Abone Ol EN

2023-105 / Kasım 2023 Ay Ortası Mali / Vergisel Gelişmeler

Kasım ayı yoğun bir bütçe mesaisi ile devam ediyor. 12. Kalkınma Planı da kabul edilmişti en son. Merkezi yönetim bütçesi TBMM’de görüşülüyor, bakanlıklar yıllık programlarını ve bütçe taleplerini sunuyorlar. Geçmiş yılın hesabı veriliyor, yeni yıla ilişkin Parlamento’dan onay isteniyor.
 
Enflasyon düzeltmesi tebliğ taslağı ise halen Taslak olarak duruyor, tartışmalı çok konu var. Gençlere verilecek cep telefonu ve internet desteğine ilişkin ayrıntılar da belli oldu. KDV uygulama tebliğinde “dijital kod, para, şifre vb işlemler” yeniden düzenleniyor. Taslağı sizin için takip ediyor olacağız.
 
TCMB tarafından değiştirilen döviz pozisyon raporlaması da önemli bir gündem. Artık özet döviz pozisyon raporlaması yapılmayacak. Maliye’nin zamanında ödenmeyen vergiler için uyguladığı aylık %2,5 gecikme faizi oranı da %40 zamla %3,5 oldu. TCMB yıl içinde reeskont / avans faiz oranını 4 defa artırmasına rağmen vergide gecikme zammı çok geriden takip ediyor.
 
Bültende önce vergi diyoruz, sonra mali işler yöneticileri için önemli olabilecek konu başlıkları ile ilerliyoruz. Artık dördüncü geçici vergi dönemi olmadığı için onun tahtına oturan üçüncü geçici vergi çalışmaları tüm hızıyla devam ediyor, tüm meslektaşlara kolaylıklar diliyoruz.  
 
VERGİ
 
2024 Yılı Bütçesi Meclis’te görüşülmeye devam etmektedir.
  • TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu yoğun maratona devam etmekte olup, Komisyon çalışmalarının 24 Kasım’a kadar sürmesi beklenmektedir.
  • Bütçe hazırlık süreci ve ayrıntılarına her yıl yayımladığımız Bütçe Okuma Rehberinden ulaşabilirsiniz.
  • 2024 yılı bütçesine ilişkin teklif, bağlı cetveller ve gerekçeye linkten ulaşabilirsiniz.
 
48 numaralı KDV Tebliğ Taslağı görüşe açılmıştır.
  • En son 47 numaralı KDV Tebliği sırasında Taslaktan çıkarılan “dijital kod, para vb uygulamaların” bu Tebliğde yer bulduğunu görüyoruz.
  • Anılan Tebliğ Taslağıyla ilgili bültende bu konunun tekrar gündeme geleceğini belirtmiştik. Gerçekten de konunun daha detaylı olarak ve karşılığı belirli ürün veya hizmet olanlar ve olmayanlar olarak ayrıntılı örneklerle açıklandığını görüyoruz.
  • Tebliğin “Liman ve Hava Meydanlarında Yapılan Hizmetlere İlişkin İstisna” başlıklı bölümü baştan aşağı tekrar kaleme alınmıştır.
    • “2.1.İstisnanın Kapsamı” bölümü detaylandırılmış ve Tebliğe 2.1.1.İstisna Kapsamında Yer Alan Alanlar, 2.1.2. İstisna Kapsamında Yer Alan Araçlar, 2.1.3. İstisna Kapsamında Yer Alan Hizmetler olarak 3 bölüm eklenmiştir.
    • Güncel durumda “gemilerin güvence içinde yük ve yolcu alıp verebilecekleri veya yatabilecekleri, barınabilecekleri, rıhtım, iskele, şamandıra demir yerleri ve yaklaşma alanları” kapsama dahildi fakat Tebliğ taslağında “iskele, balıkçı barınağı, yanaşma yeri, yat limanı, bağlama yeri, çekek yeri gibi alanlar, bu istisna uygulaması bakımından liman olarak değerlendirilmez” denilerek kapsam dışına alınmıştır.
    • İstisna Kapsamında Yer Alan Hizmetler detaylandırılmış, nelerin kapsama dahil olduğu nelerin kapsama dahil edilemeyeceği hizmet çeşitleri olarak belirtilmiştir.
    • Liman ve hava meydanı olarak belirlenen yerlerde faaliyet gösteren mükelleflerin istisna kapsamında işlem yapabilmesi için KDV yönünden bağlı olduğu vergi dairesine bir dilekçe ile başvurması ve beş yıl süre ile geçerli istisna belgesi verilmesi hususu düzenlenmiştir.
 
KDV iade talepleriniz için yıl bitmeden durumunuzu kontrol etmelisiniz.  
  • 7104 sayılı Kanun ile yapılan düzenleme sonrasında KDV’de tam istisna ve tevkifattan kaynaklı iadelerde 2 yıllık, indirimli oran iadelerinde ise 1 yıllık bir süre öngörülmüştür.
  • Kanuni düzenlemenin yürürlük tarihi 2019 olduğu için, 2018 yılına ilişkin tam istisna ve tevkifat iadelerinizi bu yılın sonuna kadar talep edebilirsiniz. Aynı durum 2021 yılı iadeleri için de geçerli olup, 2022 yılından kaynaklanan iadeler için ise 2024 sonuna kadar vakit var.
  • Keza, indirimli oranda 2022 yılı için Kasım beyannamesinde beyan edilmesi, yıl sonuna kadar da gerekebilecek düzeltmelerin yapılması, iade talep dilekçelerinin de mutlaka sisteme girilmesi gerekmektedir.
  • Konuyla ilgili düzenleme ve ayrıntılarına yer verdiğimiz bültene linkten ulaşabilirsiniz.
 
Enflasyon Düzeltmesi Tebliğ Taslağı hazır! Erteleme hala bekleniyor mu emin değiliz.
  • Hazine ve Maliye Bakanı geçen gün yaptığı bir açıklamada “bankaların kapsam dışı olabileceğini”, diğer firmalar için düzeltme olacağını söyledi. Şu aşamada, VUK geçici madde 33 değişmezse, yıl sonunda bir enflasyon düzeltme mesaimiz olacağı kesin gibi.
  • 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun mükerrer 298 inci maddesinin (A) fıkrası ve geçici 33’üncü maddesi gereğince 2023 hesap dönemi sonu ve izleyen hesap dönemlerine ilişkin olarak enflasyon düzeltmesine tabi tutulacak mali tabloların ve düzeltme işlemlerinin usul ve esaslarının belirlenmesine yönelik Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği taslağı hazırlanmıştır.
  • Taslakta maddeler olarak;
    • Düzeltme sırasında göz önünde bulundurulacak temel ilkeler,
    • Sadece bilançonun düzeltileceği, düzenlemenin mahiyeti ve gerekçesi,
    • 2023 yılına ilişkin uygulama ile 2024 yılına ilişkin uygulamanın farkları,
    • Düzeltmeden yararlanamayacak olanlar,
    • Özel hesap dönemine tabi olanlar için uygulamanın nasıl yapılacağı,
    • Düzeltmenin yapılacağı parasal olmayan kıymetlerin tam bir listesi,
    • Düzeltme yapılmayacak olan parasal kıymetlerin listesi,
    • Reel olmayan finansman maliyetlerinin belirlenmesi,
    • 2024’ten önce ayrılmış ve sermayeye ilave edilmiş olan yeniden değerleme değer artış fonlarının durumu,
    • Düzeltme sonrası bilançoda yer alacak öz sermaye kalemleri,
    • Uygulanacak düzeltme katsayıları ve toplulaştırılmış yöntemlerin uygulanması,
    • Birikmiş amortismanların düzeltilmesi, özellikli bazı durumlar olarak yapılmakta olan yatırımlar, fiyatı devletçe belirlenen mallar, avansların durumu, finansal kiralamaya konu kıymetler, yedek akçeler, birleşme primleri,
    • Atılacak muhasebe kayıtları, yıllara yaygın inşaat işlerinde muhasebe kayıtları,
    • Daha sonra işi bırakma, tasfiye, devir birleşme vb durumlarda düzeltme işlemi,
    • İzleyen dönem başlangıç değerleri ile geçmiş yıl karları ve zararları,
    • 2024 ve sonraki dönemlere ilişkin düzeltmenin farklı özellikli durumları,
    • Münhasıran özellikli ticaret ile uğraşanları durumu (kuyum sektörü)
    • Enflasyon düzeltmesine ait kayıtları atılma zamanı, düzenlenecek bilanço,
    • Anılan kıymetlerin daha sonra satılması,
    • Pasif kalemlere ait enflasyon fark hesabında yer alan değerler ve son olarak,
    • Düzeltme yapmamanın cezai müeyyidesi düzenlenmektedir.
 
Vergide gecikme faiz ve zam oranları artırılmıştır. (Aylık olarak %2,5’tan %3,5’a yükselmiştir)
  • 14/11/2023 tarihli ve 32369 sayılı Resmî Gazete’ de yayımlanan 7782 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51’inci maddesine göre 21/7/2022 tarihinden itibaren aylık %2,5 olarak uygulanan gecikme zammı oranı 14/11/2023 tarihinden itibaren %3,5 olarak belirlenmiştir. Oransal olarak %40 artışa tekabül etmektedir.
    • Gecikme zammı ve faizi oranları Cumhurbaşkanı tarafından belirlenmekte olup, konuyla ilgili analizimizi içeren makaleye linkten ulaşabilirsiniz.
    • Özetle bu yazıda, gecikme zammı ve faizi oranlarının gerçekçi olmadığı ve otomatik olarak ayarlanmaya veya en yakın anlamlı bir göstergeye endekslenmesi gerektiğini söylüyoruz.
    • Bu oranlar son 40 yıl içinde %1,6 ila %15 arasında dalgalanmıştır. 
    • Gecikme Zammı Oranı | Gelir İdaresi Başkanlığı (gib.gov.tr)
 
 
Tecil Faizi Oranı da %24’ten %36’ya çıkarılmıştır.
  • Yıllık %24 olarak uygulanmakta olan tecil faizi oranı 14 Kasım 2023 tarihinden itibaren yıllık %36 olarak belirlenmiştir.
    • 6183 sayılı Kanunun 48’inci maddesine istinaden bu tarihten itibaren yapılacak müracaatlara dayanılarak tecil edilen amme alacaklarına yıllık %36 oranında tecil faizi uygulanacaktır.
    • Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce (14 Kasım 2023) yapılan müracaatlara dayanılarak tecil edilecek olan amme alacakları ile bu Tebliğin yayımı tarihinden önce tecil edilmiş ve tecil şartlarına uygun olarak ödenmekte olan amme alacaklarına tecil şartlarına uygun olarak ödendikleri sürece müracaat tarihlerinden itibaren eski tecil faizi oranının uygulanması gerekmektedir.
    • Öte yandan, bu Tebliğin yayımı tarihinden önce tecil talebinde bulunulmuş ve talep kabul edilerek tecil edilmiş amme alacaklarına yönelik tecilin ihlal edilmiş olması ancak, yeni talepler üzerine yeniden tecil yapılması (tecilin geçerli sayılması) halinde, bu Tebliğin yayımlandığı tarihe kadar eski tecil faizi oranı, bu tarihten sonra ödenmesi gereken taksit tutarlarına ise %36 tecil faizi oranı uygulanacaktır.
 
TEŞVİK & AR-GE
 
Ar-Ge ve Tasarım Merkezleri ile Teknokent Firmaları için %2 fon ayırma zorunluluğu devam ediyor.
  • Yıl sonuna kadar kapsama giren firmaların bu fonu ilgili yerlere yatırmaları gerekmektedir.
  • Ayrıntılara Taxia bültenden ulaşabilirsiniz.

Üniversite öğrencileri için bedava internet ve telefon/bilgisayar desteği yapılacaktır.
  • Konuya ilişkin 7734 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı yayımlanmış olup, destek uygulaması ikinci el cihazları kapsamayacaktır. Ayrıca teşvik 26 yaşını aşmamış T.C. vatandaşı öğrenciler için tasarlanmıştır. İnternet desteği 1 yıl boyunca aylık 10 GB olarak belirlenmiştir.
  • Bu kapsamda alınan cep telefonunun 2 yıl boyunca sadece destekten faydalanan öğrenci tarafından kullanılması gerekmektedir.
  • Konuyla ilgili ayrıntılar Tebliğle açıklanmıştır.
  • Tebliğe göre teknolojik cihaz desteği başvurusunda bulunulan bilgisayar cihazı ile mobil telefon cihazının vergiler dahil nihai satış bedelinin 9.500,00 Türk lirasından az olması ve satın alınan teknolojik cihazın ikinci el olmaması gerekmektedir.
  • (5) Başvurunun kabul edilmesi üzerine mobil telefon cihazının nihai satış bedelinin yüzde 44,44’ü, bilgisayar cihazının nihai satış bedelinin yüzde 16,66’sı oranında hesaplanan teknolojik cihaz desteği tutarı Bakanlık tarafından öğrencinin bildirmiş olduğu IBAN numarasıyla hesabına aktarılır ve bilgilendirme sistem üzerinden sağlanır.
 
Atıksu Arıtma Tesisi Enerji Teşviki Yönetmeliği yayımlanmıştır.
  • Yönetmeliğin amacı, alıcı ortamın su kalitesinin yükseltilmesi ve doğal kaynakların korunması için atıksu arıtma tesisini kuran, işleten tesislerden arıtılmış atık suyunu alıcı ortama deşarj eden ve/veya yeniden kullananlardan mevzuatta belirtilen yükümlülüklerini yerine getirenlerin, atıksu arıtma tesislerinde kullandıkları elektrik enerjisi giderlerinin bir kısmının veya tamamının Bakanlıkça geri ödenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
  • Ödeme yapılacak tesisler tarafından ödemenin yapılacağı ay itibarıyla Sosyal Güvenlik Kurumundan alınacak borcu yoktur yazısı ve Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı tahsil dairelerine vadesi geçmiş borçlarının bulunmadığına ilişkin “Vadesi Geçmiş Borç Durumunu Gösterir Belge” il müdürlüklerine sunulur. Borcu olan tesisler için ödeme emri belgesinde bu durum gösterilir.
  • Atıksu beyan formu, geri ödeme belgesi ve tablosu Yönetmelik ekinde yer almaktadır.
 
FİNANS & PARA
 
TCMB, özet döviz pozisyon raporlamasını kaldırmış ve rapor sistematiğini revize etmiştir.
  • Raporlama kapsamına girecek firmaların tespitinde öngörülen 15 milyon ABD doları ve üzeri yabancı para kredi yükümlülüğü bulunma şartı, toplam nakdi kredi bakiyesi ilgili aylık hesap döneminin son iş günü itibarıyla 100 milyon Türk lirası ve üzerinde olma veya geçmiş bir yıllık hesap dönemindeki net satış hasılatı veya aktif büyüklüğü 500 milyon Türk lirası ve üzerinde olma şeklinde değiştirilmiştir.
  • Detaylara Taxia Blog’ dan ulaşabilirsiniz.
 
TİCARİ DÜZENLEMELER
 
Konutların kısa süreli kiraya verilmesine düzenleme getiren Kanun Resmî Gazetede yayımlanmıştır.
  • Konuya ilişkin Kurt & Partners ile birlikte hazırladığımız analiz yazımıza linkten ulaşabilirsiniz. Yazıda konunun hukuki boyutlarına ve vergi perspektifine yer verdik.
 
Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik yayımlanmıştır.
  • 23 Ağustos 2022 tarihli Yönetmelikle değişen 5’inci maddenin birinci fıkrasının (g) bendi, 12’nci madde, 12/A maddesinin yedinci fıkrasının (b) bendi, 13’üncü maddenin birinci fıkrasında yer alan “dört” ibaresi ile üçüncü fıkra ve 15’inci maddenin birinci fıkrasının (ı), (i), (j) ve (k) bentleri 01.2024 – 01.01.2025 tarihleri arasında uygulanmayacak olup, 27 Kasım 2014 tarih 29188 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan halleri uygulanmaya devam olunacaktır.
 
İKLİM VE ÇEVRE
 
EPDK, Karbon Piyasalarının İşletilmesi Yönetmelik Taslağını görüşe açmıştır.
  • Sera gazı emisyonlarının uygun maliyetli ve ekonomik açıdan verimli bir şekilde azaltılmasını teşvik etmek amacıyla, emisyon ticaret sistemi kapsamında tahsisatların dağıtımına ve alım-satımına ilişkin olarak karbon piyasalarının kurulmasına ve işletilmesine ilişkin usul ve esasların belirlendiği Karbon Piyasalarının İşletilmesine İlişkin Yönetmelik Taslağı hazırlanmıştır. Söz konusu taslak 23 Kasım 2023 tarihi mesai bitimine kadar kamuoyunun görüş ve değerlendirmelerine açık tutulacaktır.
  • İlgililerin söz konusu taslak hakkındaki görüşleri ile varsa konuya ilişkin ilave öneri ve tekliflerini, görüş bildirim formunu doldurarak yukarıda belirtilen tarihe kadar word belgesi olarak enerjidonusumu@epdk.gov.tr e-posta adresine ve/veya yazılı olarak EPDK Enerji Dönüşüm Dairesi Başkanlığı’na göndermeleri gerekmektedir.

Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun Teklifi 7471 sayılı Kanun olarak TBMM’de kabul edilmiş ve 9 Kasım 2023’te yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
 
Konu, kamuoyunda en çok “rezerv alan belirlenmesi” ile ilgili tartışılmıştır.
 
Düzenlemenin gerekçesine bakmak gerekirse;
 
Madde 6- Madde ile 6306 sayılı Kanundaki rezerv yapı alanı tanımında düzenleme yapılmıştır. Uygulamada açılan davalarda, herhangi bir taşınmazın rezerv yapı alanı olarak belirlenebilmesi için meskûn alanlar dışında olması gerektiği yönünde değerlendirme yapılarak hüküm kurulduğu görülmüştür. Hâlbuki yerleşim yerlerinde yer alan parsellerin de rezerv yapı alanı olarak belirlenmesi mümkündür. Belirtilen sebeple, rezerv yapı alanı tanımında yer alan “yeni yerleşim alanı olarak” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
 
Anılan Kanun Teklifi ile,
  • Özellikle 6 Şubat 2023 tarihinde gerçekleşen Kahramanmaraş merkezli depremlerde yaşanılan kayıpların bir daha yaşanmaması için afet riski odaklı kentsel dönüşüm çalışmalarının baştan gözden geçirilmesi ve dönüşüm uygulamalarının ivedilikle başlatılması ve tamamlanmasını sağlayacak tedbirlerin gecikmeksizin alınması,
  • Dönüşüm uygulamalarına mali kaynak oluşturabilmek,
  • Dönüşüm uygulamalarının etkinliğini artırmak,
  • İdarelerin hasar tespit raporlarına dayalı olarak tesis ettiği işlemlere karşı ilgililerce açılan iptal davalarının seri şekilde sonuçlandırılabilmesi için bazı sürelerin kısaltılması ve yargılama süreçlerinin hızlandırılması,
  • Genel hayata etkili afet bölgesi olarak kabul edilen yerlerde adli ve idari yargı mercilerindeki depremle bağlantılı iş, dava, soruşturma ve kovuşturmalarda bilirkişi ihtiyacının ivedi şekilde karşılanabilmesi,
  • Dış finansman kaynaklarından sağlanan dış finansman imkanlarının Kentsel Dönüşüm Başkanlığına krediye ilişkin anlaşmadaki amaca sadık kalınarak kullandırılmasının sağlanması ve
  • Dünya Bankası tarafından finanse edilen kredinin Kentsel Dönüşüm Başkanlığına tahsisli olarak kullandırılmaya devam edilmesi amaçlanmaktadır.
 
“Yatırım Ortamının İyileştirilmesinde Sürdürülebilir Stratejiler ve Yapısal Reformlar” toplantısı yapılmış olup sürdürülebilirlik SPK gündemindedir. 
  • SPK Başkanı İbrahim Ömer Gönül, sürdürülebilirliğin, denizlerin korunması, biyoçeşitlilik, nitelikli eğitim, toplumsal cinsiyet eşitliği gibi pek çok önemli konuyu kapsamakla birlikte aynı zamanda yönetişim ve sosyal alanlardaki sorumlulukları da barındırdığını ifade eden Gönül, sermaye piyasalarının, sürdürülebilir finansmanın gelişiminde kolaylaştırıcı ve hızlandırıcı işleve sahip olduğunu vurguladı.
  • Gönül, Türkiye'de 2016 yılında başlayan sürdürülebilir Eurobond ihraçlarının hem reel sektör hem de finans sektörü tarafından gittikçe yaygın biçimde kullanıldığını ve Girişim Sermayesi Pazarı ekosistemi korumak ve sürdürülebilir gelecek için şirketlere önemli finansman sunacağını belirtti.
  • Başkan Gönül, Ekim 2023 itibarıyla sürdürülebilirlik temasına yatırım yapan veya temiz enerji gibi yenilenebilir enerji alanlarına odaklanan 40'ın üzerinde yatırım fonu, emeklilik yatırım fonu ve girişim sermayesi yatırım fonu bulunduğu bilgisini verdi. Toplantının detaylarına linkten ulaşabilirsiniz.
  • SPK’nın sürdürülebilirlik alanında yaptıklarına web sayfasından ulaşabilirsiniz. 
 
DIŞ TİCARET

2023 yılı Ekim ayı geçici Dış Ticaret Verileri açıklanmıştır.
  • Ticaret Bakanlığının açıkladığı geçici verilere göre 2023 yılının Ekim ayında ihracat 22,9 milyar dolar, ithalat ise 29,6 milyar dolar seviyesinde kaydedilmiştir.
  • Ekim ayında dış ticaret açığı 6,7 milyar dolar seviyesinde gözlenmiştir.
 
2023 yılı Ekim ayı Ödemeler Dengesi Verileri açıklanmıştır.
  • 2023 yılı Eylül ayı itibarıyla cari işlemler dengesi 1.876 milyon dolar fazla vermiştir.
  • 2023 yılı Eylül ayı itibarıyla yıllıklandırılmış cari işlemler açığı ise 51,7 milyar dolar seviyesinde gerçekleşmiştir.
  • 2023 yılı Eylül ayında doğrudan yatırımlar kaynaklı 337 milyon dolar net sermaye çıkışı gerçekleşirken, diğer yatırımlar kaynaklı 4.921 milyon dolar ve portföy yatırımları kaynaklı 1.018 milyon dolar net sermaye girişi gerçekleşmiştir.
 
DİĞER MEVZUAT

KGK tarafından şirketlerin 2023 Hesap Döneminde Denetime Tabi Olup Olmadıklarını Sorgulama Sistemi 08/11/2023 tarihinde kullanıma açılmıştır.
 
10 Kasım 2023 tarihinde KGK anasayfasında güncel “Finansal Raporlama Standartlarına Uygun Hesap Planı” kamuoyu görüşüne açılmıştır.
  • İşletmeler tarafından yoğun bir şekilde talep edilen ve ihtiyari olarak uygulanacak olan “Finansal Raporlama Standartlarına Uygun Hesap Planı’na yönelik görüş ve önerilerin en geç 24/11/2023 tarihine kadar standartlari@kgk.gov.tre posta adresine mail yoluyla iletilecektir. Uzun zamandır tartışılan bir konu olan Hesap Planı VUK açısından Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanmışken, TFRS açısından standart bir plan bulunmamaktadır.
  • Finansal Raporlama Standartlarına Uygun Hesap Planı’na ulaşmak için tıklayınız.
 
2023 yılı Ekim ayı Tüketici ve Üretici Fiyat Gelişmeleri açıklandı.
  • 2023 yılı Ekim ayında TÜFE yüzde 3,43 oranında artmıştır. Ekim ayındaki artışla birlikte yıllık enflasyon bir önceki aya kıyasla 0,17 puan azalarak yüzde 61,36 düzeyinde gerçekleşmiştir.
  • Tüketici ve Üretici Fiyat Gelişmeleriyle ilgili ayrıntılı bilgilere linkten ulaşabilirsiniz.
 
2023 yılı Ekim ayı İşgücü Piyasası Gelişmeleri açıklandı.
  • 10 Kasım 2023 tarihinde açıklanan işgücü istatistiklerine göre işsizlik oranı 2023 yılı Eylül ayında yüzde 8,9 seviyesinde gerçekleşti.
  • İstihdam edilenlerin sayısı 32 milyon 185 bin kişi, istihdam oranı ise yüzde 49,1 oldu.
    • Mevsim etkilerinden arındırılmış veriler dikkate alındığında;
    • İstihdam edilenlerin sayısı 31 milyon 686 bin kişi, istihdam oranı ise yüzde 48,3 olarak gerçekleşti.
    • İşgücü 34 milyon 854 bin kişi, işgücüne katılım oranı ise yüzde 53,2 olarak gerçekleşti.
    • Bu gelişmeler neticesinde mevsim etkilerinden arındırılmış işsizlik oranı yüzde 9,1 oldu. İşgücü Piyasası Gelişmeleri ayrıntılı bilgilere linkten ulaşabilirsiniz.
 
Karekod Standardı Kılavuzu’nda güncelleme yapılmıştır.
  • Yolcu Beraber Eşya senaryosunda oluşturulan e-Fatura Belgesinde olması gereken Karekod Bilgileri eklenmiş, e-Sigorta Komisyon Gider Belgesi Karekod bilgilerinden “Toplam Komisyon Tutarı” alanı çıkarılmıştır. Güncel Kılavuza ulaşmak için tıklayınız.
  • Bu kapsamda, bahse konu Kılavuzda yapılan değişikliklerin 15/12/2023 tarihinden itibaren düzenlenecek elektronik belgelerde zorunlu olarak bulunması uygun görülmüştür. Özel entegratörler ile bilgi işlem sistemleri entegrasyonu yapan mükelleflerin söz konusu tarihe kadar sistemlerinde gerekli geliştirmeleri yapmaları gerekmektedir.
 
ÖNEMLİ YARGI KARARLARI
 
Anayasa Mahkemesi Petrol Piyasası Kanunu’nda öngörülen işin durdurulması cezasını Anayasa’ya aykırı bulmuş ve yeniden düzenlenmesi için 9 ay süre vermiştir.
 
Kanun’un itiraz konusu kuralın da yer aldığı 20. maddesinin ikinci fıkrasının (g) bendi şöyledir:
 
“g) (Ek:29/4/2021-7318/10 md.) Bu Kanuna göre lisansa tabi faaliyetler ile ilgili olarak, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 359 uncu maddesinin (a) ve (b) fıkraları kapsamında; muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme veya bu belgeleri kullanma, belgelerin asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte olarak düzenleme veya bu belgeleri kullanma suçları ile aynı maddenin (ç) fıkrasında yazılı suçların işlendiğinin anılan Kanunun 367 nci maddesi uyarınca Cumhuriyet başsavcılığına bildirilmesi ile birlikte durum, Kuruma da iletilir ve Kurum tarafından her türlü tesiste (rafineri hariç) lisansa tabi tüm faaliyetler kovuşturmaya yer olmadığına dair karar veya mahkeme kararı kesinleşinceye kadar geçici olarak durdurulur ve bu süre içinde söz konusu tesis için başka bir gerçek veya tüzel kişiye de lisans verilmez. Kesinleşmiş mahkeme kararına göre lisans sahiplerinin lisansı iptal edilir. Bu bent kapsamında kalan fiillere ilişkin olarak verilen idari para cezaları ödenmediği müddetçe lisansa konu tesis için lisans verilmez. Bu bent kapsamındaki suçlara ilişkin vergi incelemesi sonuçlanıncaya kadar söz konusu tesis için başka bir gerçek veya tüzel kişiye de lisans verilmez.”
 
  • Mahkemenin gerekçesine göre “tedbir işleminin değişen şartlara göre soruşturma ve kovuşturma aşamasında gözden geçirilerek kaldırılmasına veya bu süre zarfında faaliyetin geçici olarak durdurulmasında daha hafif tedbirin uygulanmasına imkân tanımayan kuralın kişilere aşırı bir külfet yüklediği ve kamu zararının önlenmesi biçimindeki amaç ile teşebbüs özgürlüğüne getirilen sınırlama arasındaki makul dengenin bozulduğu, kuralın orantısız, dolayısıyla ölçüsüz bir sınırlamaya neden olduğu anlaşılmaktadır.”
  • Bu durumda TBMM’den 9 ay içinde bu tedbiri kademeleri veya orantılı olarak uygulayacak bir yasal düzenlemenin çıkmasını bekleyebiliriz.
  • Söz konusu karar yakın zamanda Mahkeme tarafından verilen “ölçüsüz sınırlama getiren” ve işyerinin kapanması anlamına gelen yasal düzenlemelere “teşebbüs hürriyeti” yönünden baktığı ve makul olmayan tedbirleri Anayasa’ya aykırı bulduğu görülmektedir.
 
Bu bülten ile ilgili sorularınız için danışmanlarımızla iletişime geçebilirsiniz. Bir sonraki 15 günlük bültenimizde tekrar önemli konuları sizler için özetleyeceğiz.
 
Sevgi & Saygılarımızla,
Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy



PDF İndir