Sirküler Yayınlar

2020-88 Temmuz ayı özet mali/vergisel düzenlemeler

No          : 2020-88

Tarih     : 03 Ağustos 2020

Konu     : Temmuz ayı özet mali/vergisel düzenlemeler

Temmuz ayının ikinci yarısında, mali tatil ve 518 no.lu VUK Genel Tebliği’nin 3.Maddesi kapsamındaki mükellefler için uygulanan mücbir sebep halinin sona ermesi nedeniyle ertelenen, beyan, bildirimler ve çok sayıda ödenmesi gereken vergi ve yapılan mevzuat değişiklikleri var. Temmuz ayının ikinci yarısında yapılacak beyan ve bildirimler ve gerçekleşen önemli mali konuları vergi, sosyal güvenlik ve diğer mevzuat değişikliklerini başlıklar altında özet olarak sizlerin dikkatinize sunmak isteriz.

Ayrıca salgının durgunlaşma aşamasında iş dünyasına, çalışanlara ve tüm kesimlere destek amacıyla elde ettiğimiz bilgileri spesifik konu bazında web sayfamızdan izleyebilirsiniz.

Şimdi gelişmelere ana konu başlıkları itibariyle bakalım:

Vergi ve SGK

  • 2020 Yılı motorlu taşıtlar vergisi (MTV) ikinci taksiti ve gerçek kişi mükelleflerin gelir vergisi taksitlerinin ödenmesi gerekiyor.
  • Özellikle gerçek kişi mükellefler temmuz ayında ödenmesi gereken araç vergisi (MTV) ve gelir vergisi taksitlerinizi unutmayınız.
    • İnteraktif vergi dairesi üzerinden motorlu taşıtlar vergisi ve trafik para cezaları kolaylıkla ödenebilmektedir.
    • Gelir Vergisinin ikinci taksiti ile motorlu taşıtlar vergisinin ikinci taksitlerinin temmuz ayı içinde ödenmesi gerekmektedir.
      • 2019 yılında elde edilen gelir unsurlarına ilişkin Gelir Vergisi 2. Taksit ödeme dönemi 1 Temmuz 2020 tarihinde başlamıştır. Gelir Vergisi Ödemelerinizi,
      • GİB Mobil uygulamasından (IOS ve Android),
      • İnteraktif Vergi Dairesi uygulamasından (IOS ve Android),
      • GİB resmi internet sayfasında (www.gib.gov.tr) yer alan “Borç Sorgulama ve Ödeme” bölümünden,
      • 02:00 – 22:00 saatleri arasında anlaşmalı bankaların banka kartı, banka hesabından havale yöntemi  ve yabancı ülkede faaliyet gösteren bankalara ait kartlar ile,
      • Anlaşmalı bankaların internet bankacılığı ile,
      • Anlaşmalı banka şubelerinden ve PTT İşyerlerinden ve son olarak tüm vergi dairelerinden yapmak mümkündür.
      • Ayrıca, Hazır Beyan Sistemi ile beyan edilen kira, ücret, menkul sermaye iradı, diğer kazanç ve iratlardan kaynaklı gelir vergisinin Başkanlığımız internet sitesi üzerinden anlaşmalı bankaların banka kartı/kredi kartı, banka hesabından havale yöntemi ve yabancı ülkede faaliyet gösteren bankalara ait kartlar ile ödenmesi mümkündür.
  • Mali Tatil uygulaması 20 Temmuz itibariyle sona ermiştir.
    • 5604 sayılı Malî Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanunun birinci maddesinde “Her yıl temmuz ayının birinden yirmisine kadar (yirmisi dahil) malî tatil uygulanır. Haziran ayının son gününün tatil günü olması halinde, malî tatil, temmuz ayının ilk iş gününü takip eden günden başlar.” hükmü yer almaktadır. Bu kapsamda Mali Tatil uygulaması bu yıl 1 Temmuz 2020 Çarşamba günü başlayıp, 20 Temmuz 2020 Pazartesi günü sona ermiştir.
    • Mali tatil kapsamında ertelenen 2020/Haziran dönemine ait, KDV Beyannameleri, muhtasar ve hizmet prim beyannameleri, Damga Vergisi beyannamelerinin beyan/bildirim ve son ödeme tarihleri 27/07/2020’dir.
    • Haziran/2020 Dönemine ait Form BA ve BS beyan ve bildirim son tarihi 27/07/2020’dir.
    • Nisan/2020 dönemi e-defter beratlarının GİB sistemine yüklenmesi (Aylık yükleme tercihinde bulunanlar için) son tarih 31/07/2020’dir.
  • Covid-19 nedeniyle sağlanan mücbir sebep hali sona ermiş olup, beyannamelerin verilmesi ve vergilerin ödenmesi gerekmektedir.
    • Bilindiği üzere, 24.03.2020 tarih ve 31078 mükerrer sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 518 sıra no.lu Vergi Usul kanunu Genel Tebliğiyle, koronavirüs (COVID-19) salgınından ve bu kapsamda alınan tedbirlerden doğrudan etkilenen mükelleflerin, Vergi Usul Kanunu’nun mücbir sebep hükümlerinden faydalandırılmıştır. Tebliğde yapılan düzenlemeyle, kapsama giren mükelleflerin, 04.2020 ila 30.06.2020 tarihleri arasında mücbir sebep halinde olduğu kabul edilmişti. 518 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nin 3’üncü maddesine göre mücbir sebep hali 30.06.2020 tarihi itibariyle sona ermiştir.
    • 518 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği’nin 3’üncü maddesine göre mücbir sebep halinde olduğu kabul edilen mükelleflerin beyanname, bildirim ve e-beratlarının verilme/ yüklenme tarihleri de mali tatil sonrasına denk gelmektedir.
    • Mücbir sebep kapsamındaki mükelleflerin ertelenen beyan ve bildirimleri Temmuz ayında yapılacaktır.
    • Mücbir sebep kapsamında ertelenen beyan ve bildirim süreleri;
DÖNEMBEYANNAME TÜRÜBEYAN DÖNEMİÖDEME VADESİ
 

2020 (Mart-Nisan-Mayıs)

Muhtasar ve Hizmet prim beyannamesi (518 no.lu tebliğ 3.madde kapsamındaki mükellefler) 

27.07.2020

 

27.10.2020

 

2020 (Mart-Nisan-Mayıs)

KDV beyannameleri (518 no.lu tebliğ 3.madde kapsamındaki mükellefler) 

27.07.2020

 

27.10.2020

 

2020 (Mart-Nisan-Mayıs)

Form BA-BS bildirimleri (518 no.lu tebliğ 3.madde kapsamındaki mükellefler) 

27.07.2020

 

 

 

Aralık -2019

 

e-Defter oluşturma ve imzalama (518 no.lu tebliğ 3.madde kapsamındaki KV mükellefler) 

 

27.07.2020

 

 

2020 – Ocak

2020 – Şubat

2020 – Mart

2020 (Mart-Nisan-Mayıs)

e-Defter oluşturma ve imzalama (518 no.lu tebliğ 3.madde kapsamındaki mükellefler) 

 

27.07.2020

 

 

2020 – Ocak

2020 – Şubat

2020 – Mart

2020 (Mart-Nisan-Mayıs)

Elektronik defter beratlarının yüklenmesi (518 no.lu tebliğ 3.madde kapsamındaki mükellefler) 

27.07.2020

 

 

  • Mücbir sebep sona erdiği için KDV tevkifatı uygulamasına devam edilecektir.
    • KDV’de şartları uyan mükellefler için uygulanan mücbir sebep 01.07.2020 tarihi itibariyle sona erdiğinden, bu tarih itibariyle mükelleflerin gerekli hallerde kısmi tevkifata tabi işlemler üzerinden KDV tevkifatı yapma yükümlülüğü yeniden başlamıştır.
    • Dolayısıyla, mücbir sebep halinde olduğu kabul edilen mükelleflerin kısmi KDV tevkifatına tabi mal ve hizmet alımlarında, bu mükellefler adına düzenlenecek faturaların 01.07.2020 tarihinden itibaren KDV tevkifatlı olarak düzenlenmesi gerekmektedir.
  • 30.07.2020 Tarihli 2813 Sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile bazı stopaj oranları yıl sonuna kadar yarı yarıya azaltılmıştır.
    • Buna göre Gelir Vergisi Kanununun (GVK) 70 inci maddesinde yazılı mal ve hakların kiralanması karşılığı yapılan ödemelerden %10, vakıflar (mazbut vakıflar hariç) ve derneklere ait gayrimenkullerin kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira ödemelerinden %10, yabancı devletlere, yabancı kamu idare ve kuruluşları ile uluslararası kuruluşlara ait diplomatik statüsü bulunmayan gayrimenkullerin kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira ödemelerinden %10 ve kooperatiflere ait taşınmazların kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira ödemelerinden %10 stopaj yapılacaktır.
    • Yılın sonuna kadar yapılacak düşük oranlı stopaj uygulaması stopajın nihai vergileme olduğu hallerde vergi yükünün hafifletilmesini sağlayacaktır.
    • Uygulanacak oran açısından sözleşmenin tarihine değil, nakden veya hesaben ödemeye bakılacaktır.
  • Geri Kazanım Katılım Payına ilişkin Yönetmeliğin uygulanmasına dair usul ve esaslarda değişiklik ve uygulamaya ilişkin örnekler verilmiştir. Buna göre;

1) Soğuk/sıcak ikramları; Faaliyet konusu sadece konfeksiyon ürünleri satışını gerçekleştirmek olup müşterilerine tek kullanımlık bardaklar ile sıcak/soğuk içecek ikramı yapan gerçek/tüzel kişinin sıcak/soğuk içecek ikramında kullandığı tek kullanımlık bardaklar için geri kazanım katılım payı yükümlülüğü “bulunduğuna” ilişkin açıklama “bulunmadığına” şeklinde değiştirilmiştir. Diğer bir ifade ile bu durumda GEKAP yükümlülüğü doğmayacaktır.

2) Muhasebe sorumlusu ve çevre görevlisi onayı; Ödeyecekleri geri kazanım katılım payı miktarı (toplam beyan miktarının, Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen beyan dönemini kapsadığı ay sayısına oranı) 50.000 Türk Lirası’ndan fazla olan piyasaya süren işletmeler (ithalatçılar ve satış noktaları dahil) muhasebe sorumlusu ve çevre görevlisi tarafından incelenip onaylanmasını sağlamakla yükümlüdürler.

3) Elektrikli ve Elektronik eşyaların belirlenmesi; İthal edilen yedek parçalar elektrikli ve elektronik eşya kapsamında yer almadığından ithal edilen bu ürünler için geri kazanım katılım payı beyanı ve ödeme yükümlülüğü bulunmamaktadır.

 4) Lastiklerin belirlenmesi; İthal edilen el arabası, bisiklet, kaykay, paten, pazar arabası gibi motorsuz ekipmanların lastikleri için geri kazanım katılım payı beyanı ve ödeme yükümlülüğü bulunmamaktadır.

5) Atıkların, atık işleme merkezlerine gönderilmesi; Yapılan değişikliğe göre atıkların (kağıt, plastik, elyaf, hurda vb. malzemeler) preslenip balyalanarak ve başka bir ambalajlama yapılmadan sadece bu şekilde atık işleme tesislerine iletimi esnasında kullanılan presleme metal tel ve şeritleri ambalaj olarak değerlendirilmeyecek ve GEKAP’a konu edilmeyecektir.

6) YMM’lere yaptırılacak inceleme ve/veya doğrulama işlemleri ile bağımsız denetim kuruluşlarına yaptırılacak inceleme işlemleri; Geri kazanım katılım beyannamelerine yönelik Yeminli Mali Müşavirlere yaptırılacak inceletme ve/veya doğrulatma işlemleri ile bağımsız denetim kuruluşlarına yaptırılacak inceletme işlemleri, Bakanlıkça gerekli görülerek talep edilmesi halinde yaptırılarak Bakanlığa sunulacaktır.

  • Gelir İdaresi Başkanlığı veraset ve intikal vergisi için bir broşür hazırlamıştır.
    • Gelir İdaresi Başkanlığı’nın 20.07.2020 tarihli duyurusu ile ölüm ve ivazsız intikal halinde mirasçıların ve intikal sahiplerinin vermeleri gereken Veraset ve İntikal Vergisi Beyannamelerine ilişkin açıklamaların yer aldığı “Mirasçıların Vergisel Yükümlülükleri Rehberi” ile “Veraset ve İntikal Vergisinin Beyanı” broşürü güncellenerek kullanıma sunulmuştur.
  • KÇÖ ve Nakdi Ücret Desteği: Temmuz ayı kısa çalışma ödeneği ve nakdi ücret desteği uygulaması ile fesih yasağının uzatıldığı bir ay olmuştur. Bu konuda 30.07.2020 tarihli ve 31202 sayılı Resmi Gazete de yayınlanan yeni karar ile yeni koronavirüs (covid-19) nedeniyle dışsal etkilerden kaynaklanan dönemsel durumlar kapsamında zorlayıcı sebep gerekçesiyle 30/06/2020 tarihine kadar (bu tarih de dahil) kısa çalışma başvurusunda bulunmuş olan işyerleri için kısa çalışma ödeneğinin süresi, anılan Kanunun ek 2 maddesi kapsamındaki uzatma süresi ile sınırlı kalmaksızın 29/06/2020 tarihli ve 2706 sayılı Cumhurbaşkanı Kararında belirtilen esaslar çerçevesinde ve söz konusu Karar ile uzatılan bir aylık süreden sonra başlamak üzere bir ay uzatılmıştır.
  • Fesih yasağının süresi Cumhurbaşkanı tarafından 30 Haziran 2021 tarihine kadar uzatılabilecektir.
    • İş Kanununun Kanunun kapsamında olup olmadığına bakılmaksızın her türlü iş veya hizmet sözleşmesi, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay süreyle 25 inci maddenin birinci fıkrasının (II) numaralı bendinde ve diğer kanunların ilgili hükümlerinde yer alan ahlak ve iyi niyet kurallarına uymayan haller ve benzeri sebepler, belirli süreli iş veya hizmet sözleşmelerinde sürenin sona ermesi, işyerinin herhangi bir sebeple kapanması ve faaliyetinin sona ermesi, ilgili mevzuatına göre yapılan her türlü hizmet alımları ile yapım işlerinde işin sona ermesi halleri dışında işveren tarafından feshedilemez.
    • Bu maddeye yukarıda koyu olarak yer alan ilave istisnai hükümler eklenmiştir. Bu hallerin varlığı halinde de fesih hakkı bulunmaktadır.
    • Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç aylık süreyi geçmemek üzere işveren işçiyi tamamen veya kısmen ücretsiz izne ayırabilir. Bu madde kapsamında ücretsiz izne ayrılmak, işçiye haklı nedene dayanarak sözleşmeyi fesih hakkı vermez. Bu madde hükümlerine aykırı olarak iş sözleşmesini fesheden işveren veya işveren vekiline, sözleşmesi feshedilen her işçi için fiilin işlendiği tarihteki aylık brüt asgari ücret tutarında idari para cezası verilir. Cumhurbaşkanı birinci ve ikinci fıkrada yer alan üç aylık süreleri her defasında en fazla üçer aylık sürelerle 30/6/2021 tarihine kadar uzatmaya yetkilidir. Bu maddede yer alan yetki uzatılmış ve Cumhurbaşkanına 2021 Haziran sonuna kadar en fazla 3’er aylık uzatma yetkisi verilmiştir.
    • En son 30 Temmuz tarih ve 2811 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile fesih yasağı 17 Ağustos tarihinden itibaren bir ay daha uzatılmıştır.
    • Bu madde hükümlerine aykırı olarak iş sözleşmesini fesheden işveren veya işveren vekiline, sözleşmesi feshedilen her işçi için fiilin işlendiği tarihteki aylık brüt asgari ücret tutarında idari para cezası verilir.
  • 7252 sayılı Yeni Torba Kanun ile sosyal güvenlik primlerinin İşsizlik Fonundan karşılanması kararlaştırılmıştır. TBMM’ye sevk edilen (14 Temmuz 2020 tarih ve 119 sayı – Esas No 2/3037) ve yeni İstihdam Paketi olarak bilinen Kanun Teklifi ile, KÇÖ ve nakdi ücret desteğinden yararlanan işyerleri için bu süreleri aşmamak kaydıyla 3 ay boyunca sosyal güvenlik primlerinin (işçi ve işveren payları) İşsizlik Sigortası fonundan karşılanması planlanmıştır. Kanun 7252 sayılı Kanun olarak TBMM’den geçmiş olup 28 Temmuz tarihinde Resmî Gazetede yayımlanmış ve yürürlüğe girmiştir.
    • Uygulamaya normal çalışmaya dönülmesi şartıyla başvurulabilecektir.
    • 2886 ve 4734 sayılı İhale, 5335 sayılı Kanun ve 5510/ek9 md. ise bu kapsam dışında olacaktır.
    • KÇÖ ve nakdi ücret desteklerinden haksız yararlandığı tespit edilenler bu kapsamdaki teşvikleri de 5510 sa. Kanun md.89 kapsamında gecikme cezası ve zammıyla ödeyeceklerdir.
    • İşçi adına ödenen tutar işverende kalacak, sigortalıya ödenmesi talep edilemeyecektir.
  • Taslak VUK Genel Tebliği: E-belgeleri düzenleyen VUK 509 Genel Tebliğde güncellemeler yapan Taslak Tebliğ kamuoyunun görüş ve önerilerini almak üzere GİB web sayfasında yayımlanmıştır. Temel olarak e-adisyon, Form BA ve BS, e-belgelerde mal ve hizmetlere ilişkin standart kod ve birim ölçülerinin yazılması, sağlık hizmet sunucularında e-uygulamalar vb. yenilikler öngörülmektedir.
    • Hali hazırda kâğıt ortamda düzenlenmekte olan “Adisyon” belgesinin, elektronik ortamda e-Belge olarak düzenlenebilmesine, muhafaza ve ibraz edilebilmesine imkân sağlanmakta,
    • e-Fatura, e-Arşiv Fatura vb. elektronik belge uygulamalarının yaygınlaşması ile birlikte, mükelleflerce İdareye verilen Form BA ve Form BS bildirimlerinin daha kolay ve kısa sürede verilmesini sağlamak üzere, GİB bilgi sistemlerinde var olan e-Fatura ve e-Arşiv Fatura verilerinden hareketle Form BA ve BS bildirimlerinde olması gereken bilgilerin bu e-Belgelerdeki bilgiler kullanılarak otomatik olarak oluşturularak mükelleflerimiz tarafından onaylanmasına imkan sağlanmakta,
    • Analiz ve değerlendirme süreçlerinde etkinliği artırmak amacıyla e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-İrsaliye, e-Müstahsil Makbuzu, e-Serbest Meslek Makbuzu belgelerinde Türkiye İstatistik Kurumu tarafından belirlenen, mal ve hizmetlere ilişkin standart kod ve standart birim ölçülerinin yazılması zorunluluğu getirilmekte,
    • Sosyal Güvenlik Kurumunca, sağlık hizmet sunucuları (eczane, hastane, medikal malzeme satıcıları, optikçiler vb.)’na yönelik gerçekleştirilen belge teslimi, kontrol ödeme ve muhasebe süreçlerinin uçtan uca elektronik ortama taşınması ve süreçlerin kolaylaştırılması amacıyla sağlık hizmet sunucularının e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamasına geçiş zorunluluğu öngörülmekte,
    • Kendilerine e-Belge uygulamalarına geçiş zorunluluğu getirilen mükelleflerin, zorunluluklarının başlayacağı tarihe kadar e-Belge uygulamalarından yararlanma yöntemlerinden herhangi birini seçerek uygulamaya dahil olmamaları halinde, “e-Belge Portalleri Aracılığı ile Kullanım (GİB Portal Yöntemi)”ne göre kullanıcı hesaplarının Başkanlık tarafından re’sen tanımlanmasına yetki verilmektedir.
    • Bu taslağın geliştirilmesi ve yayımlanmaya hazır hale getirilmesi için GİB tarafından çalışmalar devam etmekte olup mevcut taslakta yer alan konuların geliştirilmesi, değiştirilmesi veya katkıda bulunulması ile ilgili görüş ve önerilerinizi, GİB’e iletilmek üzere bize veya 27/07/2020 tarihine kadar efatura@gelirler.gov.tr e-posta adresine iletebilirsiniz.
  • Vergide İzaha Davet Tebliği yayımlanmıştır.
    • 519 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği 30 Temmuz tarihinde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
    • 6728 sayılı Kanun ile 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mülga 370’inci maddesinin “İzaha davet” başlığı altında yeniden düzenlenmesi suretiyle vergi sisteminde ihdas edilen “izaha davet” müessesinde 7194 sayılı Kanunun 25’nci maddesi ile değişiklikler yapılmıştı.
    • Vergi Usul Kanununun 370 inci maddesinde hüküm altına alınan “İzaha davet”, verginin ziyaa uğradığına delalet eden emareler bulunduğuna dair yetkili merciler tarafından yapılmış ön tespitlerle ilgili olarak aynı merciler tarafından mükelleflerden açıklama talep edilmesidir. İzaha davet edilen mükelleflerle ilgili yapılan değerlendirmeler sonucunda vergi ziyaına sebebiyet vermediği anlaşılan mükelleflerin konuyla ilgili vergi incelemesine veya takdir komisyonuna sevk edilmesi önlenmekte veya vergi ziyaına sebebiyet verildiği durumlarda mükellefler belirli şartlar dahilinde indirimli ceza uygulanmak suretiyle daha ağır cezalardan korunmaktadır.
    • 7194 sayılı Kanunun 25 inci maddesi ile VUK’un 370 inci maddesi yeniden düzenlenmiş, bu madde kapsamındaki mükelleflerin söz konusu maddede yer alan indirimli ceza uygulamasından yararlanma usul ve esaslarına ilişkin kapsamlı değişiklikler yapılmıştır.
    • Bu Tebliğ ile anılan 370 inci maddede yer alan yetkiye istinaden; ön tespiti ve/veya izaha daveti yapacak ve yapılan izahı değerlendirecek merci, yapılacak ön tespitin ve izaha davetin şekli ve kapsamı, davet yapılacaklar, yapılan izahın değerlendirme süresi, yapılan izahta kullanılacak bilgi ve belgeler ile uygulamaya ilişkin usul ve esaslar belirlenmektedir.
  • SGK yurt dışı işlemlerine ilişkin 2019/16 Genelgesine ek ilave açıklamalar yaptığı bir Genel Yazı yayımlamıştır.
    • Sosyal Güvenlik Kurumu 20 Temmuz 2020 tarihinde yurt dışı borçlanma işlemlerinde aşağıda sayılan konularda oluşan tereddütleri açıklamak üzere bir genel yazı yayımlamıştır.
      • 01/08/2019 (dahil) tarihinden sonra yapılan müracaatlarda, borçlanma işlemlerinin nasıl yapılacağı,
      • Bulgaristan Hizmetlerini Borçlanma Talep Dilekçesinin 3’üncü maddesindeki borçlanma miktarının hesabında esas alınacak prime esas kazancın boş bırakılması veya yanlış işaretlenmesi halinde ne yapılması gerektiği,
      • Sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmış bir ülkenin sigorta kurumu tarafından düzenlenmiş hizmet belgesi ile dış temsilciliklerce düzenlenmiş hizmet belgesindeki kayıtlarda farklılık olması halinde hangi belgenin esas alınacağı,
      • Sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmış ülkelerdeki dış temsilciliklerimizce düzenlenmiş belge ibraz ederek yurt dışı borçlanması yapanlardan, akit ülkedeki ilk işe giriş tarihini gösteren belgenin bulunmadığı hallerde, nasıl hareket edileceği,
      • Dış temsilciliklerden alınan hizmet ve ikamet belgelerinde kayıtlı sürelerin başlangıç ve bitiş tarihleri ile yurda giriş çıkış tarihlerinin örtüşmesi veya örtüşmemesi halinde nasıl işlem yapılacağı hususları.
  • Geçici olarak bazı KDV Oranları indirilmiştir.
    • 31 Temmuz tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı ile KDV oran belirleme yetkisi kullanılmıştır.
    • Aşağıda yer alan işlemlerde KDV %18 yerine %8 olarak uygulanacaktır.
      • Buna göre; işyeri kiralama hizmeti, kongre, konferans, seminer, konser, fuar ve lunapark giriş ücretleri, düğün, nikah, balo ve kokteyl salonlarında verilen organizasyon hizmetleri, berberlik ve kuaförlük hizmetleri ile güzellik salonunda verilen hizmetler, terzilik, giyim eşyası ve ev tekstil ürünlerinin onarım ve tamiratı, ayakkabı ve deri eşyaların onarımı ile ayakkabı boyama hizmetleri, kuru temizleme, çamaşırhane, giyim eşyası ve diğer tekstil ürünlerini ütüleme hizmetleri, halı ve kilim yıkama hizmetleri, bisiklet, motosiklet ve motorlu bisikletlerin bakım ve onarımı (malzemeler hariç), evde kullanılan elektrikli cihazların (buzdolabı, fırın, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi, fırın, klima vb.) bakım ve onarımı (malzemeler hariç), tüketici elektroniği ürünlerinin (TV, radyo, CD/DVD oynatıcıları, ev tipi video kameralar vb.) bakım ve onarımı (malzemeler hariç), evde kullanılan ısıtma ürünlerinin (termosifon, şofben, banyo kazanı, kombi vb.) (merkezi ısıtma kazanları hariç) bakım ve onarımı (malzemeler hariç), ev ve bahçe gereçlerinin bakım ve onarımı (malzemeler hariç), mobilyaların ve ev döşemelerinin bakım ve onarımı (malzemeler hariç), bilgisayarların, iletişim araç ve gereçlerinin, saatlerin bakım ve onarımı (malzemeler hariç), müzik aletlerinin bakım ve onarımı, çilingirlik ve anahtar çoğaltma hizmetleri ile hamallık hizmetleri, motorlu kara taşıtlarının yağlanması, yıkanması, cilalanması hizmetleri ile bunlara ait koltuk ve döşemelerin bakım ve onarımı (malzemeler hariç), hane sakinlerine verilen konut bakım, onarım, boya ve temizlik hizmetleri (malzemeler hariç), genel orana tabi yeme-içme hizmetleri (alkollü içeceklere isabet eden kısmı hariç), yolcu taşımacılığı hizmetleri, genel orana tabi süs bitkileri ile çiçek teslimlerinde KDV indirimi yapılmıştır.
      • Bu hizmetlerin sunulmasında uygulanan KDV oranı yıl sonuna kadar yüzde 18’den 8’e indirilmiştir.
    • Ayrıca Kararnameye göre KDV oranı %8 olarak uygulanan aşağıdaki teslim ve hizmetlerde ise oran %1’e indirilmiştir:
      • Sinema, tiyatro, opera, operet, bale, müzelere giriş hizmet ücretleri,
      • Gazino, açık hava gazinosu, bar, dans salonu, diskotek, pavyon, taverna, birahane, kokteyl salonu ve benzeri yerler hariç olmak üzere kahvehane, kır kahvesi, çay bahçesi, çay ocağı, kıraathane, kafeterya, pastane, ayakta yemek yenilen yerler, yemeği pakette satan veya diğer şekillerde yemek hizmeti sunan yerler (hazır yemek şirketleri gibi), lokanta, içkili lokanta, kebapçı ve benzeri yerlerde sunulan yeme-içme hizmetleri (Bu yerlerde verilen hizmetlerin alkollü içeceklere isabet eden kısmı hariçtir. Ayrıca, sözü edilen yerlerden birinci sınıf lokanta ruhsatı ya da işletme belgesine sahip olanlar ile üç yıldız ve üzeri oteller, tatil köyleri ve benzeri tesislerin bünyesindeki lokantalar yukarıda yer verilen I no.lu bölüm kapsamında olup, bu yerlerde sunulan yeme-içme hizmetlerinde KDV oranı %8 olarak uygulanır.)
      • Otel, motel, pansiyon, tatil köyü ve benzeri konaklama tesislerinde sunulan geceleme hizmeti.
    • KDV’de oran en önemli konudur. Genel oran %18 olarak belirlenmişken Cumhurbaşkanına oranlarda değişiklik yapma yetkisi verilmiştir. Neden Önemli: Oran konusu Anayasal Maliyecilik anlamında çok önemli bir konu çünkü vergilendirmeye ilişkin çok temel bir düzenleme ve tüm vatandaşları ilgilendiren sosyo-ekonomik tesirleri kuvvetli bir alan. Dolaylı Vergiler Türk Vergi Sisteminde en önemli ve verimli vergi türüdür. İstisna ve muafiyetler, verginin uygulaması, indirimli oranlar, verginin yansıtılma kabiliyeti, enflasyon üzerinde doğrudan etkisi gibi çoğu konuda esaslı bir vergidir. Oranın çok uzun yıllar sabit uygulandığı teslim ve hizmetlerde oran değişikliği yapıldığında bu oranların tüketiciye nasıl yansıtılacağı hep gündeme gelen bir sorundur. Özellikle tarife ile fiyatların ilan edilmediği ve serbest piyasa gereği fiyatı belli edilen bu tür mal ve hizmetlerde oran değişikliğinden kaynaklı fiyat değişikliğinin olup olmadığı hep tartışılan bir konu olmuştur.
    • Örnek olarak otel, tatil köyü gibi yerlerde sunulan geceleme hizmetlerinde %8’den %1’e indirilmişken yaşlı, sakat ve düşkünler için bakım ve huzurevleri ile yetimhanelerde verilen hizmetlerde oran %8 olarak uygulanacaktır.

Teşvik & Ar-Ge

  • Proje bazlı Devlet Teşvikleri Tebliğinde en son yapılan Cumhurbaşkanı Kararına paralel güncellemeler yapılmıştır.
    • Proje bazlı verilen bu teşviklerle ilgili en son Cumhurbaşkanı Kararı 28 Haziran 2020 tarihinde yapılmıştı. Söz konusu kararla getirilen yenilikler kısa bir özet olarak şu şekildedir. Daha geniş bir özet için 2020-87 sayılı sirkülerimize başvurabilirsiniz.
      • Desteklerden yararlanan yatırımlarda, yatırım tamamlama vizesini takiben 3 yıl boyunca her yıl net satışların asgari %2’si kadar Ar-Ge harcaması yapıldığı yeminli mali müşavir raporuyla belgelendirilmesi halinde, vergi indirimi desteği, belirlenen azami oranları aşmamak kaydıyla, yatırıma katkı oranına 5 puan ilave edilerek uygulanacaktır.
      • Proje bazlı teşvik sisteminden faydalanan firmaların istihdam maliyetlerini yatırım döneminde de azaltabilmesi için sigorta primi işveren hissesi desteğinin uygulanmasının yatırım döneminde başlamasına imkân sağlanmıştır.
      • Enerji desteği uygulamasına, firma tarafından talep edilmesi halinde, yatırımın kısmen işletmeye geçişinin görevlendirilen en az 2 eksper tarafından yerinde tespit edildiğine ilişkin raporun onaylanması, yatırım harcamalarına ilişkin yeminli mali müşavir raporunun Bakanlığa gönderilmesi veya yatırım tamamlama vizesi yapılarak tamamen işletmeye geçilmesiyle başlanabilecektir. Kısmen işletmeye geçildiğinin yerinde tespit edilmesi halinde gerçekleşen makine ve teçhizat tutarının yatırım teşvik belgesinde öngörülen makine ve teçhizat tutarına oranı nispetinde enerji desteği kullandırılabilecektir.
      • Yapılan düzenleme kapsamında proje bazlı desteklerden yararlanmak isteyen yatırımcı firmaların başvurularını Elektronik Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Bilgi Sistemi (E-TUYS) üzerinden yapabilmeleri sağlanmıştır. Proje bazlı desteklerden yararlanmak isteyen yatırımcı firmaların yatırımları hakkında daha ayrıntılı bilgi vermelerini temin etmek için başvuruda sunulan belgelere ilişkin içerikte de düzenlemeye gidilmiştir.
      • Gerçekleşen sabit yatırım tutarının destek kararında öngörülen sabit yatırım tutarının altında gerçeklemesi durumunda; bazı destek ve hibe tutarlarına ilişkin azami tutarlar, gerçekleşen yatırım tutarının öngörülen sabit yatırım tutarına oranı nispetinde düşürülecek ve varsa fazladan yararlandırılan destekler geri alınacaktır.
    • Söz konusu Tebliğ 28 Temmuz 2020 tarihli Resmî Gazetede yayımlanmıştır.
  • TÜBİTAK Teknoloji ve Yenilik Destek Programlarında değişiklik yapmıştır.
    • 18 Temmuz tarihli düzenlemeye göre, TÜBİTAK tarafından belirlenen biçime Uygun mali raporların Yeminli mali Müşavirler yanında SMMM’ler tarafından da hazırlanabilmesi, sahte belge veya diğer suretlerle fazla ve yersiz yararlanılan destek tutarların geri alınma yöntemi, TÜBİTAK tarafından karşılanacak Danışmanlık vb. ödemeler, ile mali rapor hazırlamakla yükümlü olan YMM ve SMMM’lerin sorumluluklarına ilişkin bazı açıklama ve düzenlemeler yapılmıştır.
    • Söz konusu Yönetmelik TÜBİTAK tarafından oluşturulan destek programları kapsamında; gerçek ve tüzel kişilerin bilimsel ve teknolojik bilgiyi ürüne, sürece, yönteme veya sisteme dönüştürme aşamalarında yapacağı, teknoloji ve yenilik odaklı araştırma, geliştirme, iyileştirme faaliyetleri ile üniversite-sanayi iş birliği, kümeleşme, girişimcilik ve ticarileştirme faaliyetlerine ilişkin proje önerilerinin değerlendirilmesi, söz konusu projelerin hibe ve/veya geri ödemeli olarak desteklenmesi, izlenmesi, sonuçlandırılması ve sonuçların değerlendirilmesi ile erken aşamadaki gelişme potansiyeli olan Ar-Ge yoğun başlangıç firmalarının desteklenmesi amacıyla tüzel kişi ve fonların hibe ve/veya geri ödemeli olarak desteklenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektedir.
  • TEYDEB’de 1 Temmuz 2020 tarihinden itibaren Kuruluş bazlı ön kayıt uygulamasına geçilmiştir. Bu kapsamda;
    • 1 Temmuz 2020 tarihinden itibaren kuruluşlar TÜBİTAK’a ön kayıt yaptırabilecektir.
    • 29 Mart 2019 tarihinde yapılan duyuruda, TEYDEB’e her bir proje başvurusu için ön kayıt zorunluluğunun kaldırılacağı ve Kuruluş Bazlı Ön Kayıt Sistemine geçileceği belirtilmişti. Konuyla ilgili geniş bilgi için ar-ge ve teşvik ekibimize ulaşabilirsiniz.
  • TEYDEB Projelerine Ek Süre: TÜBİTAK, Korona virüs (COVID-19) salgını nedeniyle alınan tedbirler kapsamında Teknoloji ve Yenilik Destek Programları Başkanlığı tarafından yürütülen tüm destek programları için mücbir sebep nedeniyle en fazla üç (3) aya kadar ek süre verilmesini uygun bulmuştu. Ek süre talebi ile ilgili yazının en geç 31 Temmuz 2020 Cuma günü saat 17:00’ye kadar TÜBİTAK’a evrak girişinin yapılması gerekmektedir.
  • 1501-Sanayi Ar-Ge Destek Programı ve 1507-KOBİ Ar-Ge Başlangıç Destek Programı 2020 yılı 2. Çağrı Başvuruları Açılmıştır.
    • Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler (KOBİ) ölçeğindeki kuruluşların başvuru yapabilecekleri 1501-Sanayi Ar-Ge Destek Programı ve 1507-KOBİ Ar-Ge Başlangıç Destek Programı 2020 yılı 2. Çağrısı başvuru süreci açılmıştır.
    • Çağrılar ile firmaların proje esaslı araştırma-teknoloji geliştirme ve yenilikçilik faaliyetlerinin desteklenmesi amaçlanmaktadır. Konuyla ilgili ayrıntılara 2020-76 numaralı bültenimizden ulaşabilirsiniz.
  • Küçük kapasiteli hayvancılık (büyükbaş ve küçükbaş) işletmelerine bir defaya mahsus olarak yem desteği verilecektir.
    • 2749 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararı ile belirlenen kapsamda olanlara Covid-19 nedeniyle belirlenen tutarda bir ödeme yapılacaktır.
  • KOSGEB KOBİGEL Destek Programı Çağrıları Açıldı

           Küçük ve Orta Ölçekli Sanayiyi Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı (KOSGEB) ülkemizde küçük ve                   orta ölçekli işletmecilerin sanayideki payı ve etkisini arttırmak amacıyla hayata geçirilmiştir. KOSGEB                           sayesinde birçok işletme kurulmakta bununla beraber hali hazırda faaliyet gösteren işletmeler de rekabet                       düzeyi anlamında kendilerini sürekli olarak geliştirebilmektedir. 2020 Dönemi KOSGEB KOBİGEL Destek                   Programı Çağrıları açılmıştır. İlgili duyurunun detayları bültenimizde dikkatinize sunulmuştur.

           Programın amacı ve gerekçesi: Ülkenin ulusal ve uluslararası hedefleri doğrultusunda, küçük ve orta ölçekli                 işletmelerin, ekonomideki paylarının ve etkinliklerinin arttırılması, KOBİ’lerin rekabet güçlerinin ve                               sağladıkları katma değerin yükseltilmesi, amacıyla hazırlayacakları projelerin desteklenmesidir. Konuyla ilgili             ayrıntılara 2020-86 numaralı bültenimizden ulaşabilirsiniz.

Finans & Para

  • TCMB yabancı para yükümlülükleri hakkında zorunlu karşılıkları artırmıştır.
    • (Covid-19) salgınının olumsuz etkilerinin sınırlandırılması amacıyla 17 Mart 2020 tarihinde açıklanan tedbirler çerçevesinde; reel kredi büyüme koşullarını sağlayan bankalar için yabancı para zorunlu karşılık oranları 500 baz puan indirilmiş, 5,1 milyar ABD doları karşılığı likidite serbest bırakılmıştı. Buna ek olarak, reel kredi büyüme koşullarını ilk defa sağlayan bankalara yaklaşık 9,2 milyar ABD doları karşılığı likidite verilmiş, böylece bankacılık sistemine toplam 14,3 milyar ABD doları karşılığı likidite sağlanmıştır.
    • Bu defa, normalleşme sürecinin bir parçası olarak, finansal istikrarın desteklenmesi amacıyla, yabancı para zorunlu karşılık oranlarının tüm bankalar için tüm yükümlülük türlerinde ve vade dilimlerinde 300 baz puan artırılmasına karar verilmiştir.
    • Alınan bu kararla, piyasadan yaklaşık 9,2 milyar ABD doları tutarında döviz ve altın cinsinden likidite çekilmesi beklenmektedir.
    • Söz konusu değişiklik, tesisi 24 Temmuz 2020 tarihinde başlayacak olan 10 Temmuz 2020 tarihli yükümlülük döneminden itibaren geçerli olacaktır.
  • TCMB faiz oranlarını sabit tutmuştur.
    • TCMB Para Politikası Kurulu (Kurul), politika faizi olan bir hafta vadeli repo ihale faiz oranının yüzde 8,25 düzeyinde sabit tutulmasına karar vermiştir.
  • Hazine ve Maliye Bakanlığı Ocak-Haziran bütçe gerçekleşmelerine ilişkin istatistiklerini yayımlamıştır.
    • Merkezi yönetim bütçesi 2019 yılı Ocak-Haziran döneminde 78 milyar 583 milyon TL açık vermiş iken 2020 yılı Ocak-Haziran döneminde 109 milyar 450 milyon TL açık vermiştir.
    • Geçen yılın ilk altı aylık dönemiyle karşılaştırılınca bütçe giderlerinin %17,3 arttığı, bütçe gelirlerinin ise %13 arttığı görülmektedir.
    • Vergi gelirlerine bakıldığında geçen yılın aynı dönemine göre dahilde alınan (yurt içi) KDV ve gelir vergisinin azaldığı, kurumlar vergisi ile ithalde alınan KDV, harçlar, damga vergisi ve ÖTV’nin arttığı görülmektedir.
  • Hazine ve Maliye Bakanlığı haziran sonu itibariyle “Merkezi Yönetim Borç Stoğu” istatistiklerini yayımlamıştır.
    • Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın 20.07.2020 tarihli duyurusu ile; merkezi yönetim brüt borç stoku 30 Haziran 2020 tarihi itibarıyla 1.641,2 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.
    • Borç stokunun 822,8 milyar TL tutarındaki kısmı Türk Lirası cinsi, 818,4 milyar TL tutarındaki kısmı döviz cinsi borçlardan oluşmaktadır. Bu borçlanmanın neredeyse yarısının döviz cinsi olduğunu göstermektedir.
  • Esnaf ve Sanatkarların Halk Bank’a olan düşük faizli kredi borçları ertelenmiştir.
    • Uygulama 22 Temmuz tarih ve 2781 sayılı Cumhurbaşkanı Kararına dayanılarak yapılacaktır.
    • 30 Haziran 2020 ve öncesinde kullanılan düşük faizli kredilerden doğan borçlardan 1 Temmuz 2020-30 Eylül 2020 döneminde vadesi dolacak olup, kararın yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla itfa edilmeyen borçlar, başvuru şartı aranmaksızın faiz tahakkuk ettirilerek ve taksit sayısı değiştirilmeden 3 ay ertelenmiştir.
    • Bu uygulamadan 220 bin civarında esnafın faydalanacağı hesaplanmaktadır.
    • Karar kapsamında kredisi ertelenen esnaf ve sanatkarlardan erteleme dönemi boyunca çalışan sayısını azaltmayacağına dair taahhütname alınacaktır.
    • Çalışan sayısında eksilme tespit edilen esnaf ve sanatkârlar erteleme kapsamından çıkarılacaktır.
    • Halk Bankasının karar kapsamında ertelenen kredilerden doğacak gelir kayıpları, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından ödenecektir.
  • Sermaye Piyasası Kurulu, III-62.3.a Tebliği ile Sermaye Piyasasında Faaliyette Bulunacak Gayrimenkul Değerleme Kuruluşları Hakkında Tebliğde değişiklikler yapmıştır.
    • 18 Temmuz tarihli düzenlemeye göre, gayrimenkul değerleme kuruluşu, sözleşme imzalamak suretiyle dışarıdan hizmet alarak gayrimenkul değerleme hizmeti sağlayabilir. Kuruluşun, bir takvim yılı içerisinde, dışarıdan hizmet alımı yoluyla gerçekleştirdiği değerleme faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatları, toplam hasılatlarının %25’ini geçemez. Tebliğin geçici 1’nci maddesine göre bu oran 2021’de %60, 2022’de %40 ve son olarak 2023’te %25 olarak uygulanacaktır.
    • Gayrimenkul değerleme kuruluşunun son beş takvim yılı içerisinde tüm değerleme faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının %40’ından fazlasının tek bir gerçek veya tüzel kişi ile bağlı ortaklarından elde edilmesi bağımsızlığı ortadan kaldıran durumlardan bir tanesi olarak sayılmaktadır. %40 oranına 2024 yılı sonuna kadar uyum sağlanmış olması zorunludur.
  • SPK Özel Fon Mal Varlığının Yönetimi ve Nemalandırılmasına ilişkin eski Yönetmeliği yürürlükten kaldırarak yeni bir Yönetmelik yayımlamıştır.
    • Özel Fon: Kanunun geçici 3’üncü maddesinde düzenlenen, 18/12/1999 tarihinden önce, Kurulca tüm yetki belgeleri iptal edilen aracı kurumların yatırımcılarının sermaye piyasası faaliyetlerinden doğan alacaklarının bu maddedeki esaslar çerçevesinde kısmen ödenmesini teminen kurulmuş olan fonu ifade etmektedir.
    • Özel Fon mal varlığı, 8/8/2018 tarihli ve 17 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Tek Hazine Kurumlar Hesabı Kapsamına Alınacak Kamu İdareleri ve Hesapların Belirlenmesi Hakkında Karar ile 9/8/2018 tarihli ve 30504 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tek Hazine Kurumlar Hesabı Uygulamasına İlişkin Yönetmelik hükümleri kapsamında yönetilir ve nemalandırılır.
    • Özel Fon mal varlığı hakkında yılda bir kez Yatırımcı Tazmin Merkezi Yönetim Kuruluna rapor sunulur.
  • Sermaye Piyasası Kurulu, VII-128.7 sayılı Sermaye Piyasasında Faaliyette Bulunanlar İçin Lisanslama ve Sicil Tutmaya İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ’de değişiklik yapılmasına dair Tebliğ 23 Temmuz 2020 tarihli ve 31194 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Özetle;
    • Tebliğin 5 inci maddesinde yer alan Lisans Türlerine yeni lisans türü olarak “Bilgi Sistemleri Bağımsız Denetim Lisansı” eklenmiştir.
    • Tebliğin 21 inci maddesindeki düzenlemeye istinaden lisans almaya hak kazanmış kişilerin lisans sorgulamasının SPL kurumsal internet sitesinde kamuoyunun erişimine açık tutulduğu belirtilmiş olup söz konusu sorgulamanın internet sitemizin ana sayfasında yer alan “Kamuya Açık Lisans Sorgulama” alanı üzerinden yapılması sağlanmıştır.
    • Tebliğin geçici 10 uncu maddesi kapsamında, yatırım kuruluşlarında yardımcı sıfatıyla üç yıllık çalışma süresini dolduran, ancak bu maddenin yürürlük tarihi itibarıyla lisans almaya hak kazanamayanların yardımcı sıfatıyla çalışabilecekleri tarih olan 31/1/2020 tarihi 31/1/2022 olarak değiştirilmiştir.
  • Yabancı para zorunlu karşılık oranları, tüm bankalar için tüm yükümlülük türlerinde ve vade dilimlerinde 300 baz puan artırılmıştır.
    • Koronavirüs (Covid-19) salgınının olumsuz etkilerinin sınırlandırılması amacıyla 17 Mart 2020 tarihinde açıklanan tedbirlerçerçevesinde; reel kredi büyüme koşullarını sağlayan bankalar için yabancı para zorunlu karşılık oranları 500 baz puan indirilmiş, 5,1 milyar ABD doları karşılığı likidite serbest bırakılmıştı. Buna ek olarak, reel kredi büyüme koşullarını ilk defa sağlayan bankalara yaklaşık 9,2 milyar ABD doları karşılığı likidite verilmiş, böylece bankacılık sistemine toplam 14,3 milyar ABD doları karşılığı likidite sağlanmıştır.
    • Bu defa, normalleşme sürecinin bir parçası olarak, finansal istikrarın desteklenmesi amacıyla, yabancı para zorunlu karşılık oranlarının tüm bankalar için tüm yükümlülük türlerinde ve vade dilimlerinde 300 baz puan artırılmasına karar verilmiştir.
    • Alınan bu kararla, piyasadan yaklaşık 9,2 milyar ABD doları tutarında döviz ve altın cinsinden likidite çekilmesi beklenmektedir.
    • Söz konusu değişiklik, tesisi 24 Temmuz 2020 tarihinde başlayacak olan 10 Temmuz 2020 tarihli yükümlülük döneminden itibaren geçerli olacaktır.
  • BDDK kredi kartı asgari ödeme tutarlarında kolaylaştırıcı bir karar almıştır.
    • Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunun 09.07.2020 tarihli ve 9093 sayılı Kararı ile 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanununun 9 uncu maddesinin ikinci fıkrası ile Banka Kartları ve Kredi Kartları Hakkında Yönetmeliğin 22 nci maddesinin birinci ve üçüncü fıkrasında yer alan ve 06.09.2016 tarihli ve 7004 sayılı Kurul Kararı ile 1.300 Türk Lirası olarak belirlenen sınırın Kanunun 47 nci maddesi uyarınca 2.000 Türk Lirası olarak artırılmasına,
    • COVID-19 salgını nedeniyle içinde bulunulan koşullar ve alacaklı taraf olan kart çıkaran kuruluşları koruyucu bir düzenleme olduğu dikkate alınarak, Yönetmeliğin 22 nci maddesinin “Bir takvim yılı içinde asgari ödeme tutarı; toplam üç kez ödenmeyen kredi kartları nakit kullanımına, üst üste üç kez ödenmeyen kredi kartları nakit kullanımı ile mal ve hizmet alımına kapatılır. Söz konusu kredi kartlarının limitleri dönem borcunun tamamının ödenmesine kadar arttırılamaz ve bu tür kartlar nakit kullanımına veya kullanıma kapalı tutulur.” hükmünü amir altıncı fıkrasının, asgari ödeme tutarı ödenmeyen kredi kartlarının nakit kullanımına veya nakit kullanımı ile mal ve hizmet alımına kapatılmasına ilişkin hükümlerinin, 31.12.2020 tarihine kadar kart çıkaran kuruluşlarca uygulanmayabileceğine karar verilmiştir.
  • TCMB ana sözleşmesinde değişiklik yapılmıştır.
    • 10 Temmuz tarih ve 2470 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararıyla yapılan değişiklikler Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
    • Kararda Başbakana veya Hükümete verilen yetkilerin Cumhurbaşkanına verilmesi, zorunlu karşılık düzenlemesinin tadili, ihtiyat akçelerinin her yılın karına eklenerek dağıtılabilmesi ve bir takım yönetsel değişiklikler yapılmıştır.

Ertelemeler ve Kolaylaştırıcı Mevzuat

Covid-19 kapsamında yükümlülük ve ödevlerle ilgili kolaylaştırıcı ve düzenleyici önlemler aşağıda özetlenmiştir:

  • Kırsal kalkınma destekleri kapsamında yükümlülüklerini yerine getiremeyen yatırımcılara 60 günlük ilave süre verilmiştir.
    • 11 Temmuz tarihinde Resmî Gazetede yayımlanan Karara göre yatırımcılara bu süre içinde eksiklerini tamamlamaları halinde fesih işlemi uygulanmayacaktır.
  • Muhtasar ve hizmet prim beyannamesi Temmuz 2020’de yürürlüğe girecek olup herhangi bir erteleme olmamıştır. Uygulama hali hazırda 4+3 toplam 7 ilde devam etmektedir. Tekrar bir erteleme yapılmazsa tüm ülke için uygulama 1 Temmuz 2020 tarihi itibariyle başlamıştır. Kesin olmamakla birlikte yakın zamanda bu konuda bir karar çıkması da muhtemeldir.
  • E-irsaliye uygulaması şartları sağlayan mükellefler için Temmuz 2020’de yürürlüğe girmiştir. e-Fatura uygulamasına kayıtlı olan ve 2018 yılı veya müteakip hesap dönemleri brüt satış hasılatı 25 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler 01/07/2020 Tarihinden itibaren e-İrsaliye kullanmak zorundadırlar.
  • Az tehlikeli iş yerleri için İSG uygulaması 2023 tarihine ertelenmiştir.
    • Temmuz ayının neredeyse sonuna kadar bir erteleme gelmemiş olup, az tehlikeli sınıfta yer alıp 50’den az çalışanı olan işyerlerinde İSG uzmanı ve işyeri hekimi zorunluluğu Temmuz 2020’de yürürlüğe girmesi beklenmekteydi.
    • TBMM’ye yeni sevk edilen (14 Temmuz 2020 tarih ve 119 sayı – Esas No 2/3037) Kanun Teklifi ile, bu zorunluluğun 2023 yılı sonuna ertelenmesi planlanmış ve söz konusu düzenleme 7252 sayılı Yasa olarak 29 Temmuz 2020 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

Dış Ticaret & Gümrük

  • Uluslararası ticaret, teoride her ülkenin kendi kıt kaynaklarını en verimli şekilde değerlendirip ulusların mukayeseli üstünlüklerine dayalı olarak üretim & satış yapmalarını ve uzmanlaşmalarını gerektirmektedir. Uluslararası kapitalizm ve ekonominin temel önermesi olan bu düzen Covid-19 süresince ciddi biçimde sarsıntıya uğramış ve çoğu ülke yaşamsal reflekslerle dışa kapanmıştır.
  • İthalatta açılan tarife kontenjanlarının ilgili mevzuatı çerçevesinde ilk dağıtımı sonrasında artakalan kontenjanların dağıtım ve kullanım usul ve esaslarını belirleyen 2020/8 numaralı Tebliğ yayımlanmıştır.
  • İhracı yasak ve ihracı kayda bağlı mallar ve ön izne bağlı mallar Tebliği güncellenmiş ve patates ile soğanın ihracatı serbest bırakılmıştır.
    • 19 Temmuz tarihli Resmî Gazetede yayımlanan 2020/12 sayılı İhracat Tebliği ile yapılan düzenleme ile ihracı yasak ve ön izne bağlı mallar listesinin 25-26 no.lu satırları yürürlükten kaldırılmıştır.
    • Anılan iki tür ürün için bu uygulama 7 Ocak 2020 tarihinde başlatılmıştı.

Diğer Mevzuat

  • Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununda önemli değişiklikler öngören Kanun 7251 sayılı Kanun olarak Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
    • Kanun 28 Temmuz tarihinde yayımlanmış olup, yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.
    • Kanun ile dosyanın mahkemeye gönderilmesi için gerekli başvurunun öngörülen süre içinde yapılmaması durumunda davanın açılmamış sayılacağı ve mahkemenin bu konuda resen karar vereceği hususu düzenlenmekte,
    • Duruşmaların gizli olarak yapılması hâlleri arasına yargılama ile ilgili kişilerin korunmaya değer üstün bir menfaatinin bulunması hâli eklenmekte,
    • Hâkimin reddi sebepleri arasına daha önce aynı uyuşmazlıkta arabuluculuk veya uzlaştırmacılık yapmış olması hâlleri eklenmekte ve hâkimin reddine ilişkin merci kararlarına karşı istinaf kanun yoluna başvurulabileceği düzenlenmekte,
    • İmza atamayanların yapacağı hukuki işlemlere ilişkin senetlerin ne şekilde tanzim edileceği hususu yeniden düzenlenmekte,
    • Adi senetlerin üçüncü kişiler için hüküm ifade etmesine ilişkin esaslar düzenlenmekte,
    • Taraflara bilirkişi raporuna itiraz niteliğinde olan talepleri için ek süre verilebilmekte, nihai kararın tebliğinden itibaren bir ay içinde ve belirli şartlarda mahkemece ek karar verilebileceği düzenlenmekte, feragat veya kabulün hükmün verilmesinden sonra yapılması hâli düzenlenmekte,
    • Esas hakkında yabancı bir devlet mahkemesinin veya hakemin ya da hakem kurulunun görevli ve yetkili olması hâlinde, ihtiyati tedbir istemine konu hak veya şeyin bulunduğu yerdeki Türk mahkemelerinden ihtiyati tedbir talep edileceği hükme bağlanmakta,
    • Hakem kararının düzeltilmesi, ticaret mahkemelerinde tek hâkimle görülebilen dava ve işler ile ticari davalarda uygulanan basit yargılama usulüne ilişkin parasal sınır ‘üç yüz bin’ Türk lirasından ‘beş yüz bin’ Türk lirasına çıkarılmakta, tazminat alacaklarının takibini yapabilecek kişiler belirlenmekte, dava şartı arabuluculuğa tabi uyuşmazlıkların kapsamı genişletilmekte, arabuluculuk faaliyeti sonunda belirli hâllerde arabuluculuk ücretinin Adalet Bakanlığınca karşılanacağı hükme bağlanmakta, fikri ve sınai haklar hukuk ve ceza mahkemelerinin Hâkimler ve Savcılar Kurulunun olumlu görüşü alınarak, Adalet Bakanlığınca kurulacağı hükme bağlanmaktadır.
  • İnternet Kanunu olarak bilinen düzenleme 7253 sayılı Yasa olarak Meclis’te kabul edilmiş olup ve 31 Temmuzda Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir
    • Kanun ile; sosyal ağ sağlayıcılarına ilişkin tanımlama yapılması, faaliyetlerini yurt dışında yürüten içerik, yer veya erişim sağlayıcısına, 23/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi Ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun kapsamında verilen idari para cezalarının, elektronik posta veya diğer iletişim araçlarıyla bildirilebilmesi ve söz konusu bildirimin tebligat hükmünde olması,
    • Yer sağlayıcılık bildiriminde bulunmayan veya 5651 sayılı Kanundaki yükümlülüklerini yerine getirmeyen yer sağlayıcısı hakkında verilen on bin Türk lirasından yüz bin Türk lirasına kadar olan idari para cezasının bir milyon Türk lirasından on milyon Türk lirasına kadar olacak şekilde yeniden düzenlenmesi,
    • Suç oluşturan kısmi içeriğin çıkarılmasının mümkün olduğu durumlar ile kişilik haklarının ihlal edilmesi hâlinde erişimin engellenmesi kararı yerine içeriğin çıkarılması kararının da verilebilmesi,
    • Türkiye’den günlük erişimi bir milyondan fazla olan yurt dışı kaynaklı sosyal ağ sağlayıcılarının yetkili en az bir kişiyi Türkiye’de temsilci olarak belirlemesi ve bu yükümlülüğünü yerine getirmeyen sosyal ağ sağlayıcılarına uygulanacak müeyyidelerin belirlenmesi, (1 Ekim 2020 yürürlük)
    • Söz konusu sosyal ağ sağlayıcılarına kişiler tarafından yapılacak başvuruları cevaplandırmaları için kırk sekiz saatlik süre verilmesi ile istatistiksel ve kategorik bilgileri içeren raporları altı aylık dönemlerle Türkçe olarak hazırlama ve bildirme yükümlüğünün getirilmesi amaçlanmaktadır. (1 Ekim 2020 yürürlük- İlk rapor 2021 Haziran)
  • Yabancı şirket kuruluşunu kolaylaştırmak üzere imza beyanlarının yurt dışında tamamlanabilmesine yönelik Tebliğ değişikliği yapılmıştır.
    • Şirket Kuruluş Sözleşmesinin Ticaret Sicili Müdürlüklerinde İmzalanması Hakkında Tebliğin 13 üncü maddesinin altıncı fıkrası şu şekilde değiştirilmiştir. “(6) Yabancı ülkede bulunan imzaya yetkili kimselerin imza beyanı, bunların imzalarının o ülkedeki Türk konsolosluğu ya da o ülke mevzuatı uyarınca yetkili makamlarca onaylanması suretiyle düzenlenebilir. Yabancı ülke makamlarınca düzenlenen imza beyanlarının, Türk konsolosluğundan veya Yabancı Resmî Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesi hükümlerine göre onaylatılması ve noter onaylı Türkçe çevirisi ile birlikte Müdürlüğe verilmesi zorunludur.”
    • Buna göre Covid-19 sebebiyle Türkiye’ye gelemeyen imza yetkililerinin bu sorunu çözülmüştür.
    • Şirket kuruluş ve ticari işletme açılışı işlemlerinde müdürlüklere ibrazı zorunlu olan imza beyannameleri, herhangi bir ticaret sicili müdürlüğünde yetkilendirilmiş personelin huzurunda düzenlenebilir. İmza beyannameleri, gerçek kişi tacir ile tüzel kişi tacir adına imza atmaya yetkili kişinin, ticaret unvanı ve bunun altına atacağı imzayı içeren belgedir.
    • Fıkranın değişmeden önceki uygulamasında yabancı ülkede yerleşik olan imzaya yetkili kimselerin imza beyanı, bunların imzalarının o ülkedeki Türk konsolosluğundan onaylatılması suretiyle de verilebilmekteydi.
      • Özetlemek gerekirse kurucular, sözleşmenin imzalanması için şirketin kurulacağı yer müdürlüğünde hazır bulunur. Kurucusu gerçek kişi veya tüzel kişi olan şirketlerin sözleşmesi müdürlükte bizzat kendileri veya temsilcileri tarafından imzalanır.
      • Sözleşmenin imzalanmasından önce kurucu veya temsilciler, iradesini serbestçe ve kendi isteğine uygun olarak beyan ederler.
      • Müdür veya müdür yardımcısı yahut yetkilendirilmiş personel, kurucunun yaşlılık, hastalık gibi nedenlerle ayırt etme gücünün bulunmadığına ilişkin şüpheye düşerse, şüphe edilen hususun açıklığa kavuşturulması amacıyla, şahsın ayırt etme gücünü haiz olduğuna ilişkin yetkili makamlardan alınacak bir belgenin ibraz edilmesini isteyebilir.
      • Kurucunun, okur-yazar olmaması durumunda sözleşme, mühür veya bir alet ya da parmak izi kullanmak suretiyle imzalanır.
      • Kurucunun Türkçe bilmemesi durumunda yeminli bir tercüman bulundurulması zorunludur. (Değişik: RG-17/4/2018-30394)
      • Kurucunun işitme, konuşma veya görme engelli olması durumunda sözleşme engellinin isteğine bağlı olmak üzere iki tanık huzurunda imzalanır. İlgilinin işitme veya konuşma engelli olması ve yazı ile anlaşma imkânının da bulunmaması halinde, iki tanık ve yeminli tercüman bulundurulur.
      • İmzanın yeminli tercüman veya tanık huzurunda atılması halinde bu husus bir tutanağa bağlanır. Ayrıca tutanakta yeminli tercüman veya tanıkların kimlik bilgileri ile imzalarına yer verilir. Söz konusu tutanak sicil dosyasında saklanır.
  • Define Arama Yönetmeliğinde su alanlarını korumak, arama sahasını yatay ve dikey olarak daraltmak, define arayıcılarının sorumluluklarını ve mali yükümlülüklerini belirlemek üzere değişiklikler yapılmıştır.
    • 1984 tarihli Yönetmelikte 21 Temmuz 2020 tarihinde ilk değişiklik yapılmıştır. Değişikliğin gerekçesi olarak bilinçsiz verilen izinler ve yaşanan sorunları görülmektedir.
    • Yapılan değişikliğe göre su alanlarında arama yapılamayacak, 100metrekare olan arama alanı 50 metrekare olarak uygulanacak, 10 metreden daha derin kazı yapılamayacaktır. Define araması 15 günlük sürede Devlet gözetiminde yapılacak, define arayıcısı tüm masraf, zarar, ziyanı karşılamak üzere belirlenen tutarda harcırah, teminat ve masraf karşılığının bankaya yatıracaktır.
    • Define aranması Harçlar Kanunu 8 sayılı Tarife VI-13 bölümüne göre harca tabi olarak alınan Ruhsatname ile yapılabilir.
    • Bulunan define gerçek kişiler için arızi olduğu süre arızi bir gelir olarak değerlendirilmeli, bu işi mutad meslek olarak icra edenler ile kurumlar için vergiye tabi bir kazanç olarak değerlendirilmelidir.
    • Devlet gözetiminde çıkarılan ve geçer akçe tespiti yapılan definenin %50’si bulana verilir. Sahipli arazilerde %10’u mülk sahibine verilir.
  • 09.07.2020 tarih ve 31180 sayılı sayılı Resmî Gazetede “Dernekler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” yayımlanmıştır. Yapılan değişiklikler kısaca şu şekildedir.
    • Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçiş ile birlikte başlayan dönüşüm sürecinde demokrasinin vazgeçilmez bir parçası olan sivil toplum kuruluşlarına daha etkin hizmet verebilmek amacıyla 2018 yılında Dernekler Dairesi Başkanlığı yerine Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğü kurulmuş ve 81 ilde teşkilatlanmıştır.
    • Söz konusu değişikliklere uyum sağlanması amacıyla Dernekler Yönetmeliğinde de değişiklik yapılmıştır. Yapılan değişiklikler ile dernek iş ve işlemlerinin yalınlaştırılması, kolaylaştırılması, elektronik ortama taşınması sağlanmış; hesap verebilir, şeffaf bir sivil toplum anlayışının önünün açılması amaçlanmıştır.
    • Değişiklikle dernekler elektronik ortamda defter tutabilecek, yine elektronik ortamda alındı belgesi düzenleyebileceklerdir.
    • Yapılan düzenlemeyle tutulma zorunluluğu bulunmayan defterlere ilişkin hükümler yürürlükten kaldırılmıştır.
    • Ayrıca, basımevleri ve matbaalar tarafından basılan alındı belgeleri idareye elektronik ortamda bildirilebileceklerdir.
    • Kolaylaştırıcı bir düzenleme olarak dernek ve üst kuruluşlarının kurulmasında istenilen evrak tek nüshaya düşürülmüştür.
    • Yabancı STK’ların başvuru sürecini, statüsünü ve bildirimlerini düzenleyen belgeler detaylandırılarak yenilenmiştir.
    • Yabancı STK’ların şube ve temsilciliklerinin genel merkezden aldıkları yardımlar için bildirim şartı getirilmiştir.
    • Diğer bir kolaylık olarak DERBİS şifreleri il müdürlüklerine gitmeden ilçe birimlerinden de alınabilecektir.
    • Ayrıca, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçiş ve Sivil Toplumla İlişkiler Genel Müdürlüğünün kurulması dolayısı ile yapılan değişiklikler Dernekler Yönetmeliğine yansıtılmıştır.

Değişikliklere geçmeden önce özet bazı istatistiki bilgilere bakalım konunun önemini sayısal olarak da görebilmek için:

    • Bugün itibariyle aktif dernek sayısı 120.339’dur. 189.988 adet dernek de feshedilmiştir.
    • İsminde izne tabi kelime (Türk, Türkiye, Cumhuriyet gibi) kullanan dernek sayısı 453’tür.
    • Faaliyetine izin verilen yabancı dernek sayısı ise 155’tir.
  • Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinde değişiklikler yapılmıştır.
    • Söz konusu değişiklikler 3 Temmuz 2020 tarihli Resmî Gazetede yayımlanmıştır.
  • Avukatlık Kanunu’nda çok tartışma yaratan düzenlemeleri içeren 7249 sayılı Kanun 15 Temmuz 2020 tarihli Resmî Gazetede yayımlanmış ve aynı gün yürürlüğe girmiştir.
    • Kanun ile aynı ilde birden fazla baro kurulması, yapılacak seçimler ve 2020 yılında zorunlu olarak yapılması öngörülen Baro yönetim ve denetim ile Barolar Birliği seçimleri, ilk 5 yıl baro keseneğinin yarı tutarında alınması gibi konuları düzenlenmiştir.
    • Aynı zamanda Denetimli Serbestlik, 5957 sayılı Sebze ve Meyve Ticareti Kanunu, Tüketicinin Korunması Kanunu ile Terör Zararlarının Karşılanması Hakkında Kanun uyarınca görevlendirilen üyeler için birden fazla baro olan yerlerde eşit ve dönüşümlü temsilin esas alınacağına ilişkin düzenleme yapılmıştır.
  • Yargıtay önemli bir karar alarak Dava ve Ceza Dairelerinin bir kısmının kapatılmasına ve görev devrine karar vermiştir. (Yargıtay – 7 Temmuz 2020 173 sayılı Birinci Başkanlık Kurulu Kararı)
  • Yargıtay Hukuk Genel Kurulu önemli bir karar alarak, yurt dışına gönderilen TIR şoförlerinin ücret dışındaki yan hakları konusunda oluşan içtihat farklarının giderilmesine gerek olmadığına karar vermiştir.
    • İçtihadı Birleştirme Kararları nitelik olarak diğer yargı kararlarının üzerinde ve tüm yargı organlarını bağlayan özelliği itibariyle, yargısal kararlardan çok, yasama işlevine yakın ve bir kural koyucu işlem niteliğindedir.
    • Söz konusu karar “…bu tür uyuşmazlıkların tümü için geçerli, soyut ve genel nitelikte kurallar koyan ve temel amacı hukukta birliği ve bütünlüğü sağlamak olan içtihadı birleştirme kararlarının bu amacı ile bağdaşmayacak şekilde bir sınırlandırma yapılmasının uygun düşmeyeceği” gerekçesiyle alınmış olup hukuki bir ders niteliğinde okunmalıdır.
  • Yeni öğretim yılı için Üniversite devlet katkısı tutarları ve ikinci öğretim için öğrencilerden alınacak tutarlar ve öğrencilerden ücret alınmayacak halleri düzenleyen Karar yayımlanmıştır.
    • Buna göre 2020-2021 öğretim döneminde Karara ekli listede yer alan Devlet katkıları fakülte ve meslek yüksek okulları bazında kararlaştırılmıştır.
    • İlke olarak birinci öğretim ve açık öğretimde okulu zamanında bitiren öğrencilerden katkı payı alınmamaktadır. Okulu uzatanlardan ücret alınmakla, tersine bir teşvik verilmektedir.
    • Kararda ayrıca, akraba topluluklar ve karşılıklılık ilkesine göre yurt dışından gelen öğrenciler, Suriyeli öğrenciler, KKTC uyruklu öğrenciler, şehit ve gazi çocuklarıyla engelliler hakkında da bazı kolaylaştırıcı düzenlemeler yapılmıştır.
    • İkinci öğretim öğrencileri belirlenen katkı payı ödemesine tabi olmakla beraber %10’a giren başarılı olanlardan birinci öğretim katkı payı tutarında ödeme alınır.
    • Yabancı dilde eğitim yapılan kurumlarda ücretler 1,5 kat olarak belirlenir.
  • Tüketici hakem heyetlerinde bilirkişilik ayrı bir yönetmelik ile düzenlenmiş ve Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliğinin konuyu düzenleyen 19, 20 ve 21 inci maddeleri 2021 yılı başı itibariyle yürürlükten kaldırılmıştır.
    • Tüketici hakem heyetleri yönetmeliği 2014 tarihli olup tüketici işlemleri ile tüketiciye yönelik uygulamalardan doğabilecek uyuşmazlıkların çözümü amacıyla kurulan tüketici hakem heyetlerinin iş ve işlemlerini kapsamaktadır.
    • Yeni Yönetmelik ise tüketici hakem heyetleri nezdinde bilirkişiliğe başvuru ve kabul şartları ile bilirkişilerin sicile ve listeye kaydı, görevlendirilmeleri, uymaları gereken ilkeler, çalışma esasları ve listeden çıkarılmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektedir.
  • Yüksek öğrenimde Özel Barınma Hizmetleri Yönetmeliği yürürlüğe girmiştir.
    • 2 Temmuz tarihli Resmî Gazetede yayımlanan Yönetmelik barınma hizmetleri sunulan yurt, apart, pansiyon vb yerlerin tanımlarını yapmakta ve geçiş dönemi sonunda tamamının bu Yönetmelikte getirilen yeni düzenlemelere uyması istenmektedir.
    • Yönetmeliğe göre barınma hizmeti yükseköğrenim öğrencilerinin öğrenimleri süresince konaklama, beslenme ve sosyal ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla bu Yönetmelik kapsamında sayılan hizmetleri ve ders yılı da yükseköğretim kurumlarının akademik takvimlere göre derslerin başladığı tarihten, bittiği tarihe kadar geçen süreyi ifade etmektedir.
    • Konu, özellikle vergisel anlamda yasal kuruluş izni, uygulanacak KDV oranı, eğitim hizmetlerinde uygulanan istisna, bu kurumların mali yükümlülükleri, yapılan harcamaların gerçek kişilerin gelir vergisi beyannamesi açısından durumu, tutulacak defter ve belgeler anlamında önemlidir. Daha fazla bilgi için bize ulaşabilirsiniz.
  • Yurt içi ve yurt dışında okuyacak öğrencilere yapılan ödemeler için bir Tebliğ yayımlanmıştır. Yapılan bu ödemeler Gelir Vergisinden istisna edilmiştir.
    • 1416 Sayılı Kanun ve Buna Bağlı Yönetmelik Uyarınca Yurt Dışında Lisans ve Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilere Yapılacak Ödemeler Hakkında Tebliğ yayımlanmıştır.
    • Bu Tebliğin amacı, yükseköğretim kurumlarının öğretim elemanı ile kamu kurum ve kuruluşlarının yetişmiş insan kaynağı ihtiyacını karşılamak üzere resmî burslu statüde lisans ve lisansüstü seviyede öğrenim görmek amacıyla Millî Eğitim Bakanlığınca yurt dışına resmî burslu statüde öğrenime gönderilen öğrenciler ile bu öğrenim seviyelerine hazırlık amacıyla dil öğrenimi gören öğrencilere ödenecek aylık burs, ödenek ve diğer zorunlu giderlere ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
    • Yönetmelik ekinde yer alan ülkeler gruplara ayrılmış olup, lisans ve yüksek lisans için bu ülkelerde ödenecek tutarlar ilgili ülke para birimine göre belirlenmiştir.
    • Resmî burslu öğrencilere ödenecek yurt içi aylık burs miktarı; lisans öğrencileri için 825 TL, lisansüstü öğrencileri için 1.650 TL’dir.
    • Tebliğin 14 ncü maddesine göre öğrencilere gider karşılığında yapılan ödemeler, 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun 28 inci maddesine göre gelir vergisinden istisnadır.

Diğer aylarda yapılan tüm gelişmeleri de sizlere Türkçe ve İngilizce olarak ayrıca duyurmaya devam ediyor olacağız.

Bu bültende geçen herhangi bir konuyla ilgili sorularınız için danışmanlarımıza ulaşabilirsiniz.

Saygılarımızla,

Merve Özsarıkaya & İlker Ersoy & Bulut Bellet & Bahar Uçar & Gülten Çevik

Tax & International Advisory | Taxia & Taxademy

PDF İndirmek İçin Tıklayınız.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir