Abone Ol EN

2023-116 / Ocak Aylık Mali / Vergisel Gelişmeler

Umarız yılın son ayı, mali uygulamalar açısından siz değerli okurlarımız için sorunsuz geçmiştir. Aralık ayının son 15 günü her yıl olduğu gibi bu yıl da gündem ve mevzuat açısından yoğun ve zengin.

 

Torba kanunun yasalaşması, şans oyunlarından alınan vergi oranları, indirimli gelir stopaj oranlarının uzatılması, 2024 yılı için belirlenen asgari ücret tutarı, Ar-Ge teşviklerinin uzatılması ve enflasyon düzeltmesi bültenimizde yer alan önemli başlıklar.

Airbnb Kanunu’na ilişkin yönetmelik, geri kazanım katılım paylarında yapılan güncelleme, bankaların kredi işlemlerine ilişkin yönetmelik, gümrükte KDV indirim hakkı kısıtlaması, ihracat genelgesinde yapılan önemli değişiklik bültenimizde yer alıyor. Yeni yılın size mutluluk, sağlık ve başarı getirmesi dileğiyle! Önce vergi diyoruz:

 

VERGİ

 

7491 sayılı Torba Kanun Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

  • 80 madde olarak Meclis’e gelen Kanun Teklifine ilişkin yoğun Genel Kurul trafiği sona ermiş, 27 Aralık tarihinde kabul edilen Kanun Cumhurbaşkanı tarafından onaylanıp 28 Aralık 2023 tarihinde Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
  • Kanun’un geniş bir özetine linkten ulaşabilirsiniz.

 

Şans oyunlarından alınan vergi oranları düşürülmüştür.

 

  • Güncel vergi oranları için tıklayınız.
  • Aynı zamanda 7491 sayılı Torba Vergi Kanun ile tüm şans oyunları için ikramiye dağıtım oranının üst sınırı %83'ten %93'e yükseltilmiştir.

 

Geçici 67’nci maddeye göre tevkifat oranları uygulaması 30 Nisan 2024’e uzatılmıştır.

 

  • Gelir Vergisi Kanunu’nun Geçici 67’nci Maddesinde Yer Alan Tevkifat Oranları Hakkında Karar (Karar Sayısı: 8002) Resmî Gazete'de yayımlanmıştır, yapılan değişiklik ile;
    • Mevduat faizleri ve katılma hesabı karşılığı ödenen kar paylarında,
    • Devlet tahvili ve Hazine bonaları ile Hazinece kurulan Varlık Kiralama Şirketlerince ihraç edilen kira sertifikalarından elde edilen gelirlerde,
    • Bankaların ihraç ettiği tahvil ve bonolar ile fon kullanıcısının bankalar olduğu Varlık Kiralama Şirketlerinin ihraç ettiği kira sertfikalarından elde edilen kazanç ve iratlarda,
    • Yatırım fonlarından elde edilen gelirlerde,
    • Varlığa dayalı menkul kıymetler, ipoteğe dayalı menkul kıymetler, ipotek teminatlı menkul kıymetler ve varlık teminatlı menkul kıymetlerden elde edilen gelirlerde indirimli gelir stopaj oranı uygulaması 30 Nisan 2024 tarihine kadar uzatılmıştır.

 

Geri kazanım Katılım Payı tutarları güncellenmiştir.

 

  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 29.12.2023 tarihli tebliği ile 01.01.2024 tarihinden itibaren uygulanacak olan Kanuna ekli (1) sayılı listede yer alan geri kazanım katılım payı tutarları güncellenmiştir.

 

28/12/2023 tarihli ve 32413 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 8001 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile; sigaralar için özel tüketim vergisi oranları ile asgari maktu ve maktu vergi tutarları yeniden belirlenmiştir.

 

  • Karar ile, sigaraların ÖTV oranlarında indirim yapılarak asgari maktu ve maktu vergi tutarları yeniden belirlenmiş ve söz konusu mallar bakımından 3 Ocak 2024 tarihinde TUİK tarafından açıklanacak üretici fiyat endeksi güncellemesinin uygulanmaması sağlanmıştır.
  • Söz konusu Cumhurbaşkanı Kararına ulaşmak için tıklayınız.

 

SGK & İŞKUR

 

Asgari Ücret net 17.002,12TL, brüt 20.002,5TL ve günlük brüt 666,75TL olarak belirlenmiştir.

 

  • 2024 yılı içinde tekrar bir güncelleme yapılmayacağı söylense de enflasyonun henüz zirve yapmadığı düşünülünce gelişmeler yakından takip edilmelidir.
  • Ücretin vergilenmesi, asgari ücret ve OECD ülkelerinde ücret vergileme esasları için blog yazımızı okuyabilirsiniz

 

TEŞVİK & AR-GE

 

Türkiye ile Fildişi Sahili arasında imzalanan “Yatırımların Karşılıklı Teşviki Anlaşmasının yürürlük tarihi 30 Ağustos 2023 olarak belirlenmiştir.

 

  • Anlaşma 29 Şubat 2016 tarihinde Abidjan’da imzalanmıştı.
  • Söz konusu anlaşmalarla ilgili geniş bir rehberi web sayfamızda bulabilirsiniz.

 

Araştırma altyapı destekleri de 2028 sonuna kadar uzatılmıştır.

 

  • 6550 sayılı Araştırma Altyapılarının Desteklenmesi Kanunu’nda öngörülen dirim ve istisnalarda uygulama süresi bu yıl sonunda bitiyordu. Cumhurbaşkanı’nın bu süreyi toplamda 10 yıl uzatma yetkisi bulunuyor.
  • 7981 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla 2028 yılı sonuna kadar uygulama imkânı getirilmiştir.
  • Araştırma altyapısı, yükseköğretim kurumları bünyesinde, yetişmiş nitelikli insan gücü ile günün modern teknolojilerine dayalı makine-teçhizat, donanım ve yazılımı içinde bulunduran, Ar-Ge faaliyetlerinin yapıldığı ileri araştırma laboratuvarı, tematik araştırma laboratuvarı ile merkezî araştırma laboratuvarı olarak sınıflandırılan birimleri ifade etmektedir.
  • Araştırma altyapılarının bu Kanunun uygulanması kapsamında Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları kurumlar vergisinden müstesnadır. Kamu personeli hariç olmak üzere, araştırma altyapılarında çalışan Ar-Ge ve destek personelinin bu görevleriyle ilgili ücretleri gelir vergisinden, bu kapsamda düzenlenen kâğıtlar damga vergisinden müstesnadır. Bu teşvikten yararlanacak olan destek personeli sayısı Ar-Ge personeli sayısının yüzde onunu aşamıyor. Özel sektör ve/veya sivil toplum kuruluşu ortak finansmanı ile kurulan araştırma altyapılarına ortak olan kurumlar vergisi mükellefleri, bu Kanun kapsamında yapılan Ar-Ge ve yenilik harcamalarına katkı sağladıkları tutarlar için bu harcamaların yapıldığı dönemde 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunda yer alan Ar-Ge indirimi teşvikinden yararlandırılır. Bu kapsamda yararlanılabilecek Ar-Ge indirimi tutarı araştırma altyapısına konulan ortaklık payı tutarını geçemez.

 

Ar-Ge ve teknokent için uzaktan çalışma süreleri 2024 sonuna kadar uzatılmıştır.

 

  • 8004 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı’na göre, bilişim personeli için %100, diğer personel için %75 olarak uygulanacaktır.
  • Uzaktan çalışmaya ilişkin bu kolaylık buralarda çalışan personelin toplam sayısına veya teşvike konu edilen toplam çalışma süresine uygulanacaktır.
  • 2024 yılının tamamı için bilişim personelinin işyerine hiç uğramaması mümkün olup, Covid ile hayatımıza giren “uzaktan çalışmanın” mevzuata en hızlı girmiş halidir.

 

Yatırım taahhütlü avans kredisi için başvuru sayfası açılmıştır.

 

  • Konuya ilişkin geniş bir özete bültenden ve ilgili sayfaya linkten ulaşabilirsiniz.

 

FİNANS & PARA

 

TCMB, iskonto ve avans faiz oranını tekrar revize etmiştir.

 

  • Vadesine en çok 3 ay kalan senetler karşılığında yapılacak reeskont işlemlerinde uygulanacak iskonto faiz oranı yıllık %43,25 uygulanacaktır.
  • Avans işlemleri için uygulanacak faiz oranı %44,25 olarak uygulanacaktır.
  • Yılın başında bu oranlar sırasıyla, %9,75 ve %10,75 olarak belirlenmişken, temmuz ayında 15,75 ve 16,75 olarak, daha sonra da Eylül başında %25,75 ve %26,75, Ekim başında, %30,75 ve %31,75 ve son olarak Kasım’da %35,75 ve 36,75, Aralık ayında %40,75 ve %41,75 olarak revize edilmişti.
  • Yeni oranlar 23 Aralık 2023 itibariyle kullanılmaya başlanacaktır.
  • Yıllar itibariyle uygulanan iskonto ve avans faiz oranlarına TCMB web sayfasından ulaşabilirsiniz.
  • Bu oranlar enflasyon, ekonomi ve finans yönetimine ilişkin önemli bir gösterge olup, 1990’lı yıllardaki oranlara döndüğümüzü ve bu süre zarfında sadece 1 yıl için tek hane olarak uygulanabildiği görülmektedir.

 

IPA III Anlaşması Cumhurbaşkanı tarafından onaylanmıştır.

 

  • 8 eylemden oluşan Programın toplam tahmini maliyeti 391,5 milyon Euro ve Birlik katkısı 143 milyon Euro olarak öngörülmüştür.

 

Sigorta ve Reasürans Şirketleri ile Emeklilik Şirketlerinin Finansal Raporlama Yönetmeliğinde yapılan değişiklikler 2025’e ertelenmiştir.

 

  • Konuyla ilgili olarak 1 Ekim 2023’te yayımlanan Tebliğ uygulaması da aynı şekilde 2025 yılına ertelenmiştir.
  • Tebliğ bu firmaların Türkiye Finansal Raporlama Standartlarını uygulayarak düzenleyecekleri konsolide ve konsolide olmayan finansal tabloların biçim ve içerikleri ile bunların dipnot ve açıklamalarıyla birlikte kamuya açıklanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektedir.

 

“Bankaların Kredi İşlemlerine İlişkin Yönetmelik” 21/12/2023 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanmış, 1/11/2006 tarihli ve 26333 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan bir önceki yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.

 

  • Yayımlanan yeni yönetmelikle, özetle, şirketlerin 5 Milyon TL üzerindeki nakdi/gayri nakdi kredi taleplerinde, bankalarca “Hesap Durum Belgesi” alınması zorunluluğu getirilmiştir.
  • İlgili düzenlemeye ulaşmak için tıklayınız.
  • BDDK tarafından konuyla ilgili olarak yapılan açıklamaya göre ülkemizin G-20 taahhütleri kapsamında, bankacılık mevzuatının Basel III standartlarına tam uyumunu sağlamak amacıyla Basel Bankacılık Denetim Komitesi tarafından yayımlanan “Supervisory framework for measuring and controlling large exposures” standardına ilişkin olarak hazırlanan “Risk Gruplarının Belirlenmesine ve Kredi Sınırlarına İlişkin Yönetmelik” ile bu kapsamda gözden geçirilen “Bankaların Kredi İşlemlerine İlişkin Yönetmelik”, 1 Ocak 2024 tarihi itibarıyla yürürlüğe girmek üzere 21/12/2023 tarihli ve 32406 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
  • Risk Gruplarının Belirlenmesine ve Kredi Sınırlarına İlişkin Yönetmelik ile; risk gruplarının belirlenmesine ilişkin ilave hükümler getirilmekte ve bir kişi ya da risk grubuna kullandırılacak kredilerdeki yoğunlaşmayı önlemek amacıyla kredilerin bankaların özkaynakları ile sınırlandırıldığı mevcut mevzuata ilave olarak, kredilerin bankaların ana sermayeleriyle de sınırlandırılmasına ve bu sınırlandırmada kullanılacak risk tutarlarının hesaplanmasına ilişkin kurallar belirlenmektedir. Bu kapsamda, bir kişi ya da risk grubuna kullandırılan krediler; bankaların özkaynak ve ana sermayelerinin %25’i, bankanın dahil olduğu risk grubu bakımından ise %20’si ile sınırlandırılmıştır.
  • Daha önceki mevzuatta Bankaların Kredi İşlemlerine İlişkin Yönetmelik’te yer alan risk gruplarının belirlenmesine ve kredi sınırlarının hesaplanmasına ilişkin hükümlerin Risk Gruplarının Belirlenmesine ve Kredi Sınırlarına İlişkin Yönetmeliğe aktarılmasından sonra bahse konu Yönetmelikte yer alan kredilerin kullandırım ve izlenmesine yönelik hükümler gözden geçirilerek Bankaların Kredi İşlemlerine İlişkin Yönetmelik yeniden hazırlanmıştır.

 

“Menkul Kıymet Tesisi Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” 22/12/2023 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

 

  • Yayımlanan yeni Tebliğ ile, aynı Tebliğin, 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “yüzde 5’tir.” ibaresi “yüzde 4’tür.” şeklinde değiştirilmiştir.
  • Diğer yandan geçici 6 ncı maddenin birinci fıkrasında yer alan “29/12/2023” ibaresi “28/6/2024” şeklinde değiştirilmiş ve dördüncü fıkrasında yer alan “31/12/2021” ibaresi “31/12/2022” şeklinde değiştirilmiştir.
  • İlgili Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.

 

SPK Enflasyon Düzeltmesi için 6 hafta ilave süre vermiştir.

 

  • Daha önce duyurduğumuz üzere Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından 23.11.2023 tarihinde yapılan duyuruda; Türkiye Finansal Raporlama Standartları’nı uygulayan işletmelerin 31.12.2023 tarihinde veya sonrasında sona eren yıllık raporlama dönemine ait finansal tablolarının, Türkiye Muhasebe Standardı 29 “Yüksek Enflasyonlu Ekonomilerde Finansal Raporlama”da (TMS 29) yer alan ilgili muhasebe ilkelerine uygun olarak enflasyon etkisine göre düzeltilerek sunulması gerektiği ile kendi alanlarında düzenleme ve denetleme yapmakla yetkili olan kurum ya da kuruluşların TMS 29 hükümlerinin uygulanmasına yönelik olarak farklı geçiş tarihleri belirleyebileceği hususları kamuya ilan edilmiştir.
  • Bu kapsamda;
    • Türkiye Muhasebe/Finansal Raporlama Standartlarını uygulayan SPK finansal raporlama düzenlemelerine tabi ihraççılar ile sermaye piyasası kurumlarının, 31.12.2023 tarihi itibariyle sona eren hesap dönemlerine ait yıllık finansal raporlarından başlamak üzere TMS 29 hükümlerini uygulamak suretiyle enflasyon muhasebesi uygulamasına,
    • Özel hesap dönemi bulunan sermaye piyasası kurumları ile ihraççıların, 31.12.2023 tarihinden sonra sona erecek ilk hesap dönemine ait yıllık finansal raporlarından başlamak üzere TMS 29 hükümlerini uygulamak suretiyle enflasyon muhasebesi uygulamasına,
    • II-14.1 “Sermaye Piyasasında Finansal Raporlamaya İlişkin Esaslar Tebliği” ve II.14.2 “Yatırım Fonlarının Finansal Raporlama Esaslarına İlişkin Tebliği”nde belirlenen bildirim sürelerine, TMS 29’un ilk kez uygulanacağı yıllık finansal raporlar için 10 hafta, 31.03.2024 ile 30.06.2024 tarihli ve özel hesap dönemine sahip olanların enflasyon muhasebesi uygulanacak ilk yıllık finansal raporlarını takiben hazırlanacak ilk iki ara dönem finansal raporları için 6 hafta ilave edilmesine karar verilmiştir.

 

TİCARİ DÜZENLEMELER

 

Airbnb Kanunu’na ilişkin Yönetmelik yayımlanmıştır.

 

  • 25 Ekim 2023 tarihinde kabul edilen 7464 sayılı Kanun 2 Kasım 2023 tarihinde Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmişti. Kamuoyuna Airbnb Kanunu olarak lanse edilen “Konutların Turizm Amaçlı Kiralanmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” çoğu ülkede de düzenlenmiş bir alandır. Konuya ilişkin ayrıntılara blog yazımızdan ulaşabilirsiniz.
  • 28 Aralık 2023 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan Yönetmelik; konutların yerli veya yabancı kişilere tek seferde yüz gün veya yüz günden daha kısa süreyle turizm amaçlı kiralanmasına, izin belgesi başvurularında uygulanacak işlemlere, konutların niteliklerine, izin belgesi sahiplerinin uymak zorunda oldukları hükümlere ve kullanıcı ile izin belgesi sahibinin karşılıklı hak ve yükümlülüklerine ilişkin hükümleri kapsamaktadır.
  • Yönetmelik Kanun’a paralel bir şekilde 1 Ocak 2024 tarihinde yürürlüğe girecektir.
  • Dikkat çeken detaylara bakarsak, konutta en fazla 10 kişi konaklayabilecek, giriş kapısına “Turizm Amaçlı Konut” plaketi asılacak, Kimlik Bildirme Kanunu’na tabi olunacak, bu konutlara ilişkin dosyalar dijital arşivlerde saklanacaktır.

 

Tasarruf Finansman Şirketlerinin Kuruluş ve Faaliyet Esasları Hakkında Yönetmelikte değişiklik yapılmıştır.

 

  • Tasarruf finansman şirketlerinin faaliyetlerini daha sağlıklı ve risk odaklı bir yaklaşım çerçevesinde sürdürebilmeleri ve uygulamada karşılaşılan sorunların giderilmesini teminen “Tasarruf Finansman Şirketlerinin Kuruluş ve Faaliyet Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” (Yönetmelik) 29/12/2023 tarihli ve 32414 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
  • BDDK tarafından yapılan açıklamaya göre Yönetmelik ile aşağıda yer alan hususlar düzenlenmiştir.
    • Tasarruf finansman sözleşmesi kapsamında müşterilere yapılacak olan tahsisat ödemelerinde gecikmeye mahal verilmemesini teminen ilgili mevzuat hükümleri ve sözleşmede kararlaştırılan şartlar saklı kalmak kaydıyla tahsisat ödemelerinin ne zaman yapılacağına yönelik düzenleme yapılmış ve söz konusu süreye ilişkin olarak Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kuruluna (Kurul) değişiklik yapma yetkisi verilmiştir.
    • Müşterilerin hak ve menfaatlerinin korunması amacıyla müşteriye bir defaya mahsus olmak üzere tasarruf finansman sözleşmesinin konusunu değiştirme talebinde bulunma hakkı tanınmıştır.
    • Yüksek tutarlı sözleşmeler için alt sınır finansman konusuna göre farklılaştırılmak suretiyle artırılmış ve ayrıca Kurul tarafından farklı bir oran öngörülmedikçe bu sınırın her sene yıllık üretici fiyat endeksindeki artış oranı kadar artırılacağı düzenlenmiştir.
    • Finansman sınırlamalarına ilişkin oran artırılmış ve ihtiyaç hâsıl olması halinde Kurula söz konusu sınırlamaları değiştirme veya bu konuda ilave sınırlamalar getirme ve gerekli gördüğü hallerde bu sınırlamaları şirket bazında artırma ve farklılaştırma yetkisi verilmiştir.
    • Hisseleri borsada işlem gören tasarruf finansman şirketlerinin pay edinim ve devirlerinde bankalar için uygulanan usul ve esasların kıyasen uygulanacağı düzenlenmiştir.
    • Risk yönetim faaliyetlerinin etkin bir şekilde yürütülmesine ilişkin usul ve esasların ilerleyen dönemde Kurul tarafından düzenleneceği hükme bağlanmıştır.
    • Şirketlerin emin bir şekilde faaliyetlerini sürdürebilmeleri, üstlendikleri risklerin izlenebilmesi ve kontrolünün sağlanabilmesi için risk grubu tanımı yapılmış ve buna ilaveten risk yoğunlaşmasını önlemek amacıyla şirketlerin, risk gruplarına ve kendinin dahil olduğu risk grubu ile mensuplarına sağlayabileceği finansmanlara ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir. Ayrıca, şirketlere, risk grubu ve mensuplara ilişkin yeni getirilen sınırlamalara uyum sağlama konusunda geçiş süreci tanınmıştır.
    • Anılan Yönetmeliğe aşağıdaki bağlantı adresinden ulaşabilirsiniz.

 

Fiyat Etiketi Yönetmeliğinin 8 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

 

  • Hizmetlerin özelliğine ve tüketiciye sunuluş biçimine göre, tarife ve fiyat listelerine ilişkin belge, levha, pano ve benzerleri, hizmetin sunulduğu işyerinde, ayrıca lokanta, restoran, kafe, pastane ve benzeri yiyecek ve içecek hizmeti sunulan işyerlerinde ise işyerinin giriş kapısının önüne ve hizmet sunulan masaların üstüne, tüketiciler tarafından kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde asılır, takılır veya konulur.
  • Düzenleme 2024’te başlayacaktır.

 

DIŞ TİCARET

 

Gümrükte KDV indirim hakkı kısıtlaması konusunda kısmen geri adım atılmıştır.

 

  • Konuyla ilgili değerlendirmelerimizi blog yazısı olarak sizlere duyurmuştuk.
  • 28 Aralık 2023 tarihinde yayımlanan ikinci bir karar ile ithalatta gözetim ve korunma önlemi uygulamalarına tabi malların ithaline ilişkin bedellerin 24/11/2023 tarihinden önce bankacılık sistemi üzerinden ödenmesi ve bu malların en geç 1/4/2024 tarihine kadar (bu tarih dahil) ithal edilmesi halinde, 23/11/2023 tarihli ve 7846 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı Eki Karar hükümlerinden etkilenilmemesi amaçlanmıştır.
  • Karara ulaşmak için tıklayınız.

 

İhracat Genelgesinde önemli bir düzenleme yapılmıştır.

 

  • 22 Aralık 2023 tarihinde TCMB tarafından Genelge ekinde güncellenen dipnota göre açık ihracat hesabı ihbar formuna şu cümle eklenmiştir.
  • Bu bölümde GB tutarı İhracat Genelgesi’nin 10 uncu maddesinin birinci fıkrası dikkate alınarak yazılmalıdır.
  • İhracat bedelinin tespitine ilişkin madde 10’a göre ihracat bedelinin tespitinde GB’nin 22 nci hanesindeki değer esas alınır. Ancak bu hanede belirtilen tutarın mal bedelinin dışında navlun ve/veya sigortayı da kapsaması ve ihracat bedeli olarak 22 nci hanede kayıtlı tutarın faturada kayıtlı tutara eşit olması halinde faturada kayıtlı bedel esas alınır. GB’nin 22 nci hanesinde kayıtlı tutarın faturada kayıtlı tutardan farklı olması ve GB'nin 22 nci hanesinde kayıtlı olan döviz tutarının ABD doları dışında bir döviz cinsinden olması halinde GB’nin 46 ncı hanesinde ABD doları olarak gösterilen değer dikkate alınır.
  • Genelgenin güncel hali için tıklayınız.

 

DİĞER MEVZUAT

 

İflas İdare Memurluğu Yönetmeliği yayımlanmıştır.

 

  • Yönetmelik 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanunu hükümleri uyarınca görevlendirilecek iflâs idare memurlarının nitelikleri, seçimi, görev ve yükümlülükleri, denetim ve gözetimi, eğitimi, listeye kayıt ile diğer hususlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektedir.
  • İflâs idaresi, bölge kurulları tarafından oluşturulan iflâs idare memurları listesinden gösterilen adaylar arasından seçilen üç kişiden oluşur. Listede iflâs idare memurluğu adaylığına gösterilecek birinin bulunmaması hâlinde, liste dışından veya diğer bölge kurullarının listelerinden aday gösterilebilir. Seçilecek iflâs idare memurlarından birinin hukukçu, birinin ise yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir olması zorunludur.
  • Hukukçu, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir dışında bir iflâs idare memurunun aday gösterilmesi hâlinde, bu adayın müflisin faaliyet gösterdiği sektörü bilen kişilerden olması tercih edilir.
  • İflâs idare memurluğu eğitimi Bakanlıkça izin verilmek kaydıyla; bünyesinde hukuk fakültesi bulunan üniversiteler ile Türkiye Barolar Birliği ve Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği tarafından verilir.

 

ÖNEMLİ YARGI KARARLARI

 

Anayasa Mahkemesi vergi yargılamasında (istinaf) başvuruya ilişkin hükmü 9 ay sonra yürürlüğe girmek üzere Anayasa’ya aykırı bulmuştur.

 

  • Karara göre özetle istinafa tabi kararların belirlenmesine ilişkin parasal sınırın her yıl güncellenmesi nedeniyle hangi tarihteki parasal sınıra göre istinaf kanun yoluna başvurulabileceğinin kanunda belirli bir açıklıkta ve öngörülebilir bir şekilde düzenlenmesi gerekir. Ancak kurallarda veya farklı mevzuatta bu konuda açık bir düzenleme bulunmamaktadır. İstinaf kanun yoluna başvuru açısından hangi tarihteki parasal sınırın esas alınacağının açık, net ve tereddüde yer vermeyecek şekilde düzenlememesi nedeniyle kuralların kanunilik şartını taşımadığı sonucuna ulaşılmıştır.
  • İptale konu hüküm koyu olarak işaretlenmiştir.

 

İstinaf:

Madde 45 –

  1. İdare ve vergi mahkemelerinin kararlarına karşı, başka kanunlarda farklı bir kanun yolu öngörülmüş olsa dahi, mahkemenin bulunduğu yargı çevresindeki bölge idare mahkemesine, kararın tebliğinden itibaren otuz gün içinde istinaf yoluna başvurulabilir. Ancak, konusu beş bin Türk lirasını geçmeyen vergi davaları, tam yargı davaları ve idari işlemlere karşı açılan iptal davaları hakkında idare ve vergi mahkemelerince verilen kararlar kesin olup, bunlara karşı istinaf yoluna başvurulamaz.

Ek Madde 1 –

Bu Kanunda öngörülen parasal sınırlar; her takvim yılı başından geçerli olmak üzere, önceki yılda uygulanan parasal sınırların, o yıl için 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca Maliye Bakanlığınca her yıl tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılması suretiyle uygulanır. Bu şekilde belirlenen sınırların bin Türk lirasını aşmayan kısımları dikkate alınmaz.

 

Bu bülten ile ilgili sorularınız için danışmanlarımızla iletişime geçebilirsiniz. Bir sonraki 15 günlük bültenimizde tekrar önemli konuları sizler için özetleyeceğiz.

 

Sevgi & Saygılarımızla,

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy




PDF İndir