya anne ve babasının depremden etkilenmiş olması,
    • 6 Şubat 2023 ile 31 Temmuz 2023 tarihleri arasında yapılan nakdi yardım tutarının toplamda 50.000 Türk lirasını aşmaması,
    • Sigortalının mevcut prime esas kazancına ilave olarak yapılması şartlarının birlikte gerçekleşmesi gerekmektedir.
  • 2023/15 sayılı SGK Genelgesine ulaşmak için tıklayınız.
  • Konuyla ilgili Taxia uzmanlarınca hazırlanan blog yazısını bulabilirsiniz.

 

Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından 8 Mart 2023 tarihli Türkiye Hollanda Sosyal Güvenlik Sözleşmesinin Uygulanması hakkında Genel Yazı yayımlanmıştır.

  • 03.2022 tarihli ve 42949135 sayılı Genel Yazı ile 1 Nisan 2022 tarihinden itibaren Ülkemizde ikamet eden ve Hollanda yetkili kurumunca aylık bağlanan veya aylık talepleri reddedilen sigortalılara yapılacak karar tebliğine ilişkin sürecin, Hollanda irtibat kurumları Sociale Verzekeringbank (SVB) ve İşçi Sigortaları Kurumu (UWV) tarafından doğrudan sigortalının ikamet ettiği SGİM/SGM’ne gönderilmesi ve gönderilen kararların sigortalıya tebliğinin yapılmasına müteakip söz konusu tebliğin yapıldığına dair bildirimin SGİM/SGM’lerince Ankara’da bulunan Hollanda Sosyal Ataşeliğine gönderileceği talimatlandırılmış olup söz konusu talimatta belirtilen hususlarla birlikte;
  1. İki dilde hazırlanmış olan yazılara ilave açıklama yazılacak ise söz konusu açıklamanın yurtdisitercume@sgk.gov.tr adresinden tercümesi yaptırıldıktan sonra yazıya Türkçe ve yabancı dilde yapılan tercümesinin yazılması,
  2. Hollanda kararının ilgililere tebliğ edilemediği durumlarda karar bekletilerek “Karar ilgiliye tebliğ edilememiş olup tebliğ edildiğinde ayrıca bilgi verilecektir.” şeklinde yazı yazılmadan doğrudan “Karar tebliğ edilememiştir” şeklinde cevap dönülmesi,
  3. Tebliğ tarihinin, PTT verileri esas alınarak kararın ilgiliye tebliğ edildiği tarihin doğru olarak bildirilmesi,
  4. Hollanda karar tebliğlerinin, ilgilinin sicil/tahsis dosyasında, dosyanın bulunmadığı durumlarda ise açılacak “Hollanda Karar Tebliğleri” adlı klasörde muhafaza edilmesi,
  5. Karar tebliği, ikamet edilen yerdeki SGİM/SGM tarafından yapılacak olup karar tebliği yapıldıktan sonra ilgilinin dosyasının başka SGİM/SGM’de bulunduğunun tespit edilmesi halinde Hollanda kararının ve tebliğ yazışmalarının ilgilinin dosyanın bulunduğu SGİM/SGM’ye gönderilmesi,
  6. Cevabi yazıda mutlaka Hollanda sigorta kurumunun tarih ve işaretinin/sayısının belirtilmesi gerekmektedir.

 

Teşvik & Ar-Ge

 

31 Mart 2023 tarihli Resmî Gazete ’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararnamesi ile olağanüstü hâl kapsamında araştırma, geliştirme ve tasarım faaliyetleri ile teknoloji geliştirme bölgelerine yönelik alınan tedbirler açıklanmıştır.

 

Buna göre;

  • 5746 sayılı Kanunun 3. maddesinin ikinci fıkrasında sırasıyla yüzde doksan beş, yüzde doksan ve yüzde seksen olarak belirlenmiş olan indirim oranları, olağanüstü hâl ilan edilen illerde yer alan Ar-Ge merkezleri ve tasarım merkezlerinde çalışan personel için olağanüstü hâl süresince yüzde yüz olarak uygulanır.
  • 5746 sayılı Kanunun 3. maddesinin üçüncü fıkrasında düzenlenen sigorta primi işveren hisselerinin tamamı, olağanüstü hâl ilan edilen illerde, olağanüstü hâl süresince Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesine konulacak ödenekten karşılanır.
  • Detaylı bilgi için tıklayınız.

 

31 Mart 2023 tarihli Resmî Gazete ’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararıyla olağanüstü hâl ilan edilen illerde 4691 sayılı Kanun ve 5746 sayılı Kanun çerçevesinde bölge ve merkezler dışında geçirilen sürelere ilişkin oran açıklanmıştır.

 

Buna göre;

 

31 Mart 2023 tarihli Resmi Gazete ’de “Devlet Yardımlarının Uygulanması, Koordinasyonu, İzlenmesi ve Değerlendirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” yayımlanmıştır.

  • Bu Yönetmelik, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununda yer alan genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile kamu işletmeleri tarafından uygulanan Devlet yardımlarını kapsamaktadır.
  • Belirli bir gerçek veya tüzel kişiye ya da gerçek ve/veya tüzel kişi grubuna ekonomik bir faaliyetin başlatılması, sürdürülmesi veya geliştirilmesi amacıyla sağlanan; Nakdi Yardım, Sermaye Yardımı, Vergi Yardımı, Sosyal Güvenlik Yardımı, Taşınmaz Yardımı, Altyapı Yardımı, Ayni Yardım, Finansman Yardımı, Satın Alma Yardımı ve Teknik-Eğitim Yardımı Devlet yardımı kabul edilir.
  • Detaylı bilgi için tıklayınız.

 

Finans & Para

TCMB, döviz pozisyonu raporlaması uygulaması başlatmıştır.

  • Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, 1211 sayılı Kanun’un 44’üncü maddesi çerçevesinde gerçek ve tüzel kişilerin döviz pozisyonlarını izleme hakkına ve bu amaç için her türlü bilgi ve belgeyi isteme yetkisine sahiptir.
  • Bu doğrultuda Merkez Bankası, 20 Mart 2023 tarihli Tüzel Kişilerin Döviz Pozisyon Raporlaması konulu talimat ile 5 milyon TL üzerinde kredi bakiyesi bulunan tüzel kişilerin döviz pozisyonlarını raporlamasını zorunlu kılmıştır.
  • Konu ile ilgili detaylı bilgi alabileceğiniz yazımıza ulaşmak için tıklayınız.


Kur korumalı hesaplarda uygulanacak faiz oranı sınırlaması kaldırılmıştır.

  • Faiz oranı, bankalar ve yararlanıcılar arasında serbestçe belirlenebilecektir.
  • Faiz oranı, TCMB tarafından belirlenen bir hafta vadeli repo ihale faiz oranından az olamaz.
  • İlgili karara ulaşmak için tıklayınız.

 

Kur korumalı hesaplarda kapsama 31 Mart 2023 tarihli yabancı paralar da dahil edilmiştir.

  • 1 Nisan 2023’te yayımlanan 2023/7 sayılı TCMB Tebliğine göre;
  • Yurt içi yerleşik gerçek kişilerin bankalardaki, yurt içi yerleşik tüzel kişilerin ise 31/12/2021 ile 31/3/2023 tarihleri arasındaki herhangi bir tarihte bankalarda mevcut olan ABD doları, Euro ve İngiliz sterlini cinsinden döviz tevdiat hesabı ve döviz cinsinden katılım fonu hesabı bakiyeleri, hesap sahibinin talep etmesi halinde dönüşüm kuru üzerinden Türk lirasına çevrilir.
  • Banka tarafından açılacak Türk lirası mevduat veya katılma hesaplarının vadeleri Merkez Bankasınca yayımlanacak usul ve esaslarda belirlenir.

 

Döviz yükümlülüğü olan yurt içi yerleşik tüzel kişiler için kur korumalı mevduat uygulaması başlamıştır.

  • Döviz yükümlülüğü olan yurt içi yerleşik tüzel kişilerin USD, EUR, GBP cinsinden tevdiat hesabı ve katılım fonu hesabı bakiyeleri talep üzerine Türk lirasına çevrilir.
  • Bu tutar ile 1 aydan kısa olmamak üzere Merkez Bankasınca belirlenecek vadelerde Türk lirası mevduat veya katılma hesabı açılır.
  • Uygulanacak faiz oranı TCMB politika faiz oranının altında olamaz.
  • Koşul olarak yararlanıcının döviz alımı yapmama taahhüdü aranmaktadır.
  • Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.

 

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, “Elektronik Bankacılık Hizmetlerinde ve Elektronik Ortamda Sözleşme İlişkisinin Kurulmasında Kimlik Doğrulama ve İşlem Güvenliği için Sağlanması Gereken Kriterler” konulu 2023/1 sayılı Genelge yayımlamıştır.


TCMB, Turkonay Elektronik Para ve Ödeme Hizmetleri A.Ş.’ye Elektronik Para Kuruluşu olarak faaliyet göstermek üzere faaliyet izni vermiştir.

 

21 Mart 2023 tarih ve 32139 sayılı Resmî Gazete ile “Afet Yeniden İmar Fonunun Kurulması Hakkında Kanun Teklifi” kabul edildi.

  • Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı, tüzel kişiliği haiz Afet Yeniden İmar Fonu kurulmuştur.
  • Fon bağımsız denetim standartlarına uygun olarak denetlenir. Fon kaynakları ve aktarımlarına ilişkin mali veriler en geç üçer aylık dönemler itibarıyla kamuoyuyla paylaşılır.
  • Kanun ile, 28/3/2002 tarihli ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
    • EK MADDE 7- Doğal afetler nedeniyle genel hayata etkili afet bölgesi ilan edilen alanlarda imar, altyapı ve üstyapı çalışmaları için Türkiye Cumhuriyeti adına sağlanan dış finansmanı, Afet Yeniden İmar Fonuna karşılıksız tahsis etmeye Bakan yetkilidir.
  • Kanun metnine ulaşmak için tıklayınız.

 

Ticari Düzenlemeler

 

31 Mart 2023 tarihli Resmî Gazete ’de Devlet Destekli Ticari Alacak Sigortası Sistemine Dair Karar yayımlanmıştır. Kararla birlikte;

  • Ticari alacak sigortası kapsamındaki risklerin etkin bir şekilde koruma altına alınması amaçlanmaktadır.
  • Sisteme ilişkin usul ve esaslar ile tarife ve talimatlar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü ile Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından belirlenir.
  • Detaylı bilgi için tıklayınız.


Elektronik Ürün Senedi
Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik yayımlanmıştır. Yönetmelik ile;

  • Yapılan inceleme sonucunda birinci fıkrada öngörülen şartları taşıdığı anlaşılan şirketlere lisans verilir. Lisans üç yılda bir yenilenir.


Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk
Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik yayımlanmıştır.

  • Lisans, üç yıl süre için geçerlidir ve devredilemez. Bu lisans, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde ilân edilir.
  • Lisansın, üç yıllık süresinin bitiminde yenilenerek geçerlilik süresinin uzatılması gerekir. Lisanslı depo işletmesinin depolama kapasitesini artırmak veya depolarda farklı ürün çeşitlerini depolamak istemesi halinde lisansın değiştirilmesi zorunludur.
  • Geçici madde 2 eklenmiştir. (1) Bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen süre, 16/4/2020 tarihli ve 7244 sayılı Kanunun 2’nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca lisans süresi bir yıl uzatılanlar için lisans süresinin bitiminden itibaren uygulanır.

 

Yetkili Sınıflandırıcıların Lisans Alma, Faaliyet ve Denetimi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik yayımlanmıştır.

  • Tarım ürünleri lisanslı depolarında muhafaza edilecek tarım ürünlerinin analizini yapmak, ürünün nitelik ve özelliklerini belirlemek, standartlara uygun olarak sınıflandırmak ve bu durumu belgelendirmek üzere, yetkili sınıflandırıcı olarak gerçek ve tüzel kişiler tarafından kurulan ve işletilen laboratuvarların lisans almalarına, faaliyet ve denetimlerine ilişkin usul ve esaslar ile buralarda çalıştırılacak personelin haiz olacağı şartları düzenlenecek lisans üç yıllık süre için geçerlidir. Süre bitiminde, bu Yönetmelikte ve lisansta belirtilen kurallara uygun olarak lisansların geçerlilik süresi Bakanlıkça aynı süreyle uzatılır.
  • Bakanlık, 47’nci maddedeki lisans koşullarının tamamını veya bir kısmını aramadan, Bakanlık ile bu kurum arasında imzalanacak bir sözleşme çerçevesinde, referans yetkili sınıflandırıcının bu Yönetmelikte öngörülen görev ve yetkilerini yürütmek üzere Türk Standartları Enstitüsünü, Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu ile bu konularda faaliyet gösteren özel veya kamu kuruluşlarını referans yetkili sınıflandırıcı olarak belirleyip lisanslandırabilir. Bu tür lisanslandırmalar geçici veya belli bir süre için de yapılabilir. Ancak her durumda, üç yıllık süre dolmadan önce, bu Yönetmeliğin 16’ncı maddesi gereğince verilen lisansın yenilenmesi zorunludur.
  • Geçiş Hükümleri Geçici madde 1- Bu Yönetmeliğin 16’ncı maddesinin birinci fıkrasında belirtilen süre, 16/4/2020 tarihli ve 7244 sayılı Kanunun 2’nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca lisans süresi bir yıl uzatılanlar için lisans süresinin bitiminden itibaren uygulanır.” eklenmiştir.

 

Hazine Taşınmazları Yönetmeliğine kiralarla ilgili artış oranlarına 11 Eylül 2023’e kadar %25 üst limit getiren bir geçici madde eklenmiştir.

  • Yönetmeliğe eklenen “Kira artış oranı” başlıklı geçici 12’nci maddeye göre 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 25 inci maddesi kapsamında bir yıldan uzun süreli kiraya verilen yerlerin kira bedellerinde 11/9/2023 (bu tarih dahil) tarihine kadar yapılacak kira artışı; bir önceki kira yılına ait kira bedelinin yüzde yirmi beşi oranında uygulanır.
  • Bir önceki kira yılının Türkiye İstatistik Kurumunca yayımlanan Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE – on iki aylık ortalamalara göre yüzde değişim) oranının, yüzde yirmi beşin altında kalması halinde değişim oranı dikkate alınır.
  • 12/9/2022 tarihi ile bu maddeyi ihdas eden Yönetmeliğin yayımı tarihi (bu tarihler dahil) arasındaki dönemde mevcut sözleşme hükümlerine göre tahsil edilen kira gelirleri bu maddeye göre tekrar hesaplanarak gerekli tahsilat, mahsup ve iade işlemleri gerçekleştirilir. Tahsil edilmeyen bedeller ise bu madde kapsamında tahsil edilir.

 

İKLİM VE ÇEVRE

 

  • Taxia olarak vergi ve mali işler kadar çevremizde, doğamızda ve ormanlarımızda olan biteni önemsiyoruz. Seçim arifesinde 1933 tarihli, 1953 tarihli, 1956 tarihli çok eski temel kanunlarda ve en yenisi 2005, 2006, 2007 ve 2012 tarihli Tarım ve Ormanla ilgili Kanunlarda güncellemeler yapıldığı anlaşılmaktadır.
  • 7442 sayılı Kanun olarak TBMM'de kabul edilmiş olan Kanun henüz Resmî Gazete’de yayımlanmamıştır.
  • İçinde yer alan mali hükümler çok önemli; orman emvali, nakli ve orman köylüsü, tarım politikaları, sözleşmeli tarım, destekleme ödemeleri, tarımsal ürün üretiminde izin ve miktar belirleme, arabuluculuk düzenlemeleri gibi çok sayıda konu var.
  • Linkte yer alan Kanun'un geniş bir özetine ayrıca yer vereceğiz.


Çevre Kanunu’nda değişiklikler yapan 7446 sayılı Kanun TBMM’de kabul edilmiştir.

  • Kanun’un geniş bir özetine ulaşmak için Taxia Blog yazısını tıklayabilirsiniz.
  • Genel Kurul’da yapılan görüşmelerde Kıyı Kanunu’na ilişkin bir maddenin tekliften çıkarılması kararlaştırılmıştır. 7446 sayılı Kanun olarak 30 Mart 2023 tarihinde kabul edilmiştir.
  • Kanun Teklifine ilişkin Çevre ve İçişleri Komisyon Raporları için tıklayınız.


Kamu İhale Kurumu, ara hakediş ödemeleri için fiyat farkı hesaplanması konusunda bir kurul kararı almıştır.

  • Sözleşmesinde tasarım, üretim, montaj, test, devreye alma vb. etapların/kısımların net olarak belirlendiği ve bu etaplara/kısımlara ilişkin ara hakediş ödemelerinin düzenlendiği özel imalat süreci gerektiren mal alımı ihalelerinde, söz konusu ara hakediş ödemeleri için fiyat farkı hesaplanabileceğine dair karar verilmiştir.
  • Duyuruya ulaşmak için tıklayınız.

 

Dış Ticaret

 

Posta ve Hızlı Kargo Yoluyla Taşınan Eşyanın Gümrük İşlemlerine İlişkin Tebliğ (Seri No:1)’De Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 2) Yayımlanmıştır. Tebliğ ile;

 

  • Yetki kapsamı işlemlere ilişkin olarak, sonradan yapılacak kontroller sonucunda doğabilecek kamu alacağının garanti edilmesi amacıyla, yalnızca hava yolu veya yalnızca kara yolu ile hızlı kargo taşımacılığında yetki kullanılmak istenmesi durumunda 000 1.000.000 Türk Lirası, her iki yetkinin birlikte kullanılmak istenmesi durumunda ise 500.000 2.000.000 Türk Lirası tutarında teminat mektubu ibraz edilmesi, zorunludur.
  • 10’uncu maddenin sekizinci fıkrasına Adana, İskenderun ve Kütahya Gümrük Müdürlükleri eklenmiştir.
  • Geçici Madde 1- ‘‘(1) Bu maddeyi ihdas eden Tebliğin yayımı tarihinden önce Bakanlıktan operatör yetkisi almış olan hızlı kargo taşımacılığı yapan şirketlerin ibraz etmiş olduğu teminat mektupları, 29/9/2023 tarihine kadar, 4’üncü maddenin birinci fıkrasının (f) bendinde belirtilen tutarlara göre yenilenir veya eksik kalan tutar için ek teminat mektubu verilir. Bu tarihe kadar teminat mektuplarının yeni tutarlara göre tamamlanmaması durumunda, söz konusu koşul sağlanıncaya kadar operatör yetkisi askıya alınır.” maddesi eklenmiştir.

 

24 Mart 2023 tarih 32142 (Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 6994 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Pakistan İslam Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Mal Ticareti Anlaşmasının onaylanmasına karar verilmiştir.


İthalatta Gözetim Uygulanmasına İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/6)’De Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Tebliğ yayımlanmıştır.

  • Gözetim belgesine sahip olmayan tüm tedarikçilerin gümrük işlemlerine yansıyacak ve ucuz telefonların zamlanmasının öngörüldüğü akıllı telefonların ithalatında uygulanan 200 ABD doları gümrük kıymetini 350 ABD dolarına yükselten tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır. Tebliğ 30/03/2023 tarihinden itibaren yürürlüğe girecek olup 200 ABD doları olarak uygulanacaktır.


Ticaret Bakanlığı tarafından 23 Mart 2023 tarih 32141 sayılı Resmî Gazete’de 7440 Sayılı Kanun Kapsamında Gümrük Alacaklarının Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Tebliğ yayımlanmıştır.

  • Kanun hükümlerinden yararlanmak isteyen borçluların, 31/5/2023 günü mesai bitimine kadar ilgili gümrük idaresine EK-1’de belirtilen forma uygun olarak başvuruda bulunmaları gerekmektedir.
  • Alacağın birden fazla gümrük idaresini ilgilendirmesi durumunda, her idareye ayrı ayrı başvurulur.
  • Kanunun ilgili maddelerindeki ödeme süresine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla Kanun hükümleri kapsamında ödenecek tutarların ilk taksitinin 30/6/2023 tarihine kadar (bu tarih dâhil), diğer taksitlerin ise bu tarihi takip eden aylık dönemler hâlinde azami kırk sekiz eşit taksitte ödenmesi şarttır.
  • Ödenecek taksitlerin ödeme süresinin son gününün resmî tatile rastlaması hâlinde süre, tatili izleyen ilk iş günü mesai saati sonunda biter.
  • Bu Tebliğde hüküm bulunmayan özel ve istisnai durumları inceleyip sonuçlandırmaya Ticaret Bakanlığı yetkilidir.

 

Şubat 2023 Ayında genel ticaret sistemine göre ihracat %6,4 azalırken, ithalat %10,1 arttı.

  • Türkiye İstatistik Kurumu ile Ticaret Bakanlığı iş birliğiyle genel ticaret sistemi kapsamında üretilen geçici dış ticaret verilerine göre; ihracat 2023 yılı şubat ayında, bir önceki yılın aynı ayına göre %6,4 azalarak 18 milyar 635 milyon dolar, ithalat %10,1 artarak 30 milyar 714 milyon dolar olarak gerçekleşti.
  • Ocak-Şubat döneminde ihracat %1,4, ithalat %15,4 arttı. Genel ticaret sistemine göre ihracat 2023 yılı Ocak-Şubat döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre %1,4 artarak 37 milyar 992 milyon dolar, ithalat %15,4 artarak 64 milyar 320 milyon dolar olarak gerçekleşti.

 

Diğer Mevzuat

 

Yeminli Mali Müşavir ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlere Sürekli Mesleki Geliştirme Eğitimi (SÜRGEM) zorunluluğu getirilmiştir.

  • “TÜRMOB Sürekli Mesleki Geliştirme Eğitimi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” 29/03/2023 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
  • İlgili meslek mensuplarının yılda en az 30 kredilik (3 yılda toplam 120 krediden az olmamak üzere) mesleki geliştirme eğitimi alması zorunlu hale gelmiştir.
  • İlgili Yönetmelik için tıklayınız.


Depremler nedeniyle mücbir sebep ilan edilen yerlerde bulunan mükelleflere ilişkin yeminli mali müşavirlerce düzenlenecek tasdik raporlarında karşıt inceleme tutanağının aranıp aranmayacağına ilişkin usul ve esasları belirleyen 47 Sıra No’lu Tebliğ 30/03/2023 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. Bu Tebliğ ile beraber özetle;

  • Yeminli mali müşavirlerce düzenlenecek tasdik raporlarında, mücbir sebep ilan edilen yerlerdeki mükellefler nezdinde yapılacak karşıt incelemelerde, söz konusu mükelleflerin defter ve belgelerinin zayi olduğuna ilişkin zayi belgesinin bulunması halinde, zayi olan defter ve belgelerin ait olduğu dönemlere ilişkin karşıt inceleme tutanağı aranmayacaktır.
  • Katma Değer Vergisi iadelerinde yapılacak karşıt incelemelerde, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğlerinde yer alan esaslar çerçevesinde %80 oranının hesaplanmasında öncelikle mücbir sebep ilan edilen yerler dışında faaliyet gösteren mükellefler ile mücbir sebep ilan edilen yerlerde bulunan ve kanuni defter ve belgeleri zayi olmayan mükelleflerden alınan mal ve hizmetlere ilişkin karşıt incelemelerin dikkate alınması gerekmektedir.
  • Mücbir sebep ilan edilen yerler dışında faaliyet gösteren mükellefler ile mücbir sebep ilan edilen yerlerde bulunan ve kanuni defter ve belgeleri zayi olmayan mükelleflerden alınan mal ve hizmetlere ilişkin belgeler kapsamında %80 oranına ulaşılamadığı takdirde, mücbir sebep ilan edilen yerlerde yer alan ve kanuni defter ve belgeleri zayi olan mükelleflere ait defter ve belgelerde belirtilen tutarlar da karşıt inceleme tutanağı bulunmaksızın bu oranın hesabında dikkate alınabilecektir.
  • İlgili Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.

 

Coğrafi Veri Lisans Yönetmeliğinde 31/03/2022 tarihinde Resmî Gazete’de yayımlanan Yönetmelik ile değişiklikler yapılmıştır.

 

Yönetmelik’te SMMM ve YMM’lere düşen raporlama görevleri de açıklanmaktadır.

  • 10/02/2021 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan “Coğrafi Veri Lisans Yönetmeliğinin” amacı; Coğrafi Bilgi Sistemi konularında faaliyet gösteren özel hukuk tüzel kişilerinin; Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisi kapsamında yer alan coğrafi verilere ilişkin verileri, Resmî Gazete’de yayımlanan standartlara uygun olarak toplaması, üretmesi, paylaşması, satması, mevcut verileri kullanarak veri madenciliği yapması, yeni veri üretmesi ile ilgili faaliyetlere ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
  • Diğer yandan bu Yönetmelik; 49 sayılı Coğrafi Bilgi Sistemleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine ekli (1) sayılı listede yer alan coğrafi veri temaları ile bu temalardan sorumlu olan kamu kurum ve kuruluşlarını gösteren Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisindeki tüm coğrafi verileri, 7221 sayılı Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrası ile Coğrafi Bilgi Sistemleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 7 nci maddesinde belirtilen yerli veya yabancı özel hukuk tüzel kişilerini, kapsar.
  • Bu Yönetmelikte geçen hasılat payı: Bu Yönetmelik kapsamında yeni veri üretimi ve veri madenciliği yapılarak üretilen veri ve/veya bilgiden elde edilecek gelirin, Bakanlık, veri sorumlusu kurum ve/veya gerçek ve özel hukuk tüzel kişisi arasında yapılacak protokolde belirlenen payı ifade eder.
  • Diğer yandan bu Yönetmelikte; veri madenciliği yapılarak veya yeni veri üretimi ile üretilen veri ve/veya bilgiden elde edilecek gelir Bakanlığın Döner Sermaye İşletmesine, veri üreticisi kurumun ilgili hesabına iş birliği protokolü esaslarına göre belirlenen dönem ve oranlarda yatırılacağı ifade edilmiştir. Elde edilecek yeni verinin UCBP üzerinden satılması durumunda elde edilecek gelirin, Bakanlık Döner Sermaye İşletmesine ve ilgili kamu kurumunun ve gerçek/özel hukuk tüzel kişilerinin hesaplarına yatırılacağı da eklenmiştir.
  • Son olarak bu Yönetmelikte; Veri madenciliği yapılarak üretilen veri ve/veya bilgiden elde edilen brüt geliri gösteren ve ilgili vergi dairesine yıllık veya geçici gelir/kurumlar vergisi beyanname ekinde verilen gelir tabloları serbest muhasebeci mali müşavirler veya yeminli mali müşavirlere onaylatılarak, hasılat payı ödemesini müteakip Bakanlık Döner Sermaye İşletmesine ve/veya veri üreticisi kuruma ibraz edilir.
  • İlgili Yönetmelik için tıklayınız.


TBMM İcra ve İflas Kanunu ve Diğer Kanunlarda Değişiklik Öngören bir Torba Kanun’u Genel Kurul’da kabul etmiştir.

  • 7445 sayı ile kabul edilen Kanun için tıklayınız.
  • Kanun Henüz Resmî Gazetede yayımlanmamıştır. Kanuna ilişkin Adalet Komisyon Raporu için tıklayınız.
  • Genel Kurul’da 4 maddenin Teklif metninden çıkarıldığı görülmektedir.
  • Kanun Teklifine ilişkin geniş bir özeti linkte bulabilirsiniz.


28 Mart 2023 tarihli Resmî Gazete ’de “Bireysel Emeklilik Sistemi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” yayımlanmıştır. Yönetmelik ile;

  • Katılımcılar her fon dağılımı değişikliğinde, BEFAS üzerinden sunulan fonlar dâhil olmak üzere azami yirmi fon tercihinde bulunabileceklerdir.
  • Kanun çerçevesinde, emekliliğe yönelik taahhütte bulunan dernek, vakıf, sandık, tüzel kişiliği haiz meslek kuruluşu veya sair ticaret şirketlerden bireysel emeklilik sistemine aktarım yapan üyeler, emeklilik hariç tüm hak ve alacağını hizmet sunucusuna
  • Bu yönetmelik yayımı tarihinden 6 ay sonra yürürlüğe girer.
  • Detaylı bilgi için tıklayınız.

 

Sosyal Ağ Sağlayıcılarına İlişkin BTK tarafından çok önemli bir Karar yayımlanmıştır.

  • Bu konuda Türkiye’de 2020 yılında önemli bir düzenleme yapılmıştı. 31 Temmuz 2020 tarihinde Resmî Gazete’de yayımlanan 7253 sayılı “İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunda Değişik Yapılmasına Dair Kanun” ile birlikte 5651 sayılı Kanuna Ek Madde 4 eklenmiştir.
  • Bu madde Türkiye’den günlük erişimi bir milyondan fazla olan yurt dışı kaynaklı sosyal ağ sağlayıcılarına yetkili en az bir kişiyi Türkiye’de temsilci olarak belirlemelerini zorunlu kılmıştır. Daha sonra kapsamdaki tüm kurumların temsilci atadıkları görülmüştür.
  • Temsilcinin gerçek kişi olması halinde Türk vatandaşı ve Türkiye’de mukim olması gerekir. Temsilcinin tüzel kişi olması halinde ise Türkiye’de kurulmuş ve Türk mevzuatına göre tüzel kişilik kazanmış olması zorunludur. Türkiye’den günlük erişimi on milyondan fazla olan sosyal ağ sağlayıcının temsilcisi, sosyal ağ sağlayıcının sorumlulukları saklı kalmak kaydıyla, teknik, idari, hukuki ve mali yönden tam yetkili ve sorumludur.
  • Kuruma bildirilen sermaye şirketinin temsilci sayılabilmesi için, esas sermayesinin en az yüz milyon TL olması ve payların tamamının sosyal ağ sağlayıcıya ait olması gerekir.
  • Konunun geçmişine ve getirilen düzenlemeye ilişkin kapsamlı analizimize linkten ulaşabilirsiniz.


Ekonomik Güven Endeksi, Mart 2023
Ekonomik güven endeksi 98,8 oldu. Ekonomik güven endeksi Şubat ayında 99,1 iken, Mart ayında %0,2 oranında azalarak 98,8 değerini aldı.

  • Bir önceki aya göre Mart ayında tüketici güven endeksi %2,9 oranında azalarak 80,1 değerini, perakende ticaret sektörü güven endeksi %4,4 oranında azalarak 117,7 değerini, inşaat sektörü güven endeksi %1,5 oranında azalarak 88,5 değerini aldı. Reel kesim (imalat sanayi) güven endeksi %1,7 oranında artarak 104,1 değerini, hizmet sektörü güven endeksi %1,1 oranında artarak 116,8 değerini aldı.

 

Yargı Kararları

 

VUK - Dava Açılmamasını, Açılmışsa Vazgeçilmesini Öngören Kuralın Anayasa’ya Aykırı Olduğu

  • Anayasa Mahkemesi Vergi Usul Kanunu’na 7394 sayılı Kanun’un 6. maddesiyle eklenen geçici 34. maddenin birinci fıkrasının; ikinci cümlesinin anılan fıkranın birinci cümlesinde yer alan “…infaz…” ibaresi yönünden, ikinci cümlesinin maddenin ikinci fıkrasında yer alan “…kovuşturma…” ibaresi yönünden Anayasa’ya aykırı olduklarına ve iptallerine karar vermiştir. Kararın kısa bir gerekçesi özet olarak şu şekildedir:
  • Karara göre kişilere yüklenen aşırı külfete karşılık sağlanacak kamu yararı sadece dava sayısının azalmasına bağlı olarak yargının iş yükünün hafifletilmesi olacaktır. Bu durum muhataba yüklenen aşırı külfetle karşılaştırıldığında sınırlama aracı ile sınırlamayla ulaşılmak istenen amaç arasında bulunması gereken adil dengenin kişiler aleyhine bozulmasına neden olacaktır.
    • Öte yandan dava konusu kuralın içinde yer aldığı geçici 34. madde ödemelerin kaynağını vergi kaçakçılığı suçuna ilişkin fiillere bağlamaktadır. Dolayısıyla bu suça ilişkin yargılamada ceza mahkemesinin yüklenen suçun sanık tarafından işlenmediğinin sabit olması gerekçesiyle verdiği beraat kararı, kamu makamları tarafından dikkate alınmalıdır.
    • Aksi durum Anayasa’nın 38. maddesinde güvence altına alınan masumiyet karinesi ile çelişecektir. Zira bir suçun işlenmediğinin kesinleşmiş ceza mahkemesi kararıyla sabit bulunmasına rağmen bu tespitin kamu makamlarınca vergi ile ilgili meselelerde dikkate alınmayıp geçici 34. maddede ödemenin kaynağı olarak belirtilen “359’uncu maddede yazılı fiillerle verginin ziyaa uğratıldığı”nın sabit görülmesi Anayasa’nın 38. maddesinin “Suçluluğu hükmen sabit oluncaya kadar, kimse suçlu sayılamaz.” hükmüyle bağdaşmaz.
    • Anayasa Mahkemesi açıklanan gerekçelerle kuralın Anayasa’ya aykırı olduğuna ve iptaline karar vermiştir.

 

Bu bülten ile ilgili sorularınız için danışmanlarımızla iletişime geçebilirsiniz. Bir sonraki 15 günlük bültenimizde tekrar önemli konuları sizler için özetleyeceğiz.

 

Sevgi & Saygılarımızla,

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy




PDF İndir