Abone Ol EN

2023-31 / Mart 2023 Mali / Vergisel Gelişmeler

Türkiye belki de tarihinin en zor şubat ayını yaşadı. Mart ayına ümitle, hatalarından ders çıkararak ve yaralarını her türlü saran bir Türkiye olarak girmek durumundayız.

 

Mart ayı vergi bültenine deprem nedeniyle alınan önlemlerin kısa bir özetine yer vererek başlıyoruz. Sonra diğer konularla devam edelim.

 

Bölgede iş yapan ve yoğun iş ilişkisinde olan firmaların da dikkate alabileceği bir özet yazı hazırladık.

  • Bölgede uygulanacak olan kısa çalışma, nakdi ücret desteği ve fesih yasağı konusu
  • TBMM’de deprem ve sonrasına ilişkin gündem
  • Borcu yoktur yazısı aranılması uygulamasının ertelenmesi
  • Bölgede yer alan akaryakıt şirketleri için teminat uygulamasının ertelenmesi
  • Yapılaşma ve yerleşme konusunda Cumhurbaşkanı Kararnamesinin detayları
  • SPK'nın bağış ve yardım konusunda bülteni ve yönetim kuruluna yetki verilmesi
  • SPK tarafından piyasaya yönelik alınan bazı önlemler ve kararlar
  • KGK tarafından yapılan ertelemeler (gözetim, eğitim, bildirim vb.)
  • Maliye tarafından ertelenen vergi beyan ve ödeme yükümlülükleri
  • Gelir İdaresi'nin bağış ve yardımlar konusunda düzenlemeleri ve Rehberi
  • Maliye'den KDV indirimi (konteyner ve prefabrikler %1) konusunda Taslak Tebliğ
  • Bölgede akaryakıt satışında belge düzeni hakkında kolaylık sağlayan Sirküler
  • Bedelsiz verilen barınma hizmetinde vergi uygulamasının nasıl olacağı
  • EPDK tarafından enerji alanında alınan önemli kararlar ve açıklamalar
  • KİK tarafından ihale limitlerinin yükseltilmesi ve OHAL süresi boyunca uygulanması
  • SGK'nın kolaylaştırıcı uygulamaları ve ertelemeleri
  • SGK sağlık hizmet sunucuları ve yurt dışı sağlık işlemleri ve uygulamaları
  • Bankalar Birliği'nin tavsiye kararları
  • BDDK'nın önemli kararları ve kolaylaştırıcı önerileri
  • Esnafa ve Çiftçiye verilen Halk Bankası ve Ziraat Bankası / TKK kredi desteği
  • MASAK Genelgesi (Bölgede kimlik tespiti) ve özel ihale usulleri
  • MASAK tarafından dolandırıcılıklara karşı yapılan duyuru
  • Yargısal alanda duran sürelerle ilgili CB kararı ve Vergi Davalarına Etkisi
  • SEDDK tarafından sürprim uygulamasının ertelenmesi
  • Çiftçilere ve hayvancıkla uğraşanlara yönelik verilen ilave teşvikler ve ödeme kolaylığı
  • Afetin finansmanı ve kolektif bilinç olarak yapılması gerekenler


Yazının tamamı için tıklayınız.

VERGİ

2022 Yılı Gelir Vergisi Beyannameleri

Yıllık gelir vergisi beyanname süreci başladı. 2022 yılına ait Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi 1-31 Mart 2023 tarihleri arasında verilecektir.

  • Ticari, zirai ve mesleki faaliyetinden dolayı gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri 2022 yılına ilişkin Yıllık Gelir Vergisi Beyannamelerini 31 Mart 2023 günü sonuna kadar elektronik ortamda göndereceklerdir.
  • Mükellefler Yıllık Gelir Vergisi Beyannamelerini Hazır Beyan Sistemi üzerinden kolayca gönderebilirler.


Gelir vergisi beyanını etkileyen ve her yıl Cumhurbaşkanınca yetki kullanılmadığında yeniden değerleme oranında otomatik artan had ve limitler söz konusudur.

  • 2022 yılı ücretlere ilişkin beyan sınırı brüt 880.000 TL’dir.
  • Mesken kira gelirleri toplamı 9.500 TL’yi aşanlar Kira Geliri Beyannamesi vereceklerdir.

 

GİB tarafından “Kazançları Basit Usulde Tespit Edilen Mükelleflerde Gelir Vergisi İstisnasına” ilişkin bir Rehber yayımlanmıştır.

  • Bu kapsamda daha önce hazırlanan, “Kazançları Basit Usulde Tespit Edilen Mükelleflerde Gelir Vergisi İstisnası Rehberi” güncellenerek yayınlanmıştır. Rehberde;
    • Basit usulde ticari kazancın tespiti
    • Basit usulde tespit olunan kazançlarda gelir vergisi istisnası,
    • Kazançları basit usulde tespit edilen mükelleflere sağlanan avantaj ve kolaylıklar,
    • Basit usule tabi olmanın genel ve özel şartları,
    • Basit usulden yararlanamayacak olanlar,
    • Kazançları basit usulde tespit olunan mükelleflerde Defter-Beyan sistemi,

gibi konularda ayrıntılı bilgilere ve örneklere yer verilmiştir.

 

2022 Yılı Kurumlar Vergisi Beyannameleri

Son geçici vergi 2022 yılında kaldırıldığı için dönem sonu işlemlerinde dikkatli olunmalı, değerleme, kapanış işlemleri ve kayıtlar kontrol edilmelidir.

  • Değerleme yaparken dikkate alınacak kurlar ve önemli hususlar için blog yazımızı okuyabilirsiniz.

 

Türkiye’nin AB’den aldığı Mali Yardımlarla ilgili vergi istisnalarını düzenleyen bir Tebliğ Taslağı hazırlanmıştır.

  • Tebliğde ayrıntılı olarak, KDV istisnası ve uygulaması ile iade usulü, KDV istisna sertifikasının alınması, başvuru ve istenilecek belgeler, rakamsal limitlere göre sertifikayı verecek olan vergi daireleri, özellik arz eden durumlar, ÖTV istisnası ve iadesi usulü, gelir ve kurumlar vergisi istisnaları, (GVK geçici md.84 uygulaması) veraset ve intikal vergisi muafiyetinin uygulanması, damga vergisi, ithalat vergileri, harç ve özel iletişim ile motorlu taşıtlar vergisi istisnalarının nasıl uygulanacağı kullanılacak formlar ve dipnotlarıyla ayrıntılı bir şekilde açıklanmaktadır. Ayrıntılar için bültenimize başvurabilirsiniz.

 

Şirketlerin Kendi Hisselerinden Stopaj Yapma Zorunluluğu Kaldırıldı!

  • Bu düzenleme, tam mükellef sermaye şirketlerinin 17/11/2020 tarihinden itibaren iktisap ettikleri kendi hisse senetleri ve ortaklık payları açısından uygulanmak üzere yürürlüğe girmişti. Fakat tam mükellef sermaye şirketlerinin 17/11/2020 tarihinden önce iktisap ettikleri kendi hisse senetleri veya ortaklık payları için bu stopaj uygulanmıyordu.
  • Yeni yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararıyla %15 olan stopaj %0 olarak belirlendi. Bu konuda tüm ayrıntılara yazımızdan ulaşabilirsiniz.

 

21 seri numaralı Kurumlar Vergisi Genel Tebliği yayımlanmıştır.

  • Tebliğle ilgili tüm ayrıntılara daha önce yazdığımız analizden ulaşabilirsiniz.
  • Vergi kanunlarında yapılan son 4 önemli Torba Kanun’u sizler için yakından takip etmiştik. 7338, 7417, 7420 ve 7421 sayılı Kanunlar ile vergide önemli değişiklikler yapılmıştı. Bu kanunlarla Kurumlar vergisinde yapılan düzenlemelerle ilgili olarak Gelir İdaresi Başkanlığı bir Tebliğ Taslağı hazırlamış ve 2 ay boyunca görüş ve öneri toplanmıştır.
  • Tebliğ, sermaye azaltımında vergileme, İstanbul Finans Merkezinde öngörülen transit ticarette %50 vergi indirimi ve nakdi sermaye indiriminde yabancı sermaye için uygulanan %75 indirim ile başta süresiz olarak öngörülen indirimin 5 yıl ile sınırlanması ile ilgilidir.

 

45 seri numaralı KDV Uygulama Genel Tebliği yayımlanmıştır.

  • Deprem nedeniyle alınan mücbir sebep kararına istinaden bölgede KDV iadesine ilişkin kolaylaştırıcı önlem ve uygulamalar ile
  • Prefabrik yapı ve konteyner teslimlerinden doğan KDV iadesinin yılı içinde aylık nakden yapılması konusu düzenlenmiştir.
  • Buna göre genel olarak, KDVİRA kontrolleri sonucunda olumsuzluk tespit edilmeyen kısım genel hükümlere göre iade edilirken kalan kısımlar HİS, İTUS sertifikası sahibi olanlar ve olmayanlar için nakden veya mahsuben farklı oranlarda teminat alınarak iade edilebilecektir.

 

SGK & İŞKUR

 

EYT TBMM Genel Kurul’da kabul edildi.

  • 28 Şubat 2023 günü deprem sonrasında çalışmalarına başlayan Genel Kurul’da Kanun Teklifi görüşülerek kabul edildi.
  • Teklifin birinci maddesi üzerinde, AK Parti ve MHP'nin ortak önergesi kabul edildi.
  • Buna göre, işverenin sosyal güvenlik destek priminden yararlanması için emekli ve yaşlılık aylığı bağlananların tekrar işe başlatılması için öngörülen 10 günlük süre 30 güne çıkarıldı. Bunun dışında Teklif birebir olarak kabul edildi.
  • Kanun teklifine ilişkin analize konuyla ilgili yazımızdan ulaşabilirsiniz.


TEŞVİK & AR-GE

 

Deniz Turizmi Yönetmeliğinde güncelleme yapılmıştır.

  • Yönetmeliğin deniz turizmi tesislerinin genel özelliklerini düzenleyen 5’inci maddesine göre kruvaziyer limanları ile yat limanlarında, onaylı imar planlarına uygun olarak tesis türüne göre konaklama tesisi, yatçı konaklama ünitesi ve yeme, içme tesisleri yapılabilir. (Değişik cümle: RG-24/2/2023-32114-CK-6860/1 Md.) Yat limanlarında, konaklama tesisi veya yatçı konaklama ünitesinin yatak kapasitesi, bağlama kapasitesinin % 20’sini ve altmış yatağı aşamaz. Bu tesislerden, 31/5/2019 tarihli ve 1134 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Turizm Tesislerinin Niteliklerine İlişkin Yönetmelikte tanımlanan türler kapsamında belgelendirilmesi uygun olanlar, ayrıca belgelendirilebilir. Bu durumda, konaklama veya yeme-içme tesisinin belgesi, deniz turizmi tesisi turizm belgesine şerh düşülür. Liman tesisleri faaliyete geçmeden, konaklama tesisi işletmeye açılamaz. Yat limanlarının imar planı notlarıyla belirlenen yapılaşma koşullarıyla konaklama tesislerine ilişkin daha yüksek yatak kapasitesi belirlenmesi durumunda bu fıkra hükümleri uygulanır.

 

Yeni konut finansman programının detayları belli oldu.

  • 28 Ocak 2023’te yayımlanan 7434 sayılı Kanun’la “Yeni Konut Finansman Programı” yasalaşmıştı. Kanun’a eklenen geçici madde 37’ye göre Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı gerçek kişilerin konut finansmanı taksit ödemelerini kolaylaştırmak amacıyla bankalar tarafından sağlanan konut finansmanı taksitlerine katkı sağlanmasına yönelik olarak Cumhurbaşkanı tarafından belirlenecek bir kamu bankası aracılığıyla 5411 sayılı Kanun kapsamında faaliyet gösteren bankalara nakit kaynak aktarılır. Nakit kaynak aktarımı için Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesinde mevcut ya da yeni açılacak tertiplere ödenek eklemeye Hazine ve Maliye Bakanı yetkilidir. Bu madde kapsamında bir takvim yılı içerisinde bankalarca sağlanacak konut finansmanının toplam anapara tutarı 220 milyar TL’yi aşamaz.
  • Bu madde kapsamında, daha önce satılmamış ve yüklenicilerin mülkiyetinde olan konutlar ile yapımına henüz başlanmamış veya yapımı devam eden konut projelerinden konut edineceklere sağlanacak konut finansmanlarına katkı sağlanabilir. Yapımına henüz başlanmamış veya yapımı devam eden konut projeleri açısından mülkiyeti yüklenicilere geçecek konutlara ilişkin sağlanacak finansmanlar da bu kapsamda değerlendirilir. Bu madde kapsamında, gayrimenkul geliştiricileri ve arsa payı karşılığında inşaat sözleşmesi çerçevesinde arsa payı sahipleri de yüklenici olarak kabul edilir.
  • Daha sonra 24 Şubat 2023 tarih ve 6865 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla uygulamanın detayları belli olmuştur. Kararda, aktarım sorumlusu kamu bankası, ana havuz hesabı, esnek ödeme uygulaması, hazine katkısı, yüklenici ve yararlanıcı tanımlanmıştır. Usul ve esaslar olarak, katkılardan ve esnek ödeme uygulamasından yararlanabilecek konut finansmanı sağlanabilecek konutlar, konut finansmanı katkılarında yararlanmaya ilişkin aranan şartlar, uygulanacak vade, faiz ve kar payı oranları, azami finansman tutarları, ödeme planları, yüklenicinin yapacağı katkı, hazine katkısı, esnek ödeme uygulaması, hazine katkısının aktarımı ve geri ödenmesi, hazine katkısının kesilmesi, temerrüdü ve yeniden yapılandırması, uygulamaya ilişkin izleme ve denetim mekanizması ile uygulanacak cezalar düzenlenmiştir.


Yeni proje bazlı teşvik kararları yayımlanmıştır.

16 Şubat 2023 tarihli ve 32106 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararları ile;

  • Konya İlinde yapılacak olan direkt soğutmalı slab döküm yöntemi ile sıcak ve/veya soğuk haddelenmiş alüminyum yassı mamul üretim tesisi yatırımına proje bazlı devlet yardımı destekleri açıklanmıştır.
  • Teşvikte; Gümrük Vergisi Muafiyeti, KDV İstisnası, Vergi İndirimi, Nitelikli Personel Desteği, Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği ve enerji desteği yer almaktadır.
  • Detaylı bilgi için tıklayınız.


16 Şubat 2023 tarihli ve 32106 sayılı Resmî Gazete ’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararları ile;

  • Karaman İli, Merkez İlçesinde bulunan bazı alanların Karaman Enerji İhtisas Endüstri Bölgesi olarak ilan edilmesi hakkındaki ekli Kararın yürürlüğe konulmasına, 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanununun 3. maddesi ile 3/A maddesi gereğince karar verilmiştir.
  • Karaman Enerji İhtisas Endüstri Bölgesinde başvuruda bulunan yatırımcıların yatırımda kullanacakları sabit yatırım tutarı üzerinden Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatıracakları oran on binde bir olarak belirlenmiştir.
  • Detaylı bilgi için tıklayınız.


Derneklere Proje Desteği 2023 Yılı Başvuruları Başladı

Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü, sivil toplum kuruluşlarının kurumsal kapasitelerinin geliştirilmesi, kamu ile olan ilişkilerinin artırılması ve karar alma mekanizmalarına aktif katılım sağlanması gibi çeşitli amaçlarla derneklerin faaliyetlerini desteklemektedir. Bu kapsamda Genel Müdürlük, her yıl bütçe imkânları doğrultusunda derneklerce hazırlanan projelere yardım etmektedir.

  • 2023 yılı için desteklenecek proje konuları şu şekildedir;
  • Sivil toplum kuruluşlarının kapasitelerinin arttırılması,
  • Kamu-STK iş birliği ve STK'ların karar alma mekanizmalarına aktif katılımının sağlanması,
  • İnsan hakları ve demokrasi,
  • Şehit yakınları ve gazilerin desteklenmesi,
  • Uyuşturucu ve madde bağımlılığı ile mücadele,
  • Göç ve uyum, Gönüllülük, Sosyal girişimcilik, Afet bilinci, Trafik bilinci,
  • Kadın hakları, aile değerlerinin korunması ve kadına yönelik şiddetin önlenmesi,
  • Toplumsal dayanışmanın desteklenmesi,
  • Toplumsal kalkınmanın desteklenmesi,
  • İstihdamın arttırılması,
  • Engelliler ve sosyal risk altındaki grupların desteklenmesi,
  • Eğitim, kültür, sağlık ve spor,
  • Tarihi ve kültürel değerlerin korunması,
  • Hayvan hakları,
  • Çevre ve doğal yaşamın korunması.
  • Başvurular Proje Destek Sistemi (PRODES) üzerinden yapılacaktır.
  • Detaylı bilgi için tıklayınız.


17 Şubat 2023 tarih ve 32107 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 6808 sayılı Cumhurbaşkanı kararı ile 06.02.2023 tarihinde meydana gelen depremler nedeniyle zarar gören ve afet bölgesi ilan edilen illerde büyükbaş ve küçükbaş hayvan yetiştiricilerine hayvancılık faaliyetlerinin devamını sağlamak amacıyla yem desteği verilmesine karar verilmiştir. Karara göre;

  • Hayvancılık Bilgi Sistemi içerisinde yer alan TÜRKVET veri tabanına kayıtlı yetiştiricilere, sisteme kayıtlı hayvan sayılarını aşmamak ve üst sınırı Tarım ve Orman Bakanlığınca belirlenmek üzere yem desteği yapılacaktır.
  • Yetiştiricilere, bir defaya mahsus olmak üzere büyükbaş için 500 TL/baş, küçükbaş için 50 TL/baş destekleme ödemesi yapılacaktır.
  • İlgili Cumhurbaşkanı kararına ulaşmak için tıklayınız.

 

FİNANS & PARA

 

SPK tarafından yayımlanan tebliğde portföy yönetim şirketlerinin özsermaye yükümlülükleri arttırılmıştır.

  • Yönetilen portföy büyüklüğüne göre asgari özsermaye tutarları aşağıdaki gibidir.
    • 1.000.000.000 TL’ye kadar olan Şirketin özsermayesinin asgari 30.000.000 TL olması zorunludur.
    • 1.000.000.001 TL’den 4.000.000.000 TL’ye kadar olan Şirketin özsermayesinin asgari 40.000.000 TL olması zorunludur.
    • 4.000.000.001 TL’den 36.000.000.000 TL’ye kadar olan Şirketin özsermayesinin asgari 50.000.000 TL olması zorunludur.
    • 36.000.000.000 TL’yi aşan Şirketin özsermayesinin asgari 100.000.000 TL olması zorunludur.
  • Ayrıca tebliğ üzerinden bu şirketlerin faaliyetlerine ilişkin esaslar güncellenmiştir.

 

Ödeme hizmeti sağlayıcıları ile elektronik para kuruluşlarının uyumlulukları için olan süre uzatılmıştır.

  • Önceden 28.02.2023 tarihine ötelenen son gün, şimdi 30.04.2023 tarihine ötelenmiştir.

 

TCMB Para Politikası Kurulu, haftalık repo faiz oranını 8.5% düzeyine indirmiştir.

 

32 sayılı Karar, Kıymetli Madenler ve Rafineriler konusunda önemli düzenlemeler yapılmıştır.

  • 32 sayılı Karar’da yapılan değişikliklerle, basılı kıymetli maden ve darphane üretimi kıymetli madenler Karar’a eklenmiş ve kıymetli madenler, taşlar ve eşyaların ihraç ve ithalatı hususlarını düzenleyen 7’nci madde güncellenmiş ve bu madde kapsamında yurt içinde alım satımı yapılamayan madenlerin 2023 ve takip eden yıllara alımı konusu düzenlenmiştir.
  • Kıymetli Maden Standartları ve Rafinerileri Hakkında Tebliğ yenilenmiştir.
    • 2023/1 sayılı Tebliğ 23 Şubat 2023 tarihli Resmî Gazetede yayımlanmış olup önceki tebliğ (2006/1) yürürlükten kaldırılmıştır.
    • Tebliğ, rafinerilerin kuruluş, faaliyet, gözetim ve denetim esaslarını düzenlemekte, bağımsız güvence raporu iç kontrol sistemi, kıymetli maden takip sistem, tedarik zinciri uyum raporu ve uyum görevlisi konuları tanımlamaktadır.
    • Tebliğde rafineriler tarafından üretilecek kıymetli madenler, basılı kıymetli madenler, borsada işlem görecek kıymetli madenler, rafinelerin faaliyet izinleri, faaliyet konuları, yükümlülükleri, esas sözleşmelerinde yapılacak değişiklikleri, pay devri ve iştirak edinme durumları, ürünleri borsada işlem görecek rafinerilerin uymak zorunda oldukları kurallar, cevherden kıymetli maden üretimi, yurt dışından temin edilecek belgeler, teminat mektupları ve denetim konuları ayrıntılı bir şekilde düzenlenmekte ve mevcut rafinerilerin faaliyetlerinin devamı için geçiş hükümleri geçici bir madde ile düzenlenmektedir.
    • Tebliğe göre rafinerilerin A.Ş. olarak kurulmuş olması, ödenmiş sermayelerinin en az 34 milyon TL olması, ürünleri borsada işlem görecek rafinerilerin ise ödenmiş sermayelerinin en az 50 milyon TL olması gerekir.
    • Bakanlığa yapılacak başvuruda kendileri ile yüzde on veya daha fazla ortaklık payı bulunan şirketlerinin 6183 sayılı Kanun kapsamında vadesi geçmiş borcunun bulunmadığına dair bağlı bulunulan vergi dairesinden alınacak belgenin, gerçek kişiler için Ek-1’de, tüzel kişiler için Ek-2’de yer alan örneğe uygun şekilde ve noter huzurunda düzenlenip imza edilecek birer beyannamenin eklenmesi gerekir.
    • Ek-1 gerçek kişi beyannamesinde, kişiye ilişkin şahsi bilgiler dışında, son beş yıla ait yıllık gelirleri ve ödediği gelir vergisi tutarı ve ortağı bulunduğu şirketler, sahip olduğu gayrimenkuller, menkuller, taahhüt edilen sermayenin karşılanacağı kaynakların ayrıntılı dökümü yer almaktadır.
    • Rafineriler; unvanları, ortakları, tüzel kişi ortaklarında yüzde on veya daha fazla ortaklık payı bulunan kişiler, tüzel kişi ortağıyla ilişkili kişiler, yönetim kurulu başkan ve üyeleri, genel müdür veya yöneticileri, imza yetkisini haiz çalışanları ile iç kontrol ve tedarik zinciri uyum görevlileri ve serbest muhasebecileri/serbest muhasebeci mali müşavirleri/yeminli mali müşavirlerine ilişkin bilgiler ile iletişim bilgilerinde meydana gelen değişiklikleri, değişiklik tarihinden itibaren 15 gün içerisinde Bakanlığa bildirmek zorundadır.
    • Rafinerilerin rapor konusu dönemi takip eden yılın haziran ayı sonuna kadar, yeminli mali müşavirlik tam tasdik raporunu veya bağımsız denetim raporunu her yıl Bakanlığa sunmaları zorunludur.


32 sayılı Karara İlişkin Tebliğ’de (2008-32/34) değişiklik yapılmıştır.

  • Buna göre standart dışı işlenmemiş kıymetli madenlerin ithalinde Gümrük İdarelerine ayar raporu ibraz edilmesi zorunlu olup bu ayar raporları yalnızca Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğünce düzenlenebilir. Ancak; Dahilde İşleme Rejimi Kararı kapsamında gerçekleştirilen ve 5 kilograma kadar olan standart dışı kıymetli maden ithalat işlemlerinde özel ayar evlerince düzenlenen ayar raporları Bakanlık tarafından belirlenecek usul ve esaslar dahilinde kabul edilebilir.
  • Alınacak Ücretleri düzenleyen Yönetmeliğe rafinerilerden alınacak ücretler konusu 4/A maddesi olarak eklenmiştir. Buna göre rafinerilerin faaliyet izni başvurularında 8.000.000 TL ücret alınır. Bu tutar her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 298’inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında, takvim yılı başından geçerli olmak üzere artırılmak suretiyle uygulanır. Rafinerilerin hisselerinin devrine yönelik izin başvurularında bu ücret devralınacak pay oranı nispetinde alınır. Ancak söz konusu payların veraset yoluyla intikal etmesi veya payları devralacak kişinin mevcut pay sahibi kişinin alt soy veya üst soyu olması durumunda ücret alınmaz.

 
Kıymetli Madenler Yönetmeliğinde bazı değişiklikler yapılmıştır.

  • Bu Yönetmeliğin amacı, Borsada faaliyet gösterecek kıymetli madenler aracı kurumlarının kuruluşları ile Borsada üye olarak faaliyet gösterecek kıymetli madenler aracı kuruluşlarına izin verilmesi ve faaliyet şartlarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
  • Bankalar haricindeki kıymetli madenler aracı kuruluşları unvanları, (Mülga ibare:RG-23/2/2023-32113) ortakları, tüzel kişi ortaklarında yüzde on veya daha fazla ortaklık payı bulunan kişiler, (Ek ibare: RG-23/2/2023-32113) tüzel kişi ortakla ilişkili kişiler, yönetim kurulu başkan ve üyeleri, genel müdür (Mülga ibare: RG-23/2/2023-32113), imza yetkisini haiz çalışanları ile iç kontrol ve tedarik zinciri uyum görevlileri ve serbest muhasebecileri/serbest muhasebeci mali müşavirleri/yeminli mali müşavirlerine ilişkin bilgiler ile iletişim bilgilerinde meydana gelen değişiklikleri, değişiklik tarihinden itibaren 10 gün içerisinde Bakanlığa ve Borsaya bildirmek zorundadır.
  • Bakanlıkça faaliyet izni verilmiş ve faaliyette bulunan kıymetli maden aracı kurumları ile kıymetli maden üretimi veya ticareti ile iştigal eden anonim şirketler 12/A maddesinin on dördüncü fıkrası kapsamında ticaret ve/veya sanayi odalarınca tasdikli 2023 yılına ait kapasite raporlarını veya yazılı beyanlarını Borsaya bu maddenin yürürlük tarihinden itibaren 30 gün içerisinde iletmek zorundadırlar.

 

SPK pay geri alımları ile ilgili bir İlke Kararı yayımlamıştır.

  • Kurul Karar Organının i-SPK.22.7 (14.02.2023 tarih ve 9/177 s.k.) sayılı İlke Kararı
  • Yürürlükte bir geri alım programı olup olmadığına bakılmaksızın payları borsada işlem gören ortaklıkların ve bunların bağlı ortaklıklarının pay geri alım işlemlerinin kolaylaştırılmasını ve yatırımcıların korunmasını teminen yapılacak ikinci bir duyuruya kadar;
    • Payları borsada işlem gören halka açık ortaklıkların, genel kurul kararı aranmaksızın, yapılacak ilk genel kurulda ortakların bilgisine sunulmak üzere, yönetim kurulu kararı ile geri alım programı başlatabileceğine, yönetim kurulu kararında geri alımın amacına, geri alım programının öngörülen azami süresi, alınacak azami pay adedi ile kullanılacak azami fon tutarına yer verilmesi gerektiğine ve söz konusu yönetim kurulu kararının Kurulun özel durum açıklamalarına ilişkin düzenlemeleri çerçevesinde kamuya açıklanmasına,
    • Payları borsada işlem gören halka açık ortaklıkların bağlı ortaklıklarının da genel kurul kararı aranmaksızın, yapılacak ilk genel kurulda kendi ortaklarıyla birlikte ana ortaklığın ortaklarının bilgisine sunulmak üzere, yönetim kurulu kararı ile geri alım programı başlatabileceğine, bu yönetim kurulu kararının da birinci maddedeki esaslara tabi olacağına,
    • Yürürlükte bir geri alım programı olan halka açık ortaklıkların ve bağlı ortaklıklarının, geri alım programlarına, yönetim kurullarınca ayrıca bir karar alınmasına gerek olmaksızın bu kararda belirtilen şartlar ile devam edebileceklerine,
    • II-22.1 sayılı Geri Alınan Paylar Tebliği’nin; 9 uncu (ikinci fıkrasının ilk cümlesi hariç), 12’nci (beşinci, altıncı ve dokuzuncu fıkrası hariç) maddeleri, 15 inci maddesinin birinci fıkrasının b, c ve d bentleri ile 19’uncu maddesinin ikinci, altıncı ve dokuzuncu fıkralarının uygulanmamasına,
    • Geri alınan paylar nedeniyle edinilmiş bedelsiz paylar için de aynı esasların uygulanmasına,
    • İlke kararı çerçevesinde geri alınan payların, geri alındığı tarihten itibaren 30 günlük süre boyunca satılamamasına ve 30 günlük sürenin hesaplanmasında “ilk giren ilk çıkar” yönteminin uygulanmasına ve
    • 07.2016 ve 25.07.2016 tarihli duyuruların ve 23/06/2022 tarihli ve 34/959 sayılı ve 21.08.2015 tarihli ve 21/1023 sayılı ilke kararlarının yürürlükten kaldırılmasına karar verilmiştir.

 

BAĞIMSIZ DENETİM

 

Bağımsız Denetime Tabi Olmaya İlişkin Hususlar

Bağımsız denetime tabi olmaya ilişkin akıllarda soru işaretine sebebiyet veren sorular ve bunlara verilen cevaplara ilişkin detaylı bilgiyi aşağıdaki linkte bulabilirsiniz.

 

Konuyla ilgili olarak en fazla soru işareti doğuran durum ise bir şirketin iştirak ve/veya bağlı ortaklığı varsa bağımsız denetime tabi olup/olmamaya ilişkin hesaplamanın nasıl yapılacağıdır. Hesaplama aşağıda maddeler halinde belirtilmiştir.

  • Aktif toplamının hesabında, şirketin kendi aktif toplamından, bağlı ortaklıklarının ve iştiraklerinin kayıtlı değerleri çıkarılır. Bulunan tutara, bağlı ortaklıklarının aktif toplamının tamamı ve iştiraklerinin aktif toplamından kendi iştirak hissesi payına düşen kısmı eklenir.
  • Yıllık net satış hasılatının hesabında, şirketin kendi yıllık net satış hasılatına bağlı ortaklıklarının yıllık net satış hasılatının tamamı, iştiraklerinin yıllık net satış hasılatından kendi iştirak hissesi payına düşen kısmı eklenir.
  • Grup içi işlemlerden doğan varlık, borç, gelir ve giderlerden, bağlı ortaklıklarla olanların tamamı, şirketin ve bağlı ortaklıkların doğrudan iştirakleriyle olanlarının ise hisselerine düşen payı elimine edilir.

KGK-SİHA, Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Cumhurbaşkanı Kararı çerçevesinde hesaplamaları yapacak şekilde güncellenmiştir.

 

TİCARİ DÜZENLEMELER

 

Elektrik Piyasası Dengeleme ve Uzlaştırma Yönetmeliğinde Ödemeler ve Tahsilat konularında değişiklikler yapılmıştır.

  • Yönetmeliğin amacı esasen aktif elektrik enerjisi arz ve talebinin dengelenmesine ve uzlaştırmanın gerçekleştirilmesine ilişkin usul ve esaslarını belirlemektir. Bu Yönetmelik; dengeleme mekanizmasının ve uzlaştırmanın taraflarının görev, yetki ve sorumlulukları ile aktif elektrik enerjisi arz ve talebinin dengelenmesine ve lisans sahibi tüzel kişilerin dengeleme mekanizması ve uzlaştırmaya katılımları sonucu oluşan alacak ve borçlarının mali açıdan uzlaştırılmasına ilişkin usul ve esasları kapsar.
  • Yönetmeliğin yedinci kısmı mali konuları düzenlemektedir. Üçüncü bölümü ise avans ödeme bildirimleri, uzlaştırma bildirimleri, faturalama, ödemeler ve ödemelerin yapılmaması konularına ilişkindir.
  • Yönetmeliğin değişen iki fıkrası şu şekilde değişmiştir.
  • 132/Ç-(9) Piyasa katılımcıları tarafından Piyasa İşletmecisine iletilen faturaların bedelleri, gün öncesi piyasası ve gün içi piyasası faaliyetlerine ilişkin avans ödemeleri ve aynı piyasa katılımcısının fatura borçlusu olması durumunda borç tutarı toplamı fatura bedelinden düşülmek kaydı ile Piyasa İşletmecisi tarafından alacaklı piyasa katılımcılarına yapılacak ödemeler, en geç fatura tebliğ tarihini takip eden yedinci işgünü içerisinde, ilgili fatura dönemi için piyasa katılımcılarından tahsil edilen tüm tutarların net alacak tutarlarına oranına göre, Piyasa İşletmecisi tarafından işletilen piyasalara ilişkin olarak piyasa katılımcısının süresinde ödenmemiş borçları düşülerek Piyasa İşletmecisinin merkezi uzlaştırma kuruluşundaki hesabından, aracı bankalar kullanılarak ödenir. Bu ödemelerin yapılmasını müteakip bir sonraki ön uzlaştırma bildirimi yayımlanana kadar yeni bir tahsilat yapılırsa bunlar da birinci cümledeki usule göre alacaklı piyasa katılımcılarına dağıtılır.
  • 132/I-(2) Piyasa katılımcıları tarafından Piyasa İşletmecisine iletilen faturaların bedelleri, aynı piyasa katılımcısının fatura borçlusu olması durumunda borç tutarı toplamı fatura bedelinden düşülmek kaydı ile Piyasa İşletmecisi tarafından alacaklı piyasa katılımcılarına yapılacak ödemeler, en geç fatura tebliğ tarihini takip eden yedi işgünü içerisinde, ilgili fatura dönemi için piyasa katılımcılarından tahsil edilen tüm tutarların net alacak tutarlarına oranına göre, Piyasa İşletmecisi tarafından işletilen piyasalara ilişkin olarak piyasa katılımcısının süresinde ödenmemiş borçları düşülerek Piyasa İşletmecisinin merkezi uzlaştırma kuruluşundaki hesabından, aracı bankalar kullanılarak ödenir. Bu ödemelerin yapılmasını müteakip bir sonraki ön uzlaştırma bildirimi yayımlanana kadar yeni bir tahsilat yapılırsa bunlar da birinci cümledeki usule göre alacaklı piyasa katılımcılarına dağıtılır.

 

Genel Aydınlatma Yönetmeliğinde bazı tarihler ötelenmiştir.

  • Belediyeler, il özel idareleri, karayolları, küçük sanayi siteleri, konut kooperatifleri, site yönetimleri, dağıtım lisansı olmayan OSB’ler ve Toplu Konut İdaresi tarafından genel aydınlatma kapsamında tesis edilen ve işletmeye alınan aydınlatma tesisleri; proje, onay ve kabul şartı aranmaksızın mevcut durumun tespiti yapılarak taraflar arasında imzalanacak bir protokolle, mülkiyeti TEDAŞ’a ait olmak üzere, (Değişik ibare:RG-22/2/2023-32112) 30/6/2023 tarihine kadar ilgili dağıtım şirketine iz bedelle devredilir. Başvurulması halinde dağıtım şirketi tarafından başvuru tarihinden itibaren 30 uncu gün itibariyle devir alınmış sayılır.
  • Yönetmeliğin 5’inci maddesine göre dağıtım şirketi; dağıtım bölgesindeki yerleşim yerlerinde bulunan, otoyollar ve özelleştirilmiş erişme kontrollü karayolları hariç, kamunun genel kullanımına yönelik bulvar, cadde, sokak, köprü, meydan, kavşak, yürüyüş yolu ve yaya geçidi aydınlatmasından ve bunlara ait gerekli aydınlatma ve ölçüm sistemlerinin tesis edilmesi ve işletilmesinden sorumludur.
  • Genel aydınlatma tesislerine ilişkin olarak otomatik sayaç okuma sistemi (OSOS), dağıtım şirketlerince tesis edilir ve işletilir. TEDAŞ tarafından iletişim altyapısı bakımından yapılacak değerlendirmeler sonucunda OSOS kapsamına uygun olmadığı tespit edilen sayaçlar haricinde, genel aydınlatma sayaçlarının tamamının OSOS kapsamına alınması işlemi (Değişik ibare: RG-22/2/2023-32112) 31/12/2023 tarihine kadar tamamlanır. OSOS kapsamına uygun olduğu halde bu kapsama alınmayan sayaçların tüketim değerlerine ilişkin olarak bir ödeme yapılmaz ve söz konusu sayaçların tüketim değerlerinin TEDAŞ tarafından gerçek zamanlı izlenmesine ilişkin altyapı ilgili dağıtım şirketleri tarafından oluşturulur. Bu Yönetmeliğin 18’inci maddesinin dördüncü fıkrası (Değişik ibare: RG-22/2/2023-32112) 1/1/2024 tarihi itibariyle uygulanır. Anılan 18/4’üncü maddeye göre genel aydınlatma sayaçlarına ilişkin olarak TEDAŞ tarafından anlık ve/veya çevrimiçi izlenemeyen sayaçların tüketim giderlerinin ödemesi yapılmaz. Böylece bu uygulama bir yıl daha ertelenmiş oldu. Normalde genel aydınlatma kapsamında tanımlanan yerlere ilişkin tüketim giderlerinin ödemesi, 6446 sayılı Kanunun geçici 6’ncı maddesinin birinci fıkrasına göre yapılır. Bakanlık tarafından ödenmesi gereken tutar her yıl Bütçe Kanununa bu amaç için konulan ödenekten karşılanır.
  • Anılan geçici 6’ncı maddeye göre 31/12/2025 tarihine kadar, genel aydınlatma kapsamında aydınlatılan yerlerde gerçekleşen aydınlatma giderleri Bakanlık bütçesine konulacak ödenekten ve ilgili belediyeler ile il özel idarelerinin genel bütçe vergi gelirleri payından karşılanır. Cumhurbaşkanı bu süreyi beş yıla kadar uzatmaya yetkilidir.

 

28 Şubat 2023 Tarihli ve 32118 Sayılı Resmî Gazete Yayımlanan Kooperatif Bilgi Sistemi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelikte Yönetmeliğin 7. 8. 10. 11. 17. Maddeleri ile geçici 1. ve 2. Maddelerinde değişiklikler yapılmıştır.

  • Kooperatif Bilgi Sistemi Yönetmeliğinin 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinden sonra gelmek üzere “f) (a) ila (e) bentlerinde yer alan bilgilerden otomasyonla temin edilenler için ayrıca manuel işlem yapmayarak temin edilen bilgilerin kontrolünü sağlamak ve onaylamak’’ bendi eklenmiş ve diğer bentler bu bende bağlı olarak devam ettirilmiştir.
  • Yönetmeliğin 8. Maddesi (b) bendi ‘‘İl Müdürlüğüne devredilen yetkiler kapsamında 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç), (d) ve (e) (f)bentlerinde sayılan işlemleri gerçekleştirmek,’’ çizili maddeler bentten çıkarılmış ve (f) bendi ‘‘Kooperatiflerin genel kurul toplantılarına görevlendirilen Bakanlık temsilcileri aracılığıyla, toplantıda hazır bulunanlara, kişisel verilerinin KOOPBİS’te işlendiğine ve aydınlatma metnine KOOPBİS’ten veya Bakanlığın internet sayfasından erişilebileceğine ilişkin bilgilendirmede bulunmak,’’ eklenmiştir.
  • Yönetmeliğin 10’uncu maddesinin beşinci fıkrası ‘‘İkinci fıkra uyarınca atanan KOOPBİS yetkilisi, kooperatifin temsiline ilişkin bir yetki almadıkça, bu Yönetmelikte yer alan fiziki belge düzenlenmesi ve bunların arşivlenmesine ilişkin işlemleri gerçekleştiremez.’’ yürürlükten kaldırılmıştır.
  • Yönetmeliğin 11’inci maddesinin birinci fıkrasının (ç), (d), (e), (g) ve (ğ) bentleri 28 Şubat 2023 tarihli 32118 sayılı Resmî Gazete’nin 4.Maddesinde belirtildiği şekilde değiştirilmiştir.

 

Kooperatif ve Üst Kuruluşlarının Genel Kurul Toplantılarının Usul ve Esasları ile Bu Toplantılarda Bulundurulacak Bakanlık Temsilcisinin Nitelik Ve Görevleri Hakkında Yönetmeliğin 12’nci maddesinin birinci fıkrası değiştirilmiştir.

  • İlgili maddenin ‘‘Mesai saatleri içerisinde kooperatiflerin genel kurul toplantılarında görevlendirilecek temsilcilere, her yıl Bütçe Kanununun (H) cetvelinin (I-B) bendi ile tespit edilen Devlet memurlarına ödenen en yüksek yurt içi gündelik tutarının iki katı; mesai saatleri dışında görevlendirilecek temsilcilere ise üç katı ücret net olarak ödenir. Bu ücret kooperatiflerce genel kurul öncesinde ilgili muhasebe birimi hesabına yatırılır.’’ Fıkrası değiştirilerek ‘‘Kooperatiflerin genel kurul toplantılarında görevlendirilecek temsilcilere, mesai saatleri içerisinde (1000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar; mesai saatleri dışında ise (1200) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar net olarak ödenir.” şeklinde yeni halini almıştır.

 

23 Şubat 2023 tarih ve 32113 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 6829 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun Ek-2 Elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcının yükümlülükleri, Ek-3 Elektronik ticaret hizmet sağlayıcının yükümlülükleri ve Ek-4 Elektronik ticaret lisansı Maddelerindeki parasal sınırları %50 oranında arttırılmıştır.

  • Konu ile ilgili hazırlamış olduğumuz bültenimize linkten ulaşabilirsiniz.

 

İKLİM VE ÇEVRE

 

İklim, Çevre ve Sürdürülebilirlik 2023’ün en önemli başlığı olmaya başlamıştır.

  • Konuyla ilgili hazırlanan 2023-2053 özel bültene linkten ulaşabilirsiniz.

 

Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliğinin bazı ekleri güncellenmiştir.

  • Güncellenen ekler için tıklayınız. Mevzuat Bilgi Sistemi
  • Bu Yönetmeliğin amacı, 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca alınması gereken çevre izin ve lisansı sürecinde uyulacak usul ve esasları düzenlemektir.
  • Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2 listesinde yer alan faaliyet ve tesisler ile ilgili olarak, 2872 sayılı Çevre Kanununca alınması gereken izin ve lisanslara ilişkin tüm iş ve işlemleri kapsar.

 

DIŞ TİCARET

 

Ocak ayında genel ticaret sistemine göre ihracat %10,3, ithalat %20,7 arttı.

  • Ocak Ayında genel ticaret sistemine göre ihracat %10,3, ithalat %20,7 arttı. Türkiye İstatistik Kurumu ile Ticaret Bakanlığı iş birliğiyle genel ticaret sistemi kapsamında üretilen geçici dış ticaret verilerine göre; ihracat 2023 yılı Ocak Ayında, bir önceki yılın aynı ayına göre %10,3 artarak 19 milyar 369 milyon dolar, ithalat %20,7 artarak 33 milyar 606 milyon dolar olarak gerçekleşti.


Şubat 2023 Ekonomik güven endeksi 99,1 oldu.

  • Şubat Ekonomik güven endeksi 99,1 oldu. Ekonomik güven endeksi ocak ayında 99,3 iken, şubat ayında %0,3 oranında azalarak 99,1 oldu. Bir önceki aya göre Şubat Ayında reel kesim (imalat sanayi) güven endeksi %1,0 oranında azalarak 102,4 değerini, hizmet sektörü güven endeksi %2,2 oranında azalarak 115,5 değerini, perakende ticaret sektörü güven endeksi %2,4 oranında azalarak 123,1 değerini, inşaat sektörü güven endeksi %3,6 oranında azalarak 89,8 değerini aldı. Tüketici güven endeksi %4,3 oranında artarak 82,5 değerini aldı.

 

DİĞER MEVZUAT

 

Tarım Bakanlığı tarafından 6/2/2023 tarihinde meydana gelen depremler nedeniyle zarar gören ve afet bölgesi ilan edilen illerde, bazı ikincil düzenlemelerde öngörülen beyan, bildirim süreleri uzatılmıştır.

 

MUHASEBE ve E-UYGULAMALAR

 

Özel Tüketim Vergisi Beyannamesinde değişiklik yapılmıştır.

  • 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanunu 1 sayılı listeye ilişkin Özel Tüketim Vergisi Beyannamesinde hava yakıtı teslimlerine ilişkin uygulama konusunda düzenleme yapılmıştır.

 

GİB tarafından, e-Belge, başvurularını imzalamak ve imzalı giriş işlemlerini daha kolay yapabilmek için yeni bir imzalama aracı geliştirilmiştir.

 

“e-Arşiv Kılavuzu” güncellenmiştir.

  • 433 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile getirilen Elektronik Arşiv Uygulaması kapsamında faturaların ve e-Arşiv Raporunun oluşturulması ile 487 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile getirilen Elektronik Serbest Meslek Makbuzu ve Elektronik Müstahsil Makbuzu uygulamaları kapsamındaki belgeler ile raporlarının oluşturulması, 509 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğ ile getirilen Elektronik Adisyon uygulaması kapsamındaki belgeler ile raporların oluşturulması ve 483 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile getirilen ÖKC günlük (Z) Raporlarına ait bilgilerin raporlarının oluşturulması, mali mühür veya NES ile zaman damgalı şekilde imzalanması ve oluşturulan raporların Başkanlık sistemine aktarılması süreçleri kılavuzda açıklanmıştır.
  • Güncel kılavuza ulaşmak için tıklayınız.


“e-Arşiv Başvuru Kılavuzu” güncellenmiştir.

  • Söz konusu kılavuz, Elektronik Arşiv (e-Arşiv) uygulamasına (e-Arşiv Fatura, e-Serbest Meslek Makbuzu, e-Müstahsil Makbuzu, e-Dekont, e-Döviz ve Kıymetli Maden Alım Satım Belgesi, e-Adisyon Belgesi ve e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi) başvuru yapacak mükelleflerin yapması gereken işlemleri açıklamak amacıyla hazırlanmıştır
  • Güncel kılavuza ulaşmak için tıklayınız.


“Karekod Standardı Kılavuzu” yayınlanmıştır.

  • e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-İrsaliye, e-Serbest Meslek Makbuzu, e-Müstahsil Makbuzu, e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi, e-Döviz ve Kıymetli Maden Alım Satım Belgesi ve e-Adisyon uygulamalarında düzenlenen belgelerde “Karekod” bulunmasına ilişkin açıklamaları içeren Karekod Standardı Kılavuzu yayınlanmıştır. Bu kapsamda, bahse konu Kılavuzda esasları belirlenen “Karekod”un 1/9/2023 tarihinden itibaren düzenlenecek elektronik belgelerde zorunlu olarak bulunması uygun görülmüştür.
  • Kılavuza ulaşmak için tıklayınız.


“e-İrsaliye Uygulamasında Karekod Standardı Kullanımı” hakkında duyuru yayınlamıştır.

  • İnternet üzerinden mal ve hizmet satışı yapanlar, satışa konu malın yanında bulundurmak zorunda oldukları e-İrsaliye örneği yerine https://ebelge.gib.gov.tr/anasayfa.html internet adresinde yayımlanan Karekod Standardı Kılavuzunun “2.5 e-İrsaliye Belgesinde Karekod Bilgileri” bölümünde belirtilen alanları içerecek şekilde oluşturacakları ve üzerinde "e-İrsaliye Karekodu" ibaresini içeren “Karekod”un çıktısı veya etiketini kullanabileceklerdir. Bu şekilde oluşturulan ve ambalaj ya da paket üzerinde bulunması gereken “Karekod”un çıktısı veya etiketinin tam ve eksiksiz şekilde okunabilir olması gerekmektedir.
  • Duyuruya ulaşmak için tıklayınız.

 

ÖNEMLİ YARGI KARARLARI

 

Anayasa Mahkemesi ihale kararlarından alınan damga vergisine ilişkin önemli bir İptal Kararı vermiştir.

  • Damga Vergisi Kanunu’na ekli (1) sayılı Tablo’nun “II. Kararlar ve mazbatalar” başlıklı bölümünün (2) numaralı fıkrası şöyledir: (Koyu olan kısım iptal edilmiştir.)
  • “2. İhale Kanunlarına tabi olan veya olmayan resmi daire ve kamu tüzel kişiliğini haiz kurumların her türlü ihale kararları (Ek hüküm: 15/7/2016-6728/28 md.) (4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki kurum ve kuruluşlara şikâyet veya Kamu İhale Kurumuna itirazen şikâyet ya da yargı kararı üzerine ihalenin iptal edilmesi hâlinde, bu ihale kararının hükmünden yararlanılmayan kısmına isabet eden damga vergisi ret ve iade olunur. Sözleşmenin düzenlenmiş olması durumunda sözleşmeye ilişkin damga vergisi ret ve iade edilmez.)
  • Anayasa Mahkemesi 13/12/2022 tarihinde 2022/125 numaralı dosyada, 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’na ekli 5281 sayılı Kanun’un 7. maddesiyle değiştirilen (1) Sayılı Tablo’nun “II. Kararlar ve mazbatalar” başlıklı bölümünün 5766 sayılı Kanun’un 10. maddesiyle değiştirilen (2) numaralı fıkrasına 6728 sayılı Kanun’un 28. maddesiyle eklenen parantez içi hükmün ikinci cümlesinin Anayasa’ya aykırı olduğuna ve iptaline karar vermiştir.
  • 25 numaralı paragrafa göre “itiraz konusu kural uyarınca kamu ihale sözleşmesinin imzalanmasının ardından ihalenin iptal edilmesi veya ihale üzerine bırakılan isteklinin değişmesi nedeniyle sözleşmenin uygulanamaz hâle gelmesi durumunda dahi sözleşmeye ilişkin damga vergisi ret ve iade edilmeyecektir. Bu itibarla kuralla hangi aşama sonrasında, hangi hâllerde, hangi verginin ret ve iade olunmayacağının herhangi bir tereddüde yer vermeyecek biçimde açık ve net olarak düzenlendiği gözetildiğinde kuralın belirli, ulaşılabilir ve öngörülebilir nitelikte olduğu ve kanunilik şartını taşıdığı anlaşılmıştır.”
  • Bu itibarla ihale sonucu imzalanan sözleşmenin ihalenin iptali veya ihalenin üzerine bırakıldığı isteklinin değişmesi nedeniyle uygulanamaz hâle gelmesi durumunda sözleşmenin hükmünden faydalanılmayan dönemlere yönelik damga vergisinin reddedilmemesinin ve iade edilmemesinin kişilere aşırı külfet yüklediği ve kuralın orantılı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

 

Bu bülten ile ilgili sorularınız için danışmanlarımızla iletişime geçebilirsiniz.

 

Sevgi & Saygılarımızla,

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy

 




PDF İndir