Abone Ol EN

2022-75 / Ekim 2022 İlk Yarı Mali / Vergisel Gelişmeler

Değerli okuyucularımız, Ekim ayı ilk yarı bülteni ile karşınızdayız. Bu bültenimizde; TBMM’de görüşülmeye başlanan Torba Kanun düzenlemesi, BSMV açısından sovtaj ve rücu işlemlerini düzenleyen 92 Seri No.lu Gider Vergileri Genel Tebliği, 2023’te başlayacak konaklama vergisi, kapsamı genişleyen SGK e-tebligat uygulaması, yeni açılan Ar-Ge proje çağrılarını, Proje Bazlı süper teşviklerde yapılan önemli değişiklikler ile Toyota dahil firmalara yeni verilen süper teşvikler, beşeri tıbbi ürünlerde depocu ve eczacı kar oranları ve diğer önemli konuları sizler özetledik.

 

Her zaman olduğu gibi vergi ile başlıyoruz.

 

VERGİ

 

28 Eylül 2022 Tarihinde Cumhurbaşkanı tarafından duyurulan Vergisel Düzenlemeler içeren Torba Kanun’un detayları belli olmuştur. Özetle;

  • Çalışanlara verilen yemek parasının vergilenmesinde nakit olarak ödemeye imkân verilmesi (çalışılan günler için günlük 51TL)
  • Pandemi sırasında bizim de önerdiğimiz çalışanlara verilecek bazı yardımların (doğalgaz, elektrik ve ısınma giderleri) vergi ve SGK priminden bağışık tutulması, (2023 Haziran sonuna kadar aylık 1.000TL)
  • Kur korumalı mevduatta kurumlar vergisi istisnasının 2023 için de uygulanması,
  • Turizm paylarının iyileştirilmesi,
  • Melek yatırımcı olarak bilinen bireysel katılım yatırımcısı indiriminin süresinin 2027 sonuna kadar uzatılması ve tutarın artırılması,
    • Konuyla ilgili ayrıntılı bültenimize ulaşabilirsiniz.
    • Kanun ile ilgili görüşmeler TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda 13 Ekim 2022 tarihinde başlamıştır. İlk 30 madde kabul edilmiş olup kalan maddelerin görüşmesine 17 Ekim 2022 Pazartesi günü devam edilmesi planlanmıştır.

 

92 Seri No’ lu Gider Vergileri Genel Tebliği Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

 

  • 11/10/2022 tarihli ve 31980 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 92 Seri No’ lu Gider Vergileri Genel Tebliğ ile; sigorta şirketlerinin sovtaj işlemleri sonucunda mülkiyetine almış oldukları hurda veya hasarlı malların satışı ya da söz konusu malların sigortalıdan alınan bir vekaletle aracı bir firma tarafından üçüncü şahıslara satılması sonucu satış bedelinin doğrudan veya sigorta şirketi aracılığıyla tazminat bedelinin bir parçası olarak sigortalıya ödenmesi işlemlerinde, hurda veya hasarlı malların satış bedeli ile daha önce tahakkuk ettirilen sovtaj değeri arasındaki fark üzerinden banka ve sigorta muameleleri vergisi hesaplanması gerektiği açıklanmıştır.
    • Konuyla ilgili paylaşmış olduğumuz teknik açıklamaların da yer aldığı ayrıntılı bültenimize ve Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.

 

Konaklama Vergisi Uygulama Genel Tebliği Taslağı hazırlanmıştır.

  • 7194 sayılı Dijital Hizmet Vergisi Hakkında Kanun’un 9 uncu maddesiyle 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu’nun yeniden düzenlenen 34’üncü maddesinde ihdas edilen konaklama vergisi, 1/1/2023 tarihinde yürürlüğe girmektedir.
  • Söz konusu verginin uygulamasına ilişkin açıklamalar ile usul ve esaslarının belirlenmesine yönelik olarak Konaklama Vergisi Uygulama Genel Tebliği Taslağı hazırlanmıştır.
  • Genel Tebliğ Taslağının geliştirilmesi ve Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmeye hazır hale getirilmesi için Başkanlık nezdinde çalışmalar devam etmekte olup mevcut Taslakta yer alan konuların geliştirilmesi veya katkıda bulunulması ile ilgili görüş ve öneriler 21/10/2022 tarihi akşamına kadar lozdemir@gelirler.gov.tr e-posta adresine iletilebilecektir.
    • Söz konusunun verginin geçmişi, gerekçesi ve teknik ayrıntıları hakkında hazırlamış olduğumuz yazımıza ve söz konusu Tebliğ Taslağına ulaşmak için tıklayınız.

 

Vergi Denetim Kurulu Danışma Komisyonu Tarafından Alınan ve VDK Başkanlık Makamının 08.04.2022 Tarihli Onayı ile Yürürlüğe Giren Önemli Kararlar alınmıştır.

 

Kararda başlıklarla birlikte özetle şu düzenlemeler yer alıyor;

 

  • Adat Faizinde Emsal Uygulaması: Transfer fiyatlandırması incelemelerinde para kullandırıldığı durumlarda iç emsal olmaması halinde TCMB tarafından ilan edilen, bankalarca açılan ticari kredilere uygulanan ağırlıklı ortalama faiz oranının, döviz cinsinin açıklanan ilanda yer almaması durumunda ise bankalardan alınan faiz oranı bilgilerinin dış emsal olarak dikkate alınması gerektiği,
  • KDV İncelemelerinde Rapor Düzenleme: Devreden KDV’ye yönelik inceleme neticesinde, düzeltme sonucu oluşacak azalmalara ilişkin olarak Vergi Müfettişi tarafından her hesap dönemi/takvim yılı için ayrı rapor düzenlenmesi gerektiği ve haksız iade edilen KDV çıkmaması halinde düzeltme işleminin Vergi Dairesi müdürlüğünce yerine getirileceği,
  • Özel Usulsüzlük Cezasının Kapsamı: Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 13. maddesinde yer alan Transfer Fiyatlandırmasını konu edinenler ile KDV Kanunu’nun 27. maddesinde yer alan bedeli bulunmayan işlemlerle (emsal bedel KDV uygulaması) ilgili inceleme ve tarhiyatlarda VUK 353/1 maddesi kapsamında özel usulsüzlük cezasının kesilmemesi gerektiği (elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dahil olmak üzere, verilmesi ve alınması gereken fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu ile serbest meslek makbuzlarının verilmemesi, alınmaması veya düzenlenen bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi)
    • Mal ve hizmet alımının gerçek olmadığı durumlarda ve sahte belgenin bilerek kullanıldığı hallerde Kurumlar ve KDV yönünden yapılan eleştiriler yönünden VUK 353/1 maddesi kapsamında özel usulsüzlük cezasının kesilmemesi gerektiği,
    • Mal ve hizmet alımının gerçek olduğu durumlarda ve sahte belgenin bilerek kullanıldığı hallerde sadece KDV yönünden yapılan eleştiriler yönünden VUK 353/1 maddesi kapsamında özel usulsüzlük cezasının kesilmesi gerektiği,
    • Sahte belgenin bilmeden kullanıldığı hallerde VUK 353/1 maddesi kapsamında özel usulsüzlük cezasının kesilmemesi gerektiği,
  • Daha önce yapılan incelemelerde sahte belge kullanımı sebebiyle hakkında vergi suçu raporu düzenlenmiş olan mükellef ile ilgili olarak daha sonra aynı yılda başka mükelleften yine sahte belge kullandığının ve bu belgeleri bilerek (kasten) kullandığının tespit edilmesi halinde Vergi Usul Kanunu’nun 367’nci maddesi gereğince yeni bir vergi suçu raporu düzenlenmesi gerekmektedir. Defter belge ibraz etmeme durumunda da söz konusu madde geçerlidir.

*Başkanlık bünyesinde kurulan komisyonlar ve Vergi Müfettişleri, onaylanan kararlar doğrultusunda işlem tesis etmek zorundadırlar.

*Özellikle ilk karar grup içi finansal işlemleri olan tüm firmalar için önemli sonuçlar doğuracak niteliktedir.

 

Ödeme Emrine Karşı Yapılacak İşlemler Broşürü yayımlanmıştır.

  • GİB tarafından yayımlanan söz konusu broşürde;
    • Kamu alacaklarının takip ve tahsili,
    • Ödeme emrinin niçin düzenlendiği,
    • Ödeme emrinde hangi hususların yer aldığı,
    • Ödeme emrinde belirtilen borcun ödenmesi,
    • Mal bildirimi,
    • Mal bildiriminde bulunmayalar hakkında yapılacak işlemler,
    • Hangi durumlarda ödeme emrine karşı dava açılabileceği, gibi konularda açıklayıcı bilgilere yer verilmiştir.
  • Ödeme Emrine Karşı Yapılacak İşlemler Broşürüne ulaşmak için tıklayınız.

 

SGK & İŞKUR

 

Uluslararası İşgücü Kanunu Uygulama Yönetmeliğinin 48’inci Maddesinde Çalışma İzni Muafiyeti Kapsamında Bulunan Yabancılar 02.02.2022 Tarih ve 31738 Sayılı Resmî Gazete ile Belirlenmiş ve “Çalışma İzni Muafiyeti Sistemi” 01.10.2022 Tarihi İtibarıyla Uygulamaya geçmiştir.  

  • Bu kapsamda olan yabancılar çalışma izni muafiyeti almak kaydıyla ülkemizde çalışabilecektir.
  • Çalışma izni muafiyeti başvuruları yabancı tarafından yurt içinde sistem üzerinden Bakanlığa, yurt dışında yabancının vatandaşı olduğu veya yasal olarak bulunduğu ülkedeki Türk dış temsilciliğine yapılacaktır. Türk dış temsilciliğine yapılan başvurular neticesinde verilen referans numarası ile sistem üzerinden başvuruların iletilmesi gerekmektedir.
  • Çalışma izni muafiyeti başvuruları https://emuafiyet.csgb.gov.tr adresi üzerinden çevrimiçi olarak yapılabilmektedir.

 

SGK e-tebligat uygulamasının coğrafi kapsama alanı genişliyor.

  • 9.2021 Tarihli ve 31608 Sayılı Resmî Gazete’de Yayımlanan “Sosyal Güvenlik Kurumunca Elektronik Ortamda Yapılacak Tebligata İlişkin” Yönetmelik 1.10.2021 Tarihinde Yürürlüğe girmiştir.
  • Bu kapsamda 9.2.2022 tarihinde Eskişehir ilinde, 4.4.2022 tarihi itibariyle Bursa, Konya ve Gaziantep illerinde, 1.9.2022 tarihi itibariyle de Ankara ilinde SGK e-Tebligat başvurusu yapmış ve yapacak olanlara elektronik tebligat gönderilmeye başlanmıştır.
  • e-Tebligat sisteminin kapsamının genişletilmesi amacıyla 7.10.2022 tarihinden itibaren Adana- Antalya- Aydın- Balıkesir- Denizli- Diyarbakır- Erzurum- Hatay- İstanbul- İzmir- Kahramanmaraş- Kayseri- Kocaeli- Malatya- Manisa- Mardin- Mersin- Muğla- Ordu- Sakarya- Samsun- Şanlıurfa- Tekirdağ- Trabzon- Van illerinde e-Tebligat başvurusu yapmış ve yapacak olan muhataplara elektronik tebligat gönderilmeye başlanacaktır. Yukarıda sayılan pilot illerde e-Tebligat başvurusu yapmamış gerçek ve tüzel kişiler ile diğer illerdeki gerçek ve tüzel kişilere 7201 sayılı Kanun ile 6183 sayılı Kanunda yer alan hükümlere göre eski usulde tebligat yapılmaya devam edilecektir.

 

Beşerî tıbbi ürünlerin fiyatlandırılmasında depocu ve eczacı karları yeniden belirlenmiştir.

 

  • 12 Ekim 2022 tarihli 6207 sayılı Karar 2017 tarihli ana Kararda 2022 yılı içinde yapılan üçüncü değişikliktir.
  • Depocu satış karı baremlere göre azalan oranlı bir şekilde %9-%2 arasında değişirken, eczacı karı da depocuya satış fiyatına göre azalan oranlı bir şekilde %28-%13 arasında belirlenmiştir.
  • Beşerî tıbbi ürünlerin tüketiciye uygun şartlarda ulaşmasını temin etmek için gerekli tedbirleri alarak azami fiyatları Sağlık Bakanlığı belirler. Ruhsat ya da başvuru sahiplerinin bu Karara uygun olarak talep ettikleri fiyatlar, Bakanlık tarafından onaylanarak geçerlilik tarihiyle birlikte ilan edilir.

 

TEŞVİK & AR-GE

 

Proje Bazlı Devlet Yardımlarında Dört Önemli Değişiklik yapılmış ve Yeminli Mali Müşavirler tarafından yapılması gereken işlemler açıklanmıştır.

  • Yatırım teşvik sistemimizin en üst aşamasında yer alan ve “proje bazlı süper teşvikler” olarak bilinen sistemde dört önemli değişiklik yapılmıştır. 1 Ekim 2022 tarihli ve 31970 sayılı Resmî Gazete ‘de yayımlanan tebliğde düzenlenen önemli değişiklikler;
  • Tartışmalı olan sabit kıymet tanımı netleşmiştir. Tebliğin 3’üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
  • Kurumun aktifine kayıtlı bulunan toplam sabit kıymet tutarı; 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 313’üncü maddesi uyarınca amortisman mevzusunu oluşturan iktisadi kıymetlerin birikmiş amortismanları düşülmeden önceki brüt tutarıdır.
  • Nitelikli personel desteği, yeminli mali müşavir tarafından banka hesap hareketleri, ücret bordrosu ve diğer belgelerin incelenmesi sonucu hazırlanacak raporda tespit edilen tutar ödenmek suretiyle desteklenecektir.
  • Enerji desteğinden faydalanması öngörülen yatırım için müstakil sayaç kullanılması mümkün olmayan durumlarda, aktifine kayıtlı bulunan toplam sabit kıymet tutarına, devam eden yatırımlara ait tutarlar da dahil, oranlanması suretiyle enerji tüketiminin bu orana isabet eden kısmı enerji desteği olarak ödenebilecektir.
  • Sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanılabilmesi için, ilave istihdam ve yatırım harcamalarına ilişkin yeminli mali müşavir raporu

 

Yeni proje bazlı süper teşvikler verilmiştir.

  • Sakarya’da yapılacak otomobil ve batarya tesisi için Toyota firmasına proje bazlı süper teşvik verilmiştir. Tesiste yıllık 162.000 otomobil ve 44.000 batarya üretim kapasitesi mevcuttur.
  • Adana’da yapılacak bulaşık makinası kapsül üretimi için Beyaz Kâğıt A.Ş. firmasına süper teşvik belgesi verilmiştir. Firma yıllık 2,4 milyar adet kapsül üretecektir.
  • Kocaeli ilinde yapılacak yıllık 50bin ton kapasiteli maleik anhidrit üretimi için firmaya süper teşvik verilmiştir.
  • Süper teşviklere verilen özellikli teşvik kalemleri için bizi takip edebilirsiniz.

 

1707 BİGG Ortaklı Siparişe Dayalı Ar-Ge Projeleri İçin KOBİ Destekleme Çağrısı Kapsamında 2022 Yılı 2. Dönem İtibariyle Çağrı açılmıştır.

  • BİGG Ortaklı Sipariş Ar-Ge çağrısında, müşteri gereksinimlerini karşılayan çözüm önerilerinin, BİGG desteği veya Tekno girişim Sermayesi Desteği almış olan girişimci KOBİ’ler tarafından Ar-Ge yolu ile ticarileşebilir çıktılara dönüştürülmesi hedeflenmektedir.
  • Çağrıda konu ve sektör sınırlaması yoktur. Tüm sektörlerden ve tüm teknoloji alanlarından, ticarileşme potansiyeli yüksek olan Ar-Ge projeleri desteklenebilecektir.
  • 10 Ekim 2022 tarihinden itibaren PRODİS üzerinden başvuru alınmaya başlanacaktır. TÜBİTAK tarafından ayrıca bir duyuru yapılana kadar çağrı sürekli başvuruya açıktır.
  • Tedarikçi Kuruluşun projenin ürün/süreç geliştirme aşamasına ait olan aşağıdaki giderleri desteklenir;
  • Personel giderleri,
  • Seyahat giderleri,
  • Danışmanlık giderleri
  • Hizmet alımı giderleri,
  • Alet, teçhizat, yazılım, yayın alım giderleri
  • Malzeme ve sarf giderleri,
  • Genel gider desteği,
  • BİGG veya Tekno girişim Sermayesi almış Tedarikçi Kuruluşlar için üst limit 200.000 TL ve oran proje destek tutarının en fazla %10’u.
  • Diğer Tedarikçi Kuruluşlar için üst limit 50.000 TL ve oran proje destek tutarının en fazla %5’i.
  • Detaylı bilgi için tıklayınız.

 

1707 Siparişe Dayalı Ar-Ge Projeleri İçin KOBİ Destekleme Çağrısı Kapsamında 2022 Yılı 2. Dönem İtibariyle Çağrı açılmıştır.

 

  • Müşteri gereksinimlerini karşılayan çözüm önerilerinin, KOBİ’ler tarafından Ar-Ge yolu ile ticarileşebilir çıktılara dönüştürülmesi hedeflenmektedir.
  • Çağrıda konu ve sektör sınırlaması yoktur. Tüm sektörlerden ve tüm teknoloji alanlarından, ticarileşme potansiyeli yüksek olan Ar-Ge projeleri desteklenebilecektir
  • 10 Ekim 2022 tarihinden itibaren PRODİS üzerinden başvuru alınmaya başlanmıştır. TÜBİTAK tarafından ayrıca bir duyuru yapılana kadar çağrı sürekli başvuruya açıktır.
  • Tedarikçi Kuruluşun projenin ürün/süreç geliştirme aşamasına ait olan aşağıdaki giderleri desteklenir;
  • Personel giderleri,
  • Seyahat giderleri,
  • Danışmanlık giderleri
  • Hizmet alımı giderleri,
  • Alet, teçhizat, yazılım, yayın alım giderleri
  • Malzeme ve sarf giderleri,
  • Genel gider desteği: üst limit 50.000 TL ve oran proje destek tutarının en fazla %5’i.
  • Detaylı bilgi için tıklayınız

 

6306 sayılı Kanun kapsamında verilen faiz destek tutarları güncellenmiştir.

 

  • 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 7’nci maddesinin altıncı fıkrası kapsamında hak sahiplerince bankalardan kullanılacak kredilere sağlanacak faiz desteğine ilişkin esaslar belirlenmektedir.
  • Bu Karar kapsamında sağlanacak faiz desteği belirlenen koşul ve limitlere göre uygulanır. Faiz desteği oranı ile kredi anapara tutarı üst limiti, kredinin sağlandığı tarihteki değerler esas alınarak kredinin ömrü boyunca uygulanır ve değiştirilmez.
  • Öngörülen krediler, güçlendirme, konut yapım, konut edindirme, işyeri yapım ve işyeri edindirme kredileri olup faiz desteği yıllık 450-600 baz puan arasında, anapara ödemesiz dönemleri 1-2 yıl, azami vade 7-10 yıl ve hak sahipliği bazında anapara tutarı üst limiti 240.000-600.000TL olarak belirlenmiştir.
  • Bu Karar uyarınca kullandırılacak faiz destekli kredilerde sağlanan faiz desteği oranı; 5/12/2008 tarihli ve 27075 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği kapsamında B sınıfı Enerji Kimlik Belgesine sahip binalar için 50 baz puan; A sınıfı Enerji Kimlik Belgesine sahip binalar için ise 100 baz puan artırılarak uygulanır.

 

Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmelik’te Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik, 5.10.2022 tarihinde Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.

  • Yönetmelikte yapılan son değişiklikle birlikte “Madde 79 Hasılattan Pay Alınması Başlıklı” bölümünün altıncı, yedinci, sekizinci, dokuzuncu fıkralarında önemli değişiklikler yapılmıştır. Yapılan değişiklikler esas olarak hasılat payının tespiti, farklı oran uygulamaları, payın hesaplanması ve SMMM/YMM tarafından onaylanmasına ilişkindir.
  • Aynı zamanda Yönetmeliğin eklerinde (Ek-13-14-15-16) birtakım değişiklikler yapılmıştır.
    • Yönetmeliğin ilk halinden başlayarak zaman içinde yapılan tüm değişiklikleri ele aldığımız bir blog yazısını ayrıca paylaşacağız.

 

FİNANS & PARA

 

İstanbul Yeminli Mali Müşavirler Odası, BDDK Kararları Kapsamında Kredi Kısıtlamasına Ait Özel Amaçlı Tespit Rapor Örneğini yayımlamıştır.

  • İstanbul Yeminli Mali Müşavirler Odası’nın yayımladığı rapor taslağına ulaşmak için tıklayınız. Söz konusu sınırlama ile ilgili sitemizde paylaştığımız yazımıza da ulaşabilirsiniz.

 

Katılım Finans Strateji Belgesi (2022-2025) hakkında Cumhurbaşkanı Genelgesi yayımlanmıştır.

 

  • Genelge (2022/16) ile yürütülen çalışmalar hakkında bilgi verilmektedir. Anılan strateji belgesi Cumhurbaşkanlığı Finans Ofisinin web sayfasında yayımlanacaktır.
  • Vergi açısından önemli bir konu olduğu için İstanbul Finans Merkezi’ni yakından takip ediyoruz. Anılan merkezde sağlanan vergisel kolaylıklar hakkında yazılan yazıyı linkten takip edebilirsiniz.

 

Yargıtay offshore bankacılık işleminde zamanaşımı başlangıç tarihine ilişkin önemli bir İçtihadı Birleştirme Hukuk Genel Kurul Kararı yayımlamıştır.

 

  • Yargıtay, offshore bankacılıkta, zamanaşımının ne zaman başlaması gerektiğine dair bir İçtihadı Birleştirme Kararı yayımlamıştır. Buna göre Borçlar Kanunu'na göre 10 yıllık zamanaşımının başlangıcının tespiti açısından paranın offshore bankalara aktarıldığı tarihin dikkate alınması gerekir.
  • Uzmanlarımız ile Anayasa Mahkemesi, Danıştay ve Yargıtay tarafından firmaları/kişileri ilgilendirecek mali boyutu olan kararları yakından takip ediyoruz.
  • Anayasa Mahkemesi tarafından verilen kararlara ilişkin kısa bir ufuk turu için linki tıklayabilirsiniz.

 

Türkiye Bankalar Birliği çeşitli konularla ilgili istatistiki veriler açıklamıştır.

 

  • Risk Merkezi, kredi ve diğer finansal kuruluşlardan topladığı risk bilgileri üzerinden hazırladığı istatistik raporları düzenli periyotlarda kamuoyu ile paylaşmaktadır.
  • Karşılıksız çıkan çeklerin bölgelere ve yıllara göre dağılımı, çek yasağı konulan ve kaldırılan kişi sayıları gibi veriler için tıklayınız.
  • Ayrıca, veri gönderen bankalardan derlenen bilgilerle uzaktan ve şubeden müşteri kazanım verileri ile krediler ve tasfiye edilecek alacaklar ile ilgili istatistikler yayımlanmıştır.

 

Devlet Destekli Ticari Alacak Sigortası Sistemine Devlet Tarafından Taahhüt Edilecek Reasürans Desteği Kararı yenilenmiştir.

 

  • 8 Ekim 2022 tarihli 6189 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yayımlanan bu kararı Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı yürütür.
  • Hazine ve Maliye Bakanlığı'nın oluşturduğu Devlet Destekli Alacak Sigortası modeli KOBİ'lerin alacaklarını garanti altına alır.
  • Bu sigorta sayesinde KOBİ'lerin alacaklarını tahsil edememeleri durumunda, alacaklarının önemli bir kısmı Devlet Destekli Alacak Sigortası Havuzu tarafından karşılanır. Mikro ve küçük ölçekli KOBİ'lere yapılacak risk değerlendirmesi sonucunda teminat sunulur. Operasyonel süreçler 5684 sayılı Kanunun 33/A maddesi çerçevesinde görevlendirilen Olağandışı Riskler Yönetim Merkezi tarafından yürütülür.
  • İşlemlerin yönetileceği bilgi işlem altyapısı Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi tarafından oluşturulacaktır. Sistem kapsamında 120, 180 veya 360 güne kadar vadeli satışlar için teminat sağlanacaktır.
  • Alacak sigortası ticari borçların ödenmeme riskine karşı korur. Ticari faaliyetlerde risklerin en güvenilir şekilde yönetilmesini sağlar. Vadeli satış sonrasında belirlenen tarihte ödenmeyen alacakların firmaları sıkıntıya sokmasını ve nakit akışlarını bozmasını önler.
  • Nakit akışının sağlıklı olması ve firmaların taahhütlerini rahatça yerine getirmesini sağlar.
  • Ödenecek net prim ve azami teminat tutarı, vadeli satışlardan elde edilen ciro esas alınmak suretiyle bu konuda yayımlanan Tarife esas alınarak hesaplanır.

 

 

TİCARİ DÜZENLEMELER

 

Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve Bağlı Ortaklıklarının 2023 Yılına Ait Genel Yatırım ve Finansman Programının Tespit Edilmesi Hakkında Cumhurbaşkanı Kararı (6206 sayılı) yayımlanmıştır.   

  • Kararda, teşebbüslerin faaliyetlerinde uyacakları genel ilkeler, istihdam ve hizmet alımları, açıktan ve naklen atamalar, ilave atamalar, zorunlu istihdam, yapılacak sınavlar, istihdam şekilleri ve yöntemleri, hizmet alımları, bütçe ve mali işlemler, izleme ve şeffaflık, stratejik planlama ve iç kontrol sistemi, yurt dışı iştirak ve yatırımlar ile bağımsız denetim ve finansal raporlama konusu ayrıntılı bir şekilde düzenlenmektedir.
  • Bağımsız denetim ve finansal raporlar başlıklı 31’inci maddeye göre Kamu İktisadi Teşebbüsleri (KİT) ve bağlı ortaklıklarının finansal raporlarının hazırlanmasında TMS/TFRS esas alınır.
  • Kamu İktisadi Teşebbüsleri ve bağlı ortaklıklarının yönetim kurulları bağımsız denetim kuruluşunu seçmeye, sözleşme imzalamaya ve konuyla ilgili diğer hususları yerine getirmeye yetkili olup bununla ilgili tüm sorumluluklar yönetim kurullarına aittir.
  • Bağımsız denetçi seçimlerine ilişkin esas ihale şartnameleri ve teknik şartnameler süreç başlatılmadan en az 1 ay önce Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşüne sunulacaktır.

 

DİĞER MEVZUAT

 

TÜİK, Ağustos 2022 Mevsim Etkisinden Arındırılmış İşsizlik Oranının %9,6 Seviyesinde Olduğunu açıklamıştır.

  • Hane halkı İşgücü Araştırması sonuçlarına göre; 15 ve daha yukarı yaştaki kişilerde işsiz sayısı 2022 yılı ağustos ayında bir önceki aya göre 100 bin kişi azalarak 3 milyon 312 bin kişi oldu. İşsizlik oranı ise 0,4 puanlık azalış ile %9,6 seviyesinde gerçekleşti. İşsizlik oranı erkeklerde %8,2 iken kadınlarda %12,5 olarak tahmin edildi.

TÜİK, Eylül Ayının Tüketici Fiyat Endeksini açıklamıştır.

  • Eylül 2022 Tüketici fiyat endeksi (TÜFE) Yıllık %83,45, aylık %3,08 oldu.  TÜFE'deki (2003=100) değişim 2022 yılı Eylül ayında bir önceki aya göre %3,08, bir önceki yılın aralık ayına göre %52,40, bir önceki yılın aynı ayına göre %83,45 ve on iki aylık ortalamalara göre %59,91 olarak gerçekleşti.

 

5 Ekim 2022 Tarihinde Resmî Gazetede İmar Kanunu’nun Ek 7’nci Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik yayımlanmıştır.

Bu yönetmeliğin amacı;

  • Alan, sınır, hisse düzeltimi yapılamaması nedeniyle zamanla sicili ile zemini uyumsuz hâle gelen, imar uygulama hatalarının varlığı tespit edilmesine rağmen bu hataların düzeltilemediği, haricî bölünmeye tabi tutulup tescili sağlanamayan ve/veya zamanla farklı nedenlerle fiilî kullanıcısı ile maliki farklılaşmış parseller gibi konu çeşitliği ve taraf fazlalığı bulunan ve münferit davalar ile çözümü mümkün olmayan taşınmazlardan 3194 sayılı İmar Kanunu’nun ek 7’nci maddesi kapsamında uygulama yapılması gerekenlerin sınır ve koordinatlarının belirlenmesinde,
  • Belirlenen alanlarda; her türlü iyileştirme, yenileme, dönüşüm, kamulaştırma ve benzeri uygulamaların yapılmasında,
  • İlgililere tebliğ edilmek üzere, mülkiyete ilişkin hisse hatalarının, parsellerin yüzölçümü ve sınır düzenlemelerinin ve imar uygulaması gören alanlarda dağıtım ve alan hatalarının doğru miktar üzerinden resen düzeltilmesinde,
  • Kamulaştırma, trampa ve benzeri yollarla edinilen taşınmazların, Hazinenin özel mülkiyetindeki veya özel mülkiyete konu olabilecek Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki veya ihtiyaç duyulması hâlinde belirlenen alan dışında olup Hazinenin özel mülkiyetindeki taşınmazların, uygulamalar kapsamında değerlendirilmek ve trampa yoluyla yapılacak kamulaştırmalarda kullanılmak üzere tespitinde ve temininde,
  • Üçüncü kişilere devir ve temliki gereken taşınmazlarla ilgili iş ve işlemler ile tapudaki işlemlerin yürütülmesinde,
  • İlgili alanlarda her tür ölçekteki imar planı ve imar uygulamaları ile hak sahibine devir ve benzeri işlemlerde uygulanacak usul ve esasları belirlemektir.

 

Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından bütçe ve ekonomi konularında yayımlanan önemli rapor ve belgeler bulunmaktadır.

  • Haftalık gelişmeler ve genel görünüm raporunda ekonomiye dair istatistiki bilgiler yer almaktadır.

 

Torba Kanun’da KGK ve bağımsız denetim alanında önemli düzenlemeler öngörülmektedir.

  • Görüşülmekte olan Torba Kanun’da yer alan genel gerekçeye göre finansal tabloların güvenilirliğinin, işletmelerin faaliyetleri ile ilgili kişi ve kuruluşların işletmeler hakkında doğru bilgi edinmelerinin sağlanması açısından önemi dikkate alındığında, işletmelerin kamuya açıkladığı finansal tablolardaki bilgilerin doğruluğunun ve yasal düzenlemelere uygunluğunun düzenli olarak denetlenmesi, denetim standartlarının tek bir elden belirlenmesi ve Türkiye’deki bağımsız denetim alanındaki dağınık yapının ortadan kaldırılması amacıyla kurulan Kamu Gözetimi, Muhasebe Standartları Kurumu Kanununda değişiklikler öngörülerek bu kapsamda, ulusal ve uluslararası güncel düzenlemelere uyum sağlanması amacıyla yeni hükümler ihdas edilmekte,
  • Kamu Gözetim Kurul’un görev ve yetkilerinde değişikliğe gidilmekte, kurum nezdinde eğitim vb. faaliyetleri yürütmek üzere merkez kurulmakta, bağımsız denetim kuruluşları ve bağımsız denetçiler nezdinde kurum tarafından gerçekleştirilen inceleme sürecine ve idari yaptırımlara ilişkin uygulamada karşılaşılan ihtiyaçlara yönelik değişiklik yapılması,
  • Uluslararası Muhasebe Standartları Vakfı tarafından yayımlanan standartları mevzuatımıza kazandıran kurum olan ve hali hazırda Uluslararası Muhasebe Standartları Vakfı ile Uluslararası Muhasebe Standartlarını yayımlama konusunda telif anlaşması bulunan Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından sürdürülebilirliğe ilişkin standartların da belirlenmesi, yayımlanması ve bu konularda denetim yapacakların yetkilendirilmesi ve gözetime tabi tutulması amacıyla (ö) bendindeki öneri ile Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kuruluna bu konuda yetki verilmesini amaçlamaktadır.
  • Ayrıca bağımsız denetime tabi olan şirketlerden bilgi sistemleri denetimine tabi olacakların belirlenmesi ve sicile kaydettirilmesi ve KGK tarafından yapılacak denetimler sonucunda yaptırımlar yapılmasının dâhil edilmesi amaçlanmaktadır.
  • Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından düzenlenen kurs ve eğitim programlarının artık bu faaliyette bulunan özel hukuk hükümlerine tabi bir merkez kurulması hedeflenmektedir.
    • Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu yetki ve görevleri çerçevesinde gerçekleştirilmesi hedeflenen yeni çalışmalar, uygulamaya konulması beklenen yeni projeler için yeni bir organizasyonel yapı kurularak bu görev ve sorumlulukların bu yapıya devredilmesi amaçlanmaktadır.
  • Maddenin birinci ve ikinci fıkralarında yapılacak değişiklikle KAYİK denetimlerinin daha sıklaştırılması planlanmaktadır.
  • Yaptırım uygulanan bağımsız denetim kuruluşlarına ilave eğitim alma zorunluluğunun getirilmesi amaçlanmaktadır.

 

3 yıldır bilinmesi gereken mali düzenlemeleri şirketlerin mali yöneticileri ve yönetim kurulları için takip ediyoruz. Sizden gelen olumlu dönüşler, konusuyla ilgili danışman ve meslektaşlara örnek olarak gönderilmesi, yeni ve genç bir ekip olarak hiç tanımadığımız ülkemizin gururu olmuş, kamuoyuna mal olmuş çok değerli firmalardan, iş insanları ve üstatlardan gelen teşekkür ve tebrikler için minnettarız.

 

Bu bülten ile ilgili sorularınız için danışmanlarımızla iletişime geçebilirsiniz. Bir sonraki 15 günlük bültenimizde tekrar önemli konuları sizler için özetleyeceğiz.

 

Sevgi & Saygılarımızla,

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy




PDF İndir